دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
این بیماری شغلی را ساده نگیرید!
2
زمان مطالعه: 2 دقیقه
این بیماری شغلی را ساده نگیرید!- بیماری- شغلی -بیماری شغلی -درد مبهم-اندام های تحتانی-اندامهای فوقانی-عادات نادرست-ماوس

دکتر ذبیح اله حسن‌زاده با اشاره به اینکه ممکن است افراد از یک درد مبهم یا شدید در ناحیه پشت بدن شکایت کنند که این درد می‌تواند به اندام‌های تحتانی یا فوقانی انتشار یابد و باعث بروز ضعف عضلانی و اختلال حس شود، گفت:

بیماری شغلی

بار کاری، حرکات تکراری، عادت‌های نادرست نشستن، زاویه دید در هنگام کار با رایانه، وضعیت میز و صندلی در هنگام کار، رانندگی طولانی مدت و مشاغل خانگی از جمله فعالیت‌هایی است که موجب اختلالات ستون فقرات و درد در ناحیه گردن می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه استفاده طولانی و نادرست از «ماوس» هنگام کار با رایانه می‌تواند به دست صدمه وارد کند، گفت: درد، ناتوانی، لرزش و بی‌حسی دست نخستین نشانه‌های فشار بیش از حد به تاندون‌ها و عصب‌ها به دنبال حرکت‌های نادرست هنگام کار با «ماوس» است.

این عضو هیات علمی دانشگاه بقیةالله با بیان اینکه مهم‌ترین مزیت تبلت‌ها و دیگر فناوری‌های همراه، انعطاف پذیری آن‌هاست و کاربران می‌توانند در هر حالت و موقعیتی از این فناوری‌ها استفاده کنند، ادامه داد: کاربران تبلت در مقایسه با رایانه‌های رومیزی و لپ تاپ، گردن خود را بیشتر در حالت خمیده نگه می‌دارند؛ این رفتار در کوتاه مدت و بلند مدت می‌تواند مخاطرات زیادی را برای کاربران به همراه داشته باشد. باید توجه داشت که کاربران هنگام استفاده از تبلت، هر ۱۵ دقیقه حالت بدن و بویژه گردن خود را تغییر دهند.

بیماری شغلی

این بیماری شغلی را ساده نگیرید!

این جراح ارتوپد با بیان اینکه اختلالات ستون فقرات یک بیماری شغلی محسوب می‌شود و به دنبال عادات نامناسب کاری پدید می‌آید، یادآور شد: استفاده از کوله پشتی سبک و مناسب، انجام ورزش‌های پیشگیری کننده و تقویت کننده عضلات و همچنین تغییر عادت‌های نادرست نشستن باعث کاهش درد عضلات شانه و گردن در هنگام کار و پرهیز از افتادگی شانه می‌شود و منجر به افزایش توان عملکردی بدن و کاهش مرخصی و هزینه‌های درمانی می‌شود.

بیماری شغلی

حسن زاده در پایان به ایسنا تاکید کرد: پرهیز از نشستن در یک وضعیت طولانی، استراحت‌های پنج دقیقه‌ای در حین کار، انجام ورزش‌های کششی و هم سطح بودن مانیتور رایانه با چشم‌ها، از عومل پیشگیری از درد ستون فقرات در روزهای طولانی کاری است.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
2.5 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits