دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
 حجامت اطفال و فواید و هشدار هایی در رابطه با حجامت

همه چیز در مورد حجامت کردن کودکان و روش های حجامت

حجامت اطفال و فواید و هشدار هایی در رابطه با حجامت
8
زمان مطالعه: 10 دقیقه
حجامت، یکی از روش‌های مهم پاکسازی بدن است که به عنوان روشی مؤثر در درمان بیماری‌هاست. حجامت، یکی از روش‌های مهم پاکسازی بدن است که به عنوان روشی مؤثر در درمان بیماری‌هاست به شرط اینکه به موقع و به جا صورت گیرد, پس انجام حجامت برای همه افراد، بدون در...

برخی از فواید حجامت اطفال

  • حجامت موجب افزایش قد و وزن و جهش رشد در کودکان و نوجوانان می گردد.
  • حجامت موجب افزایش اشتهای نوزادان و کودکان و نوجوانان میگردد.
  • رفتارهای عصبی، تند خویی، پرخاشگری و لجبازی و به طور کلی اختلالات رفتاری نوجوانان حجامت شده، به حداقل می رسد.
  • برخی از کودکان دارای عیوب انکساری چشم، پس از حجامت شدن دیگر، نیازی به عینک ندارند و ضعف دید آنان اصلاح میشود.
  • اکثر بیماریهای پوستی کودکان و نوجوانان با حجامت مرتفع می گردد.
  • حجامت ضریب هوشی، قدرت حافظه و توان یادگیری اطفال و نوجوانان را به شدت بالا می برد.
  • حجامت خونسازی بدن اطفال و نوجوانان را تحریک میکند و درمان کم خونی است.
  • حجامت نوجوانان باعث ایجاد آرامش روانی و تعادل جسمی و عصبی، طی بحرانهای دوره بلوغ جنسی آنان میگردد. ( حجامت تمایلات نامطلوب جنسی نوجوانان را تعدیل مینماید)
  • درمان زردی (یرقان ) نوزادان فقط یک حجامت سطحی و ساده پشت گوش می باشد ( مقایسه کنید با درمان مرسوم زردی که شامل بستری و تعویض خون و … می باشد که بسیار پر هزینه و پر عارضه می باشد .)
  • حجامت در تنظیم و متعادل کردن قاعدگی دختران نوجوان و کاهش درد و ناراحتی عادت ماهیانه بسیار مؤثراست.

فواید حجامت کودکان

اگرچه در سال‌های اخیر، طب سنتی جانی دوباره گرفته و حتی دانشکده‌ آن تاسیس شده و وزارت بهداشت هم تکیه ویژه‌ای بر آن دارد، اما در جامعه، عملا در بر همان پاشنه سابق می‌چرخد.یکی از مورد اختلاف‌ترین روش‌های درمانی سنتی، حجامت است که در چند سال اخیر رونقی دوباره یافته و البته از شکل سنتی و غیربهداشتی خود -کاری که در آرایشگاه‌ها و حمام‌ها انجام می‌گرفت - به شکلی مدرن و بهداشتی- که این روزها حتی در درمانگاه‌ها انجام می‌شود- تبدیل شده است؛ تا جایی‌که طبق آمارهای غیررسمی، چیزی بیش از 2هزار پزشک عمومی مبادرت به انجام آن می‌کنند.

در حالی که در چند سال اخیر، حجامت برای بزرگسالان نیز با اظهار نظرهای متفاوتی از سوی متولیان بهداشتی جامعه همراه بوده است، این روزها موج جدیدی از تبلیغات برای حجامت سبب شده است که برخی از افراد، بدون اطلاع از مضرات کاری که انجام می‌دهند، کودکان خود را هم به تیغ حجامت بسپارند.

دکتر بابک یکتاپرست، کارشناس سازمان انتقال خون ایران، در گفت‌وگو با همشهری به استرس حجامت در کودکان اشاره کرده و می‌گوید: پزشکی نوین در کشورهای پیشرفته، سعی می‌کند تا از بار روانی درمان‌های ارائه شده برای بیماران بکاهد و حتی برای کودکان مبتلا به سرطان که نیاز به استفاده از مغز استخوان برای درمان آنها وجود دارد، توصیه می‌شود تا کودک را خواب کنند.

حال چگونه است که کودکان سالم را تنها به این بهانه که می‌خواهیم از ابتلای آنها به بیماری‌ها پیشگیری کنیم،

در معرض حجامت قراردهیم؟

دکتر یکتاپرست، همچنین به این نکته که فواید حجامت برای کودکان مورد سؤال است اشاره کرده و ادامه می‌دهد: حجامت در کودکان، فواید اثبات شده‌ای ندارد اما مضرات آن قطعا ثابت شده است و ضمن اینکه برش‌های ایجاد شده توسط تیغ، احتمال بروز عفونت را هم بیشتر می‌کند، همچنین زمان زیادی لازم است تا این بریدگی‌ها دوباره ترمیم شود.

حجامت در شکل گیری امنیت روانی آینده کودکان نیز اختلال ایجاد می‌کند و از این‌رو به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. این در حالی است که کارشناسان ومتخصصین سازمان انتقال خون، سعی کرده‌اند تا با آگاه‌سازی‌ افراد، به آنها یادآوری کنند که حجامت اشکالاتی داشته و حتی برای بزرگسالان هم چندان توصیه نمی‌شود چه برسد به کودکان.

به‌عنوان مثال، دکتر سید حسن ابوالقاسمی، مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، با تاکید بر غیراستاندارد بودن شرایط فیزیکی حجامت می‌گوید: با ایجاد خراش روی پوست، مهم‌ترین مرز بین فضای بیرونی و خون شکسته و شرایط را برای ایجاد آلودگی و رشد میکروب مساعد می‌کند و مطابق آخرین مقررات جهانی، افراد حجامت‌شده مجاز به اهدای خون نیستند مگر آنکه یک سال از آخرین حجامت آنان گذشته باشد.

فواید حجامت کودکان

درمان کوتاهی قد با حجامت؟!

طرفداران حجامت، اخیرا دست به تبلیغاتی درمورد فواید حجامت برای نوزادان هم زده‌اند. به اعتقاد آنان، در طب اصیل ایرانی، حجامت به‌عنوان رفتار درمانی چند بعدی برای انواع بیماری‌های نوزادان، کودکان و نوجوانان معرفی شده است و یکی از کاربردهای جالب توجه آن افزایش قد و ایجاد جهش رشد در اطفال و نوجوانان است.

البته به گفته کارشناسان، استدلالاتی که در دفاع از حجامت مطرح شده است، اغلب غیرعلمی است و به‌عنوان مثال، در یکی از مقالاتی که به توضیح درمان کوتاهی قد در طب سنتی پرداخته، گفته شده که درمان کوتاهی قد در طب سنتی مفصل بوده و شامل روغن مالی، استفاده از معجون‌های غذایی، ماساژ، استنشاق رایحه‌های معطر، اصلاح تغذیه و تغییر ساعات خواب است و در نهایت مشخص نمی‌کند که فواید این همه تغییر در سبک زندگی کودک، چگونه به نفع حجامت تمام می‌شود؟!

در این میان، نکته قابل توجه دیگری که وجود دارد، استناد به احادیث و تاکیدات مذهبی و ایجاد فضای روحانی در مراکز حجامت است که البته در همین وجه نیز به‌طور کامل به افراد آگاهی داده نمی‌شود. خون گیری و حجامت را از دیدگاه طب سنتی در کفه‌های یک ترازو بگذاریم، هر دو یکسان است و حتی در بعضی موارد، خون گیری ارجحیت دارد، می‌گوید: خون گیری نیز تحت کلمه‌ای به نام «فصد» در احادیث و طب سنتی توصیه شده است و حتی در قانون بوعلی، با اشاره به حجامت و فصد، برای درمان بیماری‌هایی نظیر غلظت خون، تنها خون گیری یا فصد، مورد توجه قرار گرفته است.

آلودگی محیط زیست

نکته مهمی که اکثر کارشناسان به آن اشاره می‌کنند، تهدیدی است که حجامت برای سلامت شهری ایجاد می‌کند به این طریق که خون حجامت از طریق فاضلاب شهری دور ریخته می‌شود و چون بسیاری از بیماران برای خلاصی از بیماری‌هایی نظیر هپاتیت به حجامت روی می‌آورند، میکروب این بیماری‌ها نیز ممکن است از طریق فاضلاب به آب‌های شهری برسد و این همان مواد زایدی است که در سازمان انتقال خون، برای پیشگیری از سرایت به اطراف، سوزانده می‌شود.

آنچه به گفته کارشناسان، توجه به آن اهمیت ویژه‌ای می‌یابد، ضرورت تطبیق روش‌های سنتی دوباره جان گرفته با روش‌های نوین و مؤثر است، چرا که در بسیاری از موارد، از جمله حجامت، کارکردهای درمانی در برابر روش‌های بهداشتی‌تر و اصولی‌تر مثل خون گیری، چندان به چشم نیامده و تنها عادت عمل کردن به نوعی سنت است که سبب تداوم آن می‌شود.

نکاتی پیرامون حجامت اطفال

  • شروع حجامت از چهار ماهگی می باشد و هر شش ماه یکبار می توان کودک را حجامت کرد (بهترین زمان حجامت اطفال ، بهار و پاییز می باشد )
  • حجامت نوزادان و اطفال، بسیار ظریف و ملایم بوده و مقدار خون گیری حدود ۲ تا ۵ سی سی می باشدوفقط چند خراش سطحی و یک میلیمتری روی پوست ایجاد میگردد.
  • تاثیرات مثبت حجامت در سلامت جسم و رفتارهای کودک و نوجوان به قدری قابل توجه است که اغلب اوقات ، والدین کودک اصرار بر تکرار حجامت کودک و نوجوان خود دارند .
  • حجامت اطفال فقط ۳ دقیقه طول می کشد ! به دلیل سادگی و سهولت کار، اطفال به ندرت در طول حجامت گریه و بیقراری می کنند!

همچنین بخوانید:

کاملترین مرجع در مورد حجامت

زمان مناسب برای حجامت کردن

آگاهی خود را نسبت به فواید حجامت افزایش دهید

روش اجرایی حجامت اطفال:


• عامل بودن طبیب و والدین
• اماده سازی ذهنی توسط والدین
• پرهیز از اجبارو اکراه(مگر در موارد اورژانس)
• حجامت بار اول بسیار سبک و سطحی باشد
• هدایای ویژه (پزشک و والدین)
• بچه موقع حجامت تیغ و خون را نبیند که نترسد
• مدام با بچه حرف بزنیم و حواسش را پرت کنیم
• حجامت را سریع و با دقت انجام دهید
• بارها شده دستیاران ما وقت زیادی گذاشتن و با بچه بازی کردند ونازش را کشیدند و دوست شدن بعد حجامتش کردند
در مواردی حجامت بچه ممنوع است.

حجامت اطفال = واکسیناسیون

بچه ای که حجامت میشود(باتوجه به گفته ی امام صادق ):
۱-سبب افزایش جذب و افزایش اشتهای بچه میشود
۲-سبب افت کمتر و مقاومت بیشتر میشود و سیستم ایمنی تقویت میشود
۳-سبب شادابی و سرسبزی و کاهش اختلالات رفتاری کودک میشود
۴-سبب افزایش رشد و قد کشیدن بچه میشود
۵-سبب شادابی پوست و مو و زیبایی چهره و هوش و منطق بالاتر میشود.
اگر نوزاد مشکل خاصی نداشته باشد تا ۴ ماه اول حجامتش نمیکنیم.بعد از ۴ ماهگی بر حسب فصل بچه را حجامت میکنیم.بهار و پاییز بچه باید حجامت عام شود تا ۱۸ سالگی که مزاج فرد شکل میگرد و بر حسب مزاجش میزان حجامت متفاوت میشود.باید در مقدار خون گیری احتیاط کنیم چون امروزه افراد کم خون و کم تحرک هستند.

دکتر منتظر از پزشکان زحمتکش طب سنتی واسلامی ودلسوزسلامتی مردم میفرمایند:

فرزندان بنده که ۸ و ۵ سال دارند، از بدو تولد سرماخوردگى شدید نداشته و تاکنون هیچ یک از انواع داروهاى آنتى بیوتیک یا پنى سیلین را نیز دریافت نکرده اند. آن ها را صرفاً سالى دو نوبت حجامت می کنم و در سلامت کامل به سر مى برند و تعجب مى کنید اگر بگویم، برنامه ى واکسیناسیون را که براى همه ى اطفال از بدو تولد انجام مى شود، براى آن دو انجام نداده ایم. فرزند اولم تا ۹ ماهگى واکسن دریافت کرده ولى دومى اصلاً واکسیناسیون نشده و از قضا از نظر تغذیه و رشد جسمى از اولى نیز سالم تر است

حجامت گوش اطفال از دیدگاه اطبای سنتی:

در تیغ زدن گوش

این مناسب اطفال پیش(کمتر) از ۱۰ سال است.
و طریق آن، آن است که پارچه ای بر گردن او بندند و بپیچانند تا روی او سرخ شود و گوش هایش سرخ شود، سر او را سرازیر گیرند و گوش های او را بمالند تا خوب سرخ شود و انگشتان قدری چرب باشد و سر تیغ را نیز قدری چرب کند و بر پوستی بمالد که خوب نرم شود و هر گوشی را چهار تیغ یا شش تیغ می توان زد؛ و باید پوست برگهٔ گوش را با دست بالا کشد و تیغ زند که غضروف را صدمه نرسد و غضروف، استخوانِ نرمِ اندرونِ برگهٔ گوش است و هر تیغی از تیغ دیگر به قدر پهنای یک گندم دور باشد و در نیمهٔ پایین برگهٔ گوش تیغ زند که گوشت بیشتر دارد؛ و اگر به قدر کفایت خون نیاید باز بخراشاند. پس پارچه را از گردنش باز کرده قدری پنبه بر آن بچسباند و روی(صورت) او را با آب سرد بشوید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.1 از 5 (8 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۲ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

به | ۵ سال پیش
طب جدید سابقه زیادی نداره اما طب سنتی سابق زیادی داره به عنوان مثال سرطان در طب سنتی قابل درمان ولی طب جدید آجر از درمان این بیماری حجامت از گذشته در طب کشور های صاحب تمدن ثابت شده اگر بخواهیم یک مقایسه بین خون دادن و حجامت داشته باشیم در مورد زردی بچه طب جدید می گوید باید بچه رو بستری کرد تو شیشه قرار داد و چیزهای از این دست که هم هزینه بده وهم زمان بر
ولی طب سنتی میگه پشت گوش بچه رو حجامت کن ۲ تا قطره خون بیا خوب می شود این ثابت شده در طب اسلامی
0
0
پاسخ ها:
مریم صادقی | ۴ سال پیش
طب سنتی یا اسلامی کم هزینه و بدون عوارض و درمانش مشکل دیگه برا ادم بوجود نمیاره فقط یکم حوصله میخاد و ایمان.اصلا حجامت رو اصلش رو ما نمیدونم که جیه وگرنه واسه انجامش سر و دست میشکوندن. سنت پیامبر اکرم ص که بهترین خلق روی زمین و اسمانه چهار چیزه که یکیش حجامته. مس چطور اون حضرت از میکروبی شدن فضای شکسته شده بیدون و داخل خبر نداشتن که این امرو اینقدر توصیه کردن.بعنوان شخصی که از طب سنتی خیلی اعجازها دیده تاسف میخورم به حال کشورمون که مهد طب سنتی باشه و باهاش عریبه بعد تازه کشورهای توسعهدیافته بیان و تو این کار پیشگام بشن
0
0

hits