دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
درمان سرطان خون با استفاده از سلول‌های بنیادی خون بند ناف
1
زمان مطالعه: 4 دقیقه
معجزه خون بندناف:خون بندناف یک منبع باارزش و غنی از سلول‌های بنیادی، بلوک‌های ساختمانی خون و سیستم ایمنی است که امروزه والدین زیادی در سراسر دنیا به کمک بانک‌های خون، آن را به عنوان پشتوانه‌ سلامت فرزندان خود در آینده حفظ و نگهداری می‌کنند.

معجزه خون بند ناف

خون بندناف یک منبع باارزش و غنی از سلول‌های بنیادی، بلوک‌های ساختمانی خون و سیستم ایمنی است که امروزه والدین زیادی در سراسر دنیا به کمک بانک‌های خون، آن را به عنوان پشتوانه‌ سلامت فرزندان خود در آینده حفظ و نگهداری می‌کنند.با دلگرم همراه باشید.

معجزه خون بندناف

خون بندناف یك منبع با ارزش و غنی از سلول‌های بنیادی، بلوك‌های ساختمانی خون و سیستم ایمنی است كه امروزه والدین زیادی در سراسر دنیا به كمك بانك‌های خون، آن را به عنوان پشتوانه‌ سلامت فرزندان خود در آینده حفظ و نگهداری می‌كنند.خون بندناف كه به عنوان خون جفتی شناخته شده است، خونی است كه در جنین در حال تكوین داخل رحم جریان دارد و مشخص شده است كه سلول‌های بنیادی موجود در آن در بازسازی و ترمیم بافت‌های مختلف بدن به دنبال آسیب و جراحت موثر بوده و می‌توانند به درون بافت‌های آسیب‌دیده‌ای كه بخش عمده سلول‌های آنها از بین رفته است، پیوند زده شوند و به ترمیم و رفع نقص در آن بافت بپردازند.

معجزه خون بندناف

سلول بنیادی

سلول بنیادی یك سلول با توانایی ایجاد سلول‌ اعضای مختلف بدن از جمله سلول‌های خونی، قلبی، عصبی، غضروفی و سایر سلول‌ها‌ست كه در طول دوره رشد جنینی پرورش یافته و به سلول‌های بالغ و خاصی تبدیل می‌شود.در حال حاضر سلول‌های بنیادی برای درمان یا بهبود بیش از 70 نوع بیماری از جمله اختلالات خونی چون تالاسمی، نقص سیستم ایمنی، انواع سرطان‌ها (بویژه سرطان خون)، بیماری‌های ژنتیكی، ضایعات مغزی، كبدی، عصبی، دیابت، آلزایمر، ام اس و... موثر است و این در حالی است كه با ذخیره‌سازی خون بندناف و سلول‌های بنیادی علاوه بر قطع وابستگی كشور به خارج می‌توان بسیاری از هزینه‌های درمانی را نیز كاهش داده و شرایط درمان كامل‌تری را برای بیماران فراهم آورد.

تا چند سال پیش بندناف و جفت بعد از زایمان به‌عنوان یك زباله بیولوژیكی دور انداخته می‌شد در صورتی كه امروزه طی یك فرآیند غیر تهاجمی و بدون درد و بلافاصله بعد از زایمان، مقداری خون موجود در بندناف و جفت ـ كه نباید كمتر از 30 میلی‌لیتر باشد ـ در عرض چند دقیقه توسط خونگیرهای آموزش دیده بانك خون جمع‌آوری و به كیسه‌های خون منتقل می‌شود.

خونگیری به روش داخل رحمی كه در آن احتمال لخته شدن خون، پارگی جفت و تداخل خون مادر و نوزاد كمتر است نیز برای جمع‌آوری خون بندناف به كار می‌رود،از آنجا كه فرصت ذخیره‌سازی و نگهداری خون بند‌ناف نوزاد برای والدین محدود است، بهتر است زوجین در اواخر ماه هشتم بارداری یا اوایل ماه نهم برای انجام مراحل اولیه خونگیری به بانك‌های خون بند‌ناف مراجعه كنند.هرچند نهایت زمان نگهداری خون بند‌ناف از نظر تئوری همچنان مورد سوال است، اما نتایج آزمایش‌های انجام شده روی نمونه‌هایی كه 20 سال بعد از انجماد مورد بررسی قرار گرفته‌اند گویای سالم بودن نمونه‌ها بوده و توانایی بازسازی مجدد سیستم خون‌ساز را داشته‌اند.

خون بند‌ناف به صورت جداگانه برای هر شخص منجمد می‌شود و علاوه بر این‌كه برای خود نوزاد در بزرگسالی به راحتی قابل استفاده است در صورت اجازه صاحب خون می‌تواند برای خواهر، برادر، پدر و مادر و حتی اقوام نزدیك نوزادی كه خون بندناف از او گرفته شده است ـ چنانچه «HLAآنتی‌ژن لكوسیت انسانی» خون آنها تا حدودی با هم همخوانی داشته باشد ـ مورد استفاده قرار گیرد.

معجزه خون بندناف

افرادی كه به هر دلیلی از اهدای خون، معاف هستند، مبتلایان به بیماری هپاتیت B، C، سیفیلیس و ایدز، كسانی كه طی یك سال گذشته مبتلا به سرخجه، آبله‌مرغان، توكسوپلاسموز، تبخال و... شده‌اند و همچنین افرادی كه در این مدت شیمی‌درمانی نموده، سابقه خالكوبی (تاتو) داشته یا هورمون دریافت‌ كرده‌اند، نمی‌توانند جهت ذخیره‌سازی خون بندناف اقدام كنند.

خواهشمنديم اگر سوال يا نکته‌اي براي مطلب معجزه خون بندناف

در ذهن شما باقي مانده است، آن‌را در قسمت نظرات با ما و ساير کاربران به اشتراک بگذاريد.

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits