دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علائم عفونت معده
136
زمان مطالعه: 7 دقیقه
عفونت معده : هلیکوباکترپیلوری یک باکتری گرم منفی است که محل اصلی زند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گی آن جد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ار معد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه مي‌باشد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. این باکتری با مکانیسم‌‌های خاصی ميتواند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر محیط اسید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی معد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه...

علت ؛ علائم و درمان عفونت معده

با دلگرم همراه باشید تا با راه های درمان عفونت معده آشنا شوید.

درمان عفونت معده

در مورد عفونت معده

عفونت معده عارضه ای آزاردهنده است، چون بعضی وقت ها میزان عفونت به اندازه ای بالا می رود که زندگی را مختل می کند. این عارضه حتی خواب راحت شبانه را هم از بیمار می گیرد و گاه و بیگاه از رختخواب بلندش می کند به خصوص اگر این بیمار، به بهداشت فردی اش اهمیت ندهد.

گاهی وقت ها به خودت می آیی و می بینی به علتی که نمی دانی، دردی بسیار شدید معده ات را احاطه کرده و خواب و خوراکت را گرفته است. درد خیلی زیاد است و سوزش هم چاشنی آن می شود، حالت تهوع هم داری و نفخ شدید آزارت می دهد. با مراجعه به پزشک می فهمی که عفونت معده داری.

برای برخی از افراد، عفونت ناشی از هلیکوباکتر پیلوری باعث ابتلا به سرطان معده می‌شود. عفونت معده ناشی از میکروب معده (باکتری معده) شایع است. در حدود دو سوم جمعیت جهان این باکتری را در بدن خود دارند. برای اغلب افراد، این باکتری باعث بوجود آمدن زخم یا علائم دیگر نمی‌شود.

در صورتی که این باکتری مشکلاتی را برای شما فراهم کرد، داروهایی وجود دارد که باعث کشتن این میکروب‌ها و کمک به التیام درد و زخم می‌شوند. با دسترسی بیشتر افراد به آب سالم و بهداشت، افراد کمتری نسبت به قبل به این باکتری معده مبتلا می‌شوند.

پس از ورود هیلکوباکتری به بدن، به غشای معده حمله می‌کند،غشای معده از شما در برابر اسیدی که بدن برای هضم غذا استفاده می‌کند، محافظت می‌کند. وقتی باکتری معده آسیب قابل توجهی به غشای معده وارد کرد، اسید می‌تواند وارد غشا شود و باعث بوجود آمدن زخم معده گردد. زخم معده موجب خونریزی، عفونت و جلوگیری از حرکت غذا در دستگاه گوارش می‌شود.

علت میکروب معده غذا، آب یا ظرف آلوده می باشد. این بیماری در کشورها یا جوامعی که فاقد سیستم فاضلاب مناسب هستند یا آب سالمی ندارد بیشتر شایع است. همچنین باکتری معده از طریق تماس با بزاق یا مایعات دیگر بدن فرد مبتلا به آن قابل سرایت است.

میکروب معده در کودکان شیوع بیشتری دارد و بسیاری از افراد در دوران کودکی به این بیماری مبتلا می شوند، اما این باکتری به بزرگسالان نیز قابل سرایت است. این باکتری‌ها برای سالیان زیادی در بدن زندگی می‌کنند و در اغلب موارد افرادی که مبتلا به آن‌ها می‌شوند دچار زخم معده و علائم دیگر نمی‌شود. پزشکان به طور قطع نمی‌دانند که چرا تنها تعدادی از افراد پس از ابتلا به میکروب معده، زخم معده و غیره می‌گیرند.

درمان عفونت معده

علائم عفونت معده

علائم اسهال و استفراغ، بسته به علت به وجود آوردنده آن، در بازه‌ای بین چند ساعت تا چند روز پس از ابتلا به عفونت معده و روده طول می‌کشد. اسهال مکرر علامت اصلی این بیماری محسوب می‌شود که گاهی اوقات در آن، رگه‌های خون یا مخاط نیز وجود دارد.

دیگر علائم ابتلا به عفونت روده و معده عبارتست از:

  • استفراغ
  • حالت تهوع
  • کاهش اشتها
  • دل پیچه
  • احساس درد در اعضاء بدن
  • سر درد
  • دمای بالای بدن (تب)

عفونت معده و روده باعث از دست رفتن آب بدن که گاهی خطرناک‌تر و وخیم‌تر از خود عفونت است، می شود. سالمندان بیش از دیگران در معرض این خطر قرار دارند، که در صورت درمان نشدن و اهمال می‌تواند مرگبار باشد. بنابراین آگاهی از علائم و نشانه های کاهش آب بدن اهمیت بسیار دارد.

نشانه‌های کاهش ملایم آب بدن عبارتند از:

  • تشنگی یا خشکی دهان
  • کدر بودن ادرار
  • سرگیجه و گیجی، به ویژه پس از ایستادن
  • حالت تهوع
  • کمبود انرژی
  • سر درد

نشانه‌های کاهش بیشتر و جدی‌تر آب بدن شامل موارد زیر می‌شود:

  • ضعف و بی‌حوصله گی
  • گرفتگی عضلانی
  • خستگی صورت
  • فرورفتگی چشم
  • نداشتن ادرار یا کم شدن مقدار آن
  • گیجی
  • ضربان قلب سریع

از آنجایی که آب بدن کودکان به سرعت کاهش می‌یابد، اگر کودک دچار اسهال و استفراغ شود، والدین باید به نشانه‌های حاکی از تشنگی شدید، خشکی پوست یا دهان توجه کنند؛ از طرفی چنانچه کودک در سنین پایین‌تر، نوزاد، باشد، کم‌تر کثیف شدن پوشک و خشک‌تر بودن آن در مقایسه با شرایط عادی می‌تواند علامت خطر باشد.

نباید اجازه داد کودکان دچار اسهال و استفراغ تا زمان برطرف شدن علائم به مهد کودک یا مدرسه بروند. والدین باید پیش از دادن هر گونه دارو به کودک با پزشک مشورت کنند. داروهای متداول برای کنترل اسهال و استفراغ معمولاً برای کودکان کمتر از ۵ سال استفاده نمی‌شوند.

برای پیشگیری از ابتلا به عفونت روتاویروس، رایج‌ترین دلیل اسهال و استفراغ کودکان، دو نوع واکسن به نوزادان تزریق می‌شود.

درمان عفونت معده


تشخیص عفونت معده

در ادامه روش های تشخیصی ابتلا به میکروب معده شرح داده می شود:

1. آزمایش تنفسی اوره

شما نوشیدنی خاصی می‌نوشید که حاوی ماده ی اوره است.سپس داخل یک کیسه نفس می‌کشید و پزشک کیسه را برای آزمایش به آزمایشگاه می‌فرستد. در صورتی که میکروب هلیکوباکتری داشته باشید، باکتری معده، اوره را به دی اکسید کربن تبدیل می‌کند و آزمایشات آزمایشگاهی نشان می‌دهند که سطوح گاز در بازدم شما بیش از حد نرمال است. پزشک برای بررسی دقیق تر زخم معده شما، اقدامات زیر را انجام می‌دهد.


2. آندوسکوپی قسمت بالای معده و روده

در بیمارستان، پزشک با استفاده از یک لوله که دوربین کوچکی به آن متصل است و آندوسکوپ نامیده می‌شود داخل معده و قسمت بالایی روده شما را مشاهده می‌کند. در طول انجام این ازمایش، برای راحتی بیشتر داروهای مسکن برای شما تجویز می‌شود.


3. آزمایشات قسمت بالای معده و وروده

در بیمارستان، مایعی را می‌نوشید که ماده ای به نام باریوم دارد و پزشک از شما تصویر اشعه ایکس می‌گیرد. مایع گلو و معده شما را می‌پوشاند و باعث می‌شود که در تصویر به خوبی مشخص باشند.


4. سی تی اسکن

سی تی اسکن یک آزمایش تصویر برداری با اشعه ایکس قدرتمند است که تصاویری با حزئیات زیاد از داخل بدن شما عرضه می‌کند.

درمان عفونت معده

درمان عفونت معده


روش های های درمانی عفونت معده بیش از 20 نوع و ترکیبی از داروهاست، چرا که هلیکوباکتر به یک دارو مقاوم است، اما روش متداول برای درمان این بیماری روش های سه یا چهار دارویی است که داروهایی چون امپرازول، آموکسی سیلین، مترونیدازول، بیسموت، فورازولیدون و کلاریترومایسین را شامل می شود.

طول درمان این بیماری 10 تا 14 روز طول می کشد و درصد ریشه کنی آن 80 تا 90 درصد است، ولی حتی آنهایی که درمان می شوند نیز با احتمال عود 2 درصد روبرو هستند. به همین جهت لازم است پس از تکمیل دوره درمان دارویی، بیمار تست تنفسی داشته باشد.

درمان به موقع عفونت معده از ابتلای به سرطان معده جلوگیری می کند.

پژوهشگران اعلام کردند که درمان به موقع و مناسب عفونت ناشی از میکروب هلیکوباکترپیلوری می‌تواند آسیب‌های وارده به معده را که در برخی موارد به سرطان منجر می‌شود، بهبود بخشد.

به گفته پژوهشگران، این یافته‌ها مهم است، چرا که سرطان معده دومین عامل مهم مرگ و میرهای ناشی از سرطان در جهان است و تقریبا نیمی از جمعیت جهان به این میکروب آلوده هستند.

سرطان‌ معده‌، رشد بدون‌ کنترل‌ سلول‌های‌ بدخیم‌ در معده‌ است که افراد بالای 40 سال را مبتلا می‌کند و شیوع‌ آن‌ در مردان دو برابر زنان‌ است‌.

بیشتر بخوانید :

۲۰ درمان خانگی سریع برای درد معده

آنفولانزای معده چیست ؟ ۹ درمان خانگی آنفلوآنزای معده



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.1 از 5 (136 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۱۶ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

تابان | ۵ سال پیش
سلام من حدود۵سال حالا تحوع و سرگیجه و افت فشار معده درد دارم حتی اشتها هم کم شده وقتی غذا می خورم بعد از۳لقمه حالت تهوع دارم دیگه نمی تونم غذا بخورم
0
0
پاسخ ها:
اکرم طرقی | ۴ سال پیش
فقط دارو گیاهی
عرق نعناع وبارهنگ
0
0
سارا | ۵ سال پیش
مدت 3 ماه که استفراغ میکنم و سرگیجه های شدید،تاری چشم و درد معده،کلیه و قلب دارم دکتر علت عفونت معده گفته و مدت 15روز است که از داروهای مترانیدازول،نول
پازا،اموکسی سیلین،فرودیننیز
وپرو و بیسموت استفاده میکنم البته کم خونی شدید ندارم ولی در طول این مدت واستفراغ وسرگیجه هام خوب نشده و همچنان ادامه داره و روبوست هم داشتم و الان هم دارم و خیلی احساس بی حوصلگی و سستی اعضای بدنم رو میکنم و گاهی اوقات درک مطالب برای دشوار میشود نیاز به خواندن دوباره ی متن را دارم در حال حاضر دختری17 ساله هستم و استرس برای امتحانات و ناراحتی درد معده و قلب و سرم را بیشتر میکنه و استفراغ ناشتا و زرد رنگ دارم و سرگیجه هام در حدی میشود که تعادلم را از دست میدهم و چشمانم تار میبیندو بر زمین میوفتم و گرفتگی و درد شدید پا را هم دارم چیکار کنم؟ علت واقعا عفونت معده است؟
0
0
پاسخ ها:
اکرم طرقی | ۴ سال پیش
سلام من مدت زیادی عفونت معده داشتم از بس پیش دکترا رفت خسته شد بودم بیمارستان رضوی هر جایی که فکر شو بکنی رفتم هر بار هم یه عالمه دارو بهم میدادن وحرفای ناامید کننده میزدن بعضی ها میگفتن برو دارو گیاهی بخور ولی من فکر نمیکردم با دارو گیاهی خوب بشم اما به هر حال رفتم دارو گیاهی بهم گفت یک لیوان عرق نعناع با یک قاشق چایخوری بارهنگ بجوشون بخور همین کارو کردم سه روزه خوب شدم شاید شما هم مثل من باور تون نشه ام مطمئن باشید خوب میشید
0
0
سپنده | ۷ سال پیش
بنده مشکل معده داشتم در حدی که دکترها گفتن سرطان معده داری و سه روز بیشتر زنده نمیمونی رفتم پیش یک طبیب در ایرانشهرزاهدان بهم گفت که برو شیر شتر تازه از شتر دوشیده میشه سه روز استفاده کن هر روز دو وعده مصرف کردم بعد رفتم پیش همون دکتر که نا امیدم کرد البته بعد از 8 ماه گفتم دکتر من هنوز زنده هستم یه سری ازمایش گرفت گفت هیچ اثری از بیاری در تو دیده نمیشه تعجب کرده بود
0
0
علیرضا | ۷ سال پیش
همین الان تو بستر هستم از درد شدید معده.البته قبلا ب پزشک مراجعه کردم و بعد از تیکه برداری از معده و اندرسکپی گفتن ک التهاب و قرمزی زیادی تو معدم دیدن.بعد هم نظر دادنک ورم معده دارم و میکروبهای معدم زیاد شده.الان بعداز شیش ماه باز دچار درد شدم چکار کنم
0
0
پاسخ ها:
علیرضا | ۵ سال پیش
به شما پیشنهاد میکنم ازداروهای گیاهی استفاده کنید معمولا این بیماری درافراد با طبع سرد بوجود‌میادشربت مصفای خون ازعطاری تهیه کنید معجزه میکنه بعضی عطاری ها دارن باید بگردین
0
0
Diyar6730@gmail*** | ۵ سال پیش
خواهر من هم همین مشکل رو داره
وقتی که غدا خوردی یه نیم ساعت قدم بزنی و موقع خواب قسمت بالا تنه ات باید بلند تر باشه تا اسید معده برنگرده
تخت خوابت رو عوض کن
0
1
ابراهیم | ۷ سال پیش
ﺳﻼﻡ
ﻣﻪ ﻣﺪﺕ ﺳﻪ ﺳﺎﻝ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺳﺮ ﮔﻴﭻ, ﺗﺐ ﻣﺮﺩﻩ, ﻛﺴﻞ ﺑﺪﻥ, ﺳﺴﺘﻲ ﺣﺎﻟﺖ اﺳﺘﻔﺮاﻍ, ﺑﻲ ﺣﻮﺻﻠﻪ ﮔﻲ و ..... ﻫﺴﺘﻢ ﻫﺮ ﭼﻨﺪ ﻛﻪ ﺩﻭا اﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻛﺮﺩﻡ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﺭﺿﺎﻳﺖ ﺑﺨﺶ ﻧﺪاﺩﻩ اﺳﺖ و ﻳﻜﺒﺎﺭ ﻣﻌﺎﻳﻨﺎﺕ اﻧﺠﺎﻡ ﺩاﺩﻡ h.pylori ﮔﻔﺖ ﺩاﺭﻱ اﻣﺎ ﺑﻌﺪ اﺯ اﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺩﻭا ﺧﻮﺏ ﻧﺸﺪﻡ ﻫﻨﻮﺯ.ممنون از دلگرم
ﻟﻂﻔﺎ ﺭﻫﻨﻤﺎﻱ اﻡ ﻛﻨﻴﺪ!
0
0
زهرا | ۷ سال پیش
سلام همسر من میکروب هلیکو باکتری داره وداره دارو مصرف میکنه ممکنه من و پسرم هم به این میکروب آلوده شده باشیم؟
0
0
پاسخ ها:
علیرضا | ۵ سال پیش
بله ولی این میکروب فقط در بعضیها تولید بیماری میکنه دربقیه حتی اگر آلوده هم شده باشن باعث بیماری نمیشود
0
0
علیرضا | ۵ سال پیش
من سالها به ورم معده هستم همراه باتهوع بیحالی وبیقراری الان مدتیه ازشربت مصفای خون استفاده میکنم که از عطاری گرفتم خیلی حالمو بهتر کرده
1
0
الناز | ۷ سال پیش
پسرم عفونت معده داره چیکارکنم که زودترخوب بشه خيلى میترسم
0
0
حسام | ۷ سال پیش
سلام منم عفونت معده دارم هرچی هم دازو میخورم خوب نمیشم چیکار کنم؟
0
1
مریم | ۷ سال پیش
داروی گیاهی نعنا (سوپرمینت) دردرمان هلیکوپتر موثر میباشد.
ممکن است معده شما عصبی باشد.
0
1
پاسخ ها:
حسن | ۴ سال پیش
سوپر مينت چیه ،من چند ساله درگیر این بیماریم. اینقدر پیش دکترای مختلف رفتم که خسته شدم اگه داروی گیاهی. موثر ميشناسين لطفا ،معرفی کنين
0
0

hits