دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
ویژگی عینک آفتابی خوب چیست؟
2
زمان مطالعه: 7 دقیقه
ویژگی عینک آفتابی خوب چیست؟:چطور خودمان بفهمیم عینک آفتابی استاندارد است؟با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با ویژگی عینک آفتابی خوب و استاندارد آشنا شوید.

چطور خودمان بفهمیم عینک آفتابی استاندارد است؟

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با ویژگی عینک آفتابی خوب و استاندارد آشنا شوید.

چطور خودمان بفهمیم عینک آفتابی استاندارد است؟

چگونه از استاندارد بودن عینک آفتابی مطمئن شویم؟

چشم و خطرات اشعه ماورای بنفش نور خورشید اشعه ماورای بنفش نور خورشید به پوست آسیب می زند. همچنین برای عدسی و قرنیه چشم مضراست.اشعه ماورای بنفش (UV) احتمال ابتلا به بیماری آب مروارید (کاتاراکت) چشم را افزایش می دهد. این بیماری، عدسی چشم را کدر می کند و قدرت بینایی را کاهش می دهد.همچنین اشعه ماورای بنفش باعث تخریب ماکولا (لکه زرد) می شود. ماکولا بخشی از شبکیه چشم است که برای وضوح بینایی لازم است.

ناخنک در چشم

سایر مشکلات چشمی وابسته به اشعه ماورای بنفش شامل ناخنک چشم و پیش ناخنک چشم است.ناخنک چشم زمانی رخ می دهد که ملتحمه چشم (لایه شفاف روی سفیدی چشم) به سمت قرنیه کشیده شود. پیش ناخنک، یک برآمدگی مایل به زرد روی سفیدی چشم است.انعکاس نور خورشید از روی سطوحی مانند برف، آب، شن و ماسه و کف خیابان و تابش آن به چشم خیلی خطرناک است.فتوکراتیت شامل آفتاب سوختگی قرنیه است که به نام "برف کوری" نیز خوانده می شود. لذا اسکی بازان در معرض خطر ابتلا به این عارضه دردناک موقتی، ولی حاد (ناگهانی) هستند.

استفاده از عینک آفتابی در کودکان نیز مهم است، زیرا چشمان آنها در حال رشد و آسیب پذیرتر استدر فتوکراتیت، تاول های کوچکی روی سطح قرنیه ایجاد می شود. این مشکل با مراقبت پزشکی مناسب خودبخود برطرف می شود، ولی برف بازی شما را خراب می کند.عینک آفتابی نقش مهمی در محافظت از پوست اطراف چشم دارد. این پوست شامل پلک چشم است که خیلی نازک است و مستعد ابتلا به سرطان پوست است.عینک آفتابی از بروز چین و چروک و زمخت و بد شکل شدن پوست اطراف چشم در اثر اشعه ماورای بنفش نیز جلوگیری می کند.

کودک با عینک آفتابی

چگونه از استاندارد بودن عینک آفتابی مطمئن شویم؟

خودتان را به استفاده از عینک آفتابی عادت دهید

همانند استفاده از کرم ضدآفتاب، باید هر موقع که از منزل خارج می شوید و در هوای آزاد قرار می گیرید، به چشمان خود عینک آفتابی بزنید.استفاده از عینک آفتابی در کودکان نیز مهم است، زیرا چشمان آنها در حال رشد و آسیب پذیرتر است.اشعه ماورای بنفش خورشید یا‌‌ همان (UV) دارای سه نوع طول موج A، B و C است. نوع A بیشتر توسط عدسی چشم جذب می‌شود و ضرری برای چشم ندارد. نوع C در لایه ازن جذب می‌شود و به زمین نمی‌رسد، ولی آن قسمتی که برای چشم مضر می‌باشد.

نوع B است که موجب سوختگی پوست نیز می‌گردد؛ مثلا وقتی نوع B به روی برف می‌تابد، می‌تواند موجب کوری برگشت ‌پذیر شود و فرد برای ۱۲ تا ۴۸ ساعت بینایی خود را از دست بدهد.تماس زیاد با اشعه ماورای بنفش نوع B می‌تواند در طولانی مدت، بیماری‌های برگشت ‌ناپذیر چشمی مانند آب مروارید، تغییر در مرکز دید، ناخنک چشم و حتی آفتاب ‌سوختگی چشم را به وجود آورد. این بیماری‌ها می‌توانند سبب تاری دید، دردناک شدن و قرمزی چشم، ریزش اشک، اختلال موقت دید و در برخی موارد منجر به نابینایی شوند.

کودکان و نوجوانان بیشتر از سایرین در معرض آسیب‌های چشمی نور خورشید قرار دارند، زیرا مدت زمان بیشتری را نسبت به بزرگسالان در خارج از منزل سپری کرده و عدسی چشم آن‌ها نازک ‌تر است. لذا استفاده از عینک آفتابی برایشان ضروری‌تر است. عینک آفتابی باعث می‌شود مردمک چشم باز شود و اگر استاندارد نباشد و نتواند UV را جذب نکند، تمام اشعه‌های مضر به داخل چشم نفوذ می‌کنند.

بهترین راه شناخت عینک‌های آفتابی استاندارد، استفاده از دستگاه UV متر است که اغلب در عینک‌ فروشی‌های معتبر یافت می‌شود. بدون استفاده از این دستگاه، تشخیص یک عینک آفتابی مناسب، حتی برای چشم پزشکان نیز سخت و غیر ممکن خواهد بود.گفتنی است این دستگاه باید UV عینک را از ۹۸ درصد به بالا نشان دهد. همچنین گاهی علامت ۴۰۰ UV در کنار برخی از عینک‌ها درج شده است که نشان ‌دهنده قابلیت حفاظت بر علیه UVB است. نمی‌توان هر عینک گران ‌قیمتی را استاندارد قلمداد کرد و باید تمامی آن‌ها توسط دستگاه (یو وی‌ متر) ‌آزمایش شوند.

چگونه از استاندارد بودن عینک آفتابی مطمئن شویم؟

توصیه های لازم برای خرید عینک آفتابی

  • افرادی که در حال اسکی کردن، حمام آفتاب گرفتن و کوهنوردی هستند، باید حتما از عینک آفتابی استفاده کنند.
  • برای افرادی که می‌خواهند به مدت طولانی رانندگی کنند، توصیه می‌شود از عینک های قهوه ای استفاده کنند، چرا که این عینک ها نور آبی آسمان را کاهش و حدت بینایی را افزایش می‌دهند.
  • اگر پشت فرمان می‌نشینید توصیه می‌شود که از عینک های آفتابی سبز رنگ استفاده نکنید، چرا که تشخیص نور قرمز و زرد را مختل می‌کند و از این نظر مناسب نیستند.
  • به عنوان یک اصل بدانید که بهترین رنگ برای عینک های آفتابی، در وهله اول خاکستری و پس از آن قهوه ای است.
  • شیشه‌های عینک آفتابی باید مقاومت کافی داشته باشد. پلی کربنات از همه مواد مقاوم تر است.
  • قاب عینک باید بزرگ باشد تا محافظت کامل در این خصوص صورت بگیرد.
  • برای خرید عینک آفتابی مناسب و استاندارد، بهتر است با یک چشم پزشک مشورت کنید و یا از یک اپتومتریست کمک بگیرید و به عینک فروشی های معتبر مراجعه نمایید
  • یک عینک آفتابی استاندارد عینکی است که وقتی آن را در مقابل یک صفحه طرح دار تکان می‌دهیم، نباید صفحه موج دار و تار و کج و معوج دیده شود.
  • اگر می‌خواهید بدانید که تیرگی عینک آفتابی شما مناسب است یا نه، در یک اتاق با نور معمولی با عینک آفتابی به آینه نگاه کنید. اگر عینک آفتابی شما مناسب باشد، نباید چشمان خود را ببینید.
  • کودکانی که برای ساعت های طولانی در زیر نور آفتاب در حال بازی کردن هستند، باید از عینک های مخصوص خودشان استفاده کنند.
  • اگر در محل کار خود با اشعه‌های زیاد در تماس هستید، عینک آفتابی جوابگو نخواهد بود. لذا توصیه می‌شود عینک های متفاوت و مخصوص استفاده نمایید. برای مثال در جوشکاری و یا کار با وسایلی که تولید اشعه می کند ،عینک و یا محافظ های خاصی لازم است.
  • افرادی که تحت عمل جراحی آب مروارید یا لیزیک یا لازک قرار گرفته‌اند، باید هنگام مواجهه با نور آفتاب، از عینک های آفتابی مجاز استفاده کنند.
  • بعضی داروهای پوستی یا چشمی، حساسیت چشم‌ها را به نور آفتاب بیشتر می‌کنند، در صورت استفاده از این داروها (به عنوان مثال کسانی که از قطره های چشمی یا قرص داکسی سیکلین استفاده می‌کنند) باید حتما از عینک آفتابی استفاده شود.
  • عینک های آفتابی با شیشه‌های رفلکس که دارای پوشش آینه‌ای هستند، برای اسکی یا کوهنوردی مناسب می‌باشند.
  • با توجه به هزینه‌های مختلفی که روزانه متحمل می‌شوید، خرید یک عینک آفتابی استاندارد نه تنها عملی درست و بجا، بلکه ضروری می‌باشد. بهای استفاده از عینک های تقلبی به قیمت از دست دادن سلامتی چشم هایتان تمام می شود.
  • برای تهیه عینک آفتابی مناسب و استاندارد، بهتر است با یک چشم پزشک مشورت کنید و یا از یک اپتومتریست (کارشناس بینایی سنجی) کمک بگیرید و جهت خرید آن به عینک فروشی های معتبر مراجعه نمایید.
  • اگر دچار مشکلی در بینایی خود هستید و از عینک طبی استفاده می‌کنید، چنانچه مایل بودید می‌توانید از عینک های آفتابی مخصوص که بر روی عینک طبی قرار می‌گیرند، استفاده نمایید و یا برای عینک طبی خود، شیشه فتوکرومیک و یا شیشه رنگی سفارش دهید.

---------------------------------------------------------------------------------------------------

گردآوری شده مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


مطالب مرتبط
hits