دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
شیوه های درمانی طب سنتی چین در شفای کودکان!
1
زمان مطالعه: 8 دقیقه
شیوه های درمانی طب سنتی چین در شفای کودکان!-طب سنتی چین -طب سوزنی -طب سوزنی وکودک -درمان با طب چینی -شیوههای طب سنتی چین


غالب کودکان در سنین زیر ۶ سال دست کم یک بار شب‌ادراری، یبوست، دل‌پیچه یا تنگی نفس را تجربه کرده‌اند. اغلب مادران و پدران در این شرایط دچار دلواپسی و دل‌نگرانی زیادی‌ شدند. اگر شما هم در گروه این دسته والدین هستید، اگر دل‌نگران مصرف داروهای شیمیایی و عوارض احتمالی آن بر کودک‌تان هستید و اگر در جست‌و‌جوی راهی ساده و بدون عارضه هستید، به شما توصیه می‌کنیم با تکنیک‌ها و شیوه‌های درمانی و پیشگیری طب سنتی چین آشنا شوید تا با کمک این متد‌ها خیلی ساده و بی‌دردسر بروز این اختلال‌ها را در کودکان‌تان پیشگیری کنید.

توصیه‌های دکتر حشمت، متخصص طب سوزنی و رئیس انجمن طب سوزنی ایران را در این زمینه بخوانید.

طب چین

شیوه های درمانی طب سنتی چین در شفای کودکان!

درمان تنبلی روده‌ها به روش چینی‌ها

سیستم گوارشی و تنفسی در کودکان تا 8-7 سالگی کامل می‌شود و در این فاصله احتمال ابتلا به بیماری‌ها و اختلال‌های دستگاه گوارشی را در آن‌ها بالا می‌برد. شایع‌ترین بیماری گوارشی برای کودکان، کار نکردن شکم آنهاست که مهم‌ترین‌ عاملش تنبلی روده‌هاست. در طب کلاسیک برای درمان این عارضه به بچه‌ها توصیه می‌شود درون آب گرم بنشینند و به مادران نیز توصیه می‌کنند تا صبور باشند تا شکم بچه‌ کار کند. اما درمانگران طب سنتی چین از روش طب سوزنی یا نقاطی که طب سوزنی برای درمان استفاده می‌کند برای بهبود تنبلی و کم‌کاری روده استفاده می‌کند. در این شیوه یا با کمک سوزن یا با ماساژ نقاط طب سوزنی به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کودک کمک می‌شود. برای درمان در این شیوه تنها در جلسه اول در نقاط طب سوزنی، سوزن زده می‌شود تا نقاط به خوبی تحریک شوند و در جلسات بعدی تنها ماساژ نقطه‌ای به کودک ارائه می‌شود. این روند موجب افزایش انرژی دستگاه گوارش کودک می‌شود.

چگونه انرژی معده کودکان را تقویت کنید؟

گاهی رژیم بد غذایی و تغذیه نامناسب بزرگتر‌ها و والدین موجب کاهش میزان انرژی معده و دستگاه گوارشی می‌شود. به عنوان مثال وقتی برای کودکان یک لیوان شیر سرد آماده می‌کنیم با این کار انرژی دستگاه گوارش او را تحت تاثیر قرار می‌دهیم و موجب می‌شویم تمرکز و میزان انرژی در این ناحیه مختل شود. بنابراین باید مراقب باشیم که خوراکی‌ها و مواد غذایی را نه خیلی سرد و نه خیلی گرم برای بچه‌ها سرو نکنیم چرا که این کار موجب اختلال در انرژی دستگاه گوارش شده و احتمال یبوست و اسهال را برای او فراهم می‌کند. دمای طبیعی معده ۲۷ درجه است وقتی شیر سرد درون معده می‌رود انرژی کودک صرف گرم کردن معده می‌شود و این مسئله انرژی معده را برای هضم و جذب بهتر موادغذایی تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

رفلکسولوژی، بهترین روش پیشگیری برای کودکان

یکی از بهترین روش‌ها برای بهبود عملکرد اندام‌های داخلی و تقویت انرژی‌های کودک استفاده از نقاط رفلکسولوژی در کف دست و پای کودک است. هر یک از این نقاط در دست یا پای کودک به یکی از ارگان‌ها و اندام‌های بدن او مرتبط است و ماساژ این نقاط می‌تواند تاثیر زیادی در تقویت میزان انرژی در آن عضو و تقویت آن به کمک مریدین‌های مربوط به هر عضو باشد. به عنوان مثال وقتی نقطه معده را روی دست کودک زیر انگشت شست و نزدیک به مچ دست او با کمک ماساژ فشاری تحریک می‌کنیم. به این ترتیب به بهبود عملکرد این عضو کودک کمک کرده‌ایم. این تکنیک را می‌توان برای دیگر اعضای بدن کودک مانند مثانه، شش‌ها و روده‌ها نیز به کار برد. تنها کافی است با یک متخصص رفلکسولوژی ملاقات کنید و راهنمایی لازم را در این زمینه بخواهید. در این شرایط از شیوه رفلکسولوژی نه تنها برای درمان بلکه برای تقویت نیروی کودک و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مختلف استفاده می‌کنید.

چگونه به کودکی که یبوست دارد کمک کنیم؟

اگر کودک شما مدت زمان زیادی را در توالت می‌گذراند، به احتمال زیاد دچار یبوست شده است. غالب کودکانی که دچار یبوست می‌شوند معمولا انرژی کافی برای دفع مواد زائد بدن خود را ندارند. در این شرایط درمانگران طب سنتی به مادران توصیه می‌کنند در شرایطی که بچه نشسته و تلاش دارد مواد زائد را تخلیه کند ناحیه کمر او را با کف دست به سمت پایین ماساژ دهند. بهترین حالت برای ارائه این ماساژ آن است که مادر با کف دستش ۷ مرتبه از بالای کمر به سمت پایین کمر حرکت کند و به این ترتیب انرژی بچه‌ را برای اعمال فشار بیشتر برای تخلیه مواد زائد تحریک کند.

آرامش خانواده، شرط درمان کودکان آسمی

درمانگران چینی معتقدند فضای ناامن، پر استرس و عصبی خانواده مهم‌ترین عامل برای ابتلا کودکان به آسم، آلرژی و بیماری‌های تنفسی است. این درمانگران برای بهبود عملکرد ریه‌ها از طب سوزنی استفاده می‌کنند و در عین حال به خانواده‌ها توصیه می‌کنند تا به اصلاح برنامه‌غذایی خانواده بپردازند و مصرف مزه‌های تند، ادویه‌ها و انواع فست‌فود‌ها را از سبد غذایی خانواده برای مدتی حذف کنند. در عین حال تلاش کنند آرامش بیشتری در محیط خانواده ایجاد کنند چرا که ریه‌ها به عنوان بخش مهمی از بدن که تحت تاثیر عواطف قرار دارد، در فضای آرام و صمیمی عملکرد بهتر و دقیق‌تری دارد.

درمان چینی‌ها برای کودکان بیش‌فعال

درمانگران طب چینی بر این باورند که بدن انسان از ماده و انرژی تشکیل شده است و تا زمانی که تعادل میان ماده و انرژی وجود داشته باشد و این دو یکدیگر را جذب کنند، رفتار‌ها و ویژگی‌های انسان در تعادل باقی می‌ماند. اما زمانی که به هر دلیل ماده – که بدن ما را تشکیل می‌دهد- قابلیت جذب انرژی را نداشته باشد، این انرژی در بدن کودک سرگردان می‌شود و به صورت رفتارهای باورناپذیر از او نمایان می‌شود.

به این ترتیب فعالیت‌های فیزیکی کودک در مقایسه با کودکان دیگر بیشتر می‌شود. حتی ممکن است فعالیت‌های مغزی او نیز در کنار فعالیت‌های فیزیکی افزایش پیدا کند.

در طب سنتی چین برای درمان این مورد شیوه‌ای وجود دارد که در آن درمانگر با کمک طب سوزنی یا فشار درمانی به ایجاد تعادل میان انرژی و ماده در بدن کودک کمک می‌کند و به این ترتیب انرژی موجود در بدن را صرف بهبود عملکرد اندام‌های درونی و تقویت آن‌ها می‌کند. در حقیقت همان‌طور که در طب رایج به افزایش تحریک‌های تالاموس و قشر مغزی کودک برای بروز بیش فعالی اشاره شده، درمانگران طب سنتی چین با تحریک و تاثیرگذاری بر ترشح سروتونین و اندورفین بدن کودک، به درمان او کمک کرده و تاثیر مناسبی را بر هیپوفیز، هیپوتالاموس و سیستم عصبی مرکزی می‌گذارد.

این نکته را فراموش نکنید

طب سوزنی در کودکان بسیار متفاوت از طب سوزنی در بزرگسالان است، به این ترتیب که کودک سوزن را مشاهده نمی‌کند و مانند بزرگسالان که ۲۰ تا ۳۰ دقیقه سوزن در بدن آن‌ها باقی می‌ماند، این شیوه دنبال نمی‌شود. بلکه درمانگر با مهارتی که دارد سوزن را در لحظه به نقطه مورد نظر می‌زند و تا کودک متوجه دریافت سوزن شود، تحریک مورد نظر انجام شده است. باید یادآوری کنم که سوزن‌های طب سوزنی، سوزن‌هایی مویی و به نازکی تار مو هستند که دریافت آن‌ها از دریافت نیش یک پشه نیز کمتر درد دارد و گاهی ممکن است در حد خارشی کوچک برای بیمار به نظر بیاید. به این ترتیب کودک در جلسه اول سوزن دریافت می‌کند و در جلسات بعدی در نقاط طب سوزنی ماساژ می‌گیرد. این ماساژ می‌تواند از طریق پزشک طب چینی یا والدین او که شیوه ماساژ را تحت نظارت متخصص طب چینی آموزش دیده‌اند، برای او تکرار شود.

طب مدرن دلایل شب ادراری کودکان را وجود استرس، هیجان و قوی‌نبودن عضلات مثانه می‌داند که طب سوزنی می‌تواند با متد‌ها و تکنیک‌هایی که سراغ دارد حتی به کمک فشار درمانی علاوه بر تقویت عضلات مثانه کودک، موجب تنظیم و تقویت سیستم عصبی او شده و میزان استرس و هیجان کودک را کاهش دهد.

. در طب سوزنی، باور دیگری وجود دارد که همه اندام‌ها در طول شب باید در استراحت باشند. بنابراین وقتی کودکی دچار شب‌ادراری می‌شود به این معنا است که کلیه، مثانه و مجاری ادراری او در استراحت نیستند. بنابراین تنها با یک جلسه طب سوزنی و ماساژ نقاط طب سوزنی در منزل طی ۹ جلسه می‌توان عملکرد این اندام‌ها را متعادل و شب‌ادراری را در کودکان متوقف کرد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
0.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits