دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
در مورد آفریقا حقایق جالبی را بخوانید!

46 حقیقت جالب و جدید در مورد آفریقا که تا بحال نمی دانستید!

در مورد آفریقا حقایق جالبی را بخوانید!
3
زمان مطالعه: 8 دقیقه
آفریقا قاره ای شگفت انگیز است که نسبت به هفت قاره دیگر تفاوتهای چشمگیری دارد. آفریقا از میراث فرهنگی غنی و تنوع بالایی برخوردار است.منابع طبیعی انبوه آن جاذبه های گردشگری مسحور کننده ای خلق کرده است.آفریقا همچنین سیستم سیاسی پیچیده ای دارد. با مجله...

حقایق آفریقا


1. آفریقا دومین قاره بزرگ جهان به حساب می آید هم از نظر جمعیت و هم مساحت. طبق آمار سال 2009، حدود 14.7 درصد جمعیت جهان در آفریقا ساکن هستند.

2. آفریقا مرزوبوم بیش از یک میلیارد انسانی است که بیش از 1500 زبان مختلف دارند. از هر 4 زبان دنیا یکی در آفریقا رواج دارد.

3. مساحت قاره آفریقا حدود 30 میلیون کیلومتر مربع است و این یعنی مساحت یک پنجم کل کره زمین! ترکیب هند، چین، مکزیک، آمریکا و بخش عظیمی از اروپا با مساحت کل قاره آفریقا برابر است!

4. ۱۷۵ میلیون سال پیش در دوران میانه‌زیستی یا مزوزوئیک قاره‌هایی که امروز مجموعه خشکی‌های زمین را تشکیل می‌دهند در یک اَبَرقاره کلان به نام پانگه‌آ کنار هم جمع شده بودند. آفریقا یکی از این قاره ها بود که بعدها از این مجموعه جدا شد.

5. علیرغم اینکه آفریقا دومین قاره بزرگ جهان به حساب می آید اما کوتاهترین خط ساحلی مربوط به این قاره است و این به دلیل عدم وجود دندانه های عمیق در سواحل آفریقا است.

6. تمدن جهان از آفریقا آغاز شد. تمدن فراعنه مصر باستان از قدیمی ترین و پیشرفته ترین تمدن ها است. تمدن مصر باستان به سال 3300 پیش از میلاد بر می گردد.

7. اسلام دین غالب در آفریقا است. مسیحیت دومین دین رایج در آنجاست. زبان عربی نیز به طور گسترده در آفریقا صحبت می شود.

8. تا سال 2050، 38% از مسیحیان در آفریقای سیاه(زیر صحرای آفریقا) ساکن خواهند بود.

9. آفریقا مرکزی ترین قاره جهان است. (با طول جغرافیایی صفر درجه)نسبت به نصف النهار مبدا و عرض جغرافیایی صفر درجه نسبت به خط استوا.

10. بزرگترین کشور آفریقا سودان است که مساحت آن حدود 2.5 میلیون کیلومتر مربع است. کوچکترین کشور قاره آفریقا مجمع الجزایر سیشل می باشد که حدود 453 کیلومتر مربع مساحت آن می باشد.

قاره آفریقا و شگفتی های آن

46 حقیقت جالب و جدید در مورد آفریقا که تا بحال نمی دانستید!

11. نیجریه با جمعیتی بالغ بر 154.7 میلیون نفر پرجمعیت ترین کشور آفریقا است که 18% کل جمعیت قاره آفریقا را تشکیل می دهد.

12. آفریقای جنوبی با 182میلیارد دلار از بالاترین میزان تولید ناخالص داخلی برخوردار است و گینه بیسائو با 230 میلیون دلار کمترین میزان تولید ناخالص داخلی را دارد.

13. ثروتمندترین کشور آفریقای سیاه در زمینه درامد ناخالص ملی گینه استوایی است. این میزان تولید 83 برابر بیشتر از زیمبابوه است که فقیرترین کشور در زمینه تولید ناخالص ملی می باشد.

14. از سال 2008،هر فرد با(4.759.5کیلو وات/ساعت)در آفریقای جنوبی بیشترین مصرف برق و در اتیوپی با (42.3 کیلووات/ساعت) کمترین میزان مصرف برق را در قاره آفریقا داشته اند.

15. کوتاهترین مسیر بین آفریقا و اروپا از راه اقیانوس حدود 14.3 کیلومتر می باشد.

16. رودخانه نیل در آفریقا بلندترین رودخانه دنیا می باشد. طول این رودخانه 6.650 کیلومتر است که از 11 کشور مختلف عبور می کند و از لبه شمال شرقی آفریقا به دریای مدیترانه می ریزد.

17. ماداگاسکار کشوری جزیره‌ای واقع در اقیانوس هند، در کنار سواحل جنوب شرقی آفریقا است. پایتخت آن شهر آنتاناناریوو است. ماداگاسکار چهارمین جزیره بزرگ جهان و بزرگترین جزیره آفریقا است.

18. آبشار ویکتوریا که منبع تغذیه آن رودخانه زامبزی می باشد در جنوب قاره آفریقا و بر روی خط مرزی زامبیا و زیمبابوه قرار گرفته است. آبشار ویکتوریا با ارتفاع ۱۰۸ متر (۳۶۰ پا)، عریض‌ترین آبشار جهان شناخته می‌شود و یکی از عجایب هفتگانه دنیا به حساب می آید.

46 حقیقت جالب و جدید در مورد آفریقا که تا بحال نمی دانستید!

19. بزرگترین دریاچه آفریقا دریاچه ویکتوریا است. این دریاچه همچنین بزرگ‌ترین دریاچه ناحیه گرمسیری جهان و دومین دریاچه بزرگ آب شیرین جهان است. این دریاچه حدود 43178.5 کیلومتر مربع کشیده شده است.

20. صحرای بزرگ آفریقا (ساحارا) بزرگترین بیابان داغ جهان است که حدود 9.1 میلیون کیلومتر مربع وسعت دارد.ساحارا پس از بیابان های آنتارکتیک و آرکتیک سومین بیابان بزرگ جهان به حساب می آید.

آفریقا و حقایق مسحور کننده ای در مورد آفریقا

21. بلندترین نقطه در آفریقا کوه کلیمانجارو در تانزانیا می باشد که ارتفاع آن از سطح دریا حدود 5895 متر است.

22. بلندترین حیوان روی زمین یعنی زرافه و بزرگترین حیوان یعنی فیل آفریقایی متعلق به این قاره زیبا می باشد.

23. در حال حاضر در 7 کشور آفریقایی نسل زرافه منقرض شده است.

24. اسب آبی مرگبارترین حیوان آفریقا است. تعداد افرادی که توسط این حیوان از بین رفته اند بیش از تعدادی است که توسط شیر و یا کرکدیل کشته شده اند.

25. بوشمن‌ها یا سان‌ها قبایل شکارچی صحرانشینی هستند که در جنوب قاره آفریقا زندگی می‌کنند. سان ها همچنان از همان ابزاری استفاده می کنند که 44 هزار سال پیش در غارها کابرد داشته است.

26. حدود 41 درصد از کودکان آفریقایی در محدوده سنی 1تا5 سال جزء کودکان کار به حساب می آیند.

27. در آفریقا، همانند آسیا، مردم روزانه مسیری 6 کیلومتری را طی می کنند تا برای مصرف روزانه خود آب بیاورند.

28. در بوروندی 39 درصد کودکان زیر 5 سال کمبود وزن دارند.

29. بیش از 90 درصد موارد گزارش شده بیماری مالاریا در دنیا از آفریقا نشات گرفته است. سالانه 3000 کودک در اثر این بیماری جان خود را از دست می دهند.

30. در سوازیلند آفریقا، از هر چهار نفر، یک نفر ایدز (HIV+) دارد.

در مورد کشور عجایب هفتگانه آفریقا بیشتر بخوانید

46 حقیقت جالب و جدید در مورد آفریقا که تا بحال نمی دانستید!

31. تا امروز، بیش از 17 میلیون نفر در آفریقای سیاه جان خود را در اثر بیماری ایدز از دست داده اند. تخمین زده می شود که این آمار به 25 میلیون نفر نیز برسد.

32. آمار واکسیناسیون 16 کشور در قاره آفریقا از آمریکا بیشتر است.

33. جنگ دوم کنگو معروف به جنگ بزرگ آفریقا از سال ۱۹۹۸ حدود یک سال پس از پایان جنگ اول کنگو در جمهوری دمکراتیک کنگو بزرگترین کشور آفریقای جنوب صحرا آغاز شد و تا سال 2006 ادامه داشت. ۹ کشور آفریقایی و حدود بیست گروه مسلح به طور مستقیم در این جنگ شرکت داشتند. جنگی که مرگبارترین جنگ پس از پایان جنگ داخلی چین و مرگبارترین جنگ بین‌المللی پس از پایان جنگ جهانی دوم توصیف شده و کشته شدن ۵٫۴ میلیون نفر را درپی داشته‌ است.

34. تنها 24 درصد از جمعیت روستایی در آفریقای سیاه به بهداشت دسترسی دارند. و در مناطق شهری 42 درصد!

35. براساس گزارش بانک جهانی، نرخ سواد در سال 2010در سیچلس مابین زنان 92درصد می باشد. چاد 13 درصد و نیجر ۱۵ درصد.

۳۶. بالاترین میزان بیماری آلبانیسم یا زالی در کل دنیا مربوط به کشور تانزانیا است. جادوگران آفریقایی برای انجام مناسکی خاص از اعضای بدن زال ها استفاده می کنند و بر این باورند که درمان بیماری ها توسط آنها امکان ‌پذیر است.

۳۷. بیش از نیمی از طلای استخراج شده آفریقا از ویتواترسرند در آفریقای جنوبی تامین می شود.

۳۸. تعداد افرادی که در آفریقا به زبان فرانسوی صحبت می کنند بیشتر از افرادی است که در فرانسه به این زبان تکلم دارند.

۳۹. اکثر دونده های تیزپای دو استقامت دنیا متعلق به قبیله ای در کنیا به نام کالنجین هستند.

۴۰. مصر مشهورترین کشور توریست خیز آفریقا است. هر ساله بیش از ۱۰ میلیون نفر از این کشور بازدید می کنند. قاهره پایتخت مصر نیز بزرگترین شهر آفریقا می باشد.

۴۱. قبیله مُرسی آفریقا از کودکی لبهای فرزندان دختر خود را سوراخ می کنند و بشقاب کوچکی که از خاک رس یا عاج فیل درست شده است در آن قرار می دهند و با گذشت زمان و بزرگتر شدن دختران بشقاب هم بزرگتر می‌شود. آنها معتقدند که این اقدام دختران را زیبا میکند و بختشان باز میشود. قطر این سوراخ تقریبا ۱۳ سانتی متر است.

46 حقیقت جالب و جدید در مورد آفریقا که تا بحال نمی دانستید!

۴۲. پرچم ملی موزامبیک دارای تصویری از تفنگ AK-47 است که در بخش سمت چپ این پرچم قرار دارد. پرچم موزامبیک تنها پرچم در دنیا است که در آن یک جنگ‌افزار (مسلسل کِلاشنیکُف) وجود دارد.

۴۳. تمام کشورهای قاره آفریقا به غیر از اتیوپی و لیبریا مستعمره اروپاییان بود.اتیوپی کشوری مسیحی ارتدوکس بود و لیبریا توسط مهاجران آفریقایی-آمریکایی از ایالات متحده تاسیس شد که قبلا به عنوان برده در آنجا حضور داشتند.

۴۴. . در حال حاضر، آفریقا عضو سازمان سیاسی شناخته شده ای تحت عنوان اتحادیه آفریقا (AU) است. AU در سال 2001 تاسیس شد.مراکش تنها کشور آفریقا است که عضو AU نیست.

۴۵. فوتبال و کریکت مشهورترین ورزش های آفریقا است. هردوی این ورزش ها در دوران استعمار وارد این قاره شدند.

۴۶. در آفریقا بیش از ۱۰۰ میلیون نفر کاربر فیس بوک هستند.

بدون شک خواندنیهای بیشتری در مورد آفریقا وجود دارد که بیان آنها خالی از لطف نیست.
اگر به آفریقا سفر کرده اید و یا در مورد آفریقا مطلب جالبی می دانید لطفا زیر همین مطلب در بخش کامنت آن را با ما و خوانندگان عزیز مجله دلگرم در میان بگذارید.

ترجمه و گردآوری: اعظم بهادرپور
مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.3 از 5 (3 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits