دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
درمان واژینیسموس (انقباض غیرارادی) اختلال جنسی در زنان
1
زمان مطالعه: 6 دقیقه
واژینیسموس؛ اختلال جنسی شایع در زنان:اغلب زنان، واژینیسموس را به صورت انقباض و درد ناگهانی، در هنگام نزدیکی، توصیف می کنند.

واژینیسموس؛ اختلال جنسی شایع در زنان

اغلب زنان، واژینیسموس را به صورت انقباض و درد ناگهانی، در هنگام نزدیکی، توصیف می کنند. این مشکل ناشی از انقباض خود به خود و غیرارادی عضلات کف لگن است و اراده فرد در آن نقشی ندارد. این واکنش ممکن است در معاینه زنانه نیز ظاهر و مانع ورود اسپکولوم – وسیله معاینه داخلی – به داخل واژن شود.با دلگرم همراه باشید.

واژینیسموس

واژینیسموس یا واژینیسم Vaginismus

واژینیسموس وضعیتی است که در اثر عوامل استرس زای فیزیکی، عوامل استرس زای عاطفی یا ترکیبی از هردو ایجاد می شود و می تواند گاهی قابل پیش بینی باشد.

محرک های احساسی واژینیسموس

ترس؛ به عنوان مثال ترس از درد یا بارداری اضطراب؛ اضطراب از داشتن رابطه جنسی، احساس گناه داشتن اختلاف با همسر یا شریک جنسی؛ شریک جنسی سوءاستفاده گر، احساس آسیب پذیری حوادث ناگوار در زندگی؛ تجاوز، سابقه سوءاستفاده تجربه های کودکی؛ تربیت، در معرض تصاویر جنسی قرار گرفتن محرک های فیزیکی واژینیسموس:

عفونت؛ مانند عفونت قارچی یا عفونت مجرای ادراری بیماری؛ مانند سرطان یا لیکن اسکلروز زایمان یائسگی جراحی لگن ناکافی بودن مراحل عشق بازی کاهش لغزندگی و ترشحات واژن هم زن و هم مرد درگیر اختلالات جنسی می شوند.واژینیسمـوس یا انقباض غیرارادی مهبل یا واژینیسم عبارت است از انقباض عضلات اطراف مهبل (واژن). این واکنش کاملاً غیرارادی و غیرقابل کنترل بوده و مانع از ورود هر جسم خارجی حتی انگشت یا تامپون به مهبل می‌شود.

هر گونه تلاش برای دخول موجب دردهای شدید می‌شود. واژینیسمـوس اغلب علت روانی دارد.زمانی که یک خانم دچار واژینیسمـوس است، عضلات واژن وی در هنگام دخول چیزی به واژن، مانند وارد شدن تامپون یا آلت مردانه، فشرده یا منقبض می شود. این عارضه ممکن است ناراحت کننده یا دردناک باشد. تمرین هایی وجود دارد که گاهی طی چند هفته به بهبود علائم کمک می کنند.

علائم واژینیسموس

رابطه جنسی دردناک اغلب اولین نشانه ای است که یک خانم مبتلا به واژینیسمـوس تجربه می کند.درد تنها با دخول اتفاق می افتد. این درد معمولا، و نه همیشه، پس از اتمام رابطه برطرف می شود.
خانم های مبتلا معمولا درد را به حس پاره شدن پوست توصیف می کنند. بسیاری از خانم های مبتلا به واژینیسموس در زمان استفاده از تامپون یا معاینات داخلی لگن توسط پزشک هم احساس درد می کنند.

علل واژینیسموس

پزشک ها علت دقیق واژینیسموس را نمی دانند. این عارضه معمولا با اضطراب و ترس از برقراری رابطه جنسی در ارتباط است. اما مشخص نیست کدام یک اول اتفاق می افتد، واژینیسموس یا اضطراب.
بعضی خانم ها در همه شرایط و با هر جسمی دچار واژینیسمـوس می شوند. برخی دیگر تنها در یک شرایط خاص دچار مشکل واژینیسموس می شوند، به عنوان مثال در برقراری رابطه با یک شریک جنسی خاص، یا تنها در زمان برقراری رابطه جنسی درد احساس می کنند، اما در زمان استفاده از تامپون یا معاینات پزشکی مشکلی ندارند.
دیگر مشکلات پزشکی مانند عفونت هم باعث بروز رابطه جنسی دردناک می شود. بنابراین لازم است به پزشک مراجعه کنید و علت درد ناشی از رابطه جنسی را مشخص کنید.

 واژینیسموس؛ اختلال جنسی شایع در زنان

در این اتفاق هیچ یک از طرفین مقصر نیست و نباید دچار خجالت زدگی شود. در بیشتر موارد و با کمک متخصص، ناهنجاری های جنسی با موفقیت حل می شوند. تشخیص واژینیسموس فرآیندی پیچیده است و همکاری یک یا چند متخصص زنان، درمانگر فیزیکی و جنسی، روان شناس و مشاور را می طلبد. هنگام معاینه فیزیکی، سوابق پزشکی بررسی می شود و معاینه لگن انجام می شود. اطمینان حاصل کردن از اینکه هرگونه دلیل احتمالی درد، درمان شده است در فرآیند تشخیص واژینیسموس حیاتی است. جراحی واژینیسموس را درمان نمی کند و حتی ممکن است شرایط را بدتر کند. به علاوه، درمان نکردن واژینیسموس هم مشکل را وخیم تر می کند و سبب طولانی شدن مشکل و افزایش شدت انقباضات ماهیچه های کف لگن می شود.خبر خوب این است که واژینیسموس تقریبا ۱۰۰درصد قابل درمان است.

درمان واژینیسموس معمولا ترکیبی از روش های مختلف است، این روش ها عبارتند از:

تمرینات کنترل عضلات کف لگن که شامل انقباض و رها سازی عضلات (تمرین های کگل) است تا کنترل ماهیچه های کف لگن بهبود یابد. تمرین های واردکردن وسیله های مرتبط یا اتساع و تلاش برای دخول، که با استفاده از دیلاتورهایی می توان حساسیت بیمار را نسبت به دخول کمتر کرد. این تمرین ها باید زیر نظر متخصص انجام شود.

ارتقای سطح آگاهی و مشاوره

اطلاعاتی درباره آناتومی جنسی و چرخه پاسخ جنسی می توان در اختیار فرد قرار داد و به او کمک کرد تا درد و فرآیندی که بدن طی می کند را بهتر درک کند.

تمرین های احساسی

باید به بیمار اجازه داده شود تا هر عامل احساسی که منجر به بروز واژینیسم و درد می شود را شناسایی کند، بیان کند و در نهایت آن را برطرف کند. زمان لازم برای درمان کامل و موفق واژینیسموس در هر فرد متفاوت است. اگر فرد علائم مرتبط با واژینیسم را در خود می بیند باید با پزشک خود صحبت کند و اقدامات لازم را انجام دهد.

نقش همسران در درمان واژینیسموس

حضور زوج همراه با یکدیگر برای درمان این اختلال در مرکز مشاوره و مطب ضروری و نقش مردان بسیار اساسی است. مردان در بسیاری از موارد می توانند به کمک همسر خود بشتابند. آنها باید بدانند این اختلال براساس منابع علمی و فقهی، به هیچ وجه دلیلی برای عدم تمکین زن نیست، بلکه این انقباضات به صورت غیرارادی و نه به اراده شخصی رخ می دهد و زن پس از یک دوره درمان با حمیات همسر می تواند به راحتی از فعالیت جنسی با همسرش لذت ببرد.

بنابراین مردان به هیچ وجه نباید همسرشان را به طلاق دادن تهدید کنند. این تهدیدها باعث تشدید انقباض عضلات و گاهی اختلال میل یا حتی بروز بیزاری جنسی در زن می شود که درمان آن بسیار مشکل تر و پیچیده تر از درمان واژینیسموس است.

 واژینیسموس؛ اختلال جنسی شایع در زنان

اگر مرد از رابطه جنسی خود را کنار بکشد یا به دلیل ترس از آزار همسرش تمایلی به انجام فعالیت جنسی نشان ندهد، نه تنها همسرش برای ادامه درمان انگیزه کافی نخواهد داشت، بلکه خودش نیز به مرور زمان دچار انواعی از اختلالات نعوظ می شود. بنابراین مرد باید با تاکید بر ادامه درمان، زن را در هر مرحله تشویق کند زیرا ادامه زندگی بدون فعالیت جنسی در طولانی مدت منجر به بروز اختلافات زناشویی خواهد شد.

خواهشمنديم اگر سوال يا نکته‌اي براي مطلب واژینیسموس

در ذهن شما باقي مانده است، آن‌را در قسمت نظرات با ما و ساير کاربران به اشتراک بگذاريد.

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits