دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
درباره ی عمل واریکوسل
15
زمان مطالعه: 11 دقیقه
درباره ی عمل واریکوسل:واریکوسل اتساع و پیچ خوردگی غیر طبیعی شبکه وریدی ( سیاهرگی ) بالای بیضه هاست. شیوع آن زیر 10سال نادر است ولی در بالغین جوان 15% و در مردان نابارور 20 تا 40% میباشد.

سوال هایی رایج درباره عمل واریکوسل

واریکوسل اتساع و پیچ خوردگی غیر طبیعی شبکه وریدی ( سیاهرگی ) بالای بیضه هاست. شیوع آن زیر 10سال نادر است ولی در بالغین جوان 15% و در مردان نابارور 20 تا 40% میباشد.در کسانی که با ناباروری ثانویه مراجعه می نمایند یعنی قبلا بچه دار شده اند شیوع آن به 70% میرسد. 90% موارد طرف چپ ودر 10% موارد دو طرفه است علت این پدیده طولانی تر بودن ورید تخلیه کننده خون بیضه چپ به ورید کلیوی و همچنین زاویه عمودی تر آن نسبت به سمت راست می باشد.با دلگرم همراه باشید تا در مورد راه های مناسب برای درمان واریکوسل بیشتر بدانید.

سوال هایی رایج درباره عمل واریکوسل

واریکوسل شایعترین علت قابل اصلاح ناباروری در مردان میباشد. علت ایجاد ان اختلال در تخلیه وریدی یا نارسایی دریچه های وریدی بیضه است. نظریه های گوناگونی در مورد مکانیسم اسیب بیضه ها وجود دارد که مهمترین آنها عبارتند از:
افزایش دمای بیضه ها یا کاهش جریان خون و اکسیژن رسانی یا انتقال مواد و متابولیتهای کلیه ها و غدد فوق کلیه به بیضه ها و یا ترکیبی از اینها.

سوالات رایج در مورد واریکوسل

  • علت ایجاد واریکوسل چیست؟

علت ایجاد کننده واریکوسل به صورت قطعی نامشخص می باشد.

آیا واریکوسل درمان داروئی دارد؟

جواب منفی است

  • در چه سنی واریکوسل ایجاد می شود؟

عموماً واریکوسل از دوره جوانی شروع می شود و اغلب پس از ازدواج و به علت ناباروری مردان در معاینه کشف می شود

  • آیا واریکوسل علامت خاصی دارد؟

اغلب هیچ علامتی ندارد و گهگاهی باعث ایجاد درد در بیضه می شود و در موارد شدید باعث کوچکی بیضه نیز می گردد.

واریکوسل میتواند باعث کاهش رشد بیضه و در نهایت کوچک شدن بیضه گردد. همچنین با اثر بر اسپرمها باعث کاهش حرکت و تعداد انها و تغییر مورفولوژی(شکل ظاهری) انها خواهد شد. واریکوسل به طور مستقیم اثری بر توانایی جنسی یا ایجاد انزال زودرس ندارد.در بیماری که با ناباروری و واریکوسل مراجعه می نماید علاوه بر معاینه و شرح حال باید حداقل دو یا سه آزمایش منی برای تصمیم گیری وجود داشته باشد. با توجه به حساسیت آزمایش باید در آزمایشگاهی انجام گردد که به طور تخصصی این آزمایش را انجام می دهند.

معاینه باید با دست و ابتدا در حالت ایستاده و سپس در حالت خوابیده انجام گردد تا مشخص شود آیا با دراز کشیدن واریکوسل کاهش چشمگیر پیدا می کند یا نه که اگر نکرد سونوگرافی شکم و لگن برای بررسی بیشتر انجام گردد. در زمان معاینه ممکن است وریدها مانند واریس پا قابل مشاهده باشند یا مانند کیسه پر از کرم قابل لمس باشند یا بازور زدن قابل لمس شوند که این معیارها بیانگر شدت واریکوسل می باشد.

در تشخیص واریکوسل معاینه بالینی حرف اول و آخر را می زند و سونوگرافی برای مواردی به کار می رود که معاینه مشکل باشد مانند بیماران بسیار چاق یا موارد خفیف. البته از سونوگرافی داپلر یا رنگی می توان برای تایید عود ( برگشت خون به سمت بیضه ها) پس از عمل کمک گرفت.

در مورد واریکوسل

درجه بندی واریکوسل


گرید 3 : وریدها در حالت ایستاده قابل مشاهده اند
گرید 2 : وریدها در حالت ایستاده قابل لمس میباشند
گرید 1 : وریدها هنگام زور زدن قابل لمس میباشند
واریکوسل ساب کلینیکال: که با معاینه قابل لمس نیستند ولی با سونوگرافی تشخیص داده می شود.

  • بهترین روش تشخیص واریکوسل چیست؟

به علت در دسترس بودن بیضه ها، بهترین و قطعی ترین روش تشخیص واریکوسل معاینه با دست و توسط جراح کلیه و مجاری ادراری می باشد. سونوگرافی رنگی دومین وسیله تشخیص است.

  • آیا همه مردان دارای واریکوسل باید عمل کنند؟

خیر، ۱۵-۲۰ درصد مردان دارای واریکوسل باید عمل کنند. تنها دلیل قطعی عمل جراحی واریکوسل ناباروری مردان می باشد.

  • آیا درد بیضه با عمل واریکوسل حتماً از بین می رود؟

خیر، ممکن است درد کاهش پیدا کند ولی از بین رفتن آن با عمل ۱۰۰درصد نیست

  • با چه روشهائی واریکوسل جراحی می شود؟

سه روش ۱- جراحی باز سننتی ۲- میکروسرجری ۳- لاپاراسکوپی

  • مؤثرترین و بهترین روش جراحی واریکوسل کدامند؟

عمل لاپاراسکوپی و میکروسرجی دو روش برتر جراحی واریکوسل هستند که بسته به مهارت جراحی و انتخاب بیمار برای جراحی انتخاب و مورد استفاده قرار می گیرند. در تجربیات من به علت دید بهتر و بزرگنمائی رگ در لاپاراسکوپی و از طرفی با توجه به اینکه رگهای واریس بیضه در بالای کانال و شکم تبدیل به یک رگ می شوند و آن رگ به راحتی با لاپاراسکوپی قطع می شود و از طرفی به خاطر عدم برش جراحی شکمی و زیبائی عمل و درد کمتر و بدون بستری بودن عمل، اینجانب لاپاراسکوپی را ارجح می دانم.

  • پس از عمل چند روز باید بستری بود؟

چنانچه مشکل خاصی وجود نداشته باشد ، عصر همان روز یا صبح روز بعد از عمل ترخیص خواهید شد.

  • پس از چه مدت می توان به سر کار رفت؟

از یک هفته پس از عمل می توان به فعالیتهای عادی بازگشت.طی دو هفتۀ اول بعد عمل باید از انجام کارهای سنگین خودداری کرد ولی پس از آن ورزش و فعالیت سنگین موجب عود واریکوسل نمی شود و بلامانع است.

  • پس از جراحی تا کی باید پانسمان را تعویض کرد؟

پانسمان شما قبل از ترخیص از بیمارستان تعویض خواهد شد. این پانسمان را دو روز بعد از عمل بردارید و اگر ترشحی وجود نداشته باشد پس از آن دیگر نیاز به پانسمان ندارید.

  • چه مدت پس از عمل می توان به حمام رفت؟

در صورتی که محل زخم ترشح نداشته باشد ، دو روز بعد از عمل می توان به حمام رفت.

  • بخیه ها کی خارج می شوند؟

بسته به نظر پزشک پس از هفت الی ده روز خارج می شوند.

  • در چه مواردی واریکوسل نیاز به درمان دارد؟

در ابتدا با توجه به اینکه بسیاری از بیماران در زمانی که تشخیص واریکوسل برای آنها گذاشته می شود نگران و مضطرب میشوند باید خاطر نشان کنم که واریکوسل یک بیماری خوش خیم است اما درمان دارویی ندارد وتنها روش درمان آن جراحی است که در ادامه توضیح داده خواهد شد.آیا بین زود انزالی و واریکوسل ارتباطی وجود دارد؟

خیر، دو موضوع کاملاً جداگانه هستند و هیچ ارتباطی با هم ندارند.

  • آیا ورزش باعث ایجاد واریکوسل می شود؟

ورزشهای سنگین و بدن سازی ممکن است با فشار روی رگهای بیضه که زمینه واریکوسل را دارند را تشدید نماید ولی عموماً ورزش باعث ایجاد واریکوسل نمی شود.

  • آیا بین مقدار مایع منی و واریکوسل ارتباط وجود دارد؟

خیر، هیچ ارتباطی بین حجم مایع منی و واریکوسل نیست.

  • آیا واریکوسل باعث تشکیل بچه معیوب و سقط زودرس و یا در تعیین جنسیت بچه تأثیردارد؟

خیر، هیچ ارتباطی وجود ندارد.

تصمیم گیری برای عمل بستگی به فاکتورهای گوناگونی مانند: شدت واریکوسل و سن بیمار و وضعیت باروری (تاهل و داشتن یا نداشتن فرزند) دارد. در مواردی که بیمار واریکوسل گرید دو یا سه داشته باشد و با ناباروری مراجعه نموده باشد نیاز به عمل جراحی واریکوسلکتومی دارد. اگر واریکوسل با اختلال در آزمایش منی همراه باشد باز هم نیاز به عمل دارد (همان طور که گفته شد باید حداقل دو یا سه آزمایش منی برای تصمیم گیری وجود داشته باشد).

در برخی رفرنس ها اگرمرد جوانی با واریکوسل قابل مشاهده یا قابل لمس (درجه سه یا دو) مراجعه نماید و فعلا قصد بچه دارشدن هم نداشته باشد برای پیشگیری از اثرات نامطلوب آن بر باروری توصیه به عمل می شود. درمورد جراحی واریکوسل های بسیار خفیف یا ساب کلینیکال اختلاف نظرهای بسیاری وجود دارد اما ما توصیه به عمل نکرده و فقط آنها را پیگیری می کنیم.

  • پس از ترخیص چه دارویی نیاز است؟

بسته به نیاز، مسکن وآنتی بیوتیک توسط پزشک تجویز می شود و در صورتی که عمل به علت ناباروری بوده است، داروهای دیگری هم لازم است.

  • آیا جای برش عمل باقی می ماند؟

جای یک برش حدود چهار سانتیمتری در محل عمل باقی می ماند که بتدریج کم رنگ می شود. برش در محلی است که اثر آن توسط لباس زیر مخفی می شود و معلوم نیست.

  • آیا عمل واریکوسل در کسی که ناباروری دارد ، همیشه موجب بچه دار شدن او می شود؟

اگر عمل واریکوسل در نوجوانی یا ابتدای جوانی انجام شود از اثرات سوء آن بر اسپرم سازی جلوگیری می شود ودر اکثر موارد منجر به ناباروری نخواهد شد.اما در کسی که به مدت طولانی واریکوسل داشته و اکنون بعد از ازدواج با ناباروری مراجعه کرده است، عمل جراحی در 50 درصد از بیماران باعث بهبود آزمایش اسپرم می شود و فقط در حدود 30 درصد موارد منجر به بچه دار شدن خواهد شد آن هم به شرطی که علت ناباروری فقط مربوط به مرد و به علت واریکوسل وی باشد.

  • بهترین تکنیک عمل واریکوسل کدام است؟

لاپاراسکوپی و میکروسرجری دو تکنیک برتر عمل جراحی واریکوسل می باشند.

  • آیا عمل واریکوسل ۱۰۰ درصد باعث درمان می شود؟

خیر، عمل واریکوسل در مقایسه با درمان داروئی که فقط ۵ درصد مؤثر است، ۵۰-۶۰ درصد باعث بهبودی اسپرم می شود که در مقایسه با درمان داروئی ۱۰ برابر می باشد.

  • چه مدت طول می کشد که بعد از عمل واریکوسل نتیجه عمل مشخص گردد؟

۶ ماه بعد از عمل بهترین زمان بررسی نتیجه عمل می باشد که با آزمایش جدید اسپرم مشخص می شود.

  • آیا کسی که بیضه های کوچک دارد و آزمایش اسپرم آنها صفر است و واریکوسل هم دارند از عمل جراحی سود می برند؟

خیر، اگر بیضه ها کوچکتر از نرمال و نمونه برداری نشان دهد که سلولهای نطفه ساز وجود ندارد عمل فایده ای ندارد

توصیه های بعد از عمل ورایکوسل جهت نتیجه بهتر و جلوگیری از عود آن :

۱- از سرپا ایستادن های غیرضروری اجتناب کنید

۲- از زورزدن های غیرضروری دوری کنید

۳- بیضه ها را حتی الامکان سرد نگاه دارید و از جکوزی و آب گرم اجتناب نمائید.

۴- مصرف سیگار را قطع کنید

۵- از انجام ورزش و فعالیتهای شدید بدنی تا ۲ ماه بعد از عمل اجتناب کنید

چه عارضه ای ممکن است بعد از عمل واریکوسل ایجاد شود؟

عارضه های عمل واریکوسل ممکن است بعد از عمل ایجاد شوند عبارتند از:

۱- هیدروسل یا آب آوردن بیضه که سرپا ایستادن و زورزدن بعد از عمل آن را تشدید می کند

۲- عود عمل که ممکن است به علت وارد کردن فشار بعد از عمل و یا فراموش کردن بستن رگ واریس حین عمل اتفاق بیفتد که درصد آن با عمل لاپاراسکوپی و میکروسرجری کم شده است.

در مورد واریکوسل

درمان واریکوسل


همان طور که گفته شد واریکوسل درمان دارویی ندارد و تنها روش درمان آن جراحی است. روشهای درمان آن یا با روشهای با برش جراحی است یا با روش آمبولیزاسیون (فرستادن لخته) از طریق پوست:

1) روش استاندارد طلایی جراحی واریکوسل روش اینگوینال میکروسکوپیک می باشد که با برش کوچک پایین شکم نزدیک خارج ریشه آلت و بالای بیضه و با کمک میکروسکوپ انجام میشود. مزیت این روش حفظ شریان (سرخرگ) و عروق لنفاوی و عصب می باشد و میزان عود نیز کمتر است (حدود1تا2%).

2 )روش جراحی اینگوینال که تقریبا مانند روش اول است اما بدون میکروسکوپ انجام می شود و بنابراین عوارض آن بیشتر است (عود9تا16% و هیدروسل3تا 39%).

3) روش جراحی رتروپریتوان که با برشی بالاتر از روش قبلی انجام می شود. عود 11تا15% و هیدروسل 7% ممکن است ایجاد گردد.

4) روش جراحی با لاپاروسکوپ که با ایجاد حدود سه سوراخ در شکم و فرستادن گاز به داخل شکم برای ایجاد فضای کافی برای کار انجام میشود. اما در این روش احتمال اسیب عروق بزرگ یا روده ها یا مثانه و... هر چند ناشایع وجود دارد. هیدروسل 5تا 8% و عود کمتر از 2% است و احتمال آسیب شریان نیز وجود دارد.

5) روش آمبولیزاسیون از راه پوست که از راه وریدهای کنار ران به صورت موضعی لخته خون خود بیمار یا کویل یا مواد سنتتیک و مصنوعی دیگر به داخل وریدها فرستاده می شوند. این روش نیاز به متخصص رادیولوژی ماهر در این زمینه و تجهیزات پیشرفته دارد. عود 4تا11% دارد. این روش در مواردی که بیش از دو بار واریکوسل عود کرده باشد توصیه می شود.

در مورد واریکوسل

مراقبت پیش و پس از عمل


پس از تصمیم گیری برای عمل و انجام آزمایشات روتین خون و بررسی اسپرم موهای ناحیه عمل شب قبل یا صبح عمل تراشیده می شوند. ازساعت 12 شب قبل از عمل بیمار دیگر چیزی نمی خورد. عمل با بیهوشی عمومی یا بیحسی از کمر(نخاعی) بسته به شرایط بیمار و صلاحدید متخصص بیهوشی انجام می گردد. مدت زمان عمل بستگی به فاکتورهای گوناگون دارد و متوسط 30 تا 40 دقیقه می باشد. بیمار همان روز یا فردا صبح مرخص میشود و به مدت حداقل 7تا 14 روز استراحت پزشکی خواهد داشت. بهتر است نزدیکی از روز هفتم به بعدانجام گردد.

در مورد واریکوسل

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (15 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits