دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
ارتباط بین دیابت ، سیروز کبدی و مبتلایان به کبد چرب
6
زمان مطالعه: 7 دقیقه
ارتباط کبد چرب و دیابت را می دانید؟ کبد چرب علت ایجاد بیماری دیابت نیست همچنین دیابت هم علت مستقیم کبد چرب نیست. هرچند علل شایع بسیاری از آنها مشترک است. افراد غیر دیابتی هم می توانند به کبد چرب مبتلا شوند.

ارتباط کبد چرب و دیابت را می دانید؟

بر اساس نتایج مطالعه ای که از سوی پژوهشگر ارشد ایوان راف، MD از گروه داخلی، دانشگاه آلاباما در بیرمنگام، طی یک پوستر، دیابت مليتوس یک پیشگویی مستقل از سیروز کبدی و کارسینوم سلول های کبدی (HCC) است، جلسه در کالج آمریکایی گوارش 2013 در سان دیگو، CA.دیابت نوعی از عوامل خطر بیماری مزمن کبدی است که همراه با عفونت ویروس هپاتیت B یا C، مصرف الکل سنگین و بیماری کبدی چربی غیرالکلی است.با دلگرم همراه باشید.

محققان در مطالعه گذشته نگر، به بررسی رابطه بین دیابت و پیشرفت استاتو هپاتیت، همچنین به عنوان بیماری کبدی چربی شناخته می شوند، محققان در سال های 2007 تا 2011 از بیماران مبتلا به بیماری Steatohepatitis که در یک مرکز عالی قرار گرفته اند، در بیمارستان های پزشکی بررسی شدند. بررسی داده شامل جمعیت شناسی؛ همراهی با بیماریهای مرتبط با دیابت، سیروز و عوارض و کارسینوم سلولهای خونی؛ و آزمایشگاه، تصویربرداری و بافت شناسی. سایر علل بیماری کبد و سابقه مصرف بیش از حد الکل در تشخیصی از مطالعه حذف شدند.

بیماران با و بدون دیابت با استفاده از آزمون Chi-square و t-test برای متغیرهای دسته ای و پیوسته مقایسه شدند. ارتباط مستقل دیابت با سیروز و کارسینوم وریدی با استفاده از مدل رگرسيون لجستيک مورد بررسی قرار گرفت و داده ها به عنوان نسبت شانس با فاصله اطمينان 95 درصد گزارش شده است.

در میان 503 بیمار مبتلا به استئاتو هپاتیت، 276 بیمار مبتلا به استئاتو هپاتیت غیر آلرژیک بودند. بیماران مبتلا به دیابت در مقایسه با افرادی که بدون آن بودند اغلب زن و چاق بودند، کمتر از یک نوشیدنی الکل مصرف کردند و دارای فشار خون بالا و سابقه کولسیستکتومی و استاتو هپاتیت غیر الکلی بودند. علاوه بر این، این بیماران درصد بیشتری از سیروز را داشتند و اغلب آنسفالوپاتی کبدی را ایجاد کردند، در حالی که روند فیبروز 3 یا 4 مرحله بالاتر در 95 مورد بیوپسی بود.

کبد چرب علت ایجاد بیماری دیابت نیست همچنین دیابت هم علت مستقیم کبد چرب نیست. هرچند علل شایع بسیاری از آنها مشترک است. افراد غیر دیابتی هم می توانند به کبد چرب مبتلا شوند. اما در افراد دیابتی این بیماری بیشتر به چشم می خورد. اکثر مردم هیچ نشانه ای از بیماری خود ندارند و همیشه در آزمایش خون کبد هم نمایان نمی شود و هنگامی به یک مشکل جدی تبدیل می شود که باعث التهاب و یا زخم در کبد شود، که اغلب با نام استئاتو هپاتیت غیر الکلی مشخص می شود و در نهایت می تواند سبب نارسایی کبد و حتی مرگ شود.

ارتباط کبد چرب و دیابت را می دانید؟

همانطور که گفته شد اغلب هیچ نشانه ای ندارد ولی ممکن است چنین علائمی را در فرد ایجاد کند:

خستگی

درد در قسمت بالای شکم سمت راست

کاهش وزن

کبد چرب زمانی حادث می شود که شکستن چربی در کبد با مشکل روبرو می شود، بنابراین چربی در بافت کبد باقی می ماند که دلیل این اتفاق به روشنی معلوم نیست.طیف گسترده ای از بیماری ها و شرایط می تواند مسبب کبد چرب غیر الکلی شودوتعیین علت هر یک از آنهاکار بسیار مشکلی است.

در اینجا به برخی از عوامل خطر اشاره می کنیم( مواردی که با رنگ قرمز مشخص شده در دیابت نوع 2 مهم هستند):


1.برخی از داروها

2.جراحی بای پس معده

3.کلسترول بالا

4.سطوح بالای تری گلیسرید در خون

5.سوء تغذیه

6.سندرم متابولیک (همچنین شامل مقاومت به انسولین)

7.چاقی

8.کاهش وزن سریع

9.سموم و مواد شیمیایی، مانند آفت کش ها

10.دیابت نوع 2

11.بیماری ویلسون

واما داروهایی که می تواند تولید کبد چرب کند:

  • دیلتیازم
  • آمیودارون
  • متوتروکسات
  • تاموزیفن
  • اسید والپروئیک

توجه داشته باشید مصرف هر گونه دارو فقط باید با تجویز پزشک متخصص انجام شود.
همچنین عامل"ژنتیک" هم می تواند در ایجاد این بیماری نقش داشته باشد. به عنوان مثال،کبد چرب غیر الکلی در میان مردان هندی شیوع بیشتری دارد. دو جهش ژنیتیکی احتمالا مسبب این بیماری خواهد بود.

ارتباط کبد چرب و دیابت را می دانید؟

ارتباط بیماری‌های کبدی و دیابت فراتر از آن چیزی است که اکثر مردم تصور می‌کنند. محققان آمریکایی دریافته اند که :

• میزان شیوع کبد چرب در بین افراد مبتلا به دیابت ۳۴ تا ۷۴ درصد و در دیابتی‌های چاق تقریباً ۱۰۰درصد است.

• ارتباط سیروز و دیابت به این موضوع مربوط می‌شود که خود بیماری سیروز با مقاومت به انسولین مرتبط است. در ۶۰ درصد افراد مبتلا به سیروز، اشکال در تحمل کلوگز وجوددارد و ۲۰ درصد افراد مبتلا به سیروز، به دیابت مبتلا می‌شوند.

• میزان شیوع سرطان کبد در افراد مبتلا به دیابت چهاربرابر بیشتر است.

گرچه عوامل خطرساز برای ابتلا به دیابت نوع ۲ و کبد چرب، بسیار مختلف هستند، اما بالا بودن سطح قندخون، همواره زمینه‌ساز هردو بیماری است. درمان دارویی برای کبدچرب وجود ندارد اما با رعایت نکات زیر می‌توان آن را کنترل و درمان کرد:

ارتباط کبد چرب و دیابت را می دانید؟

کاهش وزن اضافه از طریق تغییر و اصلاح شیوه‌ی زندگی

در پیش گرفتن رژیم غذایی کم چرب، پرفیبر و کم شکر

ورزش منظم

سه مرحله‌ی بالا به پیشگیری از دیابت نیز کمک می‌کند زیرا این سه مرحله به حفظ سطح کلوگز خون کمک می‌کند و توانایی متابولیسم شکر در بدن را افزایش می‌دهد. بعلاوه، بعضی از مکمل‌های گیاهی نیز به حفظ سطح قندخون و کاهش آسیب به سلول‌های کبدی کمک می‌کنند.

نقش انسولین در ارتباط با این دو بیماری

ارتباط کبد چرب و دیابت را می دانید؟

انسولین عامل اصلی برای شناخت چگونگی ارتباط بین دیابت و بیماری‌های کبد است. کبد یک عضو وابسته به انسولین است، و عملکرد آن به این دو عامل بستگی دارد:

• سطح انسولین خون

• میزان حساسیت کبد به انسولین

بطور معمول، سطح گلوکز خون بعد از خوردن بالا می‌رود و پانکراس را به ترشح انسولین وامی‌دارد.

• انسولین سیگنال‌های لازم برای جذب گلوکز خون را ایجاد می‌کند.

• هنگامی که سطح گلوکز در خون بالا باشد، کبد با جذب گلوکز اضافی و تبدیل آن به کلیگوژن به پیام انسولین پاسخ می‌دهد.

• هنگامی که سطح گلوکز خون پایین بیاید، کبد گلوکز را دوباره به جریان خون می‌فرستد.

ارتباط کبد چرب و دیابت را می دانید؟

در افراد مبتلا به دیابت، کبد نمی‌تواند قند را به کلیگوژن تبدیل کند و یا در مواقع لزوم آن را به شکل گلوکز به جریان خون وارد کند و این به چالش کنترل کلوگز خون می‌افزاید. گرچه کارشناساسن بر این باورند که کبدچرب علل مختلفی دارد، اما یک نظریه وجود دارد که علت آن را مقاومت به انسولین در کبد می‌داند. مقاومت به انسولین در کبد سبب می‌شود که پیام‌های هورمونی برای فرستادن کلوگز به خون نادیده گرفته شود، سطح قندخون بالا رود و احتمال تجمع چربی در کبد افزایش یابد. فردی که در خطر مقاومت به انسولین است (یعنی هنگامی که سلول‌ها توانایی پاسخ به انسولین را ندارند)، در خطر ابتلا به دیابت و کبد چرب نیز می‌باشد.

خواهشمنديم اگر سوال يا نکته‌اي براي مطلب دیابت و مشکلات کبدی

در ذهن شما باقي مانده است، آن‌را در قسمت نظرات با ما و ساير کاربران به اشتراک بگذاريد.

---------------------------------------------------------------------------------------

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی

Save

Save

Save

Save



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.7 از 5 (6 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits