دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
خواص دارویی و درمانی عرق بوقناق
17
زمان مطالعه: 6 دقیقه
عرق بوقناق و خواص درمانی عرق بوقناق:با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با فواید عرق بوقناق آشنا شوید.

عرق بوقناق و خواص درمانی عرق بوقناق

عرق بوقناق لازم است که بدانید گیاه بوقناق و زول گیاهان خارداری هستند که در فارسی به نام باباخازن از آن یاد شده است .یه علت خواص بوقناق که در ریشه و میوه این گیاه وجود دارد از آن در طب سنتی استفاده میشود .در گیاه بوقناق مقداری اینولین وجود دارد که به دلیل این شباهت آن به کنگر فرنگی به آن کنگر فرنگی وحشی نیز میگویند.

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با فواید عرق بوقناق آشنا شوید.

عرق بوقناق و خواص درمانی عرق بوقناق

بوقناق را چطور مصرف کنیم؟

بوقناق یا ایرینجیوم (نام علمی: Eryngium) یک گونه از گیاهان گل دار از خانواده Apiarene است که حدود دویست و پنجاه گونه را شامل می شود. این گیاه می تواند بصورت طبیعی و یا در محیط های باغی رشد نماید و اثرات درمانی زیادی برای آن ذکر نموده اند.

طرز مصرف عرق بوقناق و خاصیت عرق بوقناق

موارد استفاده از بوقناق


از اثرات درمانی این گیاه می توان به درمان مرض قند به وسیله فعال کردن سلول های پانکراس و تحریک تولید انسولین از این سلول ها، اشاره نمود که این امر موجب کاهش قند خون و درمان دارویی مرض قند می گردد، البته لازم به ذکر است که درمان اصلی دیابت، اصلاح تغذیه به معنای واقعی و کامل آن و ورزش و تغییر الگوهای غلط زندگی است، که در نهایت می تواند موجب می شود که حتی عرق بوقناق نیز از روند درمان فرد دیابتی حذف گردد، زیرا با اصلاح تغذیه و الگوهای زندگی، سلول ها می توانند به حالت طبیعی ژنتیکی خود باز گردند و در این حالت دیگر نیازی به دخالت داروهای شیمیایی و گیاهی نخواهد بود.

طرز مصرف عرق بوقناق و خاصیت عرق بوقناق

نحوه مصرف عرق بوقناق:

میزان مصرف عرق بوقناق باید با توجه به شرایط زیر تنظیم گردد:

1. میزان قند خون ناشتا
2. پاسخگویی سلول های بدن فرد به عرق بوقناق
3. حال عمومی بیمار
4. توجه به روند بهبود بیمار دیابتی

به صورت عمومی میزان مصرف در هر 24 ساعت حدود 2 تا 4 استکان معمولی می باشد که البته با مشورت پزشک معالج یا مشاور، مقدار مصرف عرق بوقناق قابل تغییر است.

  • می توان میزان مصرف را به هر 12، 8 یا 6 ساعت تنظیم نمود.
  • در مواردی که میزان قند خون بیمار بیشتر از 200 است می توان هر 4 ساعت یک استکان مصرف نمود.
  • هر استکان 100 میلی لیتر در نظر گرفته شود.

طرز مصرف عرق بوقناق و خاصیت عرق بوقناق

خاصیت گیاه بوقناق

بوقناق برای پیشگیری و کاهش بروز سکته های مغزی و قلبی مفید است.

بیماری های دیگری که بوقناق می تواند در درمان آنها مؤثر واقع شوند عبارتند از:

  • بیماری های خونی مانند کم خونی ها (چون بوقناق می تواند میزان تولید گلبولهای قرمز را افزایش دهد) و کمبود پلاکت ها مانند بیماری ITP.
  • بیماری تنگی نفس.
  • بیماری های تنفسی مانند آسم.
  • پیشگیری و کاهش بروز سکته های مغزی و قلبی.
  • بیماری ضعف عضله قلبی.

در تمام موارد فوق، میزان مصرف یک استکان در روز بصورت دمنوش یا عرق گیاه می باشد، البته باید مصرف با مراقبت و پایش وضعیت بالینی بیمار باشد، چون ممکن است مصرف این گیاه دارویی موجب افت فشار خون گردد، بنابراین توصیه می شود همراه با خرما یا عسل استفاده شود تا از بروز افت فشار خون جلوگیری شود.

طرز مصرف عرق بوقناق و خاصیت عرق بوقناق

درمان کولیت روده و رفع یبوست (یکی از بهترین خواص عرق زول و بوقناق)

  1. تنظیم ترشح آدرنالین و کاهش استرس، عصبانیت
  2. رفع جوش های صورت با فعال کردن کبد و تصفیه خون
  3. آنتی دیابت که یک ترکیب صد در صد گیاهی و ارگانیک می باشد فاقد عوارض جانبی و بهترین راهکار درمانی دیابت است
  4. پژوهش های یک محقق ایرانی؛ کشف خواص عرق بوقناق در درمان دیابت

اثرات فارماکولوژیک و در مانی این گیاه که در عصاره و عرق آن متمرکز است،توسط شادروان استاد بدریان (پژوهشگر طب سنتی)در سال 1375پس از یک سلسله تحقیقات و آزمایش های بالینی بر روی بیماران دیابتی کشف گردید.

در خلال این بررسی ها مشخص شد بر خلاف روش های درمانی طب نوین که فقط بر کاهش سطح قند خون تکیه دارد،عرق بوقناق و عرق زول (گیاهی قوی و موثر مانند بوقناق)بر فعال کردن و پاکسازی کبد وغدد فوق کلیه داشته و موجب تحریک ترشح انسولین از لوزالمعده می گردد.

در طی 17 سال بررسی و پژوهش بالینی دکتر محمد دریایی،اثر قطعی این دارو بر درمان دیابت مشخص شد و به عطاری های معتبر و همکاران پزشک فعال در زمینه ی طب سنتی و طب مکمل توصیه گردید تا عرق بوقناق را برای بیماران دیابتی مورد استفاده قراردهند که نتایج درخشان آن امروزه فراگیر شده است.

طرز مصرف عرق بوقناق و خاصیت عرق بوقناق

گیاه بوقناق و زول

سوابق پژوهشی و آماردرمان موفق

در ابتدا عرق گیاه بوقناق گرفته شد و به صورت تصادفی روی مبتلایان به چند بیماری لاعلاج و صعب العلاج که از درمان های طب نوین و طب سنتی نتیجه نگرفته بودند،آزمایش گردید.پس از مدتی مشخص شد عرق بوقناق در مبتلایان به دیابت اثر مثبت شگفت آوری دارد و ادامه ی تحقیقات متمرکزشد.

دکتر محمد دریایی،یک مرکز معتبر پخش گیاهان دارویی و عرقیات گیاهی به نام "گیاهان دارویی دینی" را به صورت اختصاصی برای معرفی و عرضه ی این داروی جدید برگزید که از طریق مشاوره ی تلفنی و حضوری ،بیماران را با خواص جدید کشف شده برای این گیاه آشنا کرد.با توجه به این که دو گیاه بوقناق و زول برای عموم ناشناخته بودند،جلب اعتماد مردم و راضی کردن بیماران برای مصرف این داروی جدید کار دشواری بود؛ولی با مشخص شدن اثرات مثبت آن ،به مرور مورد توجه واقبال قرار گرفت .

در یک طرح پژوهشی به مدت سه سال،بیش از 1000نفر دیابتی از مناطق مختلف کشور با عرق بوقناق تحت درمان قرار گرفتند که در تمام موارد نتیجه ی درمان مثبت بود و بیماری دیابت در این افراد تحت کنترل قرار گرفت.دوره ی درمان چهارماهه از نظر برگشت بیماری و عوارض جانبی احتمالی دارو تحت نظر قرار گرفتند که در هیچ موردی عوارض جانبی و برگشت بیماری مشاهده نشد.

بیمارانی که در این طرح درمان قرگرفتند،رژیم غذایی صحیح از نظر طب سنتی ایرانی را رعایت کرده و تنش های عصبی را با مصرف دمنوش های گیاهی کنترل کردند.همچنین مصرف داروهای شیمیایی را به طور کامل قطع کرده،دوره ی درمان را کامل نموده و دستور مصرف دارو را به صورت دقیق دنبال کردند.همه ی افراد از نظر جسمی در شرایط مطلوب هستند و کسانی که انسولین تزریق می کردند دیگر نیازی به این کار ندارند.این درمان بر روی کودکان خیلی بهتر نتیجه داده است.

طرز مصرف عرق بوقناق و خاصیت عرق بوقناق

خواهشمنديم اگر سوال يا نکته‌اي براي مطلب فواید عرق بوقناق

در ذهن شما باقي مانده است، آن‌را در قسمت نظرات با ما و ساير کاربران به اشتراک بگذاريد.

منبع:ویکی پدیا

طرز مصرف عرق بوقناق و خاصیت عرق بوقناق

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.4 از 5 (17 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits