دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
درمان خانگی گلو درد و التهاب حلق استرپتوکوکی
33
زمان مطالعه: 10 دقیقه
گلودرد استرپتوکوکی یا التهاب حلق استرپتوکوکییا streptococcal pharyngitis/با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با درمان گلو درد را بدون آنتي بيوتيك آشنا شوید.

گلودرد استرپتوکوکی یا التهاب حلق استرپتوکوکییا streptococcal pharyngitis

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با درمان گلو درد را بدون آنتي بيوتيك آشنا شوید.

sore throat

گلودرد استرپتوکوکی یا التهاب حلق استرپتوکوکییا streptococcal pharyngitis

یک بیماری است که عامل ایجاد آن نوعی باکتری به نام "استرپتوکوک گروه Aیا GAD (group A streptococcus )" است. گلودرد استرپتوکوکی دهان و لوزه‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. لوزه‌ها، دو غده هستند که در قسمت گلو و در پشت دهان قرار دارند. گلودرد استرپتوکوکی می‌تواند بر روی جعبه صدا (حنجره) نیز اثرگذار باشد. نشانه‌های شایع عبارتند از تب، گلو درد (زخم گلو نیز گفته می‌شود)، و متورم وجود غده‌هایی (موسوم به غدد لنفاوی) در ناحیه گردن. گلودردهای استرپتوکوکی، ۳۷٪ از موارد گلودرد را در بین کودکان تشکیل می‌دهند.

گلودرد استرپتوکوکی از طریق تماس نزدیک با فرد بیمار منتقل می‌شود. برای تأیید ابتلای فرد به گلودرد استرپتوکوکی، لازم است آزمایشی موسوم به کشت حلق انجام گیرد. حتی بدون این آزمایش، مورد احتمالی گلودرد استرپتوکوکی را می‌توان از روی نشانه‌ها تشخیص داد. مصرف آنتی بیوتیک می‌تواند برای فرد مبتلا به گلودرد استرپتوکوکی مفید باشد. آنتی بیوتیک‌ها داروهایی هستند که باکتری‌ها را از بین می‌برند. این داروها اغلب برای پیشگیری از بروز عوارضی نظیر تب رماتیسمی استفاده می‌شوند و کمتر برای کاستن از دوره بیماری مصرف می‌شوند.

گلودرد استرپتوکوکی جزو دسته گسترده گلو درد یا التهاب حلق است. سالانه حدود ۱۱ میلیون نفر در ایالات متحده به گلو درد مبتلا می‌شوند.عامل بروز بیشتر موارد گلو درد، ویروس است. باکتری استرپتوکوک بتا-همولیتیک گروه A عامل ۱۵ تا ۳۰ درصد از موارد گلو درد کودکان است. این باکتری عامل ۵ تا ۲۰ درصد از موارد گلو درد بزرگسالان است. موارد گلو درد معمولاً در اواخر زمستان و اوایل بهار بروز می‌کنند.

درمان خانگی گلو درد و التهاب حلق استرپتوکوکی

به دنبال نقطه های سفید بگردید

حتماً دیده اید که پزشک در زمان گلودرد به شما می گوید: «بگو آآآ...»، شما باید بدانید که در زمان بروز عفونت باکتریایی در گلو، ممکن است نقطه نقطه های سفیدی روی لوزه ها و ته گلو ببینید که دیدن آنها به معنای عفونت شدید میکروبی است. لوزه های بزرگ شده و قرمز هم بیشتر به نفع عفونت میکروبی است. گاه ممکن است چرک هم در ته گلو دیده شود.

اگر سرفه و آب ریزش دارید...

سرفه کردن متوالی و ریختن مخاط بینی از پشت بینی روی گلو می تواند احساس ناخوشایندی در گلو ایجاد کند. در عفونت با باکتری استرپتوکوک شما معمولاً شاهد احتقان بینی، آبریزش بینی و سرفه نیستید و اینها معمولاً نشانگر سرماخوردگی یا همان بیماری ویروسی هستند.

درجه دماسنج چه عددی را نشان می دهد؟

سرماخوردگی و عفونت های ویروسی باعثایجاد تب می شوند و معمولاً تب انها بسیار خفیف است اما برعکس عفونت با استرپتوکوک تب بالا ایجاد می کند. تب بالای ۵/۳۸ درجه سانتی گراد به طور معمول نشانگر عفونت میکروبی نیازمند درمان است. اما یادتان باشد عفونت میکروبی هم ممکن است اصلاً تب ایجاد نکند یا تب خفیف ایجاد کند.

___________________________________________________

نشانه‌های چرک گلو

نشانه‌های عادی گلودرد استرپتوکوکی عبارتند از التهاب حلق، تب بالای ۳۸ درجه سانتی گراد (۱۰۰٫۴ درجه فارنهایت)، چرک (مایع زرد یا سبز رنگ متشکل از باکتری‌های مرده و گلبول‌های سفید خون) روی لوزه‌ها و تورم غدد لنفاوی.

سایر نشانه‌های این بیماری عبارتند از:

  • سر درد (سر درد)
  • استفراغ کردن یا بروز حالت تهوع
  • معده درد
  • درد عضلانی
  • خارش (جوشهای ریز و قرمز رنگ) پوست بدن یا دهان یا حلق. این نشانه غیرعادی ولی ویژه‌است.
  • نشانه‌های بیماری در فرد مبتلا به گلودرد استرپتوکوکی سه روز پس از برقراری تماس با فرد بیمار، بروز می‌کنند.
  • مورد گلودرد استرپتوکوکی. به لوزه‌های دارای چرک سفید رنگ دقت کنید.
  • مورد گلودرد استرپتوکوکی. به جوشهای ریز قرمز رنگ دقت کنید. این خارش، نشانه‌ای غیر شایع ولی ویژه‌است.

___________________________________________________

میکروب ها بیشتر درد دارند

اگر گلودرد ویروسی و باکتریایی را در زمان های مختلف عمرتان تجربه کرده باشید می دانید که درد گلو با باکتری بسیار بیشتر است. گلودرد ویروسی چند روزه حتی بدون درمان خوب می شود اما گلودرد میکروبی هر روز که بگذرد شدید و شدیدتر می شود. اگر گلودردتان خیلی شدید است به استرپتوکوک فکر کنید، در ضمن یادتان باشد که عفونت میکروبی ممکن است دل درد، سردرد، تهوع و استفراغ و کاهش شدید اشتها را موجب شود که در عفونت ویروسی به طور خیلی مشخص و شدید وجود ندارد.

نسخه مفید مادربزرگ ها

نسخه های مادربزرگ ها می تواند در کاهش علائم سرماخوردگی های ویروسی و میکروبی مفید باشد. استفاده از آب نمک رقیق(یک سر قاشق چای خوری نمک در یک لیوان آب ولرم) برای شستشوی گلو و سینوس ها از آن نسخه هایی است که به خوبی التهاب و درد موضعی را کم می کند. استفاده از شیوه قدیمی نفس کشیدن در بخار آب جوش یا استفاده از دستگاه بخور هم می تواند درد گلو و سینوس ها را کاهش دهد.

چرا بستنی؟

شاید تصور کنید خوردن بستنی در زمان گلودرد شدید سخت باشد اما باید بدانید که سرما اثر بی حس کنندگی دارد. در ضمن خوردن بستنی حتی با گلوی متورم هم آسان است. جدا از بستنی، میلک شیک، ژلاتین و سوپ های گرم هم می توانند در کاهش درد موثر باشند یادتان باشد در زمان گلودرد بهتر است از خوردن غذاهای تند و پرادویه خودداری کنید. با توجه به اینکه در زمان سرماخوردگی و عفونت چرکی گلو تا می توانید مایعات بخورید، البته بهتر است از خوردن مایعات ترش خودداری کنید چرا که آنها گلو را تحریک می کنند.

آنتی بیوتیک بخوریم یا نه؟

اگر عفونت باکتریایی استرپتوکوک داشته باشید با آنتی بیوتیک مناسب طول دوره بیماری شما و علائم آن کاهش می یابد. در ضمن تجویز آنتی بیوتیک مناسب باعثکاهش عوارض این بیماری هم خواهد شد. اما در مورد سرماخوردگی های ساده و ویروسی باید گفت که استفاده از آنتی بیوتیک ها در این موارد بسیار اشتباه کرد.

اگر در موارد نامناسب آنتی بیوتیک مصرف کنید ممکن است باکتری ها را به این آنتی بیوتیک ها مقاوم کنید و در نتیجه میکروب هایی شکل بگیرند که بسیار قوی هستند و هیچ دارویی بر آنها تاثیر نمی گذارد و حتی می توانند مرگبار هم باشند.

تا دانه آخر قرص ها را بخورید

اگر گلودرد باکتریایی داشته باشید پزشک تان برای شما آنتی بیوتیک خوراکی یا تزریقی، برای یک هفته تا ۱۰ روز تجویز می کند. ممکن است یک تا ۲ روز پس از شروع مصرف آنتی بیوتیک حس کنید حال تان خوب شده است و بقیه داروها را نخورید اما این کار بسیار اشتباه است زیرا خطر شدیدتر شدن بیماری را در پی دارد. در ضمن یادتان باشد که حتماً پس از پایان گلودرد چرکی تان مسواکی را که در آن روزها از آن استفاده کرده اید، دور بیندازید.

هیچ وقت به کودک آسپیرین ندهید

در زمان گلودردهای چرکی یا ویروسی استفاده از مسکن هایی که نیاز به تجویز پزشک ندارند(مثل استامینوفن)، ایبوپروفن یا ناپروکسن) در کاهش درد موثر است. در این مواقع به کودکان و نوجوانان داروی آسپیرین ندهید چرا که از عوارض جانبی آسپیرین در کودکان و نوجوانان بیماری خطرناک و گاه مرگبار «سندرم ری» است.استفاده از داروهای دکونژستان هم می تواند در کاهش آبریزش بینی و شدت التهاب بینی و گلو موثر باشد.

___________________________________________________

گلودردهای طولانی مدت را چه کنیم؟

حتی اگر گلودردتان شدید نبود اما یک هفته طول کشید یا اگر گلودردتان شدید و شدیدتر شد، حتماً به پزشک مراجعه کنید. ممکن است برای تشخیص قطعی نیاز به نمونه برداری از گلو و لوزه ها و گاه در موارد شدید نیاز به انجام کشت خون باشد. بیماری ریفلاکس یا برگشتن از معده به مری، بیماری مونون کلئوز عفونی و چند بیماری دیگر می توانند باعثگلودردهای طولانی مدت شوند.

___________________________________________________

پیشگیری از چرک و عفونت گلو

احتمال ابتلای برخی افراد به گلودرد استرپتوکوکی بیش از سایر افراد است. برداشتن لوزه‌ها یکی از راه‌های جلوگیری از ابتلای این افراد به گلودرد استرپتوکوکی است. ابتلا به گلودرد استرپتوکوکی به تعداد حداقل سه نوبت در سال، می‌تواند دلیل مناسبی برای برداشتن لوزه‌ها باشد.صبر کردن نیز کار مناسبی است.

___________________________________________________

درمان گلو درد

گلودرد استرپتوکوکی بدون درمان معمولاً چند روز باقی می‌ماند.درمان با آنتی بیوتیک معمولاً باعث می‌شود تا نشانه‌ها ۱۶ ساعت زودتر ناپدید شوند. دلیل اصلی درمان با آنتی بیوتیک، کاستن از احتمال ابتلا به بیماری‌های خطرناک‌تر است. مثلاً، نوعی بیماری قلبی به نام تب رماتیسمی یا تجمع چرک در گلو موسوم به ورم پشت حلقی.مصرف آنتی بیوتیک در بازه زمانی ۹ روز از شروع بروز نشانه‌ها بیشترین کارایی را دارد.


تسکین درد

داروهای کاهنده درد می‌توانند به کاهش درد ناشی از گلودرد استرپتوکوکی کمک کنند.این داروها معمولاً شامل داروهای غیر استروییدی ضد تورم|NSAIDها یا پاراستامول هستند که به استامینوفن نیز معروف است. استرویید|استروییدها نیز مفید هستند زیرا لیدوکایین چسبناک است.آسپرین می‌تواند مورد مصرف بزرگسالان قرار بگیرد. تجویز آسپرین برای کودکان مناسب نیست زیرا این دارو احتمال ابتلای کودکان به نشانگان رای را بالا می‌برد.

درمان خانگی گلو درد و التهاب حلق استرپتوکوکی

داروی آنتی بیوتیک

پنی سیلین V متداول‌ترین آنتی بیوتیک مورد استفاده در ایالات متحده برای درمان گلودرد استرپتوکوکی است. این دارو به دلیل ایمنی، کارایی و ارزانی پرطرفدار است. آموکسی سیلین معمولاً در اروپا مورد استفاده قرار می‌گیرد. در هند، احتمال ابتلای مردم به تب رماتیسمی بیشتر است. به همین دلیل، نوعی داروی تزریقی به نام بنزاتین پنی سیلین G درمان متداول آن منطقه‌است. مصرف آنتی بیوتیک میانگین مدت بروز نشانه‌ها را کوتاه می‌کند. مدت میانگین، سه تا پنج روز است. آنتی بیوتیک‌ها این دوره را به میزان تقریباً یک روز کاهش می‌دهند. این داروها احتمال انتشار بیماری را نیز کاهش می‌دهند.

این داروها اغلب برای حذف عوارض نادر استفاده می‌شوند. این عوارض عبارتند از تب روماتیسمی، خارش یا عفونت. اثرات مثبت آنتی بیوتیک‌ها باید با عوارض جانبی احتمالی خنثی شوند.داروهای آنتی بیوتیک نباید برای بزرگسالانی که به دارو حساسیت دارند، تجویز شود. Aتناوب مصرف آنتی بیوتیک‌ها برای درمان گلودرد استرپتوکوکی به شدت این بیماری و سرعت انتشار آن بستگی دارد. داروی اریترومایسین (و سایر داروهای موسوم بهماکرولیدها) باید برای افرادی که حساسیت به پنی سیلین دارند، باید تجویز شود.

سفالوسپورینها را می‌توان برای افرادی با حساسیت کمتر تجویز کرد. عفونت‌های استرپتوکوکی ممکن است به تورم کلیه‌ها (گلومرولونفریت حاد) منجر شود. آنتی بیوتیک‌ها احتمال ابتلا به این بیماری را کاهش نمی‌دهند.

___________________________________________________

نکته :

  1. در صورت سابقه ی حساسیت به پنی سیلین حتماً به پزشک معالج خود اطلاع دهید .
  2. توجه داشته باشید در صورتیکه ازآنتی بیوتیکها ی خوراکی استفاده می کنید
  3. طول مدت درمان 10 روز می باشد دارو را طبق دستور پزشک و سر ساعت مشخص شده مصرف کنید . اگر علائم بیمار شما در ابتدای درمان بهبود یافت طول مدت درمان را کامل کنید .
  4. در صورتی که پزشک تشخیص دهد عامل ایجاد گلو درد ویروسی است نیاز به درمان با آنتی بیوتیک نمی باشد . لذا جهت جلوگیری از مقاومت میکروبی به پزشک پیشنهاد تجویز آنتی بیوتیک ننمائید .
  5. افرادی که دچار تب روماتیسمی شده اند باید جهت پیشگیری از مشکلات بعدی تا 40 سالگی و یا تا پایان عمر طبق نظر پزشک به صورت دوره های مشخص از آنتی بیوتیک ها استفاده نمائید .

___________________________________________________

گردآوری شده مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (33 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits