دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
بهترین راه درمان یبوست
7
زمان مطالعه: 8 دقیقه
بهترین راه درمان یبوست:بهترین راه و روش برای درمان سریع یبوست با دلگرم همراه باشید تا با راه های درمان یبوست اشنا شوید.

بهترین راه و روش برای درمان سریع یبوست

با دلگرم همراه باشید تا با راه های درمان یبوست اشنا شوید.

راه های درمان یبوست

راه های درمان یبوست

یبوست

سرچشمه بسیاری از امراض است و نوع مزمن علاوه بر ناراحتی در هنگام دفع، انسان را بیحال و کسل کرده و خمیازه ایجاد می کند. همین طور باعث بد مزه شدن دهان شده و اشتها را از بین می برد به همین دلیل درمان ان باید جدی گرفته شود.


راههای درمان یبوست شدید

به طور کلی افراد مبتلا به یبوست شدید باید آب فراوان، چای کمرنگ و میوه هایی مانند آلو، انگور، انجیر و گلابی بیشتر مصرف کنند و به پیاده روی، تحرک بیشتر و فعالیت توجه داشته باشند. راههای درمان یبوست در حالت های شدید و متعادل تفاوت خاصی با یکدیگر ندارند و در دو بخش کلی دارویی و گیاهی تجویز می وشند.

راه های درمان یبوست

علائم یبوست

یبوست با علائم گوناگونی همراه است که در هر بیمار با توجه به عادت‌های روده‌ای، رژیم غذایی و سن تغییر می‌کند، علائم برای تجویز درمان یبوست مهم می باشد. شماری از متداول‌ترین علائم یبوست عبارت‌اند از:

  • دشواری در شروع یا پایان عمل دفع
  • کاهش تعداد دفعات اجابت مزاج و دشواری در عمل دفع
  • خروج سخت مدفوع پس از فشار آوردن شدید
  • بیمار در صورت ابتلا به سندرم روده تحریک‌پذیر با درد شکمی ناشی از انقباض روده، وجود گاز بیش از اندازه، احساس نفخ و تغییر در عادت‌های روده‌ای نیز مواجه می‌شود.
  • انسداد روده حالت تهوع، استفراغ، از کار افتادن روده و ناتوانی در خارج کردن گاز روده را به دنبال دارد.
  • باد کردن شکم، سر درد و کاهش اشتها
  • احساس بار شدن زبان، نفس بدبو و طعم ناخوشایند دهان

راه های درمان یبوست

علت یبوست

ابتلا به یبوست دلایل مختلفی دارد که از آن جمله می‌توان به رژیم غذایی نامناسب، عادت‌های روده‌ای آسیب زننده یا مشکل در دفع مدفوع، خواه فیزیکی یا عملکردی خواه خودخواسته، اشاره کرد. رایج‌ترین علت یبوست عبارت‌اند از:

رژیم غذایی نامناسب

خوردن غذاهای سرشار از چربی‌های حیوانی (فراورده‌های لبنی، گوشت و تخم مرغ) یا شکر تصفیه شده و دارای فیبر اندک (غلات، میوه و سبزی).


مصرف اندک مایعات

ننوشیدن آب کافی باعث خشک و سفت شدن مدفوع می‌شود. مایعات در روده جذب می‌شوند و چنانچه شخصی آب کافی نیاشامد، احتمالاً آب به میزانی به روده نمی‌رسد که مدفوع نرم بماند و یبوست رخ می دهد.


کافئین و الکل

این مواد مدر هستند و تا حدی به دلیل افزایش جذب آب از روده باعث از دست رفتن آب بدن می‌شوند. کاهش آب بدن نیز به نوبه خود به یبوست یعنی حالتی می‌انجامد که مایع کافی در مدفوع وجود ندارد.


عادت‌های بد روده

به تأخیر انداختن عمل دفع می‌تواند آغازگر دوره بیماری باشد و عوارضی را بوجود آورد که در زیر ذکر شده است:

پس از یک دوره زمانی، بیمار دیگر احساس دفع نمی‌کند.
در نتیجه یبوست پیشرونده ایجاد می‌شود. برای مثال برخی اشخاص تمایلی به استفاده از سرویس‌های بهداشتی عمومی ندارند یا عمل دفع را به دلیل مشغله زیاد به تأخیر می‌اندازند.

دارو

  1. داروهای بسیاری باعث بروز یبوست می‌شوند.
  2. آنتی اسیدهای حاوی هیدرواکسید آلومینیوم (آلترناژل، کپسول آلومینیوم، قرص آلمومینیوم، امفوژل و...) و کربنات کلسیم (رولاید، مالوکس و...)
  3. داروهای ضد گرفتگی (ضد اسپاسم)
  4. ضد افسردگی‌ها
  5. قرص آهن
  6. داروهای ضد تشنج
  7. مدرها (به دلیل داشتن تأثیری مانند کافئین و الکل)

سفر

تغییر سبک زندگی، کاهش مصرف مایعات و خوردن غذاهای آماده به منجر به یبوست مزمن می شود.

سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS، اسپاسم روده بزرگ)

بیمار مبتلا به این اختلال، به دلیل تغییر عملکرد روده، از درد شکمی ناشی از انقباض روده، وجود گاز زیاد در روده، نفخ، یبوست شدید و گاهی اوقات اسهال رنج می‌برد.


سوءمصرف ملین‌ها (ضد یبوست‌ها)

زیاده‌روی در مصرف ملین‌ها به تدریج باعث وابستگی به این داروها می‌شود و باعث عوارضی از قبل زیر می شود:

بیمار در نهایت مجبور می‌شود تا برای انجام عمل دفع میزان ملین را افزایش دهد.
روده در بعضی موارد واکنشی به ملین نشان نمی‌دهد و بیمار حتی علی‌رغم مصرف دارو نمی‌تواند عمل دفع را انجام دهد.

بارداری

یبوست در بارداری یکی از عوارض متداول حاملگی و ناشی از عامل‌های متعدد است. بعضی از عوارض اشاره شده در زیر باعث بروز درد شدید هنگام خروج مدفوع می‌شوند و در پی‌آمد آن، اسپاسم واکنشی عضله اسفنکتر مقعدی رخ می‌دهد. این اسپاسم عمل دفع را به تأخیر می‌اندازد و در واکنشی طبیعی به منظور جلوگیری از بروز درد در مقعد تمایل به گشودن روده کاهش می‌یابد از جمله عوامل این درد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • وارد شدن فشار مکانیکی روی روده توسط رحم سنگین
  • تغییرهای هورمونی در طول بارداری
  • تغییر رژیم غذایی
  • شقاق مقعد (شکاف در ناحیه مقعد)
  • هموروئید دردناک (بواسیر)
  • تنگ شدن مقعد

مشکلات مکانیکی مقعد و راست روده

که در آن، راست روده از مقعد (پرولاپس یا افتادگی رکتوم یا بخش تحتانی روده بزرگ) یا درون مهبل خارج می‌شود.


آسیب دیدن عصب‌های داخل روده

از جمله اینم آسیب ها می توان اشاره کرد به تومورهای نخاعی، ام.اس. یا صدمه دیدن نخاع به دلیل ایجاد تداخل در عملکرد عصب‌های موجود در روده.


بیماری‌های بافت همبند

عارضه‌هایی مانند لوپوس و اسکلرودرمی باعث بروز یبوست می شود.


عملکرد نامناسب غده تیروئید

کاهش تولید تیروکسین، هورمون ترشح شده توسط غده تیروئید، کم‌کاری تیروئید نیز از علل بروز یبوست به شمار می‌رود.


مسمومیت با سرب

دیگر اختلال‌های مربوط به سوخت و ساز بدن

سن

سالمندان به دلایل زیر بیشتر مستعد ابتلا به یبوست هستند:

  • رژیم غذایی نامناسب و کاهش جذب مایعات
  • فعالیت جسمی کم
  • اثرهای جانبی داروهای تجویزی مورد مصرف برای عارضه‌های دیگر
  • عادت‌های بد روده‌ای
  • استراحت مطلق (خوابیدن در تخت) طولانی مدت برای مثال پس از تصادف کردن یا در طول بیماری
  • مصرف بیش از اندازه ملین‌ها

شایان ذکر است که، به رغم این فهرست بلند از علل احتمالی ترسناک یبوست، اکثر موارد یبوست مزمن صرفاً پی‌آمد جذب اندک آب و فیبر از رژیم غذایی است و می‌توان اقدام به درمان یبوست به سادگی با افزایش مصرف این دو ماده مدیریت کرد.

راه های درمان یبوست

تو صیه های تغذیه ای مناسب در درمان یبوست :

1 ـ رژیم غذایی متکی بر کر بوهیدرات به همراه سبزیجات و میوه‌جات مطمئن‌ترین راه برای درمان یبوست است.

2 ـ تقریباً اکثر مردم، اثرات مثبت آلو را در مورد یبوست می شناسند. آلو یکی از میوههایی است که برای درمان یبوست مفید است. بدین طریق که تغییراتی در افزایش فعالیت قسمتهای پایینی روده داده و به یبوست پایان می‌دهد.

درمان یبوست, یبوست درمان

درمان یبوست

3 ـ مصرف حبوبات(حبوبات حاوی انواع فیبرها بخصوص فیبرهای بسیارجاذب آب، یعنی سلولزوهمی سلولز می‌باشند) می‌تواند به اجابت مزاج تا حد زیادی کمک نماید.

4 ـ نوشیدن روزانه بین 8 تا 12 لیوان آب به درمان یبوست کمک می کند.

راه های درمان یبوست

درمان يبوست در خانه با ميوه ها

درمان یبوست با گلابي


افرادي که از يبوست رنج مي کشند، با گلابي مي توانند خود را درمان کنند.برای درمان یبوست بعد از شام يا در هنگام صبحانه، يک عدد متوسط گلابی ميل کنيد.

درمان یبوست با انگور


ثابت شده درمان با انگور براي رفع يبوست بسيار مهم مي باشد. انگور مي تواند باعث آرامش معده و روده شود. توصيه شده براي درمان يبوست، فرد روزانه بايد 350 گرم انگور مصرف کند. هنگامي که انگور تازه در دسترس نباشد، مي توان از کشمش و يا کشمش خيس شده در آب استفاده کرد. کشمش را بايد 24 تا 48 ساعت در آب بگذاريد. هر روز از اين انگور و يا کشمش به مقداري که گفته شد، مصرف نماييد تا يبوست از بين برود.

درمان یبوست با پرتقال


1 تا 2 عدد پرتقال را قبل از خواب و 1 تا 2 عدد پرتقال را بعد از خواب و يا در حين خوردن صبحانه ميل کنيد.

درمان یبوست با انجير يا انبه


انجير تازه يا خشک شده داراي اثر تسکين دهنده يبوست مي باشد. قبل از خواب، 4 تا 5 عدد انجير خشک را در آب خيس کنيد و فردا صبح ميل کنيد.

خوردن نصف انبه در صبحانه برای درمان یبوست بسيار مفيد است.

درمان یبوست با اسفناج


اسفناج تازه داراي موادي است که براي تميز کردن، بازسازي و احياء روده ودرمان یبوست مفيد مي باشد. 100 ميلي ليتر آب اسفناج مخلوط شده با همان مقدار آب را 2 بار در روز بنوشيد.

درمان یبوست با نارگیل

مصرف نارگیل در پیشگیری و درمان یبوست موثر است.نارگیل حاوی فیبر قابل توجهی بوده به طوری که در هر 100 گرم از این میوه، 9 گرم فیبر خوراکی وجود دارد بنابراین مصرف آن در پیشگیری از یبوست و یا درمان آن بسیار موثر است.

راه های درمان یبوست

گردآوری شده ی مجله ی اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (7 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۵ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

سما | ۷ سال پیش
من چند سال ییوست شدید داشتم در حدی ک یکی از اگتحاناتم رو نتونستم برم بدم بخاط اینکه بعد از هر بار دفع دچار درد خیلی شدیدی میشدم ک اصلا نمیتونستم بشینم .چند برم دکتر رفتم اما اگه یک روز دارو رو مصرف نمیکردم باز مشکل میشد .تنها راه درمان من انجیر خیس کرده و برگ در خت انگور بود .چند تا برگ درخت انگور را بذارید با اب بپزه و بعد نمک بزنید بخورید .معجزه میکنه .الان هم برگ هست هنوز .میتونید فریز کنید و هر دفه پنج شیش دونش رو لپزید و بخورید .لواشک هم خوبه
0
0
لیندا | ۷ سال پیش
بسیار خوب و کاربردی بود من دو روز بود که یبوست شدیدی گرفته بودم وبسیار اذیت بودم ولی بعد از خوردن دمکرده گل سرخ وخوردن سبوس گندم حالم خوب خوب شد واقعا ممنونم از دلگرم
0
0
محمدی | ۷ سال پیش
باسلام .من یک سال است دوچار بیماری یبوست شدید همراه باخونریزی شده ام همه راهارو امتحان کردم ولی موقتی بودن شاید باور نکنیدولی بعداز مدتی باکمک یکی اشناها توانستم موفق به درمان بشم دوریه درمانی اینگونه بود هروز نمازمو وقت به وقت بخونم شب زود بخوابم صبح بعدنماز نخوابم صبحانه رو سیر سیر بخورم و طی روز ورزش کنم ومیوه بخورم درکل تحرک بدنی رو زیاد کنم ومایعات زیاد استفاده کنم هنوزم انجام میدم خوب خوب شدم.موفق باشید
0
0
حسین | ۷ سال پیش
سلام دوستان گرامی یک محلول براتون میگم برای یبوست و درمان سندروم روده تحریک پذیر رو هم درمان میکنه و یا حد اقل شم رو به بهترین وجه راضی میکنه آویشن یک قاشق پودر شده+ نعناع یک قاشق پودر شده + زیان یک قاشق پودر شده + دارچین نیم قاشق پودر شده + مصطکی نیم قاشق پودر شده + میخک نیم قاشق پورد شده + سیاه دانه پودر نشده== باه مخلوط میکنید و در هنگام غذا خوردن یا دقیقه قبل یا بعد از غذا که نباید با آب زیاد بخورید چون هنگام غذا آب خوب نیست میخورید به اندازه نصف قاشق مربا خوری بعد از یک روز میبینید چقدر حالتون بهتر شده بعد از یک هفته سعی کنید یک وعده در روز بکنید و بعد از یک هفته یک روز درمیان استفاده کنید فقط یادتون نره این مخلوط قوی است و با معده خالی به هیچ عنوان توصیه نمی شود. اگر خروردید و خوب شدید یک دعایی هم در حق ما بکنید انشا لله خداوند سلامی کامل برای همه عنایت کنه
0
0
نگین | ۷ سال پیش
باسلام من تمام راههاروامتحان کردم مشکلم حل نشدامابعدمطالعه زیاددوراه کارپیداکردم که حداقل یکساله به مشکل یبوست دچارنشدم.درصورت
ی که بارداریدویابچه شیرمیدهیدازهویج پخته یاشیرداغ استفاده کنید.هویج درانواع غذاهامیشه ریخت.امادرغیرای
ن صورت ازتخم کتان روزی 2وعده قبل غذاازروزی10عددش
روع تابه 2قاشق چای خوری درروز(قبل صبحانه وشام یک قاشق)برسدبه مدت درمان حداکثر2یا3ماه بعددرصورت یبوست درهمان روزبخورید.ممنون از دلگرم
0
0

hits