دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
با علائم و راه های درمان چربی خون آشنا شوید
55
زمان مطالعه: 6 دقیقه
چربی خون بالا ، معمولا عامل ارثی دارد ولی امروزه سبک زندگی نا درست و ماشینی یکی از عوامل اصلی افزایش چربی خون می باشد. در این مقاله علائم و راه های درمان چربی خون را مورد بررسی قرار می دهیم.

علائم و راه های درمان چربی خون

کلسترول به دو طریق در بدن به وجود می آید:

1- بدن خودش کلسترول می سازد. بیشترین کلسترول را کبد می سازد و مقدار آن، روزانه در حدود 1000 میلی گرم می باشد.کبد هم می‌تواند کلسترول را از خون بردارد و هم آن را تولید و به درون خون بریزد.

2- کلسترول وارد شده به بدن، از طریق خوردن مواد غذایی از جمله: گوشت قرمز، مرغ، ماهی و لبنیات.

انجمن قلب آمریکا توصیه کرده است که هر فرد باید روزانه کمتر از 300 میلی گرم کلسترول مصرف کند تا دچار بیماری نشود. لازم به ذکر است که میوه ها ، سبزیجات، روغن های گیاهی، غلات و آجیل دارای کمترین مقدار کلسترول و زرده تخم مرغ و گوشت ها دارای بیشترین مقدار کلسترول هستند.

بدن ما نیاز به کلسترول دارد تا بتواند اعمال خود را به درستی انجام دهد.

کلسترول رژیم غذایی به‌طور عمده در گوشت، جگر، مغز، تخم مرغ و غذاهای لبنی به بدن می‌رسد. غذاهایی گیاهی کلسترول ندارند. پس از صرف غذا کلسترول از طریق روده جذب و سپس همراه با تری گلیسیریدها درون پوششی پروتئینی بسته‌بندی می‌شود. این ترکیب چربی-پروتئین کیلومیکرون نام دارد.

مقدار زیاد کلسترول ال‌دی‌ال LDL با بیماری‌های کرونری قلب در ارتباط است و به آن «کلسترول بد» گویند. لیپوپروتئین ال‌دی‌ال کلسترول را روی دیواره رگ‌ها نشانده و موجب شکل‌گیری ماده سخت و ضخیمی که همان پلاک کلسترول است می‌شود. با گذشت زمان پلاک کلسترول موجب ضخیم‌شدن دیواره رگ و نازک‌شدن مجرای عبور خون می‌شود. این فرایند تصلب شرائین (آتِرو اِسکلِروسیس) نامیده می‌شود.

پلاک کلسترول

کلسترول، HDL، LDL و تری گلیسیرید

کلسترول در خون حل نمی شود و توسط لیپوپروتئین ها وارد سلول می شود و از آن خارج می گردد. (لیپوپروتئین ترکیبی از پروتئین و چربی است و چربی را در خون حمل می کند.) وجود کلسترول در کبد، نخاع و مغز ضروری است. کلسترول در ساخت و نگه داری سلول ها، برخی هورمون ها، ساخت ویتامین D و جذب ویتامین های محلول در چربی نقش دارد. مقدار مناسب کلسترول کمتر از 200 میلی گرم در دسی لیتر است.

*HDL یا لیپوپروتئین با چگالی بالا به نام "کلسترول خوب" معروف می باشد. HDL دارای مقدار زیادی پروتئین و مقدار کمی کلسترول می باشد. این نوع لیپوپروتئین، کلسترول را از خون برمی دارد و به کبد می برد.

HDL از قلب محافظت می کند و مقدار کم آن ( کمتر از 40 میلی گرم در دسی لیتر) در خون می تواند یکی از عوامل ایجاد بیماری های قلبی باشد. مقدار مناسب HDL برابر و یا بیشتر از 60 میلی گرم در دسی لیتر می باشد.

حتماً بخوانید:
موارد مصرف قرص روسوواستاتین Rosuvastatin و عوارض این دارو

موارد مصرف قرص روسوواستاتین Rosuvastatin و عوارض این دارو

همه چیز در مورد قرص رزوواستاتین رزوواستاتین متعلق به دسته ی داروهای استاتین می باشد. این دارو میزان کلسترول و سایر چربی های ساخته شده در بدن را تنظیم…

LDL یا لیپوپروتئین با چگالی کم به نام "کلسترول بد" شناخته می شود. LDL دارای مقدار زیادی کلسترول و مقدار کمی پروتئین می باشد. وظیفه LDL حمل کلسترول و دیگر چربی ها در خون است.

افزایش LDL در خون می تواند باعث باریک و سخت شدن رگ های تغذیه کننده ی قلب و مغز و به دنبال آن بروز بیماری های قلبی و مغزی شود. مقدار مناسب LDL کمتر از 100 میلی گرم در دسی لیتر است.

علائم و راه های درمان چربی خون

منابع تری گلسرید

تری گلیسیرید، همان چربی است که در غذا وجود دارد. اگر کالری زیادی وارد بدن شود، بدن مقدار اضافی کالری را به تری گلیسیرید تبدیل کرده و در سلول های چربی ذخیره می کند. چاقی و اضافه وزن، عدم تحرک ، سیگار کشیدن، مصرف الکل و داشتن رژیم غذایی پرکربوهیدرات از عوامل افزایش دهنده تری گلیسیرید خون می باشد. مقدار مناسب تری گلیسیرید کمتر از 150 میلی گرم در دسی لیتر می باشد.

فردی که دارای تری گلیسیرید بالاست، LDL بالا و HDL پایینی خواهد داشت.

آزمایش ها برای اندازه گیری کلسترول خون


برخی از آزمایش ها برای اندازه گیری کلسترول خون

1- نسبت HDL به LDL: به طور مثال اگر شخصی مقدار HDL خونش 50 میلی گرم در دسی لیتر باشد و مقدارLDL آن 150 میلی گرم بر دسی لیتر باشد، نسبت HDL به LDL برابر 0/33 خواهد شد. اگر نسبت HDL به LDL بالاتر از 0/4باشد، نشان دهنده این است که شخص در حالت طبیعی قرار دارد.

2- نسبت LDLبه HDLرا باید به میزان 2/5 به 1 برسانیم تا از نازک شدن رگ ها جلوگیری نماییم.

3- نسبت کلسترول به HDL به این ترتیب است که اگر شخصی مقدار کلسترول کامل خونش 200 میلی گرم بردسی لیتر باشد و مقدار HDL آن شخص 40 میلی گرم بر دسی لیتر باشد، نسبت کلسترول به HDL آن برابر 5 به 1 خواهد بود. برای جلوگیری از بیماری قلبی باید این نسبت را به کمتر از 3/5 به 1 برسانیم.


برای کاهش مقدار LDL چه باید کرد؟

از مصرف زیاد چربی ها و کلسترول دوری کنید.

از افزایش کالری دریافتی بپرهیزید.

تحرک و فعالیت بدنی را زیاد کنید.

وزن خود را ثابت نگه دارید.

غذای سالم


برای افزایش مقدار HDL به این نکات توجه کنید:

  1. 3 بار در هفته و هر بار حداقل 20 دقیقه ورزش کنید.
  2. از مصرف چربی های اشباع (گوشت ها و لبنیات پرچرب) و هیدروژنه (روغن نباتی جامد) دوری کنید.
  3. سعی نکنید با رژیم های لاغری بسیار کم کالری، وزن خود را سریعا کاهش دهید. بلکه اجازه دهید تا با رژیم غذایی صحیح، وزنتان کم شود.

برای کاهش کلسترول خون این موارد را رعایت کنید

1- به جای تماشا کردن تلویزیون و انجام بازی های کامپیوتری ، در تیم های ورزشی شرکت کنید و یا به کلاس های ورزشی بروید. به طور کلی، از یکجا نشستن جدا دوری کنید.

2- تنقلات پُرکالری و چرب و غذاهای آماده را کمتر مصرف کنید.

3- مراقب باشید تا دچار چاقی نشوید.

4- از مصرف نوشیدنی های الکلی خودداری کنید.

فوتبال بازی کنید

برای کاهش تری گلیسیرید چه باید کرد؟

  • ورزش کنید.
  • رژیم غذایی کم چربی داشته باشید.
  • از لبنیات کم چرب استفاده کنید.
  • چربی های گوشت و پوست مرغ را دور بیاندازید.
  • غذای خود را با روغن های گیاهی از قبیل: کانولا ،ذرت و زیتون درست کنید.
  • غذاهای پرفیبر را زیاد مصرف کنید.
  • از مصرف شیرینی و نوشیدنی های شیرین خودداری کنید.
  • از نوشیدن الکل دوری کنید.
  • پُرخوری نکنید.
  • با چنگال و آهسته غذا بخورید و غذایتان را خوب بجوید تا به معده تان فرصت دهید به شما بگوید که دیگر سیر شده اید!
  • وزن خود را متعادل نمایید.

separator line

در این رابطه بیشتر بخوانید:

برای کاهش چربی خون چه میوه هایی بخوریم ؟

دارچین دشمن چربی خون و دیابت



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (55 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۳ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

وحید | ۷ سال پیش
مصرف برنج و نون نیز در افزایش تریگلیسیرید بسیار موثر می باشد و باید کمتر مصرف شود.
0
0
احمد | ۹ سال پیش
مرسی خیلی خوب بود . متاسفانه من هم HDL 26 و LDL 176 دارم
0
0
ماریا | ۱۰ سال پیش
ممنون از مطلب مفیدتون. من در سن سی سالگی متاسفانه کلسترول209 و تری گلیسیرید 247 و اچ دی ال 46 و ال دی ال 114 دارم و با اینکه لاغز هستم و هیچ علاقه یی به شیرینی و فست فود ندارم فکر میکنم موروثی اینها رو از پدرم گرفتم بیشتر و خیلی نگران هستم که چجوری به حد نرمال برسونم و آیا قابل جبرانه حتی اگه ژنتیکی باشه؟ ممنون
0
0

hits