دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آکواریوم جورجیا،بزرگترین و شگفت انگیزترین آکواریوم جهان
4
زمان مطالعه: 5 دقیقه
آکواریوم جورجیاو معرفی آکواریوم جورجیا و تاریخچه آکواریوم جورجیا و خصوصیات آکواریوم جورجیا و بزرگترین آکواریوم جهان و جاذبه های آتلاتنت و آکواریوم آتلانتا

آکواریوم جورجیا

آکواریوم جورجیا

معرفی آکواریوم جورجیا

آکواریوم جورجیا واقع در آتلانتای آمریکا، بزرگترین آکواریم جهان است که حجمی معادل ۸٫۱ ملیون گالن آب تازه دریا را در خود جای داده است. در این آکواریم ۱۰۰ هزار حیوان آبی از ۵۰۰ گونه جانوری نگهداری می شود.

ساختمان این آکواریوم از شکل بدنه کشتی های غول پیکر اقیانوس پیما الهام گرفته شده است که به نظر می رسد در حال شکستن امواج اقیانوس است. هر چند این اکواریوم تا کنون بزرگترین آکواریوم جهان است اما مدیران دبی مدعی اند که در پروژه برج خلیفه ساخت آکواریومی در نظر گرفته اند که این عنوان را از آن خود خواهد کرد.

این اکواریوم شامل پنج گالری حیوانات آبزی است. اولین گالری به نام گالری گرجستان است. این گالری محل نمایش کوسه ها و لاک پشت های بزرگ دریایی است که در سواحل ملی گرجستان می زیند. گالری دوم ، گالری رودخانه است که منعکس کننده محیط های رودخانه ایست. در این گالری بازدیدکنندگان می توانند حرکت ماهی های آزاد را در سیر حیات در دو مرحله رفت و برگشت از بالا تماشا کنند.

آکواریوم جورجیا

گالری سوم به نام گالری آب های سرد است که منعکس کننده محیط های قطبی است. در این گالری اکثر پستانداران آبزی از جمله نهنگ های غول پیکر قطبی دیده می شوند. گالری چهام، گالری اقیانوس است که اکثر قریب به اتفاق ۱۰۰ هزار جانور دریایی این آکواریوم می توانند به آن راه یابند. این گالری شامل ۳۰ متر تونل زیر دریایی است. گالری پنجم مخصوص جانوران دریایی گرمسیری است. این گالری قابلیت شنای غواصان و اجرای نمایش های زیردریایی و بازی با جانوران را دارد.

آکواریوم جورجیا

تاریخچه آکواریوم جورجیا
در سال ۱۹۹۰ شخصی به نام (برنارد مارکوس) برای نخستین بار جشن تولد شصت سالگی خود را در سالن جشن یک آکواریوم برگزار کرد و در آنجا از مهمانان خود پذیرایی کرد. او در آن زمان آن‌قدر از آن آکواریوم لذت برد که تصمیم گرفت خودش یک آکواریوم منحصر به فرد و جهانی بسازد. او هیچ‌گاه تصمیمش را فراموش نکرد و سرانجام در نوامبر سال ( ۲۰۰۱برنارد مارکوس) ملقب به (برنی) اعلام کرد به خاطر پیشرفت‌های علمی و اقتصادی شهر عزیزش آتلانتا در ایالت جورجیا می‌‌خواهد به عنوان هدیه یک آکواریوم بزرگ تاسیس نماید. مارکوس و همسرش (بیلی) از ۵۶ آکواریوم معروف در ۱۳ کشور جهان دیدن کردند تا بتوانند از آنها ایده‌های تازه بگیرند و ساختاری خاص و کامل به آکواریوم خود بدهند و بالاخره ۲۵۰ میلیون دلار صرف احداث آن نمودند.

آکواریوم جورجیا

به دلیل کمک‌های بی‌‌دریغ و بلاعوض شرکت‌های مختلفی از جمله شرکت هوایی (ایرترن)، (جورجیا پاسفیک) و (شرکت کوکاکولا)، این پروژه بدون هیچ وامی ساخته شد. سرانجام در تاریخ ۲۱ نوامبر سال ۲۰۰۵ آکواریوم بزرگ جورجیا پس از ۲۷ ماه کار و با شصت جانور، چندین سالن جشن با پنجره‌های زیبا به دنیای زیرآب، آشپزخانه‌های سرو غذا، فروشگاه‌های خرید هدیه، چهار آمفی‌تئاتر، یک رستوران در محیطی اقیانوسی و یک محوطه پارکینگ وسیع افتتاح شد. بلیت ورودی این آکواریوم ۲۴ دلار است که یکی از گران‌ترین بلیت‌های دنیاست. تا روز اول مارس سال ۲۰۰۶ یعنی تنها نود و هشت روز پس از افتتاح عمومی، شمار بازدید‌کنندگان این آکواریوم به یک میلیون نفر و در روز ۲۴ اگوست ۲۰۰۶ این تعداد به سه میلیون نفر رسید.

آکواریوم جورجیا

معرفی گالری های آکواریوم جورجیا

آکواریوم جورجیا بین صد تا صد و بیست هزار ماهی و جانوران دیگر دریایی را در خود جای داده است که از پانصد گونه گوناگون تشکیل شده‌اند. این ماهی‌ها از کشورهایی همچون تایوان به آمریکا منتقل گشته‌اند.

کوسه‌های آن که از ابتدای افتتاح در آکواریوم بودند نخستین بار است که در یک آکواریوم خارج از آسیا نگهداری می‌‌شوند. این کوسه‌ها در فضایی به گنجایش ۲۳/۵ میلیون لیتر آب قرار دارند و در معرض دید مستقیم بازدید‌کنندگان می‌‌باشند. دو نهنگ نر آن به نام‌های (نیکو) و (گاسپر) از پارک تفریحی مکزیکوسیتی و نهنگ‌های ماده از آکواریم نیویورک به آن‌جا آورده شده‌اند.

جانوران زیبای دریایی و اقیانوسی در پنج گالری مختلف به نمایش درمی‌‌آیند و هر گالری مختص یک نوع محیط زیست می‌‌باشد. گالری اقیانوسی، گالری استوایی، گالری آب سرد، گالری رودخانه‌ای و گالری جورجیا.کودکان، علاقه‌مندان درجه اول دنیای زیر آب هستند. وقتی آنها پا به محیط آکواریوم جورجیا می‌‌گذارند در اولین قدم در گالری جورجیا سرزمین رویایی با انواری اشعه مانند می‌‌بینند که کوسه‌ها و سفره ماهی‌ها درون آن شناور هستند و لاک‌پشت‌های دریایی در میان صخره‌های مرجانی به این سو و آن سو می‌‌روند.

آکواریوم جورجیا

گالری دوم، یک رودخانه به تمام معناست و مردم می‌‌توانند ماهی‌های رودخانه‌ای آمریکای شمالی را به وضوح در آن ببینند. (پیراناها)، ماهی‌های الکتریسیته و دیگر موجودات زیبای حیات‌وحش آب‌های تازه هر یک به گونه‌ای خودنمایی می‌‌کنند.

بخش سوم گالری آب سرد است. نمایشگاهی از ماهی‌ها و پستانداران قطبی که گویی در محیط واقعی زندگی خود زندگی آرامی را پشت سر می‌‌گذارند. نهنگ‌های بلوگا هم در همین گالری دیده می‌‌شوند. شیرهای دریایی کالیفرنیا، خرچنگ‌های عنکبوتی ژاپنی و پنگوئن‌های پاسیاه آفریقای جنوبی چه زیبا هنرنمایی میکنند.

آکواریوم جورجیا

ز اقدامات مهم آکواریوم جورجیا نجات و نگهداری از گونه‌های در خطر و در حال انقراض است و این موسسه در تلاش می‌‌باشد که با استفاده از آموزش‌ها و تحقیقات لازم جلوی انقراض این جانواران دریایی کمیاب را بگیرد. آکواریوم جورجیا در زمان افتتاح بزرگ‌ترین آکواریوم دنیا محسوب می‌‌شد ولی امروزه این رکورد مورد تهدید قرار گرفته است. گفته می‌‌شود پروژه جدیدی در (دبی) در حال تکمیل است که در آن یک آکواریوم سه طبقه قرار دارد. به نظر می‌‌رسد این آکواریوم که در (برج دبی) است، در نوع خود بی‌‌نظیر باشد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.8 از 5 (4 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits