دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چگونه جوش های سر سیاه (کومودون ) را از بین ببریم؟
59
زمان مطالعه: 18 دقیقه
جوش های سر سیاه صورت و بینی خود را چگونه از بین ببریم؟جوش‌های سرسیاه یکی از انواع آکنه هستند. آکنه از جمله شایع‌ترین مشکلات پوستی است که افراد برای درمان آن به متخصص پوست مراجعه می‌کنند

در این مقاله از دلگرم شما را با چند راه حل مناسب و راحت برای از بین بردن جوش های سرسیاه موجود بر سطح پوست صورت و بینی آشنا میکنیم. باما همراه باشید.

درمان جوش های سر سیاه صورت و بینی

مقدمه ای در مورد جوش های سر سیاه بینی و صورت

جوش‌های سرسیاه یکی از انواع آکنه هستند.

آکنه از جمله شایع‌ترین مشکلات پوستی است که افراد برای درمان آن به متخصص پوست مراجعه می‌کنند. جوش‌های سرسیاه را باید از جوش‌های سرسفید تفکیک کرد زیرا روش درمان آنها با یکدیگر متفاوت است.

جوش‌های سرسیاه فولیکول‌هایی هستند که منافذ آنها بیش از حد باز است. این منافذ با چربی‌ها و سلول‌های مرده پوست پر شده‌اند و در نتیجه یک واکنش شیمیایی به اکسیده شدن ملانین در پوست منجر می‌شوند.

درمان جوش های سر سیاه صورت و بینی

جوش سر سیاه روی بینی چگونه هستند؟


شاید داشتن یک بینی چرب و پر از دانه های سر سیاه در نگاه اول برای بیننده بیانگر این باشد که شما بهداشت فردی را رعایت نکرده اید، در صورتی که اصلا باور درستی نیست، چراکه چرب شدن بینی دلایل زیادی دارد، از جمله اینکه آندروژن ها یا هورمون های جنسی مردانه باعث می شوند غدد چربی ساز رشد کرده و فعال شوند و در نتیجه چربی بیشتری را تولید می کنند و دیگر اینکه انتقال چربی سر به بینی از طریق تماس با سر سپس به صورت؛ اما علت چربی بینی و به دنبال آن ایجاد جوش های سرسیاه هر چه باشد باید برای آن به دنبال درمانی موثر بود؛ درمانی که هم بی ضرر و هم اثربخشی خوبی داشته باشد.

درمان جوش های سر سیاه صورت و بینی

دانه‌های سرسیاه چه هستند؟

دانه‌های سرسیاه و یا کومدون‌های سیاه پوستی، ناشی از رسوب بیش از حد چربی روی سطح پوست می‌باشند. هنگامی که سلول‌های مرده پوست و سبوم یا همان چربی اطراف ریشه مو در نزدیک به سطح پوست تجمع می‌کنند، دانه‌های سرسیاه تشکیل و به تدریج بر اثر تماس با هوا سفت و خشن می‌شوند.

تشکیل آنها به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله: تولید چربی بیش از حد طبیعی در پوست ترشح بیش از حد هورمون‌های مردانه (آندروژن‌ها) استفاده از محصولات آرایشی متفاوت و ترکیب آنها با چربی پوست رطوبت و آلاینده‌های زیست‌محیطی استرس آلرژی

جوش های سرسیاه چگونه هستند؟

درمان جوش های سر سیاه صورت و بینی

دلایل به وجود آمدن جوش های سر سیاه (کومودون ها ) چیست؟

وقتی دهانه ی خروجیِ غدد چربی سازِ پوست بسته می شود ، ترشحات چربی در داخل این غدد به شکل بادکنک تجمع می یابد و جوش های زیر پوستی به نام کومودون ایجاد می شوند.

کومودون ها جوش های بدون درد هستند و به صورت دانه های سفید ریز در زیر پوست جمع می شوند ، اگر این جوش ها منافذ کوچک و ظریفی به خارج از پوست پیدا کنند تبدیل به جوش های سر سیاه می شوند . یکی از مهم ترین علل به وجود آمدن کومودون ها ، استفاده از لوازم آرایشی و پماد های چرب بر روی پوست است .

تغییرات هورمونی ، زمینه ارثی ، استرس، کثیف بودن پوست و... را نیز می توان از علل به وجود آمدن جوش های سر سیاه برشمرد .

درمان جوش های سر سیاه صورت و بینی

روش‌های پیشگیری از ایجاد جوش

قبل از اشاره به روش‌های پیشگیری ، باید گفت که علت اصلی ایجاد این لکه‌ها تجمع سلول‌های مرده در سطح پوست ،مسدود شدن روزنه‌ها، همراه بازیادی تولید چربی در پوست است. بنابراین تمیز کردن صحیح پوست در پیشگیری از ایجاد آنها موثر است. هیچ‌گاه شب با آرایش نخوابید و حتماً قبل از خوابیدن پوست خود را تمیز کنید. البته توجه داشته باشید که تمیز کردن بیش از حد پوست (بیشتر از روزی دوبار) نیز موجب تحریک و ترشح بیش از حد چربی و تشدید دانه‌های سرسیاه می‌شود.

استفاده از یک صابون و پاک کننده ملایم نیز بسیار مهم است؛ به خصوص در افراد مستعد آکنه، زیرا موجب حذف سلول‌های مرده از روی پوست می‌شود. همیشه آب زیادی بنوشید و پوست خود را هیدراته نگه دارید. خوردن غذاهای چرب و استفاده از کرم‌ها با پایه چرب را به‌طور کلی فراموش کنید. دوش آب گرم و بخار موجب شل شدن چربی محل و باز شدن روزنه‌های مسدود پوست می‌شود.

درمان جوش های سر سیاه صورت و بینی

چطور می توان با درمان های خانگی و روش های طبیعی از جوش های سرسیاه خلاص شد؟

گوجه فرنگی برای از بین بردن جوش های سر سیاه

خواص ضد عفونی کننده ی گوجه فرنگی برای بازکردن منافذ و خلاص شدن از سرسیاه ها موثر است. یک گوجه فرنگی را له کرده و از آب وگوشت آن به عنوان یک درمان صورت استفاده کنید. شما باید آن را روی مناطقی از صورت که سرسیاه ها در آن دیده می شوند متمرکز کنید. در صورت امکان بگذارید شب را روی صورت تان بماند. این روش درمانی سرسیاه ها را خشک خواهد کرد. با این کار جوش های سرسیاه به صورت طبیعی از روی پوست ناپدید خواهندشد. گوجه فرنگی همچنین باعث درمان جای جوش و از بین رفتن لکه های تیره پوستی می شود.

لیمو ترش برای از بین بردن جوش های سر سیاه

لیموی ترش هم خواص ضد عفونی و آنتی اکسیدان دارد و به همین خاطر درمان خانگی پرطرفداری در از بین بردن سرسیاه های روی بینی و صورت است. چون لیمو کاملا اسیدی است باید آن را با مقدار کمی آب رقیق کنید تا پوست را تحریک نکند. به این مخلوط نمک هم اضافه کنید تا تاثیر بهتری داشته باشد. این مخلوط را روی صورت و بینی بمالید. بگذارید تمام شب روی صورت بماند و صبح آن را با آب ولرم بشویید. نمک و اسید طبیعی موجود در لیمو ترکیب عالی در خشک کردن سرسیاه ها می باشد. فورا متوجه خواهید شد که سرسیاه ها کم تر شده اند. پوست شما تمیزتر و درخشان تر نیز می شود.خواص لیمو ترش و کاربرد آن در زیبایی پوست

ماسک سفیده تخم مرغ و عسل برای از بین بردن جوش های سر سیاه

شما می توانید با استفاده از سفیده تخم مرغ خام و عسل یک خمیر موثر در از بین بردن سرسیاه ها درست کنید. این خمیر را روی تمام صورت بمالید و بیشتر روی بینی و بخش هایی که سرسیاه ها قابل رویت هستند قرار دهید. خمیر را سی دقیقه و یا تا زمانی که خشک شود روی صورت بگذارید. با استفاده از آب گرم خوب صورت تان را بشویید.این درمان سرسیاه ها را از بین می برد و ضمنا صورت را شفاف و درخشان می کند.

لایه بردار شکر و عسل برای از بین بردن جوش های سر سیاه

مقدار کافی شکر را با عسل مخلوط کنید تا یک لایه بردار طبیعی صورت بسازید. بعد از پاک کردن و تمیز کردن صورت، از مخلوط عسل و شکر برای لایه برداری بینی و دیگر بخش های صورت که سرسیاه ها در آن دیده می شود استفاده کنید. این لایه بردار پوست های مرده را برمی دارد تا اجازه ظاهر شدن به سرسیاه ها را بدهد. هنگامی که سرسیاه ها در پوست ظاهر شدند آسانتر می توان آنها را از بین برد. این روش راهی موثر برای از بین بردن سرسیاه های صورت و بینی است. اسکراب لایه بردار شکر و ویتامین E برای نرمی و شادابی پوست

جوش شیرین برای از بین بردن جوش های سر سیاه

با اضافه کردن چند قطره آب روی جوش شیرین خمیری از آن بسازید به گونه ای که شبیه بستنی آب شده باشد. آن را فقط روی قسمت هایی که سرسیاه دارند بمالید. مراقب باشید که این خمیر را با حرکات ملایم ماساژبدهید تا به پوست آسیب نرساند. سپس با آب گرم بشویید. مخلوط جوش شیرین سرسیاه ها را خشک خواهد کرد. جوش شیرین خواص سفید کنندگی نیز دارد که موجب درخشش پوست نیز می شود. کاربرد های دیگر جوش شیرین در زیبایی پوست را در اینجا مطالعه کنید.

لایه بردار لیمو و شکربرای از بین بردن جوش های سر سیاه

یک لیموی کوچک را آب بگیرید و روی شکر سفید یا قهوه ای بریزید تا به شکل یک مخلوط غلیظ در بیاید. از این ترکیب می توانید برای لایه برداری بینی و صورت استفاده کنید تا سرسیاه ها را از بین ببرد.

شکر اسید موجود در لیمو را خنثی می کند و آب لیمو هم سختی شکر را از بین می برد. این دو با هم یک لایه بردار موثر بوجود می آورد که سرسیاه ها را از بین برده و دیگر لکه های صورت را کم رنگ می کند.

ماسک عسل و دارچین برای از بین بردن جوش های سر سیاه

نصف یک قاشق چایخوری دارچین را با یک قاشق چایخوری عسل مخلوط کنید. آن را روی پوست بمالید و بگذارید 5 دقیقه بماند. بعد آن را با آب ولرم بشویید. این کار به پاک شدن منافذ کمک می کند و سرسیاه های روی بینی و صورت را از بین می برد.

انواع اسکراب جوی دو سر برای از بین بردن جوش های سر سیاه

اسکراب جوی دوسر و ماست : ترکیبی از جوی دو سر و ماست برای خلاص شدن از سرسیاه ها فوق العاده است.

اسکراب جو دوسر با عسل و گوجه فرنگی : یک قاشق عسل را با آب چهار گوجه فرنگی و مقدار کافی جوی دوسر مخلوط کنید تا یک خمیر به دست بیاید.آن را روی پوست بمالید تا سرسیاه ها را از بین ببرد.بعد از 10 دقیقه آن را بشویید.این کار را مرتبا انجام دهید تا پوست کاملا تمیز شود.

اسکراب جو دوسر با لیمو و روغن زیتونا: شما می توانید به همین صورت خمیری از ترکیب سه قاشق غذاخوری ماست ، چند قطره آب لیمو ، دو قاشق غذاخوری جوی دو سر و چند قطره روغن زیتون درست کنید. این خمیر راروی تمام صورت بمالید. چند دقیقه صبر کنید و بعد صورت را با آب بشویید.

انواع لایه بردار زردچوبه برای از بین بردن جوش های سر سیاه

زردچوبه در از بین بردن لک های کوچک کارآیی خوبی دارد و به همین صورت هم می توانید از آن برای از بین بردن سرسیاه ها استفاده کنید. زردچوبه همچنین در از بین بردن جای جوش نیز موثر است. لایه بردار زردچوبه و نعنا: برای درست کردن خمیر دو قاشق غذاخوری از عرق نعنا را با پودر زرچوبه مخلوط نمایید.اکنون این خمیر را مستقیما روی سرسیاه ها قرار دهید و آن را چند دقیقه نگاه دارید تا خشک شود و سپس با آب ولرم بشویید.

لایه بردار زردچوبه و شیر با چوب صندل: شما می توانید به همین شکل خمیر غلیظی را با مخلوط کردن پودر زرچوبه ، شیر و چوب صندل قرمز درست کنید. این خمیر را روی بخش های مبتلا قرار دهید و بعد از ده دقیقه پوست را با آب بشویید.

نمک سولفات منیزیم برای از بین بردن جوش های سر سیاه

یک روش موثر و طبیعی برای خلاص شدن از سرسیاه ها نمک سولفات منیزیم است.یک قاشق چایخوری نمک سولفات منیزیم و چند قطره ید را در کمی آب گرم بریزید تا نمک کاملا در آن حل شود. بگذارید مخلوط خنک شده و به دمای اتاق برسد.این مخلوط را با کمک پنبه روی قسمت های مبتلای پوست قرار دهید و صبر کنید تا خشک شود.به آرامی آن را با یک دستمال مرطوب پاک کنید.

ماسک شنبلیله برای از بین بردن جوش های سر سیاه

یکی ازآسانترین راه های طبیعی برای از بین بردن سرسیاه ها شنبلیله است.با استفاده از مخلوط کردن برگ های تازه شنبلیله و کمی آب خمیری غلیظ درست کنید.آن را روی مناطق مبتلا قرار دهید و بگذارید تقریبا خشک شود. حدود 10 الی 15 دقیقهبعد از خشک شدن آن را با آب ولرم بشویید.آن را هر روز استفاده کنید.

تاثیر شنبلیله در خوش فرم شدن و برجسته سازی سینه ها

تونرهای طبیعی برای از بین بردن سرسیاه های صورت و بینی

تونر روغن زیتون و آب لیمو ترش برای از بین بردن جوش های سر سیاه

مقدار مساوی روغن زیتون و آب لیمو را مخلوط کنید تا یک تونر موثر صورت برای از بین بردن سر سیاه ها درست شود. با استفاده از یک پنبه این مخلوط را روی تمام صورت بمالید. شما باید بیشتر روی بینی تمرکز داشته باشید. این کار را هر روز انجام بدهید . متوجه خواهید شد که به سرعت سرسیاه ها از بین می روند.

تونر سرکه سیب و نعنا برای از بین بردن جوش های سر سیاه

اسیدهای طبیعی موجود در سرکه سیب یک تونر طبیعی عالی برای مبارزه با سرسیاه های صورت و بینی است. سرکه سیبی که در فروشگاه ها یافت می شود غلظت بسیار زیادی دارد و برای همین باید آن را با آب مخلوط کنید تا خاصیت اسیدی آن کمتر شود. این ترکیب یک تونر موثر برای از بین بردن سرسیاه های صورت و بینی خواهد بود.

سرکه سیب به تجزیه مواد تشکیل دهنده سرسیاه کمک می کند و نعنا هم خاصیت خنک کنندگی و جمع کردن پوست را دارد. اگر بخش های مبتلا به سرسیاه حالت متورم یا تحریک شده دارد ( برای مثال آن را فشار داده باشید هر چند که نباید این کار را انجام دهید) منتول موجود در نعناع می تواند به کاهش التهاب کمک کند. التهاب موجب سخت تر شدن مواد موجود درون منافذ می شود. طرز تهیه ماسک نعناع برای درمان جای جوش

شما به این مواد نیاز دارید:

3 قاشق غذاخوری سرکه سیب

3 قاشق غذاخوری برگ نعنای تازه خرد شده

مقداری آب

پنبه

سرکه و نعنا را در بطری کوچکی با هم مخلوط کنید و بگذارید یک هفته در جای تاریکی بماند. سپس آن را صاف کرده و یک فنجان آب به آن اضافه کنید و تا شش روز در یخچال نگهداری کنید. شب ها آن را استفاده کنید و ابتدا صورت را با آب شسته و سپس با استفاده از پنبه تمیز تونر را روی پوست بمالید. بگذارید تا صبح یا چند ساعت روی پوست بماند و صبح آن را با آب بشویید. بعد از آن یک مرطوب کننده به پوست بزنید.

تونر روغن درخت چای یا روغن تی تری برای از بین بردن جوش های سر سیاه

این روغن که به داشتن خواص ضد عفونی کننده مشهور است لک های پوستی را درمان می کند و بهترین درمان برای سرسیاه های پوست است. هر روز این روغن را به صورت بمالید. باید توجه خاصی بر بینی داشته باشید که مستعد ابتلا به سرسیاه هاست. این کار نه تنها به از بین رفتن سرسیاه ها کمک می کند بلکه مانع از بروز مجدد آنها می شود.

تونر چای سبز برای از بین بردن جوش های سر سیاه

یکی از ملایم ترین و موثرترین روش ها برای از بین رفتن سرسیاه ها مالیدن چای سبز روی پوست است. خواص آنتی اکسیدانی آن به پوست کمک می کند تا آلودگی ها و باکتری های تجمع کرده در آن که منجر به شکل گیری آکنه از جمله سرسیاه ها می شود ، از بین برود. وقتی چای سبز را هر روز استفاده کنید پوستی عاری از سرسیاه خواهید داشت.

خلاص شدن از جوش های سرسیاه با استفاده از چسب

مقداری چسب غیر مضر تهیه کنید . شما می توانید همان چسب هایی را به کار ببرید که برای کاردستی مدرسه استفاده می کردید. مثل چسب پی وی یا اوهوصورت خود را روی یک ظرف بزرگ پر از آب داغ بگیرید تا بخار آب روی پوست بنشیند. این کار فواید زیادی برای پوستتان دارد. سعی کنید تا جایی که می توانید از بخار داغ استفاده کنید.روی بخش های مبتلا چسب بزنید. آن را رها کنید تا کاملا خشک شود.چسب را از روی پوست بردارید و نتیجه را روی چسب مشاهده کنید.

فشار دادن و خارج کردن جوش های سر سیاه

پوست خود را گرم کنید زیرا گرم کردن باعث باز شدن منافذ می شود و امکان فشار دادن و خارج کردن سرسیاه ها بیشتر می شود.در اولین قدم پوست خود را تمیز کنید و بعد روی مناطق مبتلا کمپرس گرم قرار دهید.بخشی از پوست را بین انگشتان خود بگیرید که یک یا چند سرسیاه در مرکز آن باشد و فشار بدهید. باید سعی کنید فشار از زیر سرسیاه به آن وارد شود.این روش هنگامی بهترین کارآیی را دارد که سرسیاه ها کاملا سفت و پر نشده باشند و اگر پوست شما خیلی حساس نبوده و به آسانی زخم نشود.شما برای این کار می توانید از یک ابزار تخلیه یا سوزن استفاده کنید تا آن را تخلیه کنید. اگر فکر می کنید این روش برایتان سخت است یا امکان آکنه دارد بهتر است از روش های دیگر استفاده نمایید.

استفاده از مسواک و خمیر دندان برای خارج کردن جوش های سر سیاه

مقدار کافی خمیردندان روی مسواک قرار دهید.مسواک را مرطوب کنید و بخش های مبتلا را نیز خیس کنید.به آرامی مسواک را بر روی مناطق مبتلا بکشید تا از سرسیاه های موجود در آن خلاص شوید.گاهی بخار نعنای خمیر دندان چشم های شما را آزار می دهد به همین خاطر بهتر است خمیر دندان را خیلی نزدیک چشم ها نبرید.در صورتی که سرسیاه های زیادی روی بینی دارید خمیر دندان کمتری استفاده کنید تا چشم هایتان را آزار ندهد.کارآیی این روش در از بین بردن سرسیاه ها معروف شده اما تضمینی برای آن وجود ندارد.قبل از بکار گرفتن این روش مسواک را با آب جوش تمیز کنید.این کار را هر روز تکرار کنید تا مناطق مبتلا کاملا صاف و عاری از سرسیاه شود.

استفاده از کرم های حاوی آلفا هیدروکسی اسید یا AHAS برای از بین بردن جوش های سر سیاه

یک کرم حاوی آلفا هیدروکسی اسید بخرید.مقدار کمی از کرم را روی بخش دارای سرسیاه قرار دهید. این کرم آلودگی ها و پوست مرده را از بین برده و سرسیاه ها را به سطح پوست می آورد.این کار را یک ساعت بعد تکرار کنید.این محصولات می تواند موجب تحریک ، خشکی و ترک پوست شود. درصورتی که پوستتان دچار آزردگی شد دیگر از آن استفاده نکنید.آلفا هیدروکسی اسیدها به تشدید تاثیر نور خورشید شناخته شده هستند، بنابر این باید مراقب باشید که در صورت استفاده از این کرم کمتر پوست خود را در معرض نور شدید خورشید قرار دهید.

شیر پاک کن برای از بین بردن جوش های سر سیاه

یک شیرپاک کن 2 درصد تهیه کرده و آن را روی صورت بمالید.شیر را به آرامی و به مدت 5 دقیقه روی پوست ماساژ بدهید.این روش زمانی بهترین نتیجه را خواهد داشت که درست قبل از خواب انجام شود.روی بخش های مبتلا وازلین بمالید و بگذارید شب تا صبح روی پوست بماند.بعد از بیدار شدن سرسیاه ها را به آرامی فشار دهید تا به راحتی از پوست خارج شود.صورت خود را با آب سرد بشویید.

ماسک لایه بردار شیر و ژلاتین برای از بین بردن جوش های سر سیاه

یک قاشق غذاخوری شیر و یک قاشق غذاخوری ژلاتین بدون طعم را با هم مخلوط کنید.مخلوط را به مدت ده ثانیه درون ماکروویو یا شعله گاز گرم کنید.مخلوط را به صورت نوارهای باریک روی بخش های مبتلا قرار دهید شما می توانید از یک قلم موی نقاشی یا برس آرایشی برای مالیدن آن روی پوست استفاده کنید.صبر کنید تا روی بخش های مبتلا خشک شود. حدود ده دقیقه طول می کشد. هر چند که ممکن است بیشتر یا کمتر طول بکشد.نوارها را از روی پوست بردارید متوجه خواهید شد که سرسیاه ها را از ریشه بیرون آورده است.

رهنمودهای دیگر برای خلاص شدن از سرسیاه ها

سعی کنید کمتر دست به صورت خود بزنید تا مانع از انتقال چربی دست ها به صورت شوید.موهایتان را تمیز نگاه دارید. درصورتی که صورت تان تمیز باشد چربی موها به تدریج روی صورت آمده و منافذ را مسدود می کند.مرتبا رو بالشی هایتان را عوض کنید تا از بروز سرسیاه ها در آینده جلوگیری شود.صورت خود را هر روز بشویید و از پاک کننده ها بپرهیزید.

از یک لایه بردار یا یک آب پاش استفاده کنید.بعد از استفاده از روشهای درمانی آب سرد روی پوست بگیرید زیرا منافذ پوست را می بندد ومانع از تجمع مجدد گردو غبار و آلودگی در آنها می شود.

مرتبا از مرطوب کننده های بدون چربی استفاده کنید چون ترجیح می دهید منافذ پوستتان بیش از این مسدود نشوند.حداقل یک بار در روز صورت خود را بشویید. بهتر است در صورت امکان دفعات بیشتری آن را با آب بشویید.

اگر این موارد را رعایت کنید ظرف 4 یا 5 روز شاهد نتایج آن خواهید بود.استفاده گهگاه از یک جمع کننده منافذ می تواند بروز سرسیاه ها را کاهش دهد.برای دور نگه داشتن چربی از صورت خود از کاغذهای جاذب چربی یا ورقه های جاذب چربی پاک کننده استفاده کنید که ملایم و موثر بوده و در هر داروخانه ای نیز در دسترس می باشند.

درمان جوش های سر سیاه صورت و بینی

ویدئو مربوط به برطرف کردن جوش صورت

درمان جوش های سر سیاه صورت و بینی

پزشکان مربوط به بر طرف سازی جوش های سر سیاه صورت

دکتر عباس انتظاری

تهران-خیابان ولیعصر-بالاتر از پارک ملت-روبروی باشگاه خبر نگاران-برج جم طبقه ی 2 واحد3

تلفن تماس:02122023107

درمان جوش های سر سیاه صورت و بینی

گرد آوری شده ی مجله ی اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (59 رای)  

    ۶ دیدگاه

    شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

    نسیبه | ۷ سال پیش
    خیلی مجله ی خوبی دارین مطالب هممممگی عالیه...
    0
    0
    حسین | ۷ سال پیش
    سلام خسته نباشید تشکر از مجله ی اینترنتی خوب دلگرم.ببخشید یه سوال داشتم از محضرتون.جوش های سر سیاه روی صورت و بینی بنده بسیار زیاد میزنه و من همیسه از روی صورتم اونا رو فشار میدم و تخلیه میکنم ولی نمیشه بازم 2 روز بعدش میزنه دقیقا چیکارکنم که درمان قطعی جواب بده؟
    0
    0
    محمد جواد | ۷ سال پیش
    خیلی عالی بود.ممنون از همگی.
    0
    0
    کیان | ۷ سال پیش
    خیلی راه کار های خوبی داشت تشکر.
    0
    0
    کیومرس | ۷ سال پیش
    ممنون از مجله ی خوبتون فقط فقلم دومی حالمو بهم زد چطوری تحمل کرد این دکتره؟
    0
    0
    ندا | ۷ سال پیش
    خخخخخخخخخخخخیلی خوب بود
    0
    0
    
    hits