دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چه دلایلی باعث اسپاسم عضلانی می شود ؟
1
زمان مطالعه: 9 دقیقه
علت عمده گرفتگی و اسپاسم عضله خستگی آن است. وقتی کاری که از یک عضله کشیده می شود بیش از توانایی آن باشد بر اثر فعال شدن رفلکس های غیر ارادی

چه کسانی دچار گرفتگی عضله( اسپاسم عضلانی ) می شوند؟

تقریباٌ هر کسی در طول عمرش دچار گرفتگی عضله می شود. در هنگام تنیس یا شنا یا بسیاری ورزش های دیگر ممکن است است عضله شما دچار اسپاسم شود. این وضعیت در بعضی افراد بخصوص در حین ورزش بیشتر دیده میشود.

نوجوانان، افراد با با سن بالاتر از 65 سال، افراد بیمار، چاق، کسانی که فعالیت بدنی شدیدی داشته اند و کسانی که از بعضی داروهای خاص استفاده می کنند بیشتر در معرض گرفتگی عضله هستند.

کسانی که ورزش های استقامتی انجام می دهند مثلاٌ دو ماراتن بیشتر دچار این وضعیت می شوند.

گرفتگی عضله در ورزشکارانی که در فصل ورزش خود نیستند و بنابراین بدنشان آماده نیست و زودتر خسته میشود بیشتر دیده میشود. در انتهای یک فعالیت بدنی و ورزشی شدید و یا حتی بعد از 6-4 ساعت ممکن است اسپاسم ایجاد شود.

نکته : کسانی که عضلات بدنشان تحمل فشارشدیدی را که به آن میاید ندارد دچار گرفتگی عضله می شوند.

علت اسپاسم عضلانی :

علت عمده گرفتگی و اسپاسم عضله خستگی آن است. وقتی کاری که از یک عضله کشیده می شود بیش از توانایی آن باشد بر اثر فعال شدن رفلکس های غیر ارادی که از نخاع سرچشمه می گیرند عضله بی اختیار منقبض می شود. اگر نرمش های کششی را قبل از شروع ورزش به اندازه کافی انجام نداده باشیم احتمال گرفتگی عضله در حین یا بعد از انجام ورزش بیشتر می شود

ورزش در هوای بسیار گرم، تعریق فراوان و در نتیجه از دست دادن املاح بدن هم می توانند زمینه ساز گرفتگی عضله باشند. اسپاسم و گرفتگی عضله گرچه اکثراٌ خودبخود خوب می شوند ولی اگر شدید باشند یا بطور مکرر ایجاد شوند ممکن است نشانه ای از یک بیماری باشند.

بیماری های زیادی مانند بیماری های نخاع ، تحریک ریشه های عصبی در کمر ، تصلب شرائین ، تنگی کانال نخاعی ، بیماری های تیروئید ، عفونت های مزمن و یا بیماری های کبدی می توانند زمینه ساز گرفتگی عضله باشند. پس هر گاه اسپاسم ، شدید شد یا بطور مکرر اتفاق افتاد باید حتماٌ به پزشک مراجعه کنید.

به چه دلیل اسپاسم عضلانی می گیریم

چه دلایلی باعث اسپاسم عضلانی می شود ؟

اسپاسم عضلانی دلایل مختلفی دارد و هر کدام دارای عوامل مستعد کننده ای هستند، عواملی مانند قسمتی از بدن که دچار اسپاسم می شود و محیطی که بدن در آن قرار دارد.

اسپاسم عضلات ممکن است در اثر استفاده بیش از حد، خستگی ، جراحت های قبلی یا تنش های وارد شده اتفاق بیافتد.

1- کشش بیش از حد عضله :

ممکن است در اثر کشش بیش از حد عضله دچار اسپاسم شود، یا همچنین در اثر قرار گرفتن در یک حالت خاص برای مدت زمان طولانی. در واقع انرژی و مایعات سلول های عضلانی به اتمام می رسد و بیش از حد تحریک پذیر شده در نتیجه دچار یک انقباض شدید می شوند. این اسپاسم ممکن است قسمتی از عضله، تمام عضله یا حتی عضلات مجاور را درگیر کند.

2 - استفاده بیش از حد از عضله :

استفاده بیش از حد از عضله اسکلتی که یکی از دلایل اسپاسم عضلانی است. معمولا در ورزشکارانی که در هوای گرم ورزش شدید می کنند دیده می شود. همچنین این یک مسئله شغلی برای افرادی است که در محیط گرم کار می کنند. معمولا اسپاسم در عضلات بزرگی دیده می شود که در اثر کار دچار تنش شده اند. زمانی که این اتفاق در اثر مجاورت با گرما اتفاق می افتد، به عنوان کرامپ گرمایی شناخته می شود.

استفاده بیش از حد همچنین ممکن است در اثر فعالیت های روزمره مانند پارو کردن برف یا چمن زنی اتفاق بیافتد، که میتواند سبب اسپاسم عضلانی گردن، شانه و کمر شود.

3 - فعالیت های ورزشی نا آشنا :

همچنین فعالیت های ورزشی نا آشنا می توانند سبب اسپاسم عضلانی شوند. اسپاسم عضلات شکم می تواند در شخصی که می خواهد روی عضلات شکمش با دراز و نشست رفتن مکرر و سریع کار کند اتفاق افتد. کرامپ نویسندگی دست ها و انگشتان مشابه با کرامپ های دیگر در اثر استفاده ی طولانی مدت از عضلات کوچک دست ها به وجود می آید. افراد معمولا از استراحت و کشش انگشتان خود برای درمان یا جلوگیری از ایجاد این حالت استفاده می کنند.

4 - کم آبی :

معمولا کم آبی و کمبود الکترولیت ها سبب گرفتگی و اسپاسم عضلات می شود. سلول های عضلانی به آب ، گلوکز ، سدیم ، پتاسیم ، کلسیم و منیزم کافی برای کارایی پروتئین ها و انقباض موثر نیازمندند. غیرطبیعی بودن عرضه این مواد میتواند باعث تحریک پذیری سلول و در نتیجه اسپاسم عضلانی شود.

5 - تنگی شریان :

همچنین تصلب شرایین (آترواسکلروز ) یا تنگ شدن شریان ها ( بیماری شریان های محیطی ) ممکن است منجر به اسپاسم و گرفتگی عضلانی شود، دوباره به همین دلیل که خون و مواد غذایی به اندازه ی کافی به عضله داده نمی شود. بیماری عروق محیطی می تواند سبب کاهش جریان خون به پاها شده و درنتیجه در اثر فعالیت پاها دچار درد می شوند. همچنین ممکن است این موضوع باعث گرفتگی عضلات شود.

اسپاسم پا اغلب با ورزش مرتبط می باشد، اما گرفتگی ممکن است در شب ها در عضلات ساق و زانوها به وجود بیاید. گرفتگی شبانه پا و سندرم پای بیقرار به عنوان نوعی مشکل خواب در نظر گرفته می شوند. شیوع این ها با افزایش سن بیشتر می شود و اغلب برای آن ها علت دقیقی کشف نشده است.

علت اسپاسم عضلانی

6 - درد کمر و گردن :

درد کمر و گردن مزمن می تواند منجر به اسپاسم های عضلانی مراجعه شود. گروه های عضلانی بزرگ هستند که تنه را می سازند و شامل گردن ، قفسه ی سینه ، کمر ، بازو ها و پاها می شوند. اسپاسم عضلانی می تواند در اثر صدمات به وجود بیایند یا ممکن است با گذشت زمان در اثر تغیرات آرتریتی در نخاع به وجود بیایند.

چاقی می تواند باعث استرس و تنش به عضلات تنه شود، که نتیجه ی آن گرفتگی عضلات گردن و کمر می شود. همچنین بیماری های سیستمی مانند دیابت، آنمی ( پایین بودن تعداد سلول های قرمز خونی )، بیماری های کلیوی، بیماری های تیروئیدی و دیگر مشکلات هورمونی میتوانند سبب اسپاسم عضلانی شوند.

بیماری های سیستم عصبی مانند آمیوتروفیک اسکلروز جانبی، مالتیپل اسکلروزیس ( MS ) یا صدمات طناب نخاعی میتوانند با اسپاسم های عضلانی مرتبط باشند.

7 - عضلات صاف :

همچنین عضلات صاف نیز میتوانند دچار اسپاسم شوند. زمانی که ساختار های لوله مانند با هوا یا مایع پر می شوند انقباض آن ها می توانند سبب اسپاسم شوند، ممکن است درد قابل توجهی ایجاد شود، زیرا هوا و مایع نمی تواند فشرده شود. برای مثال، عضلات صاف دیواره روده ها می توانند دچار اسپاسم شوند ، این اسپاسم سبب ایجاد دردهای متناوبی به نام کولیک می شوند. درد کولیکی که متناوب می باشد ممکن است به دلیل ترشحات کیسه صفرا و بعد از غذا خوردن ایجاد شود.

  1. زمانی که سنگ کلیه در حال دفع شدن است، عضلات صاف لوله ی ادراری (لوله ای که کلیه را به مثانه متصل می کند) ممکن است دچار اسپاسم ریتم دار و ایجاد درد قابل توجهی شوند. اغلب این نوع درد همراه با تهوع و استفراغ میباشد که به آن کولیک کلیوی می گویند.
  2. عضلات اطراف مری نیز می توانند در هنگام رفلاکس اسید که سبب تحریک پوشش مری می شود دچار اسپاسم شوند، این حالت در اثر التهاب مری و GERD به وجود می آید.
  3. اسهال می تواند مرتبط با درد کولیکی باشد، جایی که عضلات دیواره ی روده قبل از حرکت مایعات دچار اسپاسم می شوند.
  4. کرامپ های پریودی زمانی اتفاق می افتند که دیواره ی رحم به شدت منقبض می شود.

8 - رفتگی شریان کرونری :

همچنین عضلات دیواره شریان های کرونری که خونرسانی به قلب را بر عهده دارند ممکن است دچار اسپاسم شوند. این حالت می تواند باعث درد قفسه سینه شود که با درد بیماری های شریان کرونری قلب (جایی که پلاک ها در شریان انباشته شده و شریان را تنگ می کنند) قابل افتراق نیست.

اسپاسم شریان کرونری اغلب در افراد سیگاری یا افرادی که میزان کلسترول بالایی دارند اتفاق می افتد. اسپاسم شریان کرونری ممکن است در اثر استرس ، استفاده از الکل ، مصرف مواد مخدر (مخصوصا کوکایین) یا داروهایی که سبب انقباض یا تنگی عروق می شوند ایجاد شود . اسپاسم شریان کرونرری به اسم آنژین پرینزمتال شناخته می شود.

9 - دیستونیک :

دیستونیک نوعی اختلال حرکتی است که گروهی از عضلات به شدت منقبض می شوند و باعث پیچش عضلات می شوند. حرکت های تکرار شونده ناخودآگاه و ناتوانی در حفظ موقعیت طبیعی ممکن است نتیجه ی این نوع اسپاسم عضلانی و گرفتگی عضلات باشد.

علائم ممکن است در ابتدا خفیف باشند اما به تدریج پیشرفت کنند و شدیدتر شوند. گاهی پیشرفتی ایجاد نمی شود. مثال این نوع از اسپاسم عضلانی شامل تورتیکولیس ( جایی که عضلات گردن دچار اسپاسم می شوند و گردن به یک طرف خم می شود)، اسپاسم بلفار ( چشمک زدن های ناخودآگاه ) و دیستونی حنجره ای که عضلات صوتی را تحت تاثیر قرار می دهند، می شود.

دیستونی ممکن است در اثر عملکرد غیرطبیعی انتقال دهنده های عصبی در قسمتی از مغز به اسم بازال گانگلیا باشد. این مواد شیمیایی ( سروتونین ، دوپامین ، استیل کولین و گابا ) برای ارسال صحیح پیام بین سلول های مغزی که شروع انقباض را انجام میدهد لازم میباشند. علائم دیستونیک ممکن است به عنوان عوارض سکته مغزی ایجاد شوند.

آیا اسپاسم عضلانی خظرناک است

آیا اسپاسم عضلانی خطرناک است ؟

بیشتر مردم در خطر ابتلا به اسپاسم عضلانی متاثر از کولیک تا سنگ کلیه در زندگی خود هستند. این خطر با توجه به سابقه ی پزشکی، وضعیت شغلی و سطح فعالیت جسمانی افراد متفاوت است. برای مثال:

  1. کارگان ساختمانی و افراد مشغول در کارخانه جات که محل کار گرمی دارند در خطر کم آبی و ابتلا به کرامپ گرما هستند. این حالت میتواند در ورزشکاران ، هم افراد حرفه ای و هم معمولی اتفاق بیوفتد.
  2. بیمارانی که بیماری شریان های محیطی دارند می تواند دچار کرامپ شبانگاهی پا شوند. عوامل خطرزا مشابه سکته ی مغزی و حمله ی قلبی می باشد : فشار خون بالا ، کلسترول بالا ، دیابت و سیگار کشیدن .
  3. بیماری که یک بیماری زمینه ای عصبی دارد در خطر ابتلا به اسپاسم عضلانی می باشد.

divider

بیشتر بخوانید :

درمان اسپاسم عضلانی با مواد غذایی

تهیه و گردآوری مجله دلگرم

جهان باورصاد



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits