دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
درمان دیابت نوع سرد و گرم با گیاهان دارویی در طب سنتی ایران
27
زمان مطالعه: 11 دقیقه
با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با بهترین داروی گیاهی در درمان دیابت سرد و گرم آشنا شوید.« ذيابيطس » يا « ديابيطس »كلمه اي يوناني است كه در كتب طب سنتي براي توصيف علايمي مشابه بيماري ديابت به كاررفته است.
Capture132574

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با بهترین داروی گیاهی در درمان دیابت سرد و گرم آشنا شوید.

Diabetes

گونه‌های مرض قند

  1. مرض قند نوع Ι (یا دیابت وابسته به انسولین IDDM)
  2. مرض قند نوع ΙΙ (یا دیابت غیر وابسته به انسولین NIDDM)

دیابت نوع یک

بدن مبتلایان به دیابت نوع یک که اغلب در سنین زیر ۳۰ سالگی نمایان می‌شود، توانایی تولید انسولین را ندارد و این امر موجب افزایش سطح قند خون می‌گردد. این امر به دلیل از دست رفتن سلول‌های β جزایر لانگرهانس پانکراس اتفاق می‌افتد. دلیل اصلی از دست رفتن سلول‌های β، حمله سلول‌های لنفوسیت T به دلیل خودایمنی است که در بیشتر موارد بروز بیماری بدنبال ابتلا به یک بیماری ویروسی اتفاق می‌افتد. درمان به صورت تزریق انسولین و کنترل دائمی میزان قند خون می‌باشد.

انسولین هورمونی است که راه را برای ورود گلوکز به سلول‌ها باز می‌کند و در آنجا این مواد را می‌سوزاند. حدود ۵ تا ۱۰ درصد افراد دیابتی در امریکا که دیابت آنها به اثبات رسیده به این نوع دیابت مبتلا هستند. دیابت نوع یک در افراد زیر چهل سال و معمولا در کودکان بروز می‌کند. علائم دیابت نوع اول عبارتند از تشنگی بیش از حد، گرسنگی دایمی، تکرر ادرار (به خصوص در شب)، کاهش وزن ناگهانی، خستگی مفرط و تاری دید.

دیابت نوع دوم

در مرض قند نوع دوم بدن فرد مبتلا انسولین تولید می‌کند و حتی ممکن است غلظت انسولین در خون از مقدار معمول آن نیز بیشتر باشد اما گیرنده‌های یاخته‌ای فرد نسبت به انسولین مقاوم شده و در حقیقت نمی‌گذارند انسولین وارد سلولها شده و اعمال طبیعی خود را انجام دهد. در این حالت می‌توان با درمان رژیمی و ورزش غلظت قند خون را کاهش داد.

شیوع این نوع در حال ازدیاد است. مرض قند نوع دوم در افراد چاق دیده می‌شود و درصد شیوع این بیماری در زنان بیش از مردان است. به بیان دیگر این نوع دیابت ناشی از مقاومت بدن در برابر مصرف انسولین (شرایطی که بدن از استفاده صحیح انسولین خودداری می‌کند) و همچنین کمبود مقدار انسولین نیز وجود دارد. بسیاری از امریکایی‌هایی که به دیابت مبتلا هستند دیابتی از این نوع دارند.

دیابت بارداری

دیابت بارداری مربوط به چند ماهه آخر دوران بارداری است و معمولاً سابقه خانوادگی در ابتلا به آن نقش دارد. کاهش مصرف کربوهیدرات‌ها و محدود کردن دریافت قندهای خالص و افزایش تعداد وعده‌های غذا و کاهش حجم وعده‌ها از جمله عوامل بهبود بخش می‌باشند. ناگفته پیداست که این نوع دیابت فقط در بانوان شیوع دارد. در واقع این دیابت مختص به دوران بارداری زنان است ولی حدود ۵ تا ۱۰٪ از این زنان فورا بعد از اینکه باردار شدند دیابت آنها به دیابت نوع دو تبدیل می‌شود.

دیابن نوع1 و 2

تشخیص دیابن نوع 1 و 2

تجهیزات آزمایش میزان گلوکز خون شامل دستگاه تشخیص٬ نوار خون و لنست یا نشتر برای سوراخ کردن پوست
برای تشخیص دیابت یا در آستانه ابتلا به دیابت دو نوع تست انجام می‌گیرد که به نام‌های فستینگ گلوکز پلاسما تست یا آزمایش قند ناشتا(GPF) وتست تلورنس گلوکز بزاق (TTGO) معروفند. هر دو تست می‌تواند تشخیص دهد که آیا فرد به دیابت مبتلا هست یا در آستانه ابتلا به دیابت قرار دارد. مرکز دیابت امریکا تست GPF را پیشنهاد می‌کند چرا که این تست آسان‌تر کم هزینه و سریع می‌باشد.

با انجام این تست اگر سطح گلوکز خون افراد بین ۱۰۰ تا ۱۲۵ ld/g m باشد فرد در آستانه ابتلا به دیابت است و اگر سطح گلوکز خون ۱۲۶ و بالاتر باشد فرد مبتلا به دیابت است. ولی در تست TTGO سطح گلوکز خون افراد بعد از روزه بودن و سپس اینکه فرد بعد از ۲ ساعت یک آشامیدنی که مقدار گلوکز فراوان را دارا است می‌نوشد و بعد از آن اگر سطح گلوکز خون افراد بعد از ۲ ساعت بعد از نوشیدن نوشیدنی ۱۴۰ تا ld/ gm۱۹۹ باشد فرد در آستانه ابتلا به دیابت قرار دارد و اگر سطح گلوکز خون ۲۰۰ و بالاتر باشد فرد مبتلا به دیابت است.

-------------------------------------------------------------------------------

دیابت اولیه یا در آستانه ابتلا به دیابت

حالتی است که در آن سطح گلوکز خون افراد بالاتر از حد نرمال بوده ولی مقدار آن به حد دیابت کامل نرسیده‌است. در امریکا حدود ۵۷ میلیون نفر علاوه بر آن ۲۳٫۶ میلیون نفری که قبلا ذکر شد به این نوع دیابت مبتلا هستند.

-------------------------------------------------------------------------------

علائم دیابت گرم و سرد

در مراحل ابتدایی ٰ ممکن است دیابت بدون علامت باشد. بسیاری از بیماران به طور اتفاقی در یک آزمایش یا در حین غربالگری شناسایی می شوند. با بالاتر رفتن قند خون، علائم دیابت آشکارتر می شوند. پر ادراری، پرنوشی، پرخوری، کاهش وزن با وجود اشتهای زیاد از علایم اولیه شایع دیابت است. بسیاری از بیماران در هنگام تشخیص بیماری چندین سال دیابت داشته‌اند و حتی دچار عوارض دیابت شده‌اند.

دیابت سرد

  • اگر دیابت سرد باشد با استرس پدید می آید.
  • این مورد در زنان بیشتر است و افراد چاق و سفید بیشتر مبتلا می شوند.
  • این افراد مستعد افت قند هستند و رمزشان هم این است که شیرینی دوست هستند و با افت قند ،‌عصبانی شده و بیقراری می کنند.
  • پوست بیمار، سفید، رگ ها پنهان،‌ عدم پراکندگی مو،‌ نبض کند و تمایل به گرمی دارند، چون سرد مزاج هستند.

درمان این نوع دیابت :

  • خوردن عسل ناشتا و شبانگاه ،‌ سرکنگبین ،‌گزنه ،‌ زنجبیل و شنبلیله است و کسانی از جهت اعصاب آسیب پذیرتر هستند که سرد مزاج باشند.
  • اگر بخواهیم تحمل افراد را یا تحمل جامعه را بالا ببریم باید صفرا را بالا ببریم ( زمستان ها ارده شیره بخوریم).در لایه مغز،‌ سردی و گرمی سریعتر اثر میکند لذا با عطر یا دودهای گرم ( اسپند با نمک ) یا سرد،‌ زودتر به نتیجه می رسیم. به خاطر آن در سفرها اسپند دود می کنند تا نگرانی سفر برطرف شود.

دیابت گرم

  • کسی که در دَمَش گرمی باشد و نه گرمی صفرا، این را دیابت گرم می گویند، که معمولاً در افراد دموی و در مردها به وجود می آید .
  • در این نوع از دیابت هم ،‌ انسولین میزنند و باید میزانش با خون هماهنگ باشد.
  • معادل انسولین ،‌ سرکه است. اگر انسولین زیاد باشد مجاری خیلی باز می شود و قند فرد پایین می آید. وقتی قند پایین آمد بیمار دچار سستی ،‌ بی حالی ،‌ بی قراری و بی حوصلگی شدید می شود؛‌ لذا بیمار می خواهد به سرش بزند.

درمان این نوع دیابت :‌

سرکه و حجامت (14 روز سرکه یا سرکنگبین بخورد و بعد حجامت بکند) و میوه بِه سین (به را در سرکه بپزید و له کنید و شب و صبح یک قاشق بخورید) توصیه می شود.

-------------------------------------------------------------------------------

درمان دیابت در طب اسلامی استاد تبریزیان:
  1. دو غده کنار هم هستند یکی پانکراس که به هضم غذا کمک میکند و در کنار او غده انسولین که کارش تولید انسولین است که مواد قندی را وارد سلول میکند.
  2. مواد قندی بصورت خود بخود وارد سلول نمیشوند بلکه بای مدتحد شوند و با انسولین وارد شوند.
  3. در بعضی افراد بصورت مادر زادی این غده از کار افتاده است. (یک معلولیت هست همانطور که یکی کر و یکی کور متولد میشود؛ علت های دیگری نیز ممکن است باشد که دیابت نوع یک است که مادر زادی انسولین ترشح نمیکند)
  4. نوع دو به مرور زمان غده انسولین از کار میفتد و دیگر انسولین تولید نمیکند که علت اصلی آن روغن نامناسب (البته ازث و ژنتیک نیز موثر است).

-------------------------------------------------------------------------------

درمان دیابت در طب اسلامی

۱- سویق جو شسته و نشسته (تنظیم کننده است-به مبحث سویق مراجعه شود)

۲- داروی ترکیبی قند از داروهای طب اسلامی(ترکیب تخم شنبلیله، عدس الملک، تخم خرفه، مهر مکی و ...).

۳- داروی ترکیبی مرکب چهار از داروهای طب اسلامی (در آن از بیست گیاه استفاده میشود و دیابت را تنظیم میکند و درمان اصلی دیابت است)

۴- داروی ترکیبی قند ۲ از داروهای طب اسلامی ؛ هروقت احساس خشکی دهان شود بصورت ناشتا بمیزان دو مثقال و با هر نوشیدنی (همان مرکب چهار است ولی چند ماده کمیاب آن را ندارد-ترکیب آن در انتها آمده است)

۵- داروی ترکیبی قند ۳ از داروهای طب اسلامی ؛ با هر وعده غذایی یک قاشق مربا خوری استفاده شود (ترکیب دو مثقال اسفرزه و آسیاب شده دو مثقال تخم شنبلیله و یک مثقال از تخم هویج (زردک)، تخم ترب و سنبل الطیب)

۶- جو (یک قاشق در هر غذا) - جو بعنوان تنظیم کننده قند بسیار موثر است و باید در تمامی وعده های غذایی استفاده شود.

۷- شنبلیله

۸- کلاه بادمجان (بجوشانند و آبش را بخورند – با این روش قند ۶۰۰ به زیر ۱۰۰ می رسد)

۹- مصرف آب کدو

۱۰- دو وعده غذا خوردن.

۱۱- حذف غذا با قند بالا و جایگزینی آن با مواد با قند پایین (پرهیز از برنج و نان بدون سبوس – خوردن خورشت کرفس و سبزی و قیمه )

-------------------------------------------------------------------------------

تاثیر برنج و گندم بر دیابت

تاثیر برنج و گندم بر دیابت همانند تاثیر شکر هست (برنج هشتاد و گندم شصت درصد)

ترکیبات داروی قند دو از داروهای طب اسلامی برای دیابت

داروی قند ۲: سقمونیا ، هل و سنبل‌الطیب و شقاقل و شاخه درخت بلسان و دانه بلسان و نارمشک و سلیخه پوست کنده و مصطکی و عاقرقرحا و دارچین از هرکدام دو مثقال (نه گرم)، همه آسیاب شود و همه الک شود به‌جز سقمونیا (سقمونیا فقط آسیاب شود و الک نشود) سپس همه باهم مخلوط شود و هشتاد و پنج مثقال شکر سجستان را در ظرف قرار داده و با حرارت ملایم آن را آب کنند و این داروهای آماده‌شده را با آن مخلوط کنند و به آن عسل کف گرفته‌شده اضافه کنند و آن را در یک ظرف شیشه‌ای یا کوزه سبز قرار دهند. (برای توضیحات بیشتر به بحث داروهای ترکیبی طب شیعی – داروی قند مراجعه شود)

-------------------------------------------------------------------------------

دیگر درمان دیابت
  • دیابت در خانمهای امروزی از نوع دیابت سرد است
  • و در مردان هم بیشتر از سردی است و کمی از آنان هم ناشی از گرمی است.
  • بلغمی که در تن رسوب کند یخ می بندد و سودا میشود .
  • صفرایی هم که بسوزد تبدیل به سودا میشود.
  • این سودای ناشی از بلغم بیشتر در اندام انتهایی بدن رسوب میکند و بخاطر نبودن گرما(صفرا) در آن قسمت زخم بوجود میاید که با تدابیر مزاجی از بیرون و داخل صفرا را به آن میرسانیم و بیمار بهبود می یابد
  • ولی در طب امروز که این تحلیل را ندارد اقدام به بریدن پا میکند و پیشرفت پزشکی را اینگونه به نمایش میگذارد.
  • پانکراس در اثر کمی صفرا سودایی میشود و انسولین ترشح نمیشود برای همین ضد سوداهایی داده میشود تا پانکراس را نجات دهیم.


-------------------------------------------------------------------------------

عوارض دیابت بطور عمده به دو دسته تقسیم می‌شود:

میکروآنژوپاتی

شامل رتینوپاتی(نابینایی)٬ نفروپاتی(آسیب‌های گلومرول و دفع آلبومین) و نوروپاتی(کاهش یا ازدست دادن حس درد).

ماکروآنژوپاتی

شامل کوروناروپاتی(حملات قلبی)٬ آرتریوپاتی(از درد ماهیچه تا قانقاریا)

ناشنوایی و نشانگان پاهای سوزان نیز جزو عوارض دیابت هستند. یکی از دلایل این امر چسبیدن قند(در غلظت بالا) به یاخته‌ها و تبدیل آن به ماده‌ای مضر به نام سوربیتول می‌باشد. پزشکان به‌وسیله انجام آزمایشی بنام هموگلوبین A1C و اندازه‌گیری میزان قند چسبیده به سلولها به میزان آسیب‌های عصبی وارد شده پی می‌برند.دیابت ممکن است منجر به اختلال در کارکرد مری و تنبلی معده، اختلالات کیسه صفرا، اختلالات عملکرد کبدی و اختلال در عملکرد روده بزرگ و کوچک شود که هر کدام به نوع خود باعث بروز علائم ویژه‌ای می‌شود.

بطور کلی دیابت نوع گرم

  • بسین (معجونی از ترکیب به و عسل)1 تا 3 قاشق چایخوری به مدت 40 روز
  • حجامت عام هر 2 هفته یكبار 3 مرحله
  • اصلاح مزاج و استفاده از منضج40شب
  • دم كرده گیاه نعنا روزی یك لیوان
  • حذف نهار و خورده خوری و حذف چای روزانه
  • بادکش گرم كلیه ها 7 تا 14 مرحله
  • حجامت کلیه ها 1تا3مرحله
  • تخم هندوانه ابوجهل هر 12 ساعت 2 عدد جویده شود
  • خوردن روزانه چند عدد بادام تلخ
  • استفاده از تخم خرف
  • فصد اكحل دست چپ پیش بینی می شود

دیابت نوع سرد

  • استفاده از عسل طبیعی در طول روز
  • حجامت گرم كتف 7 مرحله
  • دم كرده نعناء و دارچین روزانه یك لیوان
  • اصلاح مزاج و استفاده از سرکنگبین
  • بسین 1 قاشق چای خوری 40 روز
  • حجامت عام 3 مرحله هر ماه یكبار
  • بادکش گرم كلیه ها 7 مرحله
  • حجامت كلیه ها 1 تا 3 مرحله

-------------------------------------------------------------------------------

گردآوری شده مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.1 از 5 (27 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits