دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آيا براي بچه دار شدن آماده هستيد؟
11
زمان مطالعه: 32 دقیقه
آيا براي بچه دار شدن آماده هستيد-می خواهم حامله شوم-آماده بچه داری هستید

آيا براي بچه دار شدن آماده هستيد؟

يکي از زيباترين و لذت بخش ترين نعمت هاي الهي داشتن فرزند است. حس مادر و پدر شدن از موهبت هاي فطري انسان ها به شمار مي رود. لذتي که اين موهبت الهي دارد، با داشتن برنامه ريزي و تصميم جدي در مورد او دو چندان مي شود. تصميم براي بچه دار شدن بسيار مهم است و نبايد آن را دسته کم گرفت.

داشتن يک نوزاد زيبا و سالم مي تواند جالب و شادي بخش باشد، حتي مي تواند برخي از نيازهاي دروني انسان را برآورده کند ولي پذيرش مسئوليت يک نوزاد مي تواند دشوار باشد زيرا وقت و انر‍ژي زيادي گرفته و زمان کمي براي استراحت و تجديد نيرو باقي مي گذارد به ويژه آنگاه که پدران و مادران تسهيلات کافي و لازم را در اختيار نداشته باشند، اين امر دشوار تر مي نمايد.

والدين بخاطر داشته باشند آنچه سلامت آنان و کودکانشان تحت تأثير قرار مي دهد،‌ روش زندگيشان است بنابراين اگر در زندگي برنامه ريزي داشته باشند، به پيش بيني اتفاقات قادر خواهند بود. به عنوان مثال وقتي پزشک به مادر استراحت مطلق مي دهد،‌ مادر خود را براي دستيابي به هدف بزرگ آماده مي کند و با همراهي همسر خويش، به گونه اي برنامه ريزي مي کنند که با آسايش و آرامش خاطر همراه باشند و دستورات او را به درستي انجام دهند.

برنامه ريزي براي بارداري

آيا براي بچه دار شدن آماده هستيد؟

اين سوال براي برخي از افراد، ساده ترين سوالي است كه مي تواند مطرح شود: آنها همواره آمادگي آن را داشته اند كه صاحب فرزند شوند، زندگي شان بر همان منوالي مي گذرد كه دوست دارند، و واقعا مي توانند يك كودك را به زندگي خود راه بدهند. اما برخي ديگر ممكن است چندين سال براي آماده شدن جهت ورود يك كودك به زندگي شان تلاش كنند، يا احساس كنند كه پيش از بچه دار شدن بهتر است كمي تمرين كنند. كساني هم هستند كه هيچ وقت به فكر بچه دار شدن نمي افتند. وضعيت شما هرچه كه باشد، حتي اگر مي دانيد كه مي خواهيد بچه دار شويد، باز هم مي توانيد تصميم آگاهانه تري بگيريد.

اگر در تصميم گيري پيرامون بچه دار شدن يا نشدن با مشكل مواجه هستيد، يا اينكه مي خواهيد بدانيد آيا براي اين تغيير مهم و دائمي در زندگي خود آمادگي كافي داريد يا خير، اميدواريم اين بخش بتواند به شما كمك كند تا بتوانيد تصميم بهتري بگيريد. در يك مورد مي توانيد مطمئن باشيد: هيچ كس مجبور نيست بچه دار شود! انسانها به تعداد كافي روي زمين زندگي مي كنند و با كمبود آدم مواجه نيستيم كه شما بخواهيد آن را جبران كنيد! پس بچه دار شدن به شما مربوط مي شود؛ و همچنين به اميدها يا روياهايي كه براي زندگي تان داريد.

آيا براي بچه دار شدن آماده هستيد؟

چرا موضوع تا اين حد "دشوار" است؟
تصميم براي بچه دار شدن، تصميم مهمي است كه نبايد آن را دست كم بگيريد. داشتن يك نوزاد كوچولو مي تواند جالب و مفرح باشد؛ حتي مي تواند برخي نيازهاي دروني شما را ارضا كند، به نحوي كه قبل از بچه دار شدن شايد تصور آن را هم نمي كرده ايد. اما از سوي ديگر، پذيرش مسووليت يك نوزاد مي تواند بسيار دشوار هم باشد؛ آنقدر دشوار كه فكرش را هم نمي توانيد بكنيد.

اين اتفاق از آن رو دشوار است كه وقت و انرژي زيادي از شما گرفته و زمان كمي را براي استراحت و تجديد قوا باقي مي گذارد؛ از آن رو دشوار است كه پدران و مادران معمولا زمان، پول، حمايت عاطفي، آموزش يا آمادگي لازم براي كارهايي را كه بايد انجام دهند، ندارند؛ از آن رو دشوار است كه موجب مي شود احساسات دروني تان و مخفي ترين رازهايتان بر روي چهره بيايد، چرا كه كودك شما حتما سعي خواهد كرد همه آنها را بر ملا كند؛ و از آن رو دشوار است كه اشتباهات احتمالي شما (مطمئن باشيد كه شما هم اشتباهاتي خواهيد داشت)، بر عزيزترين فرد زندگي تان اثر مي گذارد: بر كودكتان.

بچه دار شدن، تغييرات مهمي در زندگي ايجاد مي كند؛ و از آنجا كه عمده مسووليت بزرگ كردن كودك در اكثر نقاط دنيا بر عهده مادران است، پس بچه دار شدن بيش از آنكه بر زندگي مردان اثر بگذارد، زندگي مادران را تحت تاثير قرار مي دهد. توجه داشته باشيد كه جامعه رفتار مناسبي با زنان ندارد؛ پس مشكلات ناشي از برخورد نامناسب جامعه با والدين نيز بر اين مشكلات زنان افزوده مي شود. در ديدگاه اقتصادي، با بزرگ كردن و تربيت فرزندان، يعني وظيفه بسيار مهم تربيت نسل آينده، مانند يك سرگرمي برخورد مي شود.

زنان در حالت عادي نيز درآمد، حمايت و ارزش واقعي خود را در مقابل كمكهايي كه به جامعه مي كنند دريافت نمي دارند و مادر شدن، مشكلات آنان را دوچندان مي كند. در يك نگاه كلي مي توان گفت كه امروزه مردان نقش بيشتري در مقايسه با گذشته، در تربيت فرزندان بر عهده مي گيرند، اما كارهاي روزمره خانه، پخت غذا، حمايت عاطفي، نگهداري از كودكان، خريد و ديگر جزئيات زندگي، همگي بر دوش زنان قرار گرفته است بدون اينكه راهي براي جبران اين تلاشها انديشيده شود.

البته اين حرفها بدان معنا نيست كه مردان در تصميم گيري براي بچه دار شدن با هيچ مشكلي مواجه نيستند. در جامعه مدرن، هم مرد و هم زن، هر دو در تنظيم رابطه بين شغل خود در جامعه و وظيفه خود به عنوان والدين با مشكلات جدي مواجه هستند؛ و معمولا مردان مجبور مي شوند از وظيفه پدري خود صرف نظر كرده و شغل خود را انتخاب كنند، و مادران نيز مجبور مي شوند از شغل خود چشم پوشي كنند تا به وظيفه مادري خود برسند.

احساس وظيفه در قبال خانواده و كودك جديد، موجب مي شود تا مردان بيش از پيش به الگوي "كار و فقط كار" كه امروزه توسط اكثر مراجع و بنگاههاي اقتصادي ترويج مي شود، وفادار بمانند. ساعتهاي طولاني كار باعث تشديد احساس "انزواي عاطفي" مي شود كه امروزه اكثر مردان با آن دست به گريبان هستند؛ و بسياري از مردان بواسطه اينكه نمي توانند همان پدري باشند كه دوست داشته اند، احساس نااميدي و افسردگي مي كنند.

آيا براي بچه دار شدن آماده هستيد؟

آزمون واقعيت
علي رغم همه تصورات رمانتيكي كه افراد از بچه دار شدن دارند، به ندرت مي توان كسي را پيدا كرد كه پيش از بچه دار شدن، تصوير دقيقي از اتفاقي كه در انتظار اوست، داشته باشد. اگر تا به حال برايتان پيش نيامده است كه يك ساك دو سه كيلويي را يك هفته به صورت مداوم همراه خودتان و به هر جا كه مي رويد ببريد، شايد حمل يكي از آنها بتواند به شما كمك كند تا وضعيت خود را پس از به دنيا آمدن كودكتان تصور كنيد.

يا اينكه مي توانيد يك شب از نوزاد يكي از دوستان يا اقوامتان نگهداري كنيد تا بفهميد كه زندگي واقعي با يك نوزاد چه مزه اي دارد! يا مي توانيد فرض كنيد كه تصميم قطعي خود براي بچه دار شدن را گرفته ايد، سپس به مدت يك هفته به همه جزئيات زندگي خود و مواردي كه پس از به دنيا آمدن كودك تغيير خواهند كرد، همچنين به احساسي كه از به دنيا آمدن كودك خود خواهيد داشت، فكر كنيد؛ پس از آن، يك هفته را نيز با اين فرض بگذرانيد كه تصميم گرفته ايد بچه دار نشويد.

برخي افراد، آمادگي بچه دار شدن را ندارند. شايد شما هيچ گاه مايل به بچه دار شدن نبوده ايد؛ شايد آرزوها و اهدافي در زندگي خود داريد كه بچه دار شدن، دستيابي به اين اهداف را غيرممكن مي سازد. ما انسانها موجوداتي جالب با قدرتهايي فوق العاده هستيم! اما بسياري از ما آدمها، هرگز تواناييهاي خلاقانه يا روحي خود را بررسي نمي كنيم، زيرا نيازهاي خانوادگي جلوي ما را مي گيرد.

افرادي كه واقعا به اين نتيجه رسيده اند كه نمي خواهند مادر يا پدر باشند، شايد احساس مي كنند كه خانواده ممكن است جلوي پيشرفتشان را بگيرد؛ و البته براي خيلي ها، خصوصا خانمها، واقعا اينگونه است. مسلما نمونه هاي زيادي از افرادي وجود دارند كه بچه دار شده اند و بعد افسوس خورده اند!

اما از سوي ديگر، برخي افراد نيز واقعا پدر يا مادر شدن را دوست دارند، آنقدر كه گاهي خودشان هم تعجب مي كنند.

در جامعه امروزي ما، بسياري از افراد، خصوصا خانمها، به اين باور مي رسند كه بايد روزي بچه دار شوند. امروزه تصاوير و انتظارات متعددي از سوي والدين، همسالان، مذهب، تبليغات و رسانه ها، در قالب عروسكهاي دوران كودكي تا مهمانيهاي حاملگي كه به افتخار خانم حامله بر پا مي شود، زنان و دختران را احاطه كرده است. اما تصميم شما براي بچه دار شدن يا نشدن، به والدين شما، دوستانتان، مذهب، يا حتي انتظاراتي كه با آنها بزرگ شده ايد، ربطي ندارد. اين زندگي، مال شماست و اين تصميم، حق شماست.

آيا آمادگي لازم را براي داشتن فرزند، داريد؟
روشهاي مختلفي وجود دارد كه يك فرد بتواند به اين سوال جواب دهد. ممكن است هرگز پاسخ صريحي براي آن پيدا نكنيد اما مي توانيد با فكر كردن به اين موضوع بر شك و دودلي خود فائق آئيد. تصميم گيري در اين مورد به فاكتورهاي متعددي مربوط مي شود كه ممكن است برخي از آنها هرگز براي شما روشن نشود يا نتوانيد به درستي نظر صريح و دقيق خود را در بعضي از اين موارد بازگو كنيد.

اما اگر به خودتان كمك كنيد تا بر اين مساله تمركز بيشتري داشته باشيد مي توانيد علت ترديدهاي خود را درك كرده و به تصميم گيري نهايي كه به نفع شما و خانواده تان خواهد بود نزديك شويد. ممكن است اين ترديد ها ناشي از برخي مسائل عاطفي باشند كه خود فرد نيز كاملا از آنها اطلاع ندارد، مثلا ناشي از يك مشكل حل نشده در دوران كودكي.

مي توانيد اين تحقيق را با اين سوال آغاز كنيد: «چه چيزهايي در زندگي براي خودتان مي خواهيد؟» پاسخ اين سوال را فارغ از وضعيت فعلي خودتان و بدون توجه به كارهايي كه براي تحقق روياهايتان يا رسيدن به وضعيت مطلوبتان بايد انجام دهيد بدهيد. اگر فكر مي كنيد كه احتمالا يك فرزند مي خواهيد، لازم نيست در مورد نحوه بچه دار شدن فكر كنيد. در اين مرحله، فقط به آرزوها و روياهاي شخصي تان فكر كنيد. گاهي پيش مي آيد كه مي بينيد بچه دار شدن ممكن است با تمام آمال و آرزوهاي زندگي شما در تضاد باشد و يا اينكه شايد آرزوي بزرگ شما تنها پدر يا مادر خوب بودن باشد كه هيچكس نمي تواند در اين مورد به شما تضميني دهد.

پرسش ها ديگري نيز مي تواند در اين مسير به شما كمك كند. سوالات زير بدين منظور طراحي شده اند كه بتوانيد در مورد آنها با همسر يا دوست خود صحبت كنيد، به آنها فكر كنيد، در مورد آنها بنويسيد ي با مشاور خود صحبت كنيد، يا هر كار ديگري كه موجب شود نگاه دقيقي به آنها بيندازيد را انجام دهيد. بهتر است اين سوالات را به همسرتان نيز نشان بدهيد تا متوجه شويد كه پاسخهاي او براي اين سوالات چيست و آيا پاسخهاي او برايش راضي كننده هستند يا خير؟ اين سوالات به گونه اي طراحي شده اند كه هم مردان و هم زنان بتوانند به آنها پاسخ دهند.

آيا براي بچه دار شدن آماده هستيد؟

آيا شما زماني را به گذراندن با كودكان اختصاص مي دهيد؟ آيا از اين كار لذت مي بريد؟
از چه چيزهايي در دوران كودكي خود لذت مي برده ايد؟ چه چيزهايي از آن دوران را دوست نداشته ايد؟
كدام كارها يا رفتارهاي والدين تان (در ارتباط با شما) را درست مي دانستيد؟ كدام كارهايشان به نظر شما خوب نبود؟
يك پدر يا مادر چگونه بايد باشد و چه كارهايي بايد انجام بدهد؟ تا كنون چه درسها يا پيغامهايي در اين باره از محيط اطرافتان دريافت كرده ايد؟
هنگام پاسخ دادن به اين سوالات، چه احساسي داريد؟

روش زندگي شما، سلامت كودك و شما را تحت تاثير قرار مي دهد. با برنامه ريزي پيش از بارداري، مي توانيد اتفاقات را پيش بيني كنيد؛ در انتظار پيشامدهاي خوب باشيد و اگر واقعه ناخوشايند رخ داد براي مقابله با آن آماده باشيد.

اغلب زنان زماني متوجه بارداري خود مي شوند كه ۱ تا ۲ ماه از شروع حاملگي گذشته است و معمولا زماني كه به پزشك خود مراجعه مي كنند ۲ يا ۳ ماهه باردار هستند. اولين ۱۲ هفته بارداري از اهميت زيادي برخوردار است، زيرا در اين زمان اعضا و دستگاههاي اصلي بدن كودك ساخته مي شوند. پيش از آنكه متوجه بارداري خود شويد و يا به پزشكتان مراجعه كنيد، اتفاق هاي مهم بسياري ممكن است روي دهند. آمادگي براي بارداري به معني آمادگي جسماني و روحي براي بارداري است.

در گذشته بيشتر بر بهداشت و سلامتي در طي دوران بارداري تاكيد مي شد اما امروزه اكثر متخصصين معتقدند كه بايد از مدتي قبل از بارداري به سلامت پدر و مادر آينده توجه داشت. آماده كردن اوضاع كلي زندگي و بخصوص بدنتان با سلامت عمومي مناسب مي تواند به شما كمك كند تا يك بارداري لذتبخش و يك كودك سالم داشته باشيد. در اينجا موارد مهمي كه بهتر است پيش از باردار شدن در نظر داشته باشيد ذكر شده است. مي توانيد از آن پرينت بگيريد تا در فرصتهاي مناسب با هم آنرا مرور كنيد.

با استفاده از جدول، چرخه قاعدگي خود را ثبت كنيد. براي بررسي چرخه باروري خود مي توانيد حداقل دو ماه زمان شروع قاعدگي را يادداشت كنيد. اگر قاعدگي نامنظم داريد بايد ماههاي بيشتري اين كار را انجام دهيد يا براي تعيين زمان تخمك گذاري از يكي از روشهاي اندازه گيري دماي بدن يا ترشحات واژن استفاده كنيد.


از سلامت بدن خود مطمئن شويد تا نگران خطرات آنها در طول بارداري نباشيد:
مصرف فوليك اسيد را آغاز كنيد. روزانه mcg ۴۰۰ از اين دارو توصيه مي شود. فوليك اسيد از بروز اختلالات مادرزادي مغز و نخاع- كه اختلالات لوله عصبي ناميده مي شوند- پيشگيري مي كند. همچنين مشخص شده است كه پايين بودن سطح فوليك اسيد در بدن، خطر سقط را افزايش مي دهد. لازم است كه قبل از بارداري مصرف فوليك اسيد را آغاز كنيد، چرا كه بيشترين تاثير مثبت فوليك اسيد در ۲۸ روز نخست بارداري است.

از آنجا كه ممكن است ندانيد چه زماني باردار مي شويد، بهتر است همزمان با توقف روش جلوگيري از بارداري و در دوراني كه سعي مي كنيد باردار شويد، مصرف آن را آغاز كنيد.


اگر دچار كمخوني هستيد آنرا درمان كنيد. شايد لازم باشد كه از پزشك خود بخواهيد تا سطح آهن بدن شما را بررسي كند؛ نبايد پيش از بارداري از كمبود آهن رنج ببريد. كمبود آهن در بارداري ممكن است موجب شود تا بيش از آنچه كه رايج است، در دوره بارداري احساس خستگي كنيد. بعلاوه شما بايد ذخيره آهن مناسبي براي جنين و زايمان داشته باشيد.


حداقل ۳ ماه پيش از باردار شدن به وزن ايده آل بدن خود برسيد. وقتي كه باردار مي شويد، سلامت كودك تا حد زيادي به متعادل بودن وزن بدن شما بستگي دارد.


سعي كنيد با دوري گزيدن از عفونت ها، سالم باقي بمانيد. دست هايتان را مرتب بشوييد، از كس ديگري بخواهيد سطل زباله را خالي كند، و از قرار گرفتن در شرايطي كه خطر عفونت به همراه دارند پرهيز كنيد.


از تماس با مواد شيميايي مضر در خانه و محل كار اجتناب كنيد.

آيا براي بچه دار شدن آماده هستيد؟


گروه خون خود و پدر كودكتان را بدانيد و با هم سابقه بيماري هاي خانوادگي هر يك را يادداشت كنيد.


به پزشك مراجعه كنيد تا اگر لازم مي داند برخي از آزمايشات و يا در صورت لزوم واكسيناسيون را پيش از بارداري انجام دهد. در مورد تمام داروهايي كه به صورت مرتب مصرف مي كنيد صحبت كنيد و مطمئن شويد كه تمام بيماري هاي مزمن شما تحت كنترل قرار دارند.


به دندان پزشك مراجعه كنيد تا از وضعيت سلامت دندانهايتان مطلع شويد. بهتر است پوسيدگي ها قبل از آغاز بارداري ترميم شوند و بيماري هاي لثه بايد تحت كنترل باشند. وجود بيماري لثه در دوران بارداري خطر به دنيا آمدن كودكي با وزن پايين را افزايش مي دهد.


اگر روش جلوگيري از بارداري خود را متوقف كرده ايد، براي انجام هر آزمايش يا تصويربرداري - مانند عكس هاي راديولوژي – مسوول مربوطه را در جريان قرار دهيد.


شيوه زندگي خود را بهبود بخشيد. شروع كردن برخي از اين موارد در طول بارداري دشوارتر است.

سعي كنيد پيش از بارداري به آنها بپردازيد:
يك برنامه منظم ورزشي را آغاز كنيد و آن را ادامه دهيد. انجام يك فعاليت بدني متعادل پيش از بارداري و ادامه آن در طول بارداري، به شما كمك شاياني مي كند.


يك شيوه تغذيه سالم در پيش بگيريد. غذاهايي مصرف كنيد كه تازه و سرشار از مواد مغذي هستند و از تهيه بهداشتي و مناسب آنها مطمئن هستيد.


اگر سيگار مي كشيد حتما از حالا براي ترك آن اقدام كنيد و تا حد امكان از قرار گرفتن در معرض دود دخانيات پرهيز كنيد.


اگر الكل مصرف مي كنيد، بطور جدي آنرا كنار بگذاريد و از نوشيدن نوشابه هاي الكلي حتي بطور تفريحي و در ميهمانيها بپرهيزيد.


سعي كنيد تا جايي كه ممكن است عوامل استرس زا و غير ضروري زندگي خود را كاهش دهيد.


وضعيت بيمه سلامت خود را كنترل كنيد. برنامه هاي آينده زندگي مشتركتان (مانند تحصيل، شغل، مسافرت و ... ) را در صورت بارداري و داشتن فرزند مد نظر قرار دهيد.


پيشگيري از نقصهاي عصبي در جنين

چرا به اسيد فوليك نياز دارم؟
مصرف فوليك اسيد كه به آن فولات يا ويتامين B۹ نيز گفته مي شود، يكي از موادي است كه سبب پيشگيري از بروز اختلالات در تكامل لوله عصبي در جنين مي شود؛ اتفاقي كه سالانه از هر ۱۰۰۰ بارداري ممكن است يكي را درگير كند. مطالعات نشان مي دهند كه مصرف فوليك اسيد طي بارداري موجب كاهش يا پيشگيري از بروز اختلالات عصبي در جنين مي شود كه ناشي از بسته شدن نامناسب لوله عصبي در اوايل بارداري است.

برخي از اين اختلالات عبارتند از :

اسپينا بيفيدا ( باز باقي ماندن قاعده مهره ها كه سبب نمايان شدن نخاع و اعصاب مي شود)؛

انانسفالي (عدم وجود مغز و نخاع به صورت مادرزادي)؛

و انسفالوسل (بيرون زدگي مغز داخل حفره اي در جدار جمجمه). در مادراني كه يك ماه پيش از باردار شدن مقدار دوز پيشنهاد شده (۴۰۰ ميكروگرم روزانه) اسيد فوليك را مصرف كرده و آنرا تا پايان سه ماهه اول ادامه داده اند وقوع اين بيماريها در جنين كمتر گزارش شده است.

همين يك دليل كافيست تا هر خانم باردار حتي پيش از بارداري مصرف اين ماده را آغاز كند. به علاوه برخي از مطالعات نيز افزايش احتمال وقوع سقط، شكاف لب يا كام، اختلالات اندامها و انواع خاصي از اختلالات قلبي را در نوزادان مادراني كه به نظر مي رسيده در طول بارداري به اندازه كافي فوليك اسيد مصرف نكرده اند، نشان داده است.

بدن شما براي ساختن، ترميم و عملكرد مناسب DNA به اين ماده غذايي نياز دارد. DNA نقشه ژنتيك ما را تشكيل مي دهد و سنگ بناي اوليه سلولهاست، بنابراين در وضعيت بارداري كه سلولها بشدت در حال تكثير و رشد هستند به مقدار زيادي اسيد فوليك نياز خواهد بود.

از سوي ديگر اسيد فوليك در يك روند متابوليك پيچيده ديگر نيز نقش دارد كه در آن يك اسيد آمينه به نوع ديگري تبديل مي شود و در صورت كمبود فولات در بدن ممكن است ازدياد آن منجر به اختلالاتي در لخته شدن خون، جدا شدن جفت، سقط هاي مكرر و مرده زايي شود. در آخر اينكه فوليك اسيد در ساخته شدن گلبولهاي قرمز خون هم نقش دارد و كمبود فوليك اسيد موجب بروز كم خوني در مادر نيز مي شود. ممكن است در چند قلويي ها و يا هنگامي كه مادر نياز بيشتري به اين ماده دارد (مانند بيماري كرون يا اعتياد به الكل)، مصرف فوليك اسيد اضافي ضرورت پيدا كند.

علائم كمبود اين ماده چيست؟
علائم ناشي از كمبود اسيد فوليك ممكن است بصورت مخفي باشد و علائم اختصاصي براي تشخيص آن وجود نداشته باشد. ممكن است فرد دچار اسهال، كاهش اشتها، از دست دادن وزن، ضعف، زخم در دهان و زبان، سردرد، تپش قلب و تحريك پذيري شود.

اگر مقدار كمبود اسيد فوليك در بدن شما در حد خفيف باشد حتي ممكن است هيچ علامت بارزي نداشته باشيد، در حاليكه تاثير نامناسب بر جنين در حال رشد و تكامل بسيار قابل توجه و وخيم خواهد بود. به همين دليل است كه همه زنان در سنين باروري بايد اسيد فوليك مصرف كنند حتي اگر به نظر مي رسد از نظر سلامتي مشكلي ندارند.

به چه مقدار اسيد فوليك نياز دارم؟
يك ماه قبل از اينكه اقدام به شروع بارداري كنيد، بايد روزانه ۴۰۰ ميكروگرم اسيد فوليك را براي كاهش خطر اختلالات لوله عصبي در جنين مصرف كنيد. تكامل لوله عصبي از حدود هفته سوم پس از لقاح آغاز مي شود و اين ممكن است همزمان با وقتي باشد كه شما تازه از بارداري خود با خبر شده ايد. از آنجا كه نسبت زيادي از بارداري ها ممكن است بدون برنامه ريزي قبلي اتفاق افتد صاحب نظران بهداشت عمومي معتقدند كه كليه زنان در سنين باروري بهتر است بطور روزانه اسيد فوليك مصرف كنند.

از زماني كه شما باردار مي شويد اين مقدار حتي افزايش مي يابد و شما بايد روزانه ۶۰۰ ميكروگرم تا ۱ ميلي گرم اسيد فوليك مصرف كنيد. از آنجا كه اسيد فوليك يك ويتامين محلول در آب است، بدن مقادير بيشتر از نياز را دفع مي كند و به همين دليل نيز براي مدت زيادي در بدن ذخيره نمي شود و بايد هر روز آن را جايگزين كرد.

يك مطالعه نشان داده است كه ميزان فولات در خون زنان باردار چاق كمتر از زنان لاغر و كوچك جثه است و همچنين احتمال بروز اختلالات لوله عصبي در نوزادان مادران چاق بيشتر است. اما هنوز رابطه قطعي ميان اين دو موضوع كاملا مشخص نشده است.

خانمهايي كه داراي فرزندي با اختلال لوله عصبي هستند ريسك بالاتري دارند تا در بارداري بعدي نيز اين مساله براي جنين بوجود آيد. بنابراين به اين گروه از زنان باردار توصيه مي شود كه حدود ده برابر افراد عادي يعني روزانه ۴ ميليگرم اسيد فوليك مصرف كنند و مانند سايرين مصرف آنرا از يك ماه قبل از بارداري شروع كرده و تا حداقل پايان سه ماهه اول بارداري ادامه دهند.

آيا لازم است كه قرصهاي مكمل ويتاميني مصرف كنم؟
قطعا شما به مصرف روزانه اسيد فوليك بصورت قرص مكمل نياز داريد. حتي اگر فردي باشيد كه از ميوه ها و سبزيجات تازه به اندازه كافي مصرف مي كنيد بهتر است اين ماده را بصورت قرص نيز به تغذيه روزانه خود اضافه كنيد. اگر تهوع اوايل بارداري مانع از مصرف مرتب ويتامينهاي مخصوص اين دوره مي شود حداقل مي توانيد قرص اسيد فوليك را بطور جداگانه تهيه كرده و با توجه به كوچك بودن آن به سادگي ميل نمائيد.

بهترين منابع غذايي آن كدامند؟
برخي فرآورده هاي غلات مانند برخي انواع آرد، غلات مورد مصرف در صبحانه و پاستاها با فوليك اسيد غني مي شوند. اتخاذ يك رژيم غذايي متعادل مي تواند به شما در رفع نياز به اسيد فوليك كمك كند.

مصرف روزانه يك فنجان غلات غني شده با صبحانه همراه شير و نوشيدن يك ليوان آب پرتقال مي تواند نيمي از نياز روزانه شما به فوليك اسيد را برآورده كند. برخي مواد ديگر كه به صورت طبيعي حاوي اسيد فوليك هستند عبارتند از : ميوه ها مانند پرتقال و توت فرنگي، بنشن مانند عدس، مخمر آبجو، سويا، فرآورده هاي غلات و سبزيجات با برگ هاي سبز تيره مانند كلم بروكلي، نخود فرنگي و مارچوبه.

ميزان آمادگي خود را براي بچه دار شدن، ارزيابي كنيد

اين سوالات مي توانند درك شما را در مورد آنچه براي بچه دار شدن بدان نياز داريد، همچنين در مورد مهارتهاي لازم براي موفق شدن در اين امر، افزايش دهد. سعي كنيد پاسخ خود را براي هر كدام از اين سوالات بنويسيد. توجه داشته باشيد كه دقت در مورد هر كدام از اين سوالات، مي تواند به شما كمك كند تا اطلاعات شگفت آوري در مورد خودتان به دست آوريد.


يك بررسي واقع بينانه از خودتان و جايگاهتان در زندگي را داشته باشيد.


پيش فرضهاي احتمالا غلط يا به درد نخور خود را دور بيندازيد.


اگر مي خواهيد بچه دار شويد، تغييراتي را كه مي تواند شما را براي اين امر آماده كند، شناسايي كنيد.


شايد و حتما براي برخي از اين سوالات جواب دقيقي در يك خط وجود ندارد. اما از اينكه زماني را با همسرتان يا به تنهايي براي فكر كردن به اين موارد اختصاص دهيد، طفره نرويد. بعد مي توانيد با هم در هر مورد صحبت كنيد و از نقطه نظرات يكديگر آگاه شويد. شايد در برخي از موارد حتي نقطه نظر خودتان هم برايتان غريب به نظر آيد.

در مورد انتظارات شما
آيا شما زماني را به گذراندن با كودكان اختصاص مي دهيد؟ آيا از اين كار لذت مي بريد؟

اينكه پاسخ شما به اين سوالات مثبت يا منفي باشد، به هيچ وجه نمي تواند مشخص كند كه ارتباط شما با كودك خودتان چگونه خواهد بود؛ اما اگر كمي درباره اين سوالات فكر كنيد، مي توانيد به برخي از فرضيات يا رفتارهاي خود در قبال زندگي با بچه ها، پي ببريد.

شما با كودكان در كدامين گروه سني، احساس راحتي بيشتري مي كنيد؟ به سمت كدام گروه سني از كودكان جذب مي شويد؟

اگر با يك گروه سني خاص از كودكان راحت نيستيد، اين امر ممكن است بيانگر مشكلاتي در كودكي خود شما باشد كه بايد حل شوند. همچنين، توجه به اين سوالات مي تواند يك تست واقع بينانه بسيار خوب باشد: اگر بچه دار شويد، براي هميشه يك پدر يا مادر شده ايد و نمي توانيد از بچه ها فقط در آن سنيني كه "ناز و بامزه" هستند، نگهداري كنيد!

نظر شما در مورد مسووليتها و تعهدات والدين چيست؟

اين سوال به شما كمك مي كند تا لازمه هاي پدر يا مادر بودن را شناخته و مشخص كنيد كه آيا مي توانيد با اين موارد كنار بياييد يا خير؟

چگونه با استرس كنار مي آييد؟ آيا چيزي هست كه دوست داشته باشيد كودك شما شاهد آن باشد؟

چگونه اين روش كنار آمدن با استرس را فرا گرفته ايد؟

يك تحقيق نشان مي دهد كه ميزان استرس شما مي تواند بر كودكان و همچنين توانايي شما در ايفاي نقش خود به عنوان پدر يا مادر، اثر بگذارد. اگر احساس مي كنيد كه نمي توانيد استرس خود را به خوبي مديريت كنيد، اكنون زمان مناسب براي ياد گرفتن تكنيك ها و مكانيسمهاي مناسب جهت كنار آمدن با استرس، فرا رسيده است.

آرزوهاي شما در مورد پدر يا مادر شدن چيست؟ اگر به آرزوهاي خود نرسيد، چه اتفاقي خواهد افتاد؟

دقت كنيد كه اگر بچه دار شويد، غير از در آغوش گرفتن كودك يا خنديدن با او، وظايف بسيار زياد و شايد خسته كننده ديگري نيز هست كه بر عهده شما قرار مي گيرد. زمانهاي سخت و نااميد كننده هم وجود دارند و البته كودكان شما نيز ممكن است دقيقا همان چيزي كه شما انتظار داريد، از آب در نيايند.

از چه چيزهايي مي ترسيد؟ از چه مواردي نگران هستيد؟ اگر يكي از اين موارد واقعا در زندگي شما رخ بدهد، چه اتفاقي براي شما و كودكتان خواهد افتاد؟

شما نمي توانيد نگرانيهاي خود را پيشاپيش حل كنيد. برخي از جنبه هاي بچه دار شدن، نگران كننده هستند. در واقع، كاري كه شما مي خواهيد انجام دهيد، مسووليت زيادي را بر عهده شما قرار خواهد داد. اما توجه به اين موارد در اين زمان، مي تواند به شما كمك كند تا آنها را مطرح كرده و مورد بررسي قرار دهيد.

تا چه حد مي خواهيد مشابه با پدر و مادر خودتان رفتار كنيد؟ اگر مي خواهيد متفاوت باشيد، چقدر و چرا؟

والدين ما، بهترين الگوهايي هستند كه براي تربيت و بزرگ كردن كودك، پيش روي خود داريم. برخي از تجربه ها يا درسهاي آنها مثبت بوده و برخي ديگر منفي بوده اند. دوراني را كه با والدين خود زندگي مي كرده ايد بررسي كنيد و ببينيد كه از موفقيتها يا شكستهاي آنها چه درسهايي مي توانيد بگيريد.

به عنوان يك كودك، نظرتان در مورد پدر و مادر خوب چه بود؟ چه كساني را "والدين خوب" مي دانستيد؟

اين نيز يك سوال ديگر است كه مي تواند به شما كمك كند تا انتظارات خود را از والدين، مورد بررسي قرار دهيد و پيش فرضهايي را كه ممكن است مناسب يا مفيد نباشند، دور بريزيد.

تاريخچه خانوادگي شما
اين سوالات به شما كمك خواهند كرد تا احساسات سركوب شده اي را كه بر فرآيند تصميم گيري شما تاثير مي گذارند، شناسايي كنيد. در اغلب موارد، مشكلات حل نشده يا احتمالا شناخته نشده اي كه ناشي از شكستهاي اوائل زندگي هستند، سدي در براي تصميم هاي بزرگ خواهند بود. يكي از اين تصميم هاي بزرگ مي تواند تصميم براي بچه دار شدن باشد.

از چه چيزي از دوران كودكي لذت مي برده ايد؟ از چه چيز يا چيزهايي لذت نمي برده ايد؟

اگر در تصميم گيري براي بچه دار شدن با مشكل مواجه هستيد، اين مورد ممكن است به يكي از مشكلات حل نشده دوران كودكي خودتان بازگردد.

از كدام رفتارها يا عملكردهاي والدين خود، بسيار راضي و خوشنود بوده ايد؟ كدام كارهاي آنها به نظر شما چندان خوب نبوده است؟

درباره مواردي از دوران كودكي خود كه مي خواهيد همانها را تقليد كنيد يا مواردي كه مايل به تغيير دادن آنها هستيد، فكر كنيد.

آيا يكي از والدين (يا يكي ديگر از اعضاي خانواده) در دوران كودكي شما به بيماري سخت يا كشنده اي مبتلا بوده است؟ آيا اين مشكل، شما را شديدا تحت تاثير قرار داده است؟

مشكلات حل نشده دوران كودكي، سدي در براي تصميم هاي بزرگ مي باشند. يكي از اين تصميم هاي بزرگ مي تواند تصميم براي بچه دار شدن باشد.

آيا براي بچه دار شدن آماده هستيد؟

ارزشهاي شما
اين سوالات به شما كمك خواهند كرد تا گرايشها و ارزشهايي را كه به پدر يا مادر بودن مربوط مي دانيد، مشخص كنيد. همچنين اين سوالات به شما كمك خواهند كرد تا تفاوتهاي (احتمالي) بين خود و همسرتان را شناسايي كنيد.

دوست داريد از كدام مواردي كه از والدينتان ياد گرفته ايد، صرف نظر كنيد؟ كدام موارد را دوست داريد حفظ كنيد؟

درباره مواردي كه فكر مي كنيد براي ايفاي نقش به عنوان پدر يا مادر اهميت دارند، تمركز كرده و پيرامون آنها صحبت كنيد.

ترجيحات شما براي كودكانتان، چه مواردي هستند؟ به عنوان مثال، آيا دوست داريد كه آنها تحصيلات دانشگاهي داشته باشند؟ دوست داريد چه ارزشهايي را به آنها القا كنيد؟

همه ما، به همراه مجموعه اي از ارزشها (ارزشهايي كه عموما ناگفته هستند) به استقبال بچه دار شدن مي رويم. اين سوال به شما كمك مي كند تا آرزوها و روياهايي را كه براي كودك خود داريد، مشخص و روشن سازيد.

در مورد تربيت كودكان، چه فكر مي كنيد؟

شما مي توانيد پاسخ خود را براي اين سوال بنويسيد، از همسرتان نيز بخواهيد تا اين كار را انجام دهد و سپس پاسخهاي خود را با يكديگر مقايسه كنيد. اين مورد، يكي از مواردي است كه پدر و مادرها معمولا بر سر آن با يكديگر اختلاف نظر دارند. البته بايد بدانيد كه حتي اگر اكنون هم در باره اين موارد با يكديگر صحبت كنيد، مانع از بروز اختلاف در آينده نخواهد شد؛ اما اين كار (صحبت درباره نحوه تربيت كودك) فرصتي را براي تعيين برخي حدود و همچنين تعيين نسبي آنچه مي خواهيد انجام دهيد، فراهم مي كند.

زندگي شما و تغييراتي كه ممكن است در آن رخ دهد.


پاسخ دادن به اين سوالات، موجب مي شود كه درك مناسبي از واقعيتهاي عملي وضعيت زندگي خود به دست آوريد. شما بايد اين واقعيتها يا شايد در برخي موارد، محدوديتها را پيش از اقدام براي بچه دار شدن، در نظر بگيريد.

با افرادي كه تصميم گرفته اند بچه دار نشوند، همين طور با افرادي كه تصميم گرفته اند بچه دار شوند، صحبت كنيد. حرفهايي كه آنها مي زنند، چه تاثيري بر شما مي گذارد؟ درباره صبحتهاي آنها، چه احساسي داريد؟

البته ما توصيه نمي كنيم كه بر مبناي حرفهاي ديگران تصميم بگيريد، اما گوش دادن به صحبتهاي دوستان و آشنايان در مورد انتخاب شان، مي تواند مسائل جديدي را براي شما مطرح كند كه شايد تاكنون متوجه آنها نبوديد يا اصلا به آن فكر نمي كرديد. شايد ذهنيت ناگفته اي در شما وجود داشته كه با شنيدن آن از زبان ديگري بهتر بتوانيد آنرا پردازش كنيد.

تا چه حد از كمك و پشتيباني ديگران برخوردار هستيد؟

بديهي است كه براي بزرگ كردن و تربيت كودك خود به كمك تعداد زيادي از افراد نياز نداريد، اما اگر چند نفر را در اطراف خود داشته باشيد كه در مواقع ضروري بتوانيد به آنها تكيه كنيد، براي شما بسيار مفيد خواهد بود. بزرگ كردن كودكان به تنهايي و بدون كمك ديگران، بسيار دشوار خواهد بود. آيا همسر، اعضاي خانواده يا دوستاني در نزديكي خود داريد كه بتوانيد روي كمك آنها حساب كنيد؟ كمكهاي آنها، پيش نيازي براي بچه دار شدن محسوب نمي شود، اما مي تواند يك مكمل بسيار مناسب و مهم باشد.

از اوقات فراغت خود، چه استفاده اي مي كنيد؟ اگر اصلا اوقات فراغت نداشته باشيد، چه كار خواهيد كرد؟

اين مورد، يكي از واقعيتهايي است كه پس از بچه دار شدن در عمل با آن مواجه خواهيد شد. شما پس از بچه دار شدن نمي توانيد هر كاري را كه دوست داريد، در هر وقتي كه دوست داريد (مانند دوران پيش از حاملگي) انجام دهيد؛ بلكه بايد اثرات آن را بر كودكان خود نيز در نظر بگيريد. آنها بايد اولويت اول شما باشند و اينگونه هم خواهند بود. آيا براي اين مورد آمادگي داريد؟

فكر مي كنيد زندگي شما با چه تغييراتي مواجه خواهد شد؟

روشن است: تغييراتي در زندگي شما رخ خواهد داد كه بازگشت پذير نخواهد بود. اكثر والدين مي گويند كه اين تغييرات مثبت بوده اند، اما ميزان تاثير بچه دار شدن بر وقت، انرژي، آرزوها و تمايلات شما، بسيار شديد خواهد بود. زماني را به فكر كردن در مورد زندگي جديدي كه مي خواهيد تجربه كنيد، اختصاص دهيد.


متوقف كردن روشهاي جلوگيري از بارداري

احتمال دارد شما نيز مانند بسياري ديگر زمان زيادي از بزرگسالي خود را صرف اين كرده باشيد كه براي باردار نشدن چه بايد كرد! حال وقت آن رسيده كه فارغ از هر روش جلوگيري از بارداري باشيد. ممكن است لازم باشيد نكاتي را در مورد ترك روش جلوگيري كه اتخاذ كرده بوديد بدانيد؛ بعضي از افراد دوست دارند بدانند بعد از ترك يك روش چه مدت نبايد يا نمي توانند باردار شوند.

در اينجا به برخي از اين موارد بر حسب شيوه جلوگيري از حاملگي اشاره مي كنيم:

روشهاي طبيعي جلوگيري از بارداري
براي باردار شدن بعد از استفاده از هر يك از روشهاي طبيعي و سنتي جلوگيري از بارداري مانند خروج قبل از انزال يا امتناع دوره اي از مقاربت با استفاده از تقويم قاعدگي يا درجه حرارت بدن، تنها كاري كه بايد انجام دهيد اين است كه ديگر آنرا انجام ندهيد؛ بدن شما آماده بارداري است. بخصوص اگر از يكي از روشهاي امتناع دوره اي استفاده مي كنيد و يا قاعدگي كاملا منظمي داريد با توجه به شناختي كه از سيكل قاعدگي و زمان تخمك گذاري خود داريد شانس بارداري شما افزايش خواهد يافت.

روشهاي ايجاد مانع (Barrier)
در اين نوع روشهاي جلوگيري از بارداري از يك مانع يا سد مكانيكي جهت جلوگيري از تلاقي اسپرم و تخمك استفاده مي شود؛ مانند كاندوم مردانه، كاندوم زنانه، ديافراگم و اسفنج هاي واژن و كلاهك دهانه رحم (Cervical Cap). كليه اين وسايل تاثيري بر باروري شما نخواهند داشت؛ بنابراين اگر شما از يكي از اين روشها استفاده مي كنيد و تصميم به باردار شدن داريد كافيست استفاده از آن را متوقف كنيد. حتي برخي از مواد اسپرم كش (مانند كف و ژل واژينال) كه بطور همراه با برخي از اين لوازم استفاده مي شوند در صورت بارداري هيچ تاثيري نامطلوبي بر جنين نخواهند داشت.

روشهاي هورموني تركيبي مانند قرص هاي خوراكي و چسب هاي ضد بارداري
در اين موارد نيز كاري كه بايد بكنيد عدم استفاده از آنهاست. مثلا اگر قرص مي خوريد و تصميم گرفته ايد كه باردار شويد، مي توانيد تا انتهاي سيكل صبر نكنيد و بسته قرصتان را كامل نخوريد. معمولا چند روز پس از قطع مصرف پريود مي شويد. در بسياري از خانمها تخمك گذاري و باروري بلافاصله پس از قطع دارو باز مي گردد. البته در برخي نيز ممكن است چند ماه طول بكشد تا تخمك گذاري اتفاق بيافتد. در واقع تخمك گذاري زماني اتفاق مي افتد كه عادات ماهيانه شما به وضعيت منظم مانند گذشته بازگردد.

با اين حال اغلب پزشكان پيشنهاد مي كنند كه پس از قطع مصرف قرص ها يا چسب هاي ضد بارداري، ابتدا صبر كنيد و حتي از يك روش غير هورموني (مانند طبيعي يا كاندوم) استفاده كنيد تا دو يا سه عادت ماهانه طبيعي پيدا كنيد و سپس باردار شويد. اگر بلافاصله پس از قطع اين فرآورده هاي ضد بارداري باردار شويد، تعيين زمان لقاح و نيز زمان زايمان دشوار خواهد بود. ممكن است اين امر در ابتدا مهم به نظر نرسد ولي در طول بارداري و بخصوص در انتهاي آن، اهميت خاصي پيدا مي كند.

قرصهاي پروژستين يا Minipill
اين قرصها حاوي مقدار كمي پروژسترون صناعي هستند كه بسرعت از بدن دفع مي شوند و اثر ضد بارداري آنها بيش از ۲۴ ساعت پس از مصرف آخرين قرص باقي نخواهد ماند (به همين دليل است كه استفاده كنندگان بايد در دوران جلوگيري در مورد زمان مصرف آن نيز دقت كنند).

نورپلانت
اگر از نورپلانت استفاده مي كنيد بايد پس از برداشتن آن حداقل دو يا سه قاعدگي طبيعي داشته باشيد و سپس باردار شويد. ممكن است پس از برداشت نورپلانت چند ماهي طول بكشد تا قاعدگي شما به حالت طبيعي برگردد اما اين احتمال كمتر از روشهاي تزريقي ضد بارداري است. اگر بلافاصله پس از برداشت نورپلانت باردار شويد، تعيين زماني كه باردار شده ايد و نيز زمان زايمان دشوار خواهد شد.

دپو پروورا
نوعي هورمون پروژسترون است كه جهت جلوگيري از بارداري هر ۱۲ هفته تزريق مي شود. مصرف آن را بايد ۳ تا ۶ ماه پيش از تلاش براي بارداري قطع كرد زيرا حداقل ۱۳ هفته طول مي كشد تا تخمك گذاري اتفاق بيافتد. در بعضي موارد نيز تاخير در باروري يك سال يا بيشتر به طول مي انجامد اما بطور متوسط ۱۰ ماه بعد از آخرين تزريق فرد تخمك گذاري مي كند. بهتر است تا زماني كه حداقل دو يا سه قاعدگي طبيعي داشته باشد، صبر كنيد. اگر بعد از يكسال هنوز پريود رخ نداد با پزشك خود تماس بگيريد.

وسايل داخل رحمي يا IUD
اگر از آي. يو. دي استفاده مي كنيد، بايد آن را پيش از اقدام به بارداري برداريد.. اين كار را مي توانيد در هر زمان از سيكل قاعدگي انجام دهيد، با اين حال متخصصين معتقدند بهترين زمان براي خارج كردن آي. يو. دي هنگام عادت ماهانه است و در سيكل بعد وضعيت قاعدگي و تخمك گذاري شما مانند قبل خواهد بود. اگر هر گونه علامتي دال بر وجود عفونت ناشي از آي .يو. دي داريد، پيش از تلاش براي بارداري حتما به مداواي آن بپردازيد.

منبع : سلامت نیوز

گرداوری : مجله اینترنتی دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.6 از 5 (11 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits