دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
 12 اشتباه رایج در مورد آلرژی
1
زمان مطالعه: 6 دقیقه
حساسیت یکی از بدترین چیزهایی است که انسان تجربه می کند. آبریزش بینی، خارش چشم ها، سرفه و علائم دیگری که زندگی را به کام انسان تلخ می کنند. ولی آیا ناآگاهی خود انسان به این مشکل می افزاید؟در اینجا...

حساسیت یکی از بدترین چیزهایی است که انسان تجربه می کند. آبریزش بینی، خارش چشم ها، سرفه و علائم دیگری که زندگی را به کام انسان تلخ می کنند. ولی آیا ناآگاهی خود انسان به این مشکل می افزاید؟در اینجا به 12 تصور اشتباهی که مردم در مورد حساسیت دارند اشاره می کنیم و راه های برای اجتناب از آنها ارائه می دهیم.

12 اشتباه رایج در مورد آلرژی


حساسیت یکی از بدترین چیزهایی است که انسان تجربه می کند. آبریزش بینی، خارش چشم ها، سرفه و علائم دیگری که زندگی را به کام انسان تلخ می کنند. ولی آیا ناآگاهی خود انسان به این مشکل می افزاید؟

در اینجا به 12 تصور اشتباهی که مردم در مورد حساسیت دارند اشاره می کنیم و راه های برای اجتناب از آنها ارائه می دهیم.

پنجره ها را باز می گذارید.

در فصل گرده افشانی، پنجره ها را ببندید و دستگاه تهویه هوا را روشن بگذارید. آن را در حالت گردش هوا قرار دهید و اگر بیرون هوا گرم نیست، می توانید آن را روی حالت "فقط فیلتر" قرار دهید. استفاده از تهویه هوا در خودرویتان می تواند مقدار گرده هایی که به دستگاه تنفسی تان راه می یابد را تا 30 درصد کاهش دهید.

دکتر دیوید روزن استرایک که در برانکس نیویورک، به رشته آلرژی و ایمونولوژی مشغول است، می گوید: «مردم باید سعی کنند از میزان گرده ها آگاه باشند و بدانند چه زمانی گرده افشانی صورت می گیرد و باید از آن اجتناب کنند.»

در زمان نادرستی ورزش می کنید.

اگر ورزش کردن در هوای آزاد را دوست دارید، نباید صبح یا بعد از ظهر را برای این کار انتخاب کنید. چمن و درختان در طلوع آفتاب گرده های خود را پخش می کنند و میزان گرده افشانی آنها تا ظهر و کمی بعد از آن به اوج می رسد. دکتر نگوین می گوید: «من همیشه به همه پیشنهاد می کنم که بعد از کار یعنی عصرها یا شب ها ورزش کنند.»

دکتر روزن استرایک می گوید: «ورزش کردن وقتی میزان گرده ها کمتر است، می تواند تأثیر زیادی داشته باشد.» سعی کنید در روزی که گرده ها بیشترند، کمتر ورزش کنید.

12 اشتباه رایج در مورد آلرژی

دستگاه تصفیه هوا را دست کم می گیرید.

دستگاه های تصفیه هوای اتاق و فیلترها روش بسیار مؤثری برای حذف گرده ها، پرز حیوانات، گرد و غبار و ذرات حساسیت زا از هوای اتاق هستند. ولی اگر در و پنجره ها را نبندید، استفاده از آنها بی فایده است، زیرا این دستگاه ها فقط برای فضاهای کوچک طراحی شده اند، نه کل خانه یا کل هوای بیرون.

اپیپن شما انقضاء یافته است.

اگر لازم است که از اپیپن (دستگاه تزریق اپینفرین برای درمان حساسیت حاد) استفاده کنید چون ریسک واکنش شما به حساسیت ها بسیار بالاست، پس باید هر سال تاریخ انقضای دستگاه اپیپن خود را چک کنید و آن را جایگزین کنید. نگه داشتن دستگاه اپیپن در خودرو کار درستی نیست، زیرا در معرض دماهای بالا یا پایین قرار گرفته و کارایی خود را از دست می دهد.

استفاده درست از آن را یاد بگیرید. اینطور نباشد که وقتی حمله حساسیتی شروع می شود، تازه شروع به خواندن برچسب روی آن نمایید. مراقب باشید که وقتی درپوش آن را برمی دارید، سوزن آن به هر چیزی که بخورد، محتویاتش را تزریق می کند.

12 اشتباه رایج در مورد آلرژی

بریز و بپاش دارید.

عروسک های کرکی و پر مو شاید بانمک، دوست داشتنی و بغل کردنی باشند، ولی متأسفانه گرد و خاک زیادی به خود جذب می کنند و می توانند منجر به حساسیت شوند. اگر فرزندان عروسک های کرک دار زیادی دارد و او یا هر کسی در منزلتان حساسیت دارد، بهتر است آن را از منزل خارج کنید یا به فرد دیگری ببخشید. خیریه های زیادی هستند که عروسک های کرکی را جمع آوری می کنند و به کودکان نیازمند می دهند.

بهتر است کودکتان را وادار کنید فقط چند تا دوست کرکی داشته باشد که بتوان گاهی آنها را شست، نه اینکه یک کلکسیون کامل جمع آوری کند.

علائم را نادیده می گیرید.

بزرگسالان هم بعد از سال ها زندگی بدون حساسیت، ممکن است به حیوانات خانگی یا گرده ها حساسیت بگیرند. اگر در بهار هر سال، مجبور می شوید بخاطر سینوزیت آنتی بیوتیک مصرف کنید، شاید به گرده ها حساسیت دارید و باید نزد آلرژیست بروید. استفاده مکرر از آنتی بیوتیک لازم و ضروری نیست و می تواند موجب حساسیت دارویی شود و به حساسیت به گرده ها کمکی نمی کند.

شاید به یک حیوان خانگی حساسیت پیدا کنید و این را ندانید، زیرا علائم آن مزمن و نامحسوس است. اگر علائمی شبیه به حساسیت دارید که هرگز برطرف نمی شوند، بهتر است نزد دکتر بروید.

بالش تان را عوض نمی کنید.

آیا عاشق آن بالش راحتتان هستید؟ شاید برایتان دردسر ساز شود، به خصوص اگر مدتهاست که آن را دارید. پر می توانید خیلی حساسیت زا باشد و با کهنه شدن خطرش بیشتر می شود. دکتر روزن استرایک می گوید: «من بیمارانی داشتم که می گفتند، چهل سال است که یک بالش را دارند و خیلی برایشان راحت است و هرگز اذیتشان نکرده است. قضیه همین است.»

پرکنک های مصنوعی بالش مانند پرکنک پلی استری گزینه بهتری برای افرادی است که حساسیت دارند. اگر برای بالش تان روبالشی ضدغبار بخرید، دیگری عطسه نمی کنید.

12 اشتباه رایج در مورد آلرژی

با حیوان خانگی تان می خوابید.

خوابیدن گربه یا سگ در کنار شما در تختخواب شاید بانمک باشد، ولی اگر حساسیت دارید اصلاً فکر خوبی نیست. حتی اگر به حیوانات حساسیت نداشته باشید، حیوانات خانگی گرده ها، غبار، خاک و حساسیت زاهای دیگر را از بیرون به خانه می آورند. بهتر است نگذارید سگ یا گربه شما روی تخت تان بگردد.

دکتر روزن استرایک می گوید: «اتاق خواب شما باید اصولاً منطقه ای بدون حساسیت باشد. همچنین به همین دلیل باید با پای برهنه وارد اتاق خواب شوید یا یکی دو قالیچه داشته باشید که بتوانید هر چند وقت یکبار آن را بشویید.»

یک حیوان خانگی بخرید که کمتر حساسیت زا باشد.

متأسفیم، ولی حیوانی وجود ندارد که کم حساسیت زا باشد (بجز مار یا مارمولک). با آنکه بعضی از گونه ها نسبت به دیگران، کمتر حساسیت ایجاد می کنند، ولی کارشناسان می گویند که حیوانات خزدار و کرکدار علائمی در افراد آسیب پذیر ایجاد می کنند.

حتی گربه ها و سگ های بی مو هم حساسیت زا هستند، این مو یا خز آنها نیست که موجب عطسه افراد می شود، بلکه پوسته ها یا پرزهای آنها و پروتئین های موجود در بزاق و ادرار آنهاست که حساسیت ایجاد می کند.

12 اشتباه رایج در مورد آلرژی

فکر می کنید پرنده ها مشکلی ندارند.

دکتر روزن استرایک می گوید که پرندگان هم حساسیت زا هستند: «فقط یک پرنده می تواند برای افراد زیادی مشکل ایجاد کند و اغلب اوقات آنها متوجه نمی شوند زیرا بوجود آمدن حساسیت مدتها زمان می برد.»

آلرژیست ها توصیه می کنند که اگر به پرنده ای حساسیت دارید، با آن زندگی نکنید. اگر نمی توانید یا نمی خواهید که برای پرنده محبوب خود خانه جدیدی پیدا کنید، حتماً آمپول حساسیت بزنید تا علائم حساسیت را در بدنتان کاهش دهید.

منبع:برترینها



این مطلب چقدر مفید بود ؟
0.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits