دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
مراحل رشد جنین را از هفته اول بصورت تصویری دنبال کنید
1046
زمان مطالعه: 9 دقیقه
مراحل رشد جنین را از هفته اول بصورت تصویری دنبال کنید,مراحل رشد جنین , هفته های بارداری ,40هفته بارداری ,هشدارهای بارداری ,بارداری ,جنین ,سه ماهه بارداری ,ضربان قلب جنین

بارداری معمولا 280 روز یا 40 هفته بطول می انجامد، که بطور قراردادی از اولین روز آخرین قاعدگی شروع می شود. این دوران را می توان به سه "سه ماهه" بارداری تقسیم کرد که در هر یک وقایع خاصی اتفاق می افتد؛ سه ماهه اول از اولین هفته بارداری تا انتهای هفته 13، سه ماهه دوم از هفته 14 تا پایان هفته 27، و سه ماهه سوم از هفته 28 تا آخر هفته 40 است که عمدتا در این زمان ( کمی زودتر یا دیرتر) به زایمان و تولد نوزاد ختم می شود.

بارداری هفته به هفته

هر سه ماهه مشخصات مربوط به خود را دارد؛
در سه ماهه اول ضربان قلب جنین شنیده می شود،
در سه ماهه دوم اولین حرکات جنین توسط مادر احساس می شود،
و در سه ماهه آخر برخی از مادران انقباضات کاذب زایمانی موسوم به برکستون- هیکز را تجربه می کنند.
بعضی از آزمایشات مانند نمونه برداری از پرزهای جفتی در سه ماهه اول و آمنیوسنتز در سه ماهه دوم انجام می شوند. برخی از مسائل مانند دیابت بارداری، در سه ماهه آخر تظاهر می کنند.
در این دوران عواطف و احساسات شما نیز مانند بدنتان دستخوش تغییراتی می شود و شرایط زندگی برای خانواده بتدریج آماده پذیریی از کودک آینده خواهد شد.

هشدار به زنان باردار

1- اگر دچار تهوع، کاهش اشتها، استفراغ، یرقان و یا خستگی همراه با خارش پوست شدید، با پزشک خود تماس بگیرید، زیرا این نشانه ها می تواند نشان دهنده مشکلات کبدی باشد.

2- اگر ورم بدن ناگهانی و شدید باشد و یا به سرعت افزایش وزن بیابید، با پزشک خود تماس بگیرید، زیرا این نشانه ها می تواند نشان دهنده پره اکلامپسی (مسمومیت حاملگی) و یا افزایش فشار خون بارداری باشد.

در زیر شما مینوانید مراحل رشد جنین و تغییراتی که در بدن شما اتفاق می افتد را مشاهده کنید.

هفته سوم بارداری
در این هفته اتفاقات زیادی در رحم شما در حال رخ دادن است. کوچولوی شما فعلا فقط یک توده متشکل از صدها سلول است که بطور دیوانه واری در حال تکثیر م
هفته چهارم بارداری
هفته چهارم بارداری
این هفته آغاز دوره رویانی در جنین است. از حالا تا ده هفته دیگر تقریبا تمام دستگاههای بدن جنین شما تکامل یافته و شروع به فعالیت می کند.
هفته پنجم بارداری
هفته پنجم بارداری
در داخل رحم شما، جنین کوچکی به سرعت در حال رشد است. در این مرحله، او تنها به اندازه یک دانه کنجد می باشد، و بیشتر به یک بچه قورباغه شباهت دارد تا انسان!
هفته ششم بارداری
هفته ششم بارداری
بدن کودک شما در حال شکل گیری است، و سلولهایی که بعدا اندامها و سیستمهای بدن او را تشکیل خواهند داد، به سرعت در حال تقسیم شدن هستند.
هفته هفتم بارداری
هفته هفتم بارداری
کودک شما هنوز یک دم کوچک دارد (که در واقع استخوان دنبالچه است) و در هفته های بعدی از بین خواهد رفت. اما این دم، تنها قسمتی است که با رشد کودک شما کوچک میشود.
هفته هشتم بارداری
هفته هشتم بارداری
اکنون اندازه کودک شما حدود 1.6 سانتی متر (در حدود اندازه یک لوبیا قرمز) است. او مرتبا حرکت می کند و تغییر مکان می دهد، هر چند شما تا چند هفته دیگرحرکات اورا به خوبی حس میکنید.
هفته نهم بارداری
هفته نهم بارداری
اکنون اندازه کودک شما در حدود 2.5 سانتی متر (حدود اندازه یک دانه انگور) است و وزن او در حدود چند گرم است، اما از آنجا که ساختار فیزیکی بدن او شکل گرفته کاملا واضح است.
هفته دهم بارداری
هفته دهم بارداری
کودک شما دیگر یک رویان کوچک نیست! هرچند او بزرگتر از یک خرما نیست، یعنی طول بدن او از فرق سر تا انتهای بدن تنها در حدود 2.5 سانتی متر یا کمی بیشتر است.
هفته یازدهم بارداری
هفته یازدهم بارداری
کودک شما اکنون به اندازه یک انجیر است و بدن او کاملا شکل گرفته است؛ حدود 3.8 سانتی متر طول و حدود هشت گرم وزن دارد.
هفته دوازدهم بارداری
هفته دوازدهم بارداری
اندازه کودک شما به حدود 5 سانتی متر یعنی تقریبا اندازه یک لیموترش رسیده است و حدود 15 گرم وزن دارد. صورت او به صورت یک انسان کامل شباهت بیشتری دارد.
هفته سیزدهم بارداری
هفته سیزدهم بارداری
هر چند کودک شما هنوز خیلی کوچک است، اما احتمالا شکم شما به زودی به قدری بزرگ خواهد شد که همه خواهند فهمید شما باردار هستید!
هفته چهارهم بارداری
هفته چهاردهم بارداری
اندازه کودک شما از سر تا پا در حدود 8.9 سانتی متر و تقریبا به اندازه یک لیمو است و حدود 60 گرم وزن دارد. بدن او سریعتر از سر او رشد می کند.
هفته پانزدهم بارداری
هفته پانزدهم بارداری
اکنون طول بدن کودک شما از فرق سر تا پا حدود 10 سانتی متر، و وزن او در حدود 80 گرم است.
هفته شانزدهم بارداری
هفته شانزدهم بارداری
با طولی به اندازه 11 سانتی متر و وزنی حدود 110 گرم کودک شما به اندازه یک گلابی بزرگ شده است! با این حال در سه هفته آینده او به سرعت رشد خواهد کرد؛
هفته هفدهم بارداری
هفته هفدهم بارداری
وزن کودک شما حدود 155 گرم و اندازه او حدود 12.7 سانتی متر است؛ تقریبا به اندازه یک پیاز بزرگ. او می تواند مفصلهای خود را تکان دهد و اسکلت او در حال شکل گیری است.
هفته هجدهم بارداری
هفته هجدهم بارداری
اندازه کودک شما تقریبا 14 سانتی متر (تقریبا به اندازه یک سیب زمینی بزرگ) و وزن او حدود 220 گرم است. او مشغول خم کردن دستها و پاهایش است
هفته نوزدهم بارداری
هفته نوزدهم بارداری
وزن کودک شما حدود 260 گرم و اندازه او حدود 15 سانتیمتر (تقریبا اندازه یک کدوسبز کوچک) می باشد. دستها و پاهای او در موقعیت صحیح نسبت به یکدیگر و هم رحم مادر قرار دارد.
هفته بیستم بارداری
هفته بیستم بارداری
وزن کودک شما به 320 گرم رسیده است. طول بدن او نیز از فرق سر تا باسن برابر 16.5 سانتی متر و از فرق سر تا پاشنه پا به صورت کشیده و صاف حدود 25 سانتی متراست.
هفته بیست و یکم بارداری
هفته بیست و یکم بارداری
وزن کودک شما حدود 340 گرم و اندازه او تقریبا 26.6 سانتی متر است. ابروها و پلکهای او کامل شده اند. و مسلما شما حرکتهای او را احساس می کنید.
هفته بست و دوم بارداری
هفته بست و دوم بارداری
کنون کودک درون رحم شما مثل یک نوزاد ولی کمی کوچکتر است. او 27.7 سانتی متر طول و حدود 450 گرم وزن دارد. پوست او تا زمانی که به اندازه کافی وزن اضافه کند چروکیده به نظر می آید
هفته بیست و سوم بارداری
هفته بیست و سوم بارداری
کنون طول بدن کودک شما بیشتر از 29.2 سانتی متر و وزن او بیش از 450 گرم است. پوست او قرمز و چروک خورده است. رگهای خونی در ریه او در حال رشد هستند تا او را برای تنفس آماده کنند.
هفته بیست و چهارم بارداری
هفته بیست و چهارم بارداری
کودک شما به سرعت در حال رشد است و وزن او حدود 110 گرم نسبت به هفته قبل (که تنها کمی بیشتر از 450 گرم وزن داشت) زیادتر شده است.
هفته بیست و پنجم بارداری
هفته بیست و پنجم بارداری
ندازه کودک شما از سر تا پاشنه پا حدود 34.3 سانتی متر شده است. وزن او (که حدود 680 گرم است) خیلی زیاد به نظر نمی رسد اما او به زودی کمی بافت چربی می آورد و قیافه باریک و نحیف او تغییر خواهد کرد،
هفته بیست و ششم بارداری
هفته بیست و ششم بارداری
اکنون وزن کودک شما کمی کمتر از 900 گرم و طول بدن او از سر تا پاشنه پا حدود 35.5 سانتی متر است. عصبهای گوش او در حال تکامل هستند که در نتیجه به صداهای مختلف بهتر پاسخ می دهد
هفته بیست و هفتم بارداری
هفته بیست و هفتم بارداری
کودک شما دارد همه رحم شما را پر می کند! در این هفته او حدود 900 گرم وزن دارد و طول بدن او نیز 36.5 سانتی متر است. او اکنون می تواند چشمان خود را باز و بسته کند و در زمانهای مشخصی می خوابد و بیدار می شود.
هفته بیست و هشتم بارداری
هفته بیست و هشتم بارداری
در این هفته کودک شما 910 گرم وزن و 37.6 سانتی متر طول دارد. او می تواند چشمان خود را (که اکنون مژه دارند) باز کند
هفته بیست و نهم بارداری
هفته بیست و نهم بارداری
اکنون وزن کودک شما حدود 1100 گرم و اندازه او کمی بیشتر از 38 سانتی متر است. ماهیچه ها و ریه او به رشد خود ادامه می دهند و سر او بزرگتر می شود تا با مغز در حال رشد هماهنگ شود. ....
هفته سی ام بارداری
هفته سی ام بارداری
اندازه کودک شما کمی بیشتر از 39.3 سانتی متر شده است و وزن او حدود 1350 گرم می باشد. مایع آمنیوتیک اطراف او اکنون حدود 700 گرم است
هفته سی و یکم بارداری
هفته سی و یکم بارداری
در این هفته اندازه کودک شما به حدود 40 سانتی متر رسیده است. وزن او کمی بیشتر از 1360 گرم است و به زودی شاهد یک افزایش وزن ناگهانی در کودکتان خواهید بود.
هفته سی و دوم بارداری
هفته سی و دوم بارداری
حتمالا اکنون وزن کودک شما حدود 1800 گرم و طول او هم حدود 43.2 سانتی متر است و بیشتر فضای رحم شما را به خودش اختصاص داده است.
هفته سی و سوم بارداری
هفته سی و سوم بارداری
در این هفته وزن کودک شما کمی بیشتر از 1810 گرم و طول بدن او (از سر تا پاشنه پا) حدود 43.7 سانتی متر می شود.
هفته سی و چهارم بارداری
هفته سی و چهارم بارداری
وزن کودک شما به 2155 گرم رسیده است و اندازه بدن او هم حدود 45.5 سانتی متر شده است. لایه های چربی که برای تنظیم دمای بدن او بعد از تولد مورد نیاز است در حال کامل شدن هستند
هفته سی و پنجم بارداری
هفته سی و پنجم بارداری
کودک شما در حال بزرگ شدن است! وزنش بیشتر از 2250 گرم شده و طول بدن او هم کمی بیشتر از 45.7 سانتی متر است.
هفته سی و ششم بارداری
هفته سی و ششم بارداری
وزن کودک شما هر روز زیاد می شود، تقریبا روزی 30 گرم. وزن او حدود 2700 گرم است و حدود 48.2 سانتی متر طول دارد.
هفته سی و هفتم بارداری
هفته سی و هفتم بارداری
کودک شما کامل شده است و از این به بعد قادر خواهد بود که به زندگی در خارج رحم ادامه دهد.
هفته سی و هشتم بارداری
هفته سی و هشتم بارداری
کودک شما حسابی چاق شده است! او بین 2720 تا 3400 گرم وزن دارد (پسرها معمولا کمی سنگین تر از دخترها هستند) و طول بدن او نیز بین 48.2 تا 50.8 سانتی متر است.
هفته سی و نهم بارداری
هفته سی و نهم بارداری
کودک شما آماده است تا به دنیا قدم بگذارد! او به ساختن یک لایه چربی جهت کنترل دمای بدن پس از تولد ادامه خواهد داد؛ اما اکنون حدود 60 سانتی متر طول و 3150 گرم وزن دارد
هفته چهلم بارداری
هفته چهلم بارداری
تخمین اندازه متوسط کودک شما خیلی سخت است اما یک نوزاد به طور متوسط حدود 3175 گرم وزن و حدود 60 سانتی متر طول دارد. هر روز که می گذرد کودک شما کمی بزرگتر می شود،

مراحل رشد جنین را از هفته اول بصورت تصویری دنبال کنید



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (1046 رای)  

۱۴ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

علی | ۵ سال پیش
تصور اینکه تمام این Process ها تو بدن خانمم داره انجام میشه بغضمو میترکونه
خدا میدونه بعضی از جملاتش رو میخوندم گریم میگیره حیف که سر کارم و نمیشه حسمو فریاد بزنم.... این مراحل خیلی زیباست..
امیدوارم کسایی که مشکل دارن هر چه زودتر شفا پیدا کنن یا حداقل اینقدر پول داشته باشن طعم بچه دار شدن رو بچشن....
خدایا هیچکس از این لذت بی نصیب نمونه, آمین.
0
0
بهرام اسمعیلی | ۵ سال پیش
عالی.خیلی مفید و جالب بود مر30
0
0
ArmanPMW | ۵ سال پیش
سلام خسته نباشید.سلول های هویزر درروز9 تمام کیسه زرده رو می پوشونه یا قسمتی باقی میماند؟
0
0
فائزه | ۶ سال پیش
وقتی این مطالب وتصاویر نگاه میکنیم به قدرت بی نظیر خالق خود پی میبریم چقدر با تدبیر وخالقانه باعث به وجوداومدن یک انسان میشه وسر خم میبریم از عزمت وشکوه پروردگار بزرگ
0
1
صادق | ۶ سال پیش
عالی بود. تشکر. ان شاالله همه نوزادهی در حال رشد در شکم مادر صحیح و سالم به دنیا بیایند.
و آروزوی سلامتی برای همه کودکان دارم
0
2
فاطمه | ۷ سال پیش
اخی عزیزم خیلی قشنگ بود منم باردارم چهار هفته دارم برام دعا کنید
0
1
مهدی | ۷ سال پیش
مرسی از بیاناتتون ممنون واقعا برای من مفید بودند مرسی
0
0
يك ماما | ۷ سال پیش
باسلام اعجازخلقت انسان وفكركردن به روزهاي نخست خلقتمان اشك راناخوداگاه سرازيرميكندوتعظ
يم دربرابرخالق واجب ميشود
0
0
منصوره | ۷ سال پیش
خیلی جالب بود. سپاسگذارم.
0
0
rahil | ۷ سال پیش
خیلی قشنگ و عالی
0
0
peyman | ۷ سال پیش
مطالب خوبی بود
0
0
zahra | ۷ سال پیش
بسیار مفید و کامل ارزش وقت گذاشتن رو داشت و خیلی تحت تاثیر قرار گرفتم و فهمیدم نوزادم چطور شکل میگیره.ممنون
0
1
بهزاد | ۹ سال پیش
مطلب خوبی بود کامل مطالعش کردم و تحت تاثیر قرار گرفتم. ممنون
0
0
پاسخ ها:
مهسا | ۵ سال پیش
خیلی جالب بودمنم دوازده هفتمه امامن وشوهرم تالاسمی مینورداریم برام دعاکنین
0
0

hits