دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
همه چیز در مورد بیماری مخملک
16
زمان مطالعه: 7 دقیقه
همه چیز در مورد بیماری مخملک:"بیماری مخملک" و علائم آن و راه درمان آن/با دلگرم همراه باشید تا با راه های مناسب برای درمان بیماری مخملک آشنا شوید.

"بیماری مخملک" و علائم آن و راه درمان آن

با دلگرم همراه باشید تا با راه های مناسب برای درمان بیماری مخملک آشنا شوید.

بیاری مخملک+درمان

تاریخچه بیماری مخملک


در قرن 19 بیماری‌هایی نظیر: تب مخملک، سرخک، سرخجه، زرد زخم، بیماری پنجم، تب زرد و آبله مرغان در کودکان همراه با تب و ظهور جوش شایع شد. سوء تغذیه در دوران کودکی و در زمان بارداری، جزو عوامل خطر برای این بیماری بود.کاهش گونه‌های باکتری که تولید مخملک می‌کردند و استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها و مقاومت بیشتر مردم در برابر این باکتری، باعث شد که این بیماری کمتر شود.

بیماری مخملک

علائم مخملک


زمان بین آلودگی با میکروب مخملک و ظهور علائم معمولا کوتاه (1 تا 2 روز) می‌باشد. عموما، بیماری با تب و گلودرد شروع می‌شود.

  • سردرد
  • درد عضلانی
  • بزرگی گره‌های لنفاوی در گردن
  • رنگ قرمز روشن در چین‌های زیر بغل و کشاله ران
  • خستگی و بی قراری
  • درد شکمی
  • تهوع
  • ظاهر زبان در بیماری مخملک
  • التهاب و ورم گلو
  • تکه های چرک زرد رنگ در پشت حلق
  • دو روز بعد از این علائم، در پوست جوش‌هایی ظاهر می‌شود. جوش‌ها غالبا در تنه می‌باشند و بعد به دست‌ها و پاها گسترش می‌یابند. در کف دست و کف پا، این جوش ها نمی‌باشند.
  • جوش‌ها، قرمز رنگ می‌باشند و وقتی که دست به آنها می‌زنیم، سفید می‌شوند.
  • پوست، سفت و سخت می‌شود، مثل آفتاب‌سوختگی.
  • صورت سرخ و گلگون
  • زبان سفید به همراه پرزهای قرمز که به نام "زبان توت فرنگی سفید" معروف است (تصویر مقابل)
  • بعد از 2 تا 4 روز، جوش‌ها خشک و محو می‌شوند. پوست نیز صاف می‌شود.

بیماری مخملک

تشخیص مخملک

با دیدن جوش‌ها و گلو، این بیماری قابل تشخیص می‌باشد.علاوه بر آن، پزشک ممکن است یک تکه پنبه‌ای را به گلوی بیمار بزند و ببیند که آیا بیمار دارای چرک در گلو می‌باشد یا نه.آزمایشات خونی نیز در برخی موارد انجام می‌گیرد.

بیماری مخملک

بررسی بیماری مخملک

اگر در تشخیص بیماری تردیدی وجود داشته باشد، می توان از گلو تکه برداری کرد و آن را جهت تعیین ارگانیسم عفونت دهنده به آزمایشگاه فرستاد . اما این کار بسیار بندرت صورت می گیرد، زیرا علائم بالیمی مخملک به قدری زود قابل تشخیص است که نیازی به انجام چنین آزمایشهایی نیست .

بیماری مخملک
روش های درمان مخملک

معالجه و درمان مخملک با آنتی بیوتیک این بیماری حاد را که احتمال داشتن عوارض دراز مدت را نیز به دنبال داشت به یک بیماری نسبتاً خفیف هر چند ناخوش آیند تبدیل کرد . معمولاً برای درمان این عفونت پنی سیلین تجویز می شود ولی برای کودکانی که به پنی سیلین حساسیت دارند می توان اریترو مایسین تجویز کرد .چهل و هشت ساعت پس از شروع درمان عفونت دیگر به سایر اعضای خانواده سرایت نخواهد کرد .

برای از بین بردن عفونت لازم است که به مدت 10 روز آنتی بیوتیک مصرف شود . تجویز پنی سیلین برای سایر کودکان خانواده به عنوان یک اقدام پیشگیری کننده ضرورتی ندارد مگر انکه به علل دیگری داروهای استتروئیدی مصرف کنند .در چنین شرایطی حتماً باید پنی سیلین تجویز شود تا از ابتلای آنان به باسین استرپتوکوکسی جلوگیری به عمل آید .

تجویز مسکن، معمولاً به شکل ترکیبات پاراستامل می تواند سر درد و گلو درد را تسکین دهد و سبب پائین آمدن تب شود و در مجموع حال عمومی کودک را بهتر کند .یک رژیم غذایی ساده همراه با نوشیدن مقدار زیادی مایعات در دورانی که گلودرد شدید است بسیار مفید می باشد . کودک نسبت به غذاهای جامد بی اشتها یا کم اشتها می شود،اما برای جلو گیری از کم شدن آب بدن، بخصوص در مواقعی که تب شدید است باید به کودک مایعات فراوان خورانید .

در دو سه روز اول هنگامی که تب شدید است لازم است که کودک در رختخواب استراحت کند . به محض آنکه علائم بهبودی ظاهر شد می توان به کودک اجازه داد که در یک اتاق گرم به آرامی بازی کند .به محض آنکه سلامت عمومی و توانایی و انرژی کودک به حد عادی رسید می تواند مجدداً به مدرسه برود . منظور از سلامت عمومی محو کامل بثورات پوستی، برطرف شدن گلودرد، بازیافتن اشتها و علاقه به فعالیت های عادی است .همچنین روش گیاه درمانی مخملک در اینجا ( خاصیت درمانی سبزیجات ) را میتوانید مطالعه و بکار بگیرید.

بیماری مخملک

جلوگیری از مخملک

  • باکتری در اثر تماس و ترشحات فرد بیمار به افراد سالم منتقل می‌شود. این بیماران باید:
  • وقتی سرفه می‌کنند، جلوی دهانشان را بگیرند.
  • دستان خود را مرتب شستشو دهند.
  • بشقاب، قاشق، چنگال و لیوان مخصوص به خود را داشته باشند.
  • زخم‌ها را تمیز و خشک کنند، تا ابتلای به عفونت را کم کنند.
  • به طور کلی، 24 ساعت بعد از اتمام درمان آنتی بیوتیک، دیگر این بیماری مسری نیست. پس تا قبل از این زمان، باید از سر کار رفتن و مدرسه رفتن خودداری کنند.

بیماری مخملک

مخملک چطور گسترش می یابد؟

مخملک یک بیماری شدیدا مسری است و توسط باکتری از فرد آلوده به دیگران منتقل می شود. این باکتری ها از طرق زیر به کودکان منتقل می شوند:

  • قطرات معلق در هوا به دنبال عطسه، سرفه یا تنفس
  • غذای آلوده
  • تماس با پوست آلوده یا بزاق فرد مبتلا به مخملک
  • استفاده از لیوان آب، بشقاب، ظروف و سایر لوازم فرد آلوده به بیماری و به دنبال آن، دست زدن به دهان، بینی و چشم خود

بیماری مخملک

عوارض مخملک


عوارض بیماری مخملک می‌تواند شامل: عفونت، تب روماتیسمی، مشکلات استخوانی یا مفصلی مثل آرتریت و استئومیلیت، آبسه، ورم غدد، اختلال در کار کلیه، هپاتیت، پنومونی و یا گسترش عفونت به مناطق دیگر باشد.

عفونت(sepsis) وقتی رخ می‌دهد که باکتری وارد خون شود که یک بیماری جدی است و می‌تواند بیمار را به شوک وارد کند.اگر باکتری به بافت حمله کند، آبسه و یا چرک در پشت گلو یا اطراف لوزه‌ها یافت می‌شود. همچنین ممکن است منجر به سینوسی شدن و عفونی شدن گوش (اوتیت مدیا) شود.خیلی کم ممکن است باکتری بر سیستم عصبی مرکزی اثر بگذارد و منجر به بیماری مننژیت شود.

بیماری مخملک

  • چطور می توان به کودکی که با مخملک مبتلا شده کمک کرد؟

عوارض بیماری پس از درمان بموقع و کافی با پنی سیلین، یا هر نوع داروی مناسب دیگر، غالباً رخ نمی دهد .اوتیت میانی حاد، که هنگام معاینه از پرده صماخ ممکن است با علائمی نظیر گوش درد و قرمزی پرده صماخ ظاهر شود، احتمالاً به عنوان بخشی از نشانه شناسی اولیه بیمار بروز می کند . پنی سیلین بسرعت این عارضه احتمالی را درمان می کند .شما میتوانید اطلاعات بیشتر در مورد علل و درمان اوتیت میانی را در اینجا ( درمان اوتیت میانی ) مطالعه کنید.

پس از ابتلا به مخملک احتمال دارد کودک به سینوزیت یا تورم غدد لنفاوی گردن دچار شود قبل از کشف آنتی بیوتیک، اغلب چند هفته یا چند ماه پس از ابتلای کودک به مخملک گلومرولونفریت رخ می داد . در این بیماری کلیه ها ممکن است بشدت آسیب ببیند و مشکلات دراز مدتی به جای بگذارد . البته این حالت امروزه دیگر رخ نمی دهد یا بسیار بندرت اتفاق می افتد .همین طور تب رماتیسمی که اغلب روی قلب اثر می گذارد یکی دیگر از عوارض ترسناک بیماری مخملک بود که امروزه دیگر روی نمی دهد .ذات الریه لبولی نیز یکی از عوارض متداول این بیماری است . اما به دلیل درمان با آنتی بیوتیک امروزه این بیماری بندرت روی می دهد .

بیماری مخملک

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (16 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits