دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
درمان چسبندگی چشم نوزاد
11
زمان مطالعه: 5 دقیقه
درمان چسبندگی چشم نوزاد:درمان سنتی عفونت و چسبندگی چشم نوزادان/با دلگرم همراه باشید تا با راه های مناسب برای درمان چسبندگی چشم کودک آشنا شوید.

درمان سنتی عفونت و چسبندگی چشم نوزادان

با دلگرم همراه باشید تا با راه های مناسب برای درمان چسبندگی چشم کودک آشنا شوید.

درمان چسبندگی چشم کودک

درمان چسبندگی چشم کودک

عفونت و چسبندگی چشم نوزادان


یكی از بیماری هایی كه ممكن است نوزادان مخصوصا در بدو تولد بدان دچار شوند بیماری عفونت چشم نوزاد است. عفونت چشم نوزاد که به آن قی چشم نوزاد یا قی چشم بچه یا به اصطلاح بعضی ها ، چرک چشم هم گفته می شود ممکن است در طول هفته های اولیه پس از تولد کودک چندین مرتبه رخ بدهد. قی چشم ممکن است در یک چشم یا هر دو چشم نوزاد وجود داشته باشد.

درمان چسبندگی چشم کودک

علائم عفونت چشم نوزادان کدامند؟


عفونت چشم نوزادان هم همانند سایر بیماری ها یک سری علائمی دارد. مهمترین علامت عفونت چشم نوزاد ، جمع شدن مایع زرد رنگ یا عفونت در چشم و نیز باز نشدن و چسبندگی پلک ها می باشد. انگار یک مایع چسبنده ای در قسمت مژه چشم نوزاد وجود دارد. بستگی به میزان عفونت ، مقدار این مایع ممکن است کم یا زیاد باشد.

چسبندگي پلاك‌ها و جمع شدن ترشح زرد رنگ در گوشه چشم كه مانع باز شدن چشم نوزاد مي‌شود از علائم عفونت چشمي در نوزادان است. اين عفونت به سرعت به درمان جواب مي‌دهد؛ در عده‌اي از نوزادان عفونت چشمي تكرار و علي‌رغم استفاده از قطره و مراجعه به پزشك در فاصله كوتاه مدت عفونت تكرار مي‌شود.

در چشم مجرايي به نام مجراي اشكي وجود دارد كه اشك را وارد بيني مي‌‌كند، تنگ بودن اين مجرا از مهمترين عوامل مستعد عفونت در چشم نوزادان به شمار مي‌رود؛ بر همين اساس در نوزاداني كه دچار اين مشكل باشند، علت اصلي عفونت چشم را تنبلي مجراي اشك مي‌دانند. براي درمان عفونت چشمي در صورتي كه مجراي اشكي تنگ شده قطره‌‌اي را كه پزشك تجويز كرده به چشم نوزاد ريخته و از گوشه چشم به سمت بيني ماساژ دهند تا تنگي مجرا اشكي باز شود.

در صورتي كه با قطره و ماساژ، مجراي اشك نوزاد باز نشود، نوزاد را بايد نزد چشم پزشك برده تا به وسيله ميله مجراي اشك طفل را باز كند.اين متخصص اطفال، جمع شدن ترشح زرد رنگ كه در گوشه چشم جمع مي‌شود و مانع از باز شدن چشم نوزاد مي شود و چسبندگي پلك‌ها را از علايم عفونت چشمي در نوزادان دانست.

در بعضي از خانواده‌ها خصوصاً بعضي از استان‌ها رسم است كه داخل چشم نوزاد را سرمه بكشند؛ از آنجايي كه در سرمه‌ها مواد شيميايي و سمي ديده شده اين كار ‌آنها موجب عفونت در چشم نوزاد مي‌شود.

درمان چسبندگی چشم کودک

درمان خانگی و سنتی عفونت چشم نوزادان


در اکثر مواقع می توانید عفونت چشم نوزاد را به راحتی در خانه با روش سنتی و طبیعی درمان نمایید و نیازی به روش ها و داروهای شیمیایی نیست.درمان عفونت چشم نوزاد شامل دو مرحله است: یکی درمان عفونت چشم نوزاد و دیگری باز کردن مجرای اشکی نوزاد.


به منظور درمان طبیعی عفونت چشم نوزاد دلبندتان مراحل زیر را انجام دهید:

مقداری شهد عسل طبیعی (تاکید می شود عسل کاملا طبیعی) را در استکان تمیزی ریخته و کمی آب جوش به آن اضافه نموده و با یک قاشق چایخوری تمیز هم زنید تا آب با عسل مخلوط شده و آب عسل درست شود و سپس بگذارید تا خنک گردد. توجه داشته باشید که شهد عسل کاملا صاف بوده و مواد زائد نداشته باشد. جهت اطمینان از صاف شدن شهد عسل می توانید آب عسل تهیه شده را از یک صافی تمیز و ضد عفونی شده عبور دهید تا ناخالصی های احتمالی آن گرفته شود.

چنانچه پلک نوزاد چسبنده بوده و چشم نوزاد باز نمی شود ، مقداری پنبه تمیز را به آب عسل حاصله آغشته نموده و سعی کنید چشم نوزاد را با آن تمیز کنید تا عفونت و مواد زائد موجود در چشم از بین برود. سعی کنید عمل تمیز کردن چشم نوزاد را از طرف گوشه داخلی چشم (نزدیک بینی) به طرف گوشه بیرونی آن انجام دهید. پس از انجام این کار و زمانی که چشم نوزاد باز شد ، را انجام دهید.

زمانی که چشم کودک باز است و عفونت باعث بسته شدن آن نشده است ، مقداری از آب عسل حاصله را توسط قاشقی تمیز از طرف گوشه داخلی چشم نوزاد (نزدیک بینی) به طرف گوشه دیگر چشم نوزاد و داخل چشم نوزاد بریزید. برای اینکه آب عسل داخل گوش نوزاد نریزد می توانید یک تکه کاغذ دستمالی را در گوشه بیرونی چشم نوزاد نگهدارید. در واقع چشم نوزاد را با آب عسل شستشو دهید.عمل تمیز کردن چشم نوزاد با آب عسل را می توانید چند مرتبه تکرار نمایید.

شیر مادر هم بهترین تمیزکننده چشم نوزادان است. مادران محترم می توانند مقداری از شیر خود را در قاشق مرباخوری دوشیده و با آن چشم نوزاد خود را شستشو دهند.باز کردن مجرای اشکی چشم نوزاد
علاوه بر تمیز نمودن و درمان عفونت چشم نوزاد لازم است تا مجرای اشکی چشم نوزاد هم باز شود.

جهت باز کردن مجرای اشکی چشم نوزاد ، می توانید پس از درمان عفونت چشم و برطرف نمودن چرک چشم نوزاد ، با انگشت کوچک خود ناحیه بین گوشه داخلی چشم و بینی نوزاد را به آرامی مالش دهید. این مالش باعث می شود که مجرای اشکی چشم نوزاد باز شود.

درمان چسبندگی چشم کودک

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.5 از 5 (11 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits