دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
خواص دارویی و درمانی گیاه الزی(سیر کوهی یا والک)
29
زمان مطالعه: 7 دقیقه
الزی گیاهی ناشناخته وخواص عجیب/با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با فواید الزی آشنا شوید.

الزی گیاهی ناشناخته وخواص عجیب

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با فواید الزی آشنا شوید.

 الزی گیاهی ناشناخته وخواص عجیب

معجزه ای به اسم الزی

سیر صحرایی ، پیاز کوهی ، والک کوهی که به زبان بومیان منطقه الزی می گویند سرشار از کلسیم است وخوردن آن تنفس را آسان ودرمان استالزی گیاهی است شبیه سیر با غده ها و گل سفید رنگ که با ساقه ای منفرد از قسمت غده ای سیر مانند آن و چند شاخه با گل انتهایی منفرد که معمولا به سمت پایین متمایل هستند . برگهای آن کشیده و لطیف و ملایم با بوی ملایم سیر است که اگر در فضای اتاق تمیز شود موجب سوزش چشم و ایجاد ناراحتی می شود .

این گیاه به صورت خودرو در اواخر زمستان در اسفند ماه و تا فروردین ماه در جنگل های استان های شمالی ایران و مناطق مرطوب و سایه ای جنگل ها و بیشه های اطراف سنه کوه می روید. الزی بسیار ملایم ‌تر و شیرین ‌تر از سیر معمولی است و بیشتر مصرف دارویی دارد.

الزی و خواص آن

عضوهیت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی ومنابع طبیعی مازندران سه ویژگی مهم الزی را شامل

۱- بوی سیر و پیاز می دهد

۲- اغلب دارای دو برگ دراز نوک تیزاست

۳- غده آن شبیه سیر خوراکی ولی معمولا تک چکه ای است .

یکی ازروستاییان منطقه داربکلا میاندرود در گفتگو با خبرنگارباشگاه خبرنگاران ساری ؛اهالی روستای داربکلا ساری در اواخر اسفندماه و اوایل فصل بهار به مناطق مرطوب و سایه ای جنگل ها و بیشه های اطراف محل می روند و اقدام به چیدن این گیاه می کنند. و از آن به عنوان سبزی در برنج ، آش و همچنین به صورت سبزی خوردن یا سالاد استفاده می کنند.این گیاه را برای فصول دیگر به دو روش فریز کردن و یا خشک کردن می توان نگهداری کرد.خشک کردن آن حتما باید در سایه صورت پذیرد.

-------------------------------------------------------------------------------

ترکیبات شیمیایی الزی

"الزی ، سیر کوهی یا والک" حاوی ترکیباتی مانند اسانس فرار که حاوی ترکیبات گوگردی است، می باشد. این گیاه را در فصل بهار می‌ چینند و برای فصول دیگر به دو روش فریز کردن و یا خشک کردن نگهداری می‌ کنند.خشک کردن حتماً باید به روش در سایه عمل کنید.

-------------------------------------------------------------------------------

خواص و اثرات دارویی الزی

1- "الزی ، سیر کوهی یا والک" در موارد تصلب شرایین، اسهال، اتساع روده ای، آنفلوانزا، برونشیت، بیماری اسهال خونی از نوع آمیبی و سیاه سرفه به کار می رود.

2- خوردن آن تنفس را آسان و تنگی نفس را درمان مى کند.

3- مداومت در خوردن "الزی ، سیر کوهی یا والک" سبب ریزش موى سفید و در آمدن موى سیاه به جاى آن می شود. این خاصیت به علت داشتن فلز منگنز است که در آن زیاد بوده و عامل سیاهى موى بدن انسان مى باشد

4- "الزی ، سیر کوهی یا والک" با انبساط ملایم عروق خونی سبب کاهش فشار خون می شود.

5- سرشار از ویتامین C بوده و داراى لعاب و صمغ زیاد مى باشد.

6- "الزی ، سیر کوهی یا والک"برای تصفیه خونبسیار مفید است و در ناراحتی‌ های هاضمه کمک می ‌کند و خواص پیاز آن تا حدود زیادی شبیه سیر است.

7- مصرف گیاه "الزی ، سیر کوهی یا والک" باعث کاهش قند و پیشگیری از افزایش فشار خون در مبتلایان به دیابت می ‌شود.

8- "الزی ، سیر کوهی یا والک" برای کسانی که تنگی عروق دارند و همچنین برای سرگیجه بسیار مفید است.

9- این گیاه ضد عفونى کننده ی قوى است؛ به هضم غذا کمک مى کند و ضد کرم معده و کرم کدو است.

10- اثر خوبى بر روى اعصاب دارد و از آن براى درمان نسیان، تقویت اعصاب و اشخاص ‍فلج استفاده می کنند.

11- تسکین دهنده ی درد روماتیسم ، سیاتیک و نقرس مى باشد.

12- ادرار را باز مى کند و رنگ چهره را نیکو مى سازد.

13- پادزهر سموم حیوانى و غذایى هست.

14- مداومت در خوردن "الزی ، سیر کوهی یا والک" سبب ریزش موى سفید و در آمدن موى سیاه به جاى آن می شود. این خاصیت به علت داشتن فلز منگنز است که در آن زیاد بوده و عامل سیاهى موى بدن انسان مى باشد. از این نظر شباهت زیادى به سیر دارد.

15- به علت داشتن املاح زیاد، خون را قلیایى کرده و اسیدی بودن آن را از بین مى برد.

16- میوه ی "الزی ، سیر کوهی یا والک" بسیار خنک و ضد رطوبت بدن است و راه ورود میکروب ها را به عروق مى بندد و از خونریزى و فساد خون جلوگیرى کرده و رقت خون را درمان مى کند.

17- ملین و اشتهاآور بوده و ادرار را زیاد مى کند.

18- "الزی ، سیر کوهی یا والک" برای کسانی که تنگی عروق دارند و همچنین برای سرگیجه بسیار مفید است

19-مسکن صفرا و پاک کننده صفرا از امعاء است.

20- بهترین درمان روماتیسم و تصلب شرائین است، براى کسانى که از درد معده رنج مى برند، میوه ى خوبى است و از تحریکات جلدى جلوگیرى مى نماید.

21- شربت "الزی ، سیر کوهی یا والک" براى مبتلایان به تب و آبله مرغان و سرخک بسیار مفید است. غرغره ی جوشانده ی آن براى درمان دردگلو و آنژین سود فراوان دارد.

22- سکنجبین میوه آن خنک کننده بوده و براى رفع یرقان و التهاب صفرا و کبد سودبخش است.

23- اگر بر روی پوست مالیده شود باعث قرمزی پوست می شود.

24- به صورت موضعی برگ های له شده ی آن را می توان برای از بین بردن آبسه و کورک به کار برد.

25- مالیدن عصاره میوه ى "الزی ، سیر کوهی یا والک" جهت زخم هاى آبدار و چرکى نافع بوده، آن ها را خشک مى کند و گل آن نیز همین خاصیت را دارد.

26- ضماد برگ "الزی ، سیر کوهی یا والک" جهت زخم هاى سرد و برآمدگى چشم از حدقه مفید است. عصاره ی برگ و ساقه ی آن که تازه چیده و کوبیده شده را با کمى صمغ مخلوط نمایید، جهت امراض ‍چشم مخصوصا جوش پلک و ریزش اشک، ناخنه و ورم پلک چشم مفید مى باشد.

27- جویدن برگ "الزی ، سیر کوهی یا والک" جهت ورم لثه و رفع بى حسى آن مفید مى باشد. جوش هاى دهان را از بین مى برد و بوى بد دهان را برطرف مى نماید.

28- نوشیدن آب برگ و ساقه ی آن که تازه باشد با کمى صمغ عربى جهت تقویت معده و خونریزى معده و بند آمدن اسهال و معالجه بواسیر نافع است.

29- گل "الزی ، سیر کوهی یا والک" نیز اسهال را بند مى آورد و ضماد برگ آن بر روى دکمه بواسیر خونى نافع است.

30- نوشیدن جوشانده ى ریشه ی "الزی ، سیر کوهی یا والک" علاوه بر بند آمدن اسهال، سنگ کلیه و مثانه را خرد مى کند.

-------------------------------------------------------------------------------

توجه: لازم به یادآوری است گیاهان خود رو را بدون شناسایی کامل نباید مصرف کرد برای مثال "الزی ، سیر کوهی یا والک" نمونه غیر خوراکی آن که بسیار شبیه خودش است نیز وجود دارد و بسیار تلخ است که در سوادکوه معروف به الزی مار است ، خودرو و برگ های پهن دارد و غیرخوراکی است

-------------------------------------------------------------------------------

تاثیر الزی در بهبود يادگيري و حافظه :

÷

براساس يافته‌هاي محققان، تجويز خوراكي الزی، هر چند بر توانايي و نگهداري اطلاعات در انبار حافظه و به يادآوري آنها در حيوانات ديابتي تاثيري ندارد ولي موجب بهبود حافظه فضايي حيوانات ديابتي مي شود.اين مطالعه با هدف اثر مصرف خوراكي و درازمدت الزی بر يادگيري و حافظه در موش هاي صحرايي ديابتي توسط دکتر مهرداد روغني عضو گروه فيزيولوژي دانشکده پزشکي و مرکز تحقيقات گياهان داروئي دانشگاه شاهد تهران انجام شد.در اين مطالعه موش هاي صحرايي نر به چهار گروه كنترل، كنترل تحت تيمار با الزی، ديابتي و ديابتي تحت درمان با الزی تقسيم بندي شدند.يافته ها حاکي از آن است درصد تناوب در گروه ديابتي تحت تيمار با گياه تفاوت معني داري را با گروه ديابتي نشان داد.

-------------------------------------------------------------------------------

گردآوری شده مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (29 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits