دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
مصرف بی رویه مسکن باعث بیماری های قلبی
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
مصرف بی رویه مسکن باعث بیماری های قلبی

دانش پژوهان دریافته اند که باتوجه به اینکه مصرف زیاد و طولانی مدت مسکن‌های ایبوپروفن و دیکلوفناک خطر بیماریهای قلبی را افزایش می‌دهد بیماران باید با آگاهی، تصمیم به مصرف طولانی‌مدت این 2 مسکن بگیرند.

مصرف بی رویه مسکن باعث بیماری های قلبیدانش پژوهان دریافته اند که باتوجه به اینکه مصرف زیاد و طولانی مدت مسکن‌های ایبوپروفن و دیکلوفناک خطر بیماریهای قلبی را افزایش می‌دهد بیماران باید با آگاهی، تصمیم به مصرف طولانی‌مدت این 2 مسکن بگیرند.

این مطالعه که توسط پژوهشگران دانشگاه آکسفورد انجام شده حاکی از این است که این خطر در افراد سیگاری و افراد چاق بیشتر است.
در هر هزار نفری که این مسکن‌ها را مصرف می‌کنند خطر مشکل قلبی - نسبت به جمعیت عادی- فقط در سه نفر افزایش پیدا می‌کند، بنابراین نمی‌توان این داروها را پرخطر دانست. با این حال پزشکان می‌گویند بیماران باید با آگاهی از این موضوع تصمیم به مصرف این دو مسکن بگیرند.

مبتلایان به بیماریهای مزمن مفصلی برای انجان فعالیت‌های روزمره خود معمولا برای کاهش درد و التهاب این دو مسکن را در دوزهای بالا و مدت طولانی مصرف می‌کنند.
با این که این خطر از پیش شناخته شده بود، پژوهشگران دانشگاه آکسفورد برای اینکه به بیماران امکان تصمیم گیری از روی آگاهی بدهند، بررسی بی سابقه‌ای را در این مورد انجام دادند.
آنها پرونده پزشکی 353 هزار بیمار را که در 639 مطالعه آزمایشی شرکت کرده بودند بررسی کردند تا تاثیر مسکن‌های موسوم به"داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی" را به دقت ارزیابی کنند.

در این بررسی، بیمارانی که مجبور به مصرف دوز بالای این داروها بودند (روزانه 150 میلی‌گرم دیکلوفناک یا 400 میلی گرم بروفن دو بار در روز) مد نظر قرار گرفتند نه کسانی که بدون نسخه این داروها را از داروخانه می‌خرند.
این مطالعه نشان داد در هر هزار نفری که این داروها را مداوم و زیاد مصرف می‌کنند، سه مورد سکته قلبی، چهار مورد نارسایی قلبی و یک مورد مرگ بیشتر از کسانی که این داروها را مصرف نمی‌کنند دیده می‌شود. همچنین موارد خونریزی گوارشی هم در این افراد بیشتر بوده است.

به این ترتیب سکته قلبی که به طور متوسط در هر هزار نفر در هشت نفر دیده می‌شود با مصرف مداوم و زیاد این مسکن‌ها به یازده مورد در هر هزار نفر می‌رسد.
پروفسور"کالین بیجنت" پژوهشگر این طرح می‌گوید: سه مورد در هزار نفر خطر اندکی است اما تصمیم باید به عهده خود بیمار باشد.
وی تاکید کرد این موضوع نباید باعث نگرانی کسانی شود که این داروها را گهگاه با دوز کم استفاده می‌کنند.
با این حال باید در نظر داشت کسانی که سابقه بیماری قلبی، فشار خون و کلسترول بالا دارند، یا سیگار می‌کشند باید بیشتر به این موضوع توجه کنند.

پروفسور بیجنت می‌گوید هرچه خطر بیماریهای قلبی در فرد بیشتر باشد خطر مصرف این مسکن‌ها هم بیشتر می‌شود.
این مسکن‌ها در زندگی کسانی که بیماریهای مزمن مفصلی دارند تغییر قابل ملاحظه‌ای ایجاد می‌کنند اما متخصصان معتقدند با توجه به این عوارض، باید بدنبال داروهای جایگزین برای این بیماری‌ها بود.

منبع: مرکز اطلاعات فنی ایران



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits