دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علت بیماری روزئولا در کودکان چیست؟
42
زمان مطالعه: 7 دقیقه
بیماری روزئولا از علائم تا درمان آن/با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با بیماری روزئولا و درمان تب و دانه های پوستی کودک آشنا شوید.

بیماری روزئولا از علائم تا درمان آن

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با بیماری روزئولا و درمان تب و دانه های پوستی کودک آشنا شوید.

 بیماری روزئولا از علائم تا درمان آن

بیماری روزئولا (roseola infantum)تب و دانه های پوستی کودک

یک بیماری عفونی است که معمولا کودکان را تا سن دو سالگی مبتلا می کند. این بیماری اغلب با تب شروع می شود. سپس بدن کودک دانه های قرمز پوستی می زند.
این بیماری به ندرت در بزرگسالان دیده می شود. این بیماری معمولا در بین کودکانی که به مهد کودک می روند شایع تر است، زیرا معمولا کودکان این بیماری را از همسالان خود می گیرند.

ویروس هرپس (همان ویروس تبخال) سبب ایجاد این بیماری می شود. این بیماری اغلب با تب شروع می شود و تب کودک معمولا تا چند روز ادامه پیدا می کند. سپس بدن او شروع به زدن دانه های قرمز رنگ می کند.برخی کودکان تنها به نوع خفیف این بیماری مبتلا می شوند، اما عده ای دیگر علائم شدید آن را می گیرند . این بیماری اغلب جای نگرانی ندارد و به بچه ها به نوع شدید آن مبتلا می شوند .

روزئولا

علائم روزئولا ممکن است شامل موارد زیر باشد:

تب. روزئولا به طور معمول با تب ناگهانی بالا اغلب بیش از ۳۹درجه شروع می‌شود. برخی کودکان نیز ممکن است کمی گلودرد، آبریزش بینی و سرفه همراه با تب و یا قبل از آن داشته باشند. فرزندتان همچنین همراه با تب شاید دچار تورم غدد لنفاوی در گردن شود. تب به‌مدت سه تا پنج روز طول خواهد کشید.

راش. هنگامی که تب فروکش کند، راش (خارش پوستی) به طور معمول اما نه همیشه بروز می‌کند. راش یعنی بوجود آمدن تکه‌های کوچک صورتی‌رنگ روی پوست. این تکه‌ها به طور کلی صاف هستند، اما برخی شاید برجسته شوند. ممکن است حلقه‌ای سفید دورتادور برخی از تکه‌ها وجود داشته باشد. این نوع راش معمولا برروی قفسه سینه، کمر و شکم شروع می‌شود و سپس به گردن و بازوها گسترش می‌یابد. البته گاهی شاید به پاها و صورت نیز برسد. راش در حالتی که خارش و یا ناراحتی نداشته باشید، از چند ساعت تا چند روز طول می‌کشد تا برطرف شود.

روزئولا

سایر علائم و نشانه‌های احتمالی روزئولا شامل:

  • خستگی مفرط
  • زودرنجی در نوزادان و کودکان
  • اسهال خفیف
  • آبریزش بینی
  • کاهش اشتها
  • تورم پلک‌ها

روزئولا

چگونگی انتقال ‏آن، از راه بزاق و ترشحات تناسلی است.
در بدن بیش از 80 درصد از بزرگسالان، پادتن ضد این ویروس یافت می‏شود که نشانه تماس قبلی و ایمنی در مقابل آن است.بیماری روزئولا در اکثر موارد بین ‏شش ماهگی تا سه سالگی بروز می‏کند و این درست زمانی است که پادتن‏ هایی که در دوران جنینی از مادر به فرزند رسیده است، رو به کاهش می‏ گذارد.
این بیماری به صورت تک‏ گیر بروز می‏کند و فصل شیوع خاصی ندارد.

دوره نهفتگی آن از زمان ورود ویروس به بدن تا هنگام بروز علایم بالینی ‏5 تا 15 روز و به طور متوسط 12 روز است.آغاز بیماری به صورت تب ناگهانی و شدید است که این تب گاهی تا 41 درجه هم می‏رسد. گاهی بی‏ اشتهایی خفیف و تهوع و استفراغ نیز در بعضی دیده می‏شود. بزرگ شدن گره‏ های لنفی به خصوص در پشت گوش و گردن نیز در برخی موارد دیده می‏شود.

روزئولا

لکه های قرمز پوستی در بیماری روزئولا

تب شدید که معمولا با هیچ علایمی همراه نیست و علت مشخصی برای آن یافت نمی‏شود، باعث نگرانی پدر و مادر می‏شود. اما تب بعد از 3 تا 4 روز به سرعت فروکش می‏کند و بثورات پوستی در بیمار ظاهر می‏شود.
بثورات پوستی روزئولا به صورت دانه‏ ها و لکه‏ های صورتی مایل به قرمز رنگ است که به تعداد زیاد روی صورت، تنه و گاهی دست، گردن و پا دیده می‏شوند.

این دانه‏ ها در عرض چند ساعت تا دو روز، بدون برجا گذاشتن هیچ گونه اثری از بین می‏روند.البته در خیلی از موارد بیماری فقط به صورت تب شدید است و اصلا بثوراتی روی پوست پدید نمی‏ آیند.بیماری روزئولا احتیاج به درمان خاصی ندارد، ولی باید نوپا را نزد پزشک ببرید تا داروی تب بر برای او تجویز کند. تب باید به وسیله مصرف داروی تب‏ بر و پاشویه کنترل شود تا بچه تشنج نکند.

روزئولا

تذکر ۱: گاهی اوقات تب کودک بالا می رود و ممکن است تشنج کند. بنابراین به والدین توصیه می شود مرتبا دمای بدن کودک خود را با دماسنج چک کنند تا مبادا کودک دچار تشنج شود. همچنین داروی تب‌بر را طبق دستور پزشک سر ساعت به کودک بدهند و سایر کارهای لازم برای کاهش تب را که پزشک دستور داده انجام دهند، مثل پاشویه کردن با آب ولرم، نه سرد.

تشنج ممکن است در طول شب که والدین خواب هستند، اتفاق بیفتد. بنابراین به والدین توصیه می شود حتما هر چند ساعت یک بار در طول شب درجه حرارت بدن کودک خود را چک نمایند و در صورت بالا رفتن تب کودک و پایین نیامدن آن (علی رغم دادن دارو)، فورا به پزشک مراجعه نمایند.

تذکر ۲: اگر بثورات پوستی بدن کودک بیش از سه روز طول کشید و تب کودک هم طولانی شد، حتما به پزشک مراجعه شود.

تذکر ۳: اگر سیستم ایمنی بدن کودک شما ضعیف است و علائم به صورت شدید در او ظاهر شده اند، هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کنید.

روزئولا

علت روزئولا

علت بیماری روزئولا در کودکان چیست؟

شایع ترین علت بیماری روزئولا، ویروس هرپس است که ویروس مولد تبخال می باشد.لکه های قرمز پوستی مانند سایر بیماری های ویروسی، از طریق تماس با ترشحات تنفسی بیمار و یا آب دهان او، از فردی به فرد دیگر منتقل می شوند.این بیماری واگیردار و مسری است، حتی اگر بثورات پوستی وجود نداشته باشند، یعنی قبل از اینکه بیماری رزاولا در کودک تشخیص داده شود و گاهی که فقط تب وجود دارد، بیماری مسری می باشد. لذا کودک خود را از بقیه دور نگه دارید تا کسی را بیمار نکند.کودکان شش ماهه تا دو ساله بیشتر دچار بیماری روزئولا می شوند.

روزئولا

پیشگیری از روزئولا

هیچ واکسنی برای جلوگیری از این بیماری وجود ندارد و بهترین راه جلوگیری از ابتلای به این بیماری، دوری از شخص بیمار است. حتی المقدور کودک سالم خود را از کودکان تب دار دور نگه دارید.

اگر شرایط زیر را در فرزند خود مشاهده کردید، فورا او را نزد پزشک متخصص اطفال ببرید:

  1. تب‌ شدید
  2. سفت‌ شدن‌ بدن‌ یا سایر نشانه‌های‌ شروع‌ یک‌ تشنج‌
  3. امتناع‌ کودک‌ از مصرف‌ مایعات‌
  4. گریه‌ شدید و مداوم‌ که‌ با بغل‌ کردن‌ هم متوقف‌ نمی‌شود
  5. بی حالی‌ و سفتی‌ گردن‌

روزئولا

به دنبال مراقبت‌های فوری پزشکی باشید

چنانچه تب فرزندتان بالا رود و یا به‌سرعت داغ شود، ممکن است دچار تشنج ناشی از حرارت تب شود. با این حال، معمولا به محض اینکه متوجه درجه حرارت بالای کودک‌تان می‌شوید، دیگر تهدید مربوط به تشنج احتمالی بی‌اثر می‌شود. اگر فرزندتان بی‌دلیل با تشنج روبرو می‌شود، بلافاصله به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید.

روزئولا

با پزشک فرزندتان تماس بگیرید

در صورتی با پزشک فرزندتان تماس بگیرید که:

  • فرزند‌تان تب بالای ۳۹ درجه حرارت دارد
  • فرزندتان روزئولا و تبی دارد که بیش از هفت روز طول کشیده است
  • راش پوستی پس از سه روز بهبود نیافته است

روزئولا

درمان بیماری روزئولا

پس از معاینه، پزشک تصمیم می گیرد که می توانید کودک را به منزل ببرید و یا باید برای انجام آزمایش به منظور اطمینان از عدم وجود مننژیت میکروبی در بیمارستان بستری شود، زیرا بیماری مننژیت میکروبی نیز علایمی مشابه روزئولا دارد.برای کاهش تب می توانید به او استامینوفن یا ایبوپروفن بدهید. مالیدن اسفنج مرطوب با آب خنک اما نه آب سرد، بر بدن کودک می تواند باعث کاهش تب گردد. همچنین برای کاهش تب می توانید کودک را در وان آب خنک قرار دهید.

اگر کودک شما آمادگی تشنج به هنگام تب را داشته باشد معمولا پزشک داروهایی از نوع دیازپام تجویز می کند تا از تشنج جلوگیری به عمل آید. چون حال عمومی کودک خوب است، نیازی به خوابیدن در بستر وجود ندارد. در دوران تب به کودک مایعات فراوان بدهید و در خوردن غذا اصرار نکنید. برخی از پزشکان برای درمان این بیماری داروی ضد ویروسی گانسیکلوویر را تجویز می نمایند، ولی میزان موثر بودن این دارو هنوز مشخص نشده است.

روزئولا

گردآوری شده مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (42 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

آیدا زمانی | ۶ سال پیش
بسیار متشکرم از این مطالب مفید
0
1

hits