دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
مقابله باراه های ایجاد حساسیت نسبت به گرد و غبار و چندین روش درمان خانگی

آلرژی و حساسیت به گرد وخاک چیست و چه نشانه هایی دارد؟

مقابله باراه های ایجاد حساسیت نسبت به گرد و غبار و چندین روش درمان خانگی
24
زمان مطالعه: 11 دقیقه
آلرژی ، واکنش افراطی سیستم ایمنی بدن نسبت به عوامل مختلف از جمله گرد و خاک است. کسانی که دچار حساسیت هستند، دارای سیستم ایمنی فوق هوشیار هستند که نسبت به مواد ظاهرا بی آزار موجود در محل زندگیشان، واکنشی بیش از حد معمول نشان می‌دهند.

آلرژی و حساسیت به گرد و خاک :

قبل از صحبت کردن در مورد الرژی و حساسیت به گرد و غبار بهتر است بدانیم آلرژی چیست و چه علائمی دارد .

الرژی و حساسیت به گرد و خاک

آلرژی ، واکنش افراطی سیستم ایمنی بدن نسبت به عوامل مختلف از جمله گرد و خاک است. کسانی که دچار حساسیت هستند، دارای سیستم ایمنی فوق هوشیار هستند که نسبت به مواد ظاهرا بی آزار موجود در محل زندگیشان، واکنشی بیش از حد معمول نشان می‌دهند.

برای مثال گردو خاک داخل یا خارج ازمنزل، می‌تواند سیستم ایمنی شخص آلرژیک را طوری تحریک کند که گویی با یک خطر جدی روبرو شده است. حساسیت یک مشکل بسیار شایع است و تقریبا از هر ده نفر، دو نفر به نوعی از آن مبتلا هستند.

نشانه‌های آلرژی و حساسیت به گردوغبار که از طریق تنفس و تماس پوستی به وجود می آید عبارت اند از :

  1. ـ عطسه و آبریزش بینی
  2. ـ خــارش، قـرمــزی یـا آبریزش چشم
  3. ـ احتقان بینی
  4. ـ خارش بینی، سقف‌دهان و گلو
  5. ـ ترشح از پشت‌ بینی
  6. ـ سرفه
  7. ـ احساس فشار و درد در صورت
  8. ـ ورم وکـبودی رنگ پــوست زیر چشم
  9. ـ درکودکان، مالیدن مکرر بینی به سمت بالا

درصورتی‌که آلرژی به گردوغبار در ایجاد آسم دخیل باشد، ممکن‌است نشـانه‌های زیــرهم دیده شود:

  1. ـ دشواری تنفس
  2. ـ درد یا حس سنگینی قفسه‌ی‌سینه
  3. ـ شنیدن صدای سوت یا خس‌خس‌در زمان بازدم
  4. ـ اختلال درخواب به‌علت کوتاهی نفس، سرفه یا خس‌خس
  5. ـ حمله‌های پی‌درپی سرفه یا عطسه که به‌علت ویروس‌های تنفسی مانند سرماخوردگی یا بدتر می‌شود.

در چنین مواردی، آلرژی در تمام بدن منتشر می‌شود. این حالت ممکن است با مجموعه‌ای از حملات خارش چشم و صورت آغاز شود و در عرض چند دقیقه، به سرعت در تمام بدن پخش شود و علایم جدی‌تری چون درد معده، گرفتگی عضلات، تهوع و اسهال را به دنبال داشته و در عین حال درجه التهاب مجاری تنفسی و گوارشی به حدی برسد که تنفس و بلع بسیار مشکل شود.

اغتشاش ذهنی و سرگیجه نیز از جمله علایم حساسیت هستند زیرا مشکل آنافیلاکسیس باعث کاهش شدید فشار خون نیز می‌شود.

علائم آلرژى در ریه‌ها به صورت تنگى نفس (آسم)، در پوست به صورت قرمزى و خارش (کهیر و اگزما) و در معده و روده‌ها به صورت اسهال و استفراغ و دردشکم (آلرزى غذایى) می‌باشد.

الرژی و حساسیت به گرد و خاک

درمان آلرژی با روش های خانگی :

با ما در دلگرم همراه باشید تا روش های درمان خانگی آلرژی و عوارض آن را بشناسیم .

۱. عسل

دو بار در روز ۲ قاشق چای خوری عسل بخورید عسل محلی و خام اغلب دارای مقدار کمی گرده می باشدکه به درمان آلرژی گرد و غبار کمک میکند . این روش عمدتا برای کسانی که از آلرژی فصلی رنج میبرند ، مناسب می باشدمصرف منظم گرده از طریق عسل خام فرد را درمقابل حساسیت مقاوم تر می سازد .

2. سرکه سیب

۲ قاشق چای خوری سرکه سیب سیب رابه یک لیوان آب گرم اضافه کنید و به خوبی مخلوط کنید و ۲ تا ۳ بار در روز از این نوشیدنی میل بفرمایید وهمچنین برای بهتر شدن طعم این نوشیدنی می توانید از مقداری عسل کمک بگیرید .

خواص ضد التهابی سرکه سیب همراه با طبیعت خلط آور در درمان آلرژی گرد و غبار و علائم شبیه به سرماخوردگی مفید می باشد. سرکه سیب همچنین دارای خواص ضد میکروبی است که از تشدید آلرژی جلوگیری میکند. که می تواند جایگزین طبیعی برای آنتی هیستامین های موجود در بازار که برای درمان آلرژی های گرد و غبار مورد استفاده قرار میگیرندباشد .

3. زردچوبه

نصف قاشق چای خوری زردچوبه را به یک فنجان شیر اضافه کنین و این مخلوط را داخل یک ظرف بریزید و اجازه بدهید تا بجوشدو قبل از انکه عسل اضافه کنید اجازه دهید کمی سرد شود. این ترکیب راحداقل دو بار در روز بنوشید این ادویه طلایی یکی از بهترین داروهای طبیعی برای درمان آلرژی به گرد و غبار می باشد.

زردچوبه حاوی یک ماده فعال به اسم کورکومین است که به عنوان یک ضد انعقاد طبیعی عمل میکندو همچنین به عنوان یک آنتی هیستامین طبیعی هم هست، بطوری که انتشار هیستامین ها در بدن رو کاهش میدهدکه در غیر این صورت میتواندباعث آلرژی شود. علاوه بر این، زردچوبه دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتری می باشد که می تواند از تبدیل شدن آلرژی به عفونت جلوگیری کند.

4. آلوئه ورا

دو بار در روز یک چهارم فنجان آب آلوئه ورا بنوشید تا آلرژی درمان شود . آلوئه ورا خواص طبیعی ضد التهابی و ضد درد دارد که به درمان تورم و درد ناشی از آلرژی گرد و غبار کمک شایانی می کند .

5. ویتامین ها

به طور خاص ویتامین C به طور گسترده ای برای آنتی اکسیدان شگفت انگیزش شناخته می شود . مکمل های ویتامین C اثرات فوق العاده ای در معالجه آلرژی گرد و غبار و فصلی دارند .

این فقط به این دلیل نیست که از انتشار هیستامین ها جلوگیری میکند بلکه به از کارافتادگی آنها کمک میکند. افزایش سطح هیستامین ها باعث ایجاد واکنش شدید آلرژیک میشود. رژیم غذایی غنی از مرکبات و سبزیجات برگ دار بدون شک باعث افزایش ویتامین C روزانه میشود. میتوانید مکمل ها رو هم انتخاب کنید، اما پس از مشاوره با پزشک ، چون مصرف بیش از حد ویتامین C ، باعث اسهال و تهوع شود .

5. چای نعناع

یک قاشق چایخوری نعناع خشک شده را به یک فنجان آب گرم اضافه کنین و ۱۰ دقیقه استراحت دهید و بعد از سرد شدن مقداری عسل به آن بیفزایید . چای نعناع را سه بار در روز میل نمایید .

نعناع به علت خاصیت ضد التهابی و ضد انعقاد بودن کاملا در درمان آلرژی گرد و غبار موثرمی باشد و حاوی روغنی فرار به نام منتول می باشد که به عنوان یه ضد انعقاد طبیعی عمل میکند و بلافاصله باعث رهایی از عطسه، خس خس، و آبریزش بینی میشود .

7. چای سبز

یک کیسه چای سبز را در یک فنجان آب گرم برای مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه دم کنید .بعد از خنک شدن مقداری عسل به آن بیفزایید و روزانه ۳ تا ۴ بار از آن استفاده کنید .چای سبز درمانی شگفت انگیز برای بیماری های مختلف می باشد و از آن زمان تاکنون مشخص شده که به درمان آلرژی های مختلف کمک میکند.

چای سبز سرشار از ترکیبات اسیدی است که دارای خواص آنتی اکسیدان است و می تواند آلرژی گرد و غبار و علائم آن را درمان کند .

درمان خانگی آلرژی و حساسیت به گرد و خاک

راه کارهایی برای کنترل و در امان ماندن از آلرژی به گرد و غبار :

  • از آنجا که به طور متوسط مردم یک سوم از عمر خود را در اتاق خواب سپری می کنند و مطالعات نشان داده است که اتاق خواب بیش از همه اتاقهای منزل دارای هیره گرد وغباری می باشد ، لذا توجه خاص به این قسمت از منزل باید داشت . کم کردن عواملی که در اتاق موجب جمع شدن گرد و خاک می شوند مانند کتابها ، تزئینات پرده ای ، اسباب بازی ها و عرو سک های خزدار توصیه می شود .
  • برای تهیه وسایل خواب از مواد غیر حساسیت زا و قابل شستشو استفاده کنید و بهتر است بجای استفاده از بالشهای پر از مواد صناعی استفاده کنید .
  • هر هفته تا 10 روز همه وسایل خواب را با آب گرم بشوئید .
  • از دستگاه تهویه هوا و رطوبت گیر جهت نصب در اتاق استفاده کنید .
  • لباسهای خود را داخل کمد لباس و پوششهای مخصوص آن قرار دهید .
  • از ورود حیوانات خانگی به اتاق خواب جدا جلوگیری کنید .
  • کاهش میزان گرد و غبار کف منازل
  • از جاروبرقی استفاده نموده و از یک پارچه مرطوب یا روغنی جهت گرفتن گرد و غبار استفاده کنید . بهتر است افرادی نظافت منزل را انجام دهند که به ذرات گرد و غبار حساسیت نداشته باشند ولی در صورتیکه اینکار عملی نباشد ، لازم است که هنگام گردگیری از ماسک مخصوص استفاده شود .
  • از آنجائیکه وجود فرش در منازل عامل مهمی برای تجمع و رشد هیره گرد و غبار می باشد ، لذا ممکن است که مجبور شویم فرشها را از اتاق خواب خارج کنیم .
  • برای پوشش کف زمین بهتر است از کف پوشهای چوبی بدون درز و یکپارچه وینیلی یا پلاستیکی که به راحتی تمیز می شوند ، استفاده کرد ، زیرا چنین محیطی برای زندگی هیره ها مناسب نمی باشد .
  • در صورتیکه علیرغم استفاده از این مواد ، علائم موجود ادامه پیدا کند ، متخصص آلرژی روشهای دیگری را از جمله دارو یا واکسیناسیون توصیه خواهد کرد . لذا برای یافتن بهترین و موثرترین روش درمان با متخصصین مربوطه مشورت کنید . با این طریق شما می توانید حساسیت حاصل از هیره گرد وَ غبار را کنترل کرده و از علائم و مشکلات آن خلاص شوید.
  • برای آنکه از میزان عطسه‌ها بکاهید، هر چند روز یکبار خانه را جارو کرده و گردگیری کنید.
  • هنگامی که میزان گرده گیاهان در هوا زیاد است، از منزل خارج نشوید که اغلب در بعد از ظهرهای خشک و خنک این گونه است، ولی میزان این گرده‌ها در هوای سرد و مرطوب (بعد از باران) به طور عجیبی کاهش می‌یابد.
  • هنگام راه رفتن بر روی چمنزار و انبوه برگ‌های ریخته شده از درختان به صورتتان ماسک بزنید، زیرا در این حالت، گرده گیاهان و اسپور قارچ‌ها در هوا زیادند.
  • هنگام رانندگی، تهویه ماشین را روشن کنید تا مانع از ورود هوای بیرون به داخل ماشین که مملو از مواد آلرژی زاست شود.
  • مواقعی که در اطراف شهر هستید، پنجره‌های ماشین را ببندید. زمانی كه در فضاهای بسته ای مانند خودروها قرار دارید باید شیشه ها را به طور كامل بالا بیاورید تاكمتر در معرض گرده ها قرار بگیرید.
  • اگر نسبت به گرد و غبار حساسیت دارید، کف اتاق‌ها را با جاروبرقی جارو بزنید و با دستمال مرطوب، گرد و خاک وسایل را پاک کنید.
  • اگر كولرتان آبی است حتماً باید هر سال پوشال آن را عوض كنید، زیرا رشد قارچ ها در پوشال و تنفس آن موجب تشدید آلرژی می شود، اگر از كولر آبی استفاده می كنید احتمالا به سرما آلرژی دارید، بهترین راه پیشگیری این است كه در معرض باد مستقیم كولر قرار نگیرید، استفاده از آنتی هیستامین نیز مفید است.
  • شست وشوی بینی با سرم نمكی به باز ماندن راه های هوایی كمك زیادی می كند، استفاده از درمان موضعی اسپری های بینی بسیار كمك کننده است، 2 هفته قبل از شروع علایم با كمك درمان كم عارضه و كم هزینه ی اسپری ( کلرید سدیم )، می توانید از بروز علایم پیشگیری كنید.
  • اگر می توانید باید محل زندگیتان را تغییر دهید، در غیر اینصورت باید از ماسك فیلتر دار استفاده كنید.
  • افرادی كه دچار خلط گلو هستند و مكرراً احساس صاف كردن صدا دارند و احساس وجود خلط می كنند، اغلب هیچ مشكلی در ریه و سینوس ندارند و مشكل اصلی برگشت اسید معده است كه معمولاً با پرهیز غذایی و تغییر زمان خوردن و خوابیدن مشكلات به حداقل می رسد.
  • در این مورد اگر با مراجعه به پزشك حاذق علایم سینوزیت ، آلرژی و علایم ریوی رد شد، بیمار احتمالاً دچار رفلاكس اسید معده به مری است، باید غذای كم حجم و كم چرب استفاده كند، چای كمرنگ بخورد و مصرف مواد غذایی كه حاوی مواد رنگی و افزودنی و نگهدارنده است مانند سوسیس ، كالباس، سس و نوشابه را محدود كند و 2 ساعت قبل از خواب چیزی نخورد، هنگام خواب هم از ناحیه كمر به بالا شیب داشته باشد، با مصرف كوتاه مدت داروی آنتی اسید خلط و بوی دهان هم برطرف می شود.البته باید ابتدا بررسی شود در صورت تشخیص رفلاكس از این درمانها كمك بگیرد.
  • از تهویه کننده های هوا و فیلترها استفاده کنید. در فصل آلرژی پنجره ها را ببندید و دستگاه تهویه را روشن کنید. در فضای خیلی مرطوب با استفاده از دستگاه رطوبت زدا هوا را خشک نگه دارید چون رطوبت زیاد باعث رشد هاگها و قارچ ها می شود و آلرژی را تشدید می کند
  • به جای فرش و قالی از کف پوش استفاده کنید. قالی ها محل تجمع گرد وغبار و گرده ها و سایر عوامل آلرژی زا هستند. کارهای باغ داری و گل کاری را به زمان پس از گرده افشانی و بعد از پایان فصل آلرژی موکول کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (24 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits