دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
فواید شگفت انگیز میوه گواوا
1
زمان مطالعه: 7 دقیقه
با میوه گواوا بیشتر آشنا شوید و از طعم آن لذت ببرید.

گواوا چیست؟

گواوا : نام علمی :Scientific name - Psidium guineenses یک میوه شیرین و خوشمزه است که در آب و هوای گرمسیری کشت شده است. این میوه فصلی که به نام Psidium guajava شناخته می شود، گرد یا به شکل گلابی است و در هنگام رسیدن به رنگ سبز، زرد یا نارنجی در می آید. بسته به نوع آن دارای گوشت سفید یا قهوه ای است و دارای دانه های سخت وکوچکی است که در آن خمیر نرم و شیرین آن قرار دارد. انواع معمولی گواوا شامل گواوا سیب، گواوا گیلاس زرد، گواوا توت فرنگی و گواوا سیب سرخ است.

طول 4 تا 12 سانتی متر (1.6 تا 4.7 اینچ) است، بسته به نوع گونه گرد یا بیضی هستند. یک عطر رایج و معمولی دارند، شبیه به پوست لیمو. پوست بیرونی ممکن است خشن باشد، اغلب با طعم تلخ یا نرم و شیرین است. تغییر بین گونه ها، پوست می تواند هر ضخامت باشد، معمولا قبل از بلوغ سبز است، اما زمانی که رسیده است، زرد، مارون یا سبز می شود. پالپ در داخل ممکن است شیرین یا ترش و سفید باشد.

این میوه شروع رشد خود را از مکزیک و آمریکای مرکزی آغاز کرده است.و در حال حاضر در کشورهای آسیایی بسیار محبوب است. همچنین به طور فزاینده ای در ایالات متحده آمریکا در دسترس است. در سال 2011، یک منبع گزارش داد که هند، رهبر تولید جهانی با 17.6 میلیون تن بوده است،آنچه که گواوا را خاص کرده این است که به منظور افزایش عمر مفید این میوه نیازی به استفاده بیش از حد از مواد شیمیایی یا سموم دفع آفات مانند درخت انگور، سیب و دیگر میوه های عجیب و غریب نیست.

گواوا

ارزش غذایی میوه گواوای برزیلی

خصوصیت

ارزش غذایی

بر حسب درصد

انرژی

68 Kcal

3.50%

کربوهیدرات

14.3 g

11.50%

پروتئین

2.55 g

5%

چربی کلی

0.95 g

3%

کلسترول

0 mg

0%

فیبر روزانه

5.4 g

14%

ویتامین ها

فولات

49 µg

12.50%

نیاسین

1.084 mg

7%

اسید پنتوتنیک

0.451 mg

9%

Pyridoxine

0.110 mg

8.50%

ریبوفلاوین

0.040 mg

3%

تیامین

0.067 mg

5.50%

ویتامین آ

624 IU

21%

ویتامین ث

228 mg

396%

ویتامین ای

0.73 mg

5%

ویتامین کا

2.6 µg

2%

Electrolytes

سدیم

2 mg

0%

پتاسیم

417 mg

9%

مواد معدنی

کلسیم

18 mg

2%

Copper

0.230 mg

2.50%

آهن

0.26 mg

3%

منیزیم

22 mg

5.50%

Manganese

0.150 mg

6.50%

فسفر

11 mg

2%

سلنیوم

0.6 mcg

1%

زینک

0.23 mg

2%

گواوا

مزایای سلامتی گواوا

1)جلوگیری از سرطان

یکی از مهمترین مزایای اضافه کردن گواوا به رژیم غذایی، توانایی آن برای مهار رشد و متاستاز سلولهای سرطانی است. مطالعات متعددی در سال های اخیر بر روی اثرات گواوا] انجام شده است که عمدتا بر سرطان پروستات، پستان و دهان است. روغن برگ گواوا به عنوان ضد انعقادی عمل می کند و در واقع اثبات شده است که موثرتر از برخی از داروهای پیشرو مدرن در کاهش رشد سلول های سرطانی است.

2) خواص آنتی اکسیدانی

محتوای طبیعی ویتامین C در گواوا، که چهار برابر بیشتر از پرتقال ویتامین ث دارد ، و به تقویت سیستم ایمنی کمک می کند. آنتی اکسیدان ها خطوط اصلی دفاع در برابر تکثیر رادیکال های آزاد بدن هستند که یکی از دلایل اصلی بیماری های جدی مانند بیماری های سرطان و قلب هستند. بنابراین، اضافه کردن گواوا به رژیم غذایی شما کمک می کند تا سالم بمانید.

3) دیابت را کنترل می کند

مصرف گواوا همچنین می تواند به بیماران مبتلا به دیابت کمک کند. سطح بالای فیبر در رژیم غذایی آن باعث کاهش سطح گلوکز خون در بدن می شود. مطالعات نشان داده اند مصرف آن می تواند به جلوگیری از دیابت نوع 2 کمک کند.

4) دیدچشمها را بهبود می بخشد

گواوا منبع بسیار خوبی از ویتامین A است که به خوبی به عنوان یک تقویت کننده برای سلامت بینایی شناخته شده است. این می تواند آب مروارید، دژنراسیون ماکولا و کاهش سلامت کلی چشمها را کاهش دهد. این میوه به محافظت از سلول های چشمی کمک کند و همچنین می توانددر از بین رفتن بینایی جلوگیری کند.

5)تنظیم فشار خون

گواوا کمک می کند تا کلسترول را در خون کاهش دهد در نتیجه سیالیت خون و کاهش فشار خون را حفظ می کند.

6) تیروئید را بهبود می بخشد

گواوا یک منبع خوب از مس است که برای تنظیم میزان متابولیسم مهم است و به کنترل تولید و جذب هورمون می شود.

7)درمان کمبود ویتامین

نقص ویتامین C می تواند موجب مسمومیت شود و تنها درمان شناخته شده برای این بیماری خطرناک مصرف مناسب ویتامین C است. حقیقتا، گواوا حاوی 4 برابر بیشتر ویتامین C از پرتقال است که اغلب به عنوان بهترین منبع مطلوب ویتامین مفید شناخته می شوند.

8) از بین بردن اسهال و متابولیسم

گواوا دارای خواص رطوبتی است که به درمان برخی از اختلالات گوارشی مانند اسهال و دیازنتری کمک می کند.این رطوبت ها قلیایی هستند و دارای خواص ضد عفونی کننده و ضد باکتریایی هستند، به این ترتیب با مهار رشد میکروبی و حذف موکوس های اضافی از روده کمک می کند. علاوه بر این، سایر مواد مغذی در گواوا مانند ویتامین C، کاروتنوئیدها و پتاسیم، سیستم گوارش را در حالی که به طور همزمان آن را ضد عفونی می کند، تقویت می کند. گواوا نیز در درمان گاستروآنتریت مفید است.

9) یبوست را از بین می برد

گفته شده است که یبوست به تنهایی می تواند منجر به 72 نوع مختلف بیماری شود، بنابراین هرگونه کمک به یبوست مفید است.فیبر داخل میوه گواوا از یبوست جلوگیری کرده و باعث نرم شدن حرکات روده می شود.

10)سلامت مغز را بهبود می بخشد

یکی دیگر از مزایای فوق العاده گواوا، وجود ویتامین B3 و B6 در آنها است. ویتامین B3 همچنین به عنوان نیاسین شناخته می شود) می تواند جریان خون را افزایش دهد و عملکرد شناختی را تحریک کند، در حالی که ویتامین B6 یک ماده مغذی بزرگ برای عملکرد مغز و عصب است.

11) درمان سرفه و سرما خوردگی

آب میوه گواوا خام و نابالغ، یا عصاره برگ های آن، در کاهش سرفه و سرماخوردگی با کاهش مخاط، ضدعفونی دستگاه تنفسی، گلو و ریه ها و مهار فعالیت های میکروبی با خواص رطوبتش بسیار مفید است.

12) کاهش وزن

گواوا برای افرادی که مایل به از دست دادن وزن هستند بدون آسیب رساندن مصرف پروتئین، ویتامین ها و فیبر، بسیار مفید است. گواوا، دارای مقدار زیادی چربی است و هیچ کالری ندارد و تعداد کمی از کربوهیدرات قابل هضم را دارد.

گواوا

13) مراقبت از پوست

آنتی اکسیدان های غنی از گواوا و مواد ضد عفونی کننده کمک می کنند پوست شما را درخشان کنند و از نشانه های پیری زودرس جلوگیری کنند، چین و چروک و دیگر اختلالات پوستی را نیز درمان می کنند.

14) کاهش استرس

آب گواوا غنی از ویتامین C و تعدادی از مواد مغذی مهم دیگر است که می تواند به حذف رادیکال های آزاد و کاهش استرس در بدن کمک کند.

15) کاهش دندان درد

برگها علاوه بر میوه ، مزایای بسیاری نیز دارند. آب از برگ های گواوت برای درمان درد دندان ها، لثه ها و زخم های دهانی شناخته شده است و در هنگام اعمال موضعی، روند بهبود زخم را سرعت می دهد. در نهایت، فرکانس تشنج، صرع و عفونت های باکتریایی را کاهش می دهد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits