دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چگونه با پرخوابی بجنگیم؟
182
زمان مطالعه: 7 دقیقه
پرخوابی و درمان پرخوابی-چگونه با پرخوابی بجنگیم-راههای درمان پرخوابی-درمان پرخوابی-چکار کنیم که کمتر بخوابیم-خوابیدن زیاد ازحد-آیا خوابیدن زیاد ضرر دارد؟-چند ساعت در روز باید خوابید؟-خواب خوب-چگونه خواب خوی داشته باشیم؟-چگونه کم خواب شویم؟

آیا اکثر اوقات دیر به سرکار یا قرار ملاقاتتان می رسید؟ شب ها به سختی خوابتان می برد و صبح برخواستن از خواب برایتان غیرممکن است؟ سرانجام پرخوابی ناتوانی و ضعف است که سبب می شود اکثر اوقات احساس خستگی و درماندگی داشته باشیدو به نوعی از زندگی عقب بیافتید.

مجله دلگرم در این مقاله به شما خواهد گفت که چطور می توانید برنامه خواب خود را متعادل کرده و از پرخوابی نجات پیدا کنید.

چگونه با پرخوابی بجنگیم؟

درمان پرخوابی

پرخوابی و دلایل آن


1. تشخیص دهید که آیا پرخواب هستید یا خیر؟
صرفنظر از ناتوانی صبحگاه شما موقع برخاستن از خواب و دیر رسیدن به مدرسه، کار و یا قرار ملاقات، کسی که بیش از حد نرمال می خوابد مبتلا به پر خوابیست. اگر بزرگسال هستید و بیش از 11 ساعت در شبانه روز می خوابید حتما به پرخوابی دچار هستید و همین سبب خواب آلودگی در طول روز می شود.استاندارد زمان خواب برای بزرگسالان چیزی حدود 6 تا 8 ساعت می باشد که در هر فردی ممکن است کمی بیشتر یا کمتر باشد.


2. با پزشک خود در این رابطه مشورت کنید.
تشخیص بیماری و اینکه خودتان متوجه شوید که بهبود حاصل کرده اید یا خیر بسیار مهم است.بعضی اوقات بعضی داروها باعث ایجاد خواب آلودگی می شوند که دکترتان به راحتی می تواند آن را تشخیص و دارو را برایتان عوض کند.مشکلات خواب می تواند بر اساس شرایط مختلف مثل افسردگی، اختلالات فصلی، مشکلات قلبی، سرطان، مشکلات تیروئید و... ایجاد شود.


خواب زدگی یکی از حالت های پرخوابیست. تمایل به خوابیدن بیش از 7 تا 8 ساعت ممکن است به دلیل تغییرات شیفت کاری، اختلالات خواب، خواب پریدگی، سفر به کشوری دیگر و یا استفاده از داروهای خاص و یا بیماری های مربوط به روان باشد.بنابراین نداشتنخواب کافی و درست و حسابی که منجر به خواب زدگی شود باعث می شود که مدام خواب آلوده باشید.

برای مقابله با پرخوابی خودتان دست بکار شوید.

1. ساعت بدنتان را از نو تنظیم کنید.
می توانید هر شب راس ساعت مشخصی به تخت خواب بروید و صبح هم راس ساعت مشخصی از خواب بیدار شوید. همیشه از ساعت زنگدار استفاده کنید تا بتوانید راس ساعت مطلوبتان بلند شوید.به این ترتیب بدنتان به طور طبیعی عادت خواهد کرد که راس ساعت مشخصی به طور اتوماتیک وار بیدار شود و در شب هم به خواب رود.


حتی اگر احساس کردید که راس ساعت مشخص خوابیدن و بیدار شدن فایده ای ندارد اما شما باز هم به این روند ادامه دهید. شاید کمی زمان بر باشد تا بتوانید بر ضعفتان غلبه کنید اما مطمئن باشید بدنتان عادت خواهد کرد پس ادامه دهید.


اگر شب گذشته خواب خوبی نداشته اید اصلا نگران شب قبل نباشید. همیشه به فکر لذت بردن از خوابی باشید که امشب در پیش رو دارید.

sep27


2. به خودتان تلقین کنید که می توانید سر موقع از خواب بیدار شوید.
به ضمیر ناخودآگاهتان بفهمانید که می توانید صبح راس ساعتی که می خواهید بلند شوید. حتی خیلی ها به بدنشان عادت داده اند که بدون آلارم ساعت از خواب بیدار شوند اگر برایتان مقدور نیست شما با استفاده از ساعت هم که شده صبح راس ساعت دلخواهتان از جا بپرید!


کمی با خودتان فکر کنید و دلیل پرخوابیتان را مرور کنید.آیا می خوابید که از مواجه شدن با ادامه روز فرار کرده باشید؟ اگر جواب بله است چه چیزی باعث شده که شما را وادار به خواب کند تا از انجام آن فرار کنید؟ سعی کنید زندگی را همانگونه که دوست دارید برای خودتان بسازید نه اینکه از ان فرار کنید.


اگر با خودتان می گویید که من بیش از دیگران نیاز به خواب دارم فقط دنبال بهانه جویی هستید. شرایط روحیتان را آزمایش کنید و نگاهی به واقعیت های زندگیتان بیاندازید.ببینید آیا از کارتان متنفرید یا برای شانه خالی کردن از بعضی کارها می خوابید؟ اگر اینطور است به فکر حل مسئله باشید.


3. دلیلی برای بیدار شدن راس ساعتی مشخص پیدا کنید.
برنامه صبحگاهتان شامل بیدارشدن، لباس پوشیدن، صبحانه خوردن، مسواک زدن و در نهایت به بیرون خانه رفتن است. در این بین شاید ناهار درست کردن، هدایت بقیه افراد خانه(به خصوص بچه ها) و با عجله برداشتن وسایلی که برای کار یا دانشگاه نیاز دارید.اگر صبح وقت برای انجام کار مطلوبتان نداشته باشید،رغبت به بلند شدن در زمان مشخص نخواهید داشت. بنابراین سعی کنید برای کاری که از انجامش لذت می برید وقت بگذارید حتی اگر مجبور می شوید کمی زودتر از رختخواب جدا شوید.برای مثال ممکن است از خواندن و یا نوشتن در محله دلخواهتان لذت ببرید و یا شاید دوست دارید صبح هنگام پیاده روی کنید بنابراین تخصیص کارهای مورد علاقه به صبح هنگام می تواند باعث برانگیختن شما برای زودتر بلند شدن شود.


برخی از انگیزه های منفی برای در رختخواب نماندن شامل این حقیقت می شود که افرادی که 9 تا 11 ساعت می خوابند تقریبا 38% احتمال ابتلا به بیماری های قلبی، افزایش سردرد در طول روز، درد ناحیه پشت، چاقی در آنها بیشتر می شود و همچنین مرگ زودرس در این افراد شایع تر است.


سعی کنید برای خودتان حس عذاب وجدان درست کنید و زمان هایی که با خواب از دست داده اید را محاسبه کنید و تعداد کارهای مفیدی که درآن لحظات می توانستید انجام دهید را مرور کنید.


اگر در طول روز احساس بی حالی و ضعف می کنید یکی از دلایل آن پرخوابیست.

چگونه با پرخوابی بجنگیم؟


4. اگر قصد کم کردن ساعات خوابتان را دارید به مرور زمان این کار را بکنید.
اگر بدنتان را به خوابیدن روزی 11 ساعت عادت داده اید و الان قصد کم کردن آن را دارید به طور ناگهانی این کار را نکنید و هفتگی کمتر و کمترش کنید. برای مثال برای هفته اول نیم ساعت کافیست و هفته بعد زمان خوابتان را یک ساعت کمتر کنید و در عرض سه هفته زمان خوابتان را به 8 ساعت کاهش دهید. به این ترتیب خیلی راحتتر می توانید با برنامه خواب جدیدتان کنار بیاید تا اینکه یک دفعه آن را کم کنید.


5. از خودتان زیاد کار نکشید.
در زمان کارتان وقتی احساس کردید که دیگر کشش ندارید و خسته شده اید به خودتان استراحت دهید و به هوای تازه سری بزنید. هیچ گاه استرس را با خودتان به تخت خواب نبرید چرا که دلیلی بر پرخوابی خواهد بود.پس سعی کنید تا قبل از رفتن به تخت خواب استرس را تمام کنید و یا آن را موقع خواب فراموش کنید.


6. استراحت کوتاهی در طول روز داشته باشد.

خواب نیم روزی به شما کمک خواهد کرد که نفسی تازه کنید و برای ادامه روز انرژی بیشتری داشته باشید.قبل از ساعت 3 بعد از ظهر یک چرت 20 دقیقه ای داشته باشید.


7. هر روز کمی حمام آفتاب بگیرید.
حمام آفتاب به شما کمک خواهد کرد تا چرخه خوابتان را منظم کنید چرا که آفتاب به تنظیم ساعت بدن کمک می کند.

sep27


8. ورزش فراموشتان نشود.
ورزش نه تنها برای سلامت بدن خوب است بلکه تحقیقات نشان می دهد که ورزش به تنظیم ساعت بدن کمک بسزایی می کند و خلق و خو را بهتر می کند و انرژی بدن را ارتقا می دهد و دلیلی بر کمتر خوابیدن هم می باشد.


سعی کنید نزدیک به ساعت خوابتان ورزش نکنید.چرا که اینکار باعث می شود که به راحتی نتوانید به خواب بروید از آنجا که بدنتان پر انرژی شده است.


زمانی که از خواب بیدار شدید سعی کنید:


1. حمام آب سرد بگیرید.

اینکار به کلی، خواب را از وجودتان خارج می کند. اگر هم زیاد با آب سر میانه ی خوبی ندارید می توانید چند مشت آب سرد به صورتتان بپاشید.


2. صبحانه سبک و پرانرژی بخورید.
مصرف مقدار زیادی چربی، شکر، کربوهیدرات ها، کالری و... در ابتدای روز نه تنها سلامت شما را به خطر می اندازد بلکه به شما احساس خستگی و بی حال می دهد و سبب می شود مدام احساس خواب آلودگی کنید.

گرداوری و ترجمه:
بخش سلامت مجله دلگرم
(اعظم بهادر)



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (182 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۶ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

نازی | ۶ سال پیش
در ضمن ببخشید یادم رفت مطالبتونم عالییییی بود مرسی
0
0
نازی | ۶ سال پیش
سلام دوستان من واقعا از پرخوابی رنج می برم.مامانمم همیشه دعوام میکنه واقعا دست خودم نیست باید بخوابم شبها هر چقدرهم زود بخوابم صبا ساعت 10یا11بیدار میشم.
کمکم کنید.
چند وقت هم هست که پیاپی خمیازه میکشم
خسته شدم بخدا
0
1
فاطمه | ۹ سال پیش
مطالب عالی بود
0
0
MT | ۹ سال پیش
مر30 مطلب خوبی بود ولی ان چیزی بود که همه درموردش آگاهند ولی عمل نمیکنند.
0
0
پاسخ ها:
السا | ۷ سال پیش
من هم موافقم
0
1
السا | ۷ سال پیش
میشه گفت تکراری بود از نظر من باید راه حل های بهتری در سایت بزارید
0
0

hits