دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
عفونت های ویروسی گوش کودکان و خطر ابتلا به عفونت پرده‌های مغز
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
عفونت های ویروسی گوش کودکان,عفونت های ویروسی , گوش درد کودکان ,عفونت پرده‌های مغز ,عفونت گوش ,مننژیت ,تورم پرده گوش

دکتر محمدرضا بلورساز رییس انجمن عفونی اطفال میگوید: امروزه شایع ترین بیماری در بین کودکان عفونت‌های ویروسی است و در صدر عفونت‌های ویروسی سرماخوردگی، گلودردها، گوش‌دردها و سینوزیت هستند که عامل مراجعه کودکان و والدین آنان به پزشکان است.

عفونت های ویروسی گوش کودکان و خطر ابتلا به عفونت پرده‌های مغز

وی افزود: 70 تا 80 درصد علت رجوع کودکان به پرشکان به علت عفونت‌ بخش‌های فوقانی دستگاه تنفسی هستند و عفونت‌های گوارشی بخش دیگر را تشکیل می‌دهند که امروزه به علت افزایش اقدامات بهداشتی این گونه عفونت‌های گوارشی به حداقل ممکن کاهش یافته است.

بلورساز خاطرنشان کرد: در عین حال گلودرد، گوش درد و سینوزیت نیز فراوان در بین کودکان وجود دارد که بهترین راه پیشگیری از ابتلای کودکان به این بیماری‌ها رعایت مسائل بهداشتی، تغذیه مناسب و واکسیناسیون است.

رئیس انجمن عفونی اطفال گفت: گوش درد در تمام سنین دیده می‌شود اما در نوزادی و کودکی نسبتاً شیوع بیشتری دارد و علت بیماری هم غالباً به علت ویروس‌ها یا میکروب‌هاست.

وی خاطرنشان کرد: به دنبال هر سرماخوردگی این خطر وجود دارد که فرد دچار عفونت گوش شود و غالباً به صورت ناگهانی با درد یک طرفه یا دو طرفه گوش خود را نشان می‌دهد، که گاهی با گرفتگی صدا و گوش، همراه با تب و لرز خود را نشان می‌دهد.

عفونت های ویروسی گوش کودکان و خطر ابتلا به عفونت پرده‌های مغز

بلورساز تصریح کرد: این عارضه در کودکان خود را با بیقراری، تب، شیرنخوردن و بی اشتهایی نشان می‌دهد زیرا کودک قادر به صحبت کردن نیست در بزرگسالان نیز خود را با گرفتگی صدا و گوش، همراه با تب و لرز، درد یک‌طرفه گوش با سردرد خود را نشان می‌دهد.

عفونت های ویروسی گوش کودکان و خطر ابتلا به عفونت پرده‌های مغز

رئیس انجمن عفونی اطفال افزود: در معاینه‌ها دیده می‌شود پرده صماغ این افراد دچار تورم، قرمزی است و گاهی نقطه‌های خون در پرده صماغ دیده می‌شود که بر این اساس متوجه می‌شویم فرد دچار گوش درد شده است و حالت اورژانس دارد و سریعاً باید تحت درمان دارویی قرار گیرد زیرا در صورت درمان نشدن امکان ابتلا به مننژیت یا عفونت پرده‌های مغز وجود دارد.

وی گفت: پس از آغاز درمان دارویی 48 تا 72 ساعت بعد بیمار مجدداً باید معاینه شود و در صورت مشاهده نشدن بهبودی دارو باید تعویض شود.

بلورساز خاطرنشان کرد: درمان این بیماری تجویز آنتی بیوتیک های لازم است که بر اساس سن بیمار تفاوت می کند ضمن اینکه در برخی موارد از قطره استفاده می‌شود زیرا بینی و گوش با یکدیگر در ارتباط هستند.

عفونت های ویروسی گوش کودکان و خطر ابتلا به عفونت پرده‌های مغز

رئیس انجمن عفونی اطفال افزود: بیمار باید داروها را در دوره درمانی به طور کامل مصرف کند و سپس به پزشک مراجعه کند تا مجدداً معاینه شود تا پرده گوش کاملاً تورم خود را از دست داده باشد و در غیر این‌صورت باید دارو تعویض شود.

وی گفت: افرادی که به آلرژی مبتلا هستند باید درمان شوند چرا که خود آلرژی نیز عود کننده است و پزشک باید همزمان آلرژی و گوش درد را درمان کند.

منبع:طبنا



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits