دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
درمان تومور کاروتید بادی
7
زمان مطالعه: 3 دقیقه
درمان جراحی تومورهای کاروتید بادی:تومورهای کاروتید بادی ممکن است با علائم بالینی مختلفی خود را نشان دهند. به علت وجود طیف بزرگی از علائم، جراحان گوش و گلو و بینی، عروق، مغز و اعصاب در درمان این تومورها نقش دارند.

درمان جراحی تومورهای کاروتید بادی

تومورهای کاروتید بادی ممکن است با علائم بالینی مختلفی خود را نشان دهند. به علت وجود طیف بزرگی از علائم، جراحان گوش و گلو و بینی، عروق، مغز و اعصاب در درمان این تومورها نقش دارند.با دلگرم همراه باشید.

تومور کاروتیدبادی


شریان کاروتید یکی از شاخصه های اصلی شریانهای بدن می باشد که در هر طرف گردن به سمت مغز بالا می رود . هر نیمکره مغز انسان از یکی از این شریانها خونگیری می کند. وانسداد یا کاهش جریان خون دراین عروق باعث نرسیدن خون و اکسیژن به آن نیمکره مغز می شود. این مسئله باعث بروز علائم شدید عصبی در اندام های سمت مقابل می شود . در حالت شدید و قطع جریان خون سکته مغزی و فلج ناشی از آن بروز می کند.البته سکته مغزی علائم متنوعی دارد .

یکی از بیماریهای این عروق بروز توده بر روی آن می باشد. این توده در کل دوشاخه شدن شریان کاروتید در گردن درست در زیر زاویه فکی ایجاد می شود . منشا این توده یک جسم خاصی در این محل می باشد که وظیفه تنظیم فشارخون و تعداد ضربان قلب را برعهده دارد .تومورال شدن این جسم ایجاد توده ای به نام تومور کاروتید بادی (یا جسم کاروتید) می کند.

این توده با رشد خون زاویه بین دو شریان را باز می کند و باعث بر رگ و کاهش جریان خون در داخل رگ می شود که می تواند با علائم مغزی همراه شود . این توده بتدریج بزرگ می شود و به عناصر حیاتی گردن فشار می آورد و انواع عوارض را ایجاد می کند . دلیل ایجاد این توده نامشخص است ولی ژنتیک و زندگی در مناطق مرتفع با فشار اکسیژن پایین را از دلائل آن ذکر کرده اند . این توده ها معمولا خوش خیم هستند و در بدن پخش نمی شوند تنها درمان موجود برای این تومورها انجام عمل جراحی و خارج کردن آن می باشد .

این عمل جراحی بسیارحساس است و باید تومور را ازبین این دوشریان حیاتی بدون آسیب زدن به آنها و به سایر عناصر حیاتی اطراف آنها خارج کرد که معمولا تحت دید میکروسکوپی انجام می شود و ساعتها به طول می کشد . در صورت انجام این عمل توده بطور کامل خارج می شود و هیچ گونه عوارضی از خود بجا نمی گذارد و در آینده هم عود نخواهد کرد . درصورت عدم انجام به موقع این جراحی با بزرگ شدن و گرفتار شدن سایر عناصر حیاتی گردن ممکن است جراحی با عوارض همراه شود و یا غیر ممکن شود . درصورت رها کردن آن به حال خود جریان خون مغز را بشدت کم می کند و ایجاد علائم مغزی خواهد کرد .

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.7 از 5 (7 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits