دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علت دل درد کودکان و نوزادان
2
زمان مطالعه: 9 دقیقه
علت دل درد کودکان و نوزادان-کولیک یا دل درد نوزادان، علائم و راه های درمان آن -براي رفع دل درد نوزاد زير 3 ماه چيكار كنيم +دوستان باتجربه لطفا-نفخ نوزادان(کولیک - دل پیچه) -توصیه بهداشتی : رفع دل درد نوزادان

علت دل درد کودکان و نوزادان

علت دل درد کودکان و نوزادان

یک فوق تخصص گوارش اطفال دل درد را امری شایع در کودکان عنوان کرد که موجب مراجعه یک چهارم کودکان به مطب پزشکان اطفال می‌شود.وی اظهار داشت: تقریباً همه کودکان در دوران کودکی دچار دل درد می‌شوند و علت این عارضه در سنین مختلف متفاوت است در واقع می‌توان گفت بیش از صد علت برای دل‌ درد وجود داردایشان گفت: دل درد در نوزادان قولنج یا کولیک خوانده می‌شود، کودکان نمی‌توانند حرف بزنند بنابراین درد خود را با گریه و بی‌تابی نشان می‌دهند.

دل درد در نوزادان موقتی است و بیشتر کودکان با این دل درد مواجه می‌شوند و این مدل در بعد از یکی، دو ماه چه بر اثر مصرف دارو یا بدون دارو فروکش می‌کنند.این فوق تخصص گوارش اطفال تصریح کرد: اگر دل درد در 4 یا 5 ماهگی نیز ادامه یابد باید به دنبال علت دیگری برای آن باشیم معمولاً کودکان در این سنین بر اثر حساسیت نسبت به پروتئین موجود در شیر گاو دچار دل درد می‌شوند بنابراین اصلاح الگوی تغذیه می‌تواند در رفع این نوع دل درد مؤثر باشد.

خاتمی اظهار داشت: در دوران شیرخوارگی که از 2 ماهگی تا یک سالگی است عواملی مانند اسهال و انواژیناسیون موجب دل درد می‌شود که گاهی نیاز به جراحی پیدا می‌شود مثلاً کودک 7، 8 ماهه ناگهان شروع به گریه می‌کند حدود 5، 6 دقیقه آرام است، دوباره گریه می‌کند و این روند ادامه دارددر حدود 10، 12 سالگی علت دل درد در کودکان ورم یا زخم معده اسوی افزود: در این موارد حتماً باید به پزشک مراجعه شود و با اقداماتی مانند سونوگرافی و احیاناً جراحی به رفع دل درد پرداخته شود.

رئیس انجمن پزشکان کودکان گفت: دل درد در کودکان بالای 2 سال بر اثر عواملی مانند آپاندیسیت است آپاندیسیت معمولاً با دل درد شروع می‌شود و با استفراغ و تب همراه می‌شود که پس از معاینه محل درد کودک تحت نظر قرار گرفته و در صورت صلاحدید با جراح عمل آپاندیسیت انجام می‌شود همچنین در این سنین اسهال و استفراغ عامل درد است.

وی خاطرنشان کرد: در حدود 10، 12 سالگی علت دل درد در کودکان ورم یا زخم معده است. کودکان در این سنین می‌توانند توضیح دهند که بر اثر غذا خوردن دچار دل درد می‌شوند این دل درد شب‌ها موجب بیداری کودک می‌شود و محل آن زیر جناغ سینه است که نشان می‌دهد معده کودک دچار زخم یا ورم شده است.

علت دل درد کودکان و نوزادان

اگر شما هم به تازگي صاحب يك كوچولو شده باشيد، حتما ميدانيد كه گريه كردن او در طول شب، وقتي مي خواهيد بخوابيد چه درد سر بزرگي است؛ اما چرا كودكان نو رسيده گريه ميكنند؟ ما در اينجا 4 راه حل براي گريه كودكان كه ناشي از دل درد است را به شما آموزش ميدهيم.

نوزادان وقتي كه به دنيا مي آيند، از شير مادر تغذيه ميكنند و هنگامي كه خيلي گرسنه هستند با ولع شير مي خورند و بنابراين همراه شير مقداري هوا هم وارد معده شان ميشود و همين هوا موجب فشار روي معده ميشود كه نوزاد را دچار د لدرد ميكند و معمولا نوزاداني كه بيشتر هوا مي بلعند، دچار اين مشكل مي شوند. علاوه براين نوزاداني هستند كه روده هايشان قولنج دارد. تغذيه اين نوزادان بايد مرتب باشد و با آرامش با آنها رفتار شود

و پس از دادن شير حتما بايد هواي داخل معده شان را خارج كنند. او را بالا و پايين نيندازند. به آرامي به پشتشان بزنند و همين آروغ هاي كوچولو باعث مي شود كه هواي داخل معده آنها خارج شود و گاهي اوقات از داروهايي كه ضدنفخ شكم هست هم ميتوان استفاده كرد؛ اما اگر نوزادي هست كه با اين كارها مشكل اش حل نمي شود، حتما بايد به پزشك مراجعه شود و نكته اي كه مادران بايد بدانند اين است كه زبان نوزادان گريه است.

دكتر مدني متخصص كودكان و نوزادان

مامان شير و سويا و بادام نخور

حتما براي شما هم پيش پيش آمده است كه ببينيد كوچولويتان در مواقع خاصي بيش از ساير موارد گريه مي كند، در اين صورت بايد به رژيم غذايي خودتان هم نيم نگاهي بيندازيد. پزشكان ميگويند رژيم غذايي مادر مي تواند باعث دلدرد و گريه در كودكان شود. اگر در شير مادر غذاهاي آلرژي زا وجود داشته باشد، مي تواند

باعث ورود اين مواد از طريق شير به نوزاد شود و دل درد هاي كويلك را در نوزاد به وجود بياورد. پزشكان مي گويند اگر مادر در 6 ماه اول زندگي اش مراقب رژيم غذايي اش باشد، نوزاد او كمتر دچار چنين مشكلاتي خواهد شد. شير گاو، گندم، سويا و بادام از جمله اين خوراكيها هستند و مطالعه روي 90 مادر و كودك نشان داد كه با حذف اين خوراكيها از رژيم غذايي مادر در طي يك هفته كودكان شان كمتر از دلدرد گريه كردند.

برايم سرشيشه نفخ بخر

خيلي از كوچولوها پس از شير خوردن دچار دلدرد ميشوند، چون اين سرشيرها هستند كه باعث ميشوند نوزاد مقدار زيادي هوا همراه شير ببلعد و معده اش باد كند و دچار دلدرد و بيقراري شود. به تازگي شركت فيليپس با طراحي، ساخت و ارائه يك شيشه شير مخصوص، اين مشكل را براي هميشه براي مادران، به ويژه مادراني كه تجربه كافي در زمينه بچه داري ندارند،

حل كرده است. اسم اين شيشه شير فيليپس- اونت است كه از پل يپروپيلن نرم و شفاف ساخته شده است و از اولين محصولات بدون BPA در بازار به شمار ميرود. اين شيشه تاييديه كلينيكي ضدنفخ (دلدرد) را داراست و به شما و خانواده (احتمالا تازه كار) شما كمك ميكند كه خواب راحتي داشته باشيد. گفتني است، از دهه 1930 ميلادي به اين سو ، همواره نگرانيهايي درباره استفاده از تركيب BPA در كالاهاي مصرفي وجود داشته است

علت دل درد کودکان و نوزادان

كه در سال 2008 پس از گزار شهاي عديده اي كه ايمني استفاده از اين ماده را زير سوال برده بود، توليدكنندگان برتر جهاني اقدام به حذف آن از محصولات خود كردند. ضمن اينكه در سال 2010 اداره دارو و غذاي آمريكا FDA گزارش جديدي را ارائه كرد و نگراني خود را از قرارگرفتن نوزادان و كودكان در معرض اين ماده ابراز كرد. حالا فيليپس- اونت همان شيشه شيري است كه اين ماده در ساخت آن به كار نرفته است كه از يك طرف هم باعث دلدرد نوزاد شما نميشود و هم از مواد پلاستيكي مضر در آن خبري نيست.

شربت گريپ ميكسچر ممنوع

در يخچال منزل هر خانم بچه داري يك شربت گريپ ميكسچر پيدا ميشود كه خيليها آن را دواي هر درد كودكشان ميدانند ولي فراموش نكنيد كه اگر نوزادتان دچار دلدرد شد به او اين شربت را ندهيد. اگر نوزادان به دلدرد يا قولنج دچار شد، هرگز از شربت گريپ ميكسچر خارجي كه بيشتر به صورت قاچاق وارد ايران ميشود، استفاده نكنيد.

اين فرآورده كه حاوي 50 ميلي گرم سديم بيكربنات، 0017 / 0 ميلي ليتر روغن زيره و 0017 / 0 ميلي ليتر روغن شويد و 500 ميلي گرم سوكروز در هر ميلي ليتر است. به علت عدم اطمينان از سلامتي آن براي شيرخواران زير يك ماه قابل تجويز نيست. علاوه بر آن به علت سوكروز موجود در آن مصرف اين فرآورده در شيرخواران مبتلا به بعضي اختلالات متابوليسمي ژنتيكي،

نظير جذب نامناسب گلوكز، گالاكتوز، كمبود سوكراز، ايزومالتاز و عدم تحمل فروكتوز مجاز نيست. اين داروها بيشتر به علت توزيع قاچاقي و كنترل نشده در شرايط نامناسبي نگهداري و حمل ميشوند كه احتمال فاسد شدن آنها زياد است. اگر هم ميل داريد از اين دارو استفاده كنيد، با متخصص كودكان مشورت و آن را از مراكز معتبر تهيه كنيد.

مامان به من داروي گياهي نده

وقتي دل كودك درد ميگيرد، همه اعضاي خانواده بسيج مي شوند و هر كدام يك داروي گياهي را توصيه ميكنند، ولي نكته اصلي اين است كه پدر و مادر بايد دلدرد كودكان را جدي بگيرند و از خوددرماني براي مقابله با اين مشكل بپرهيزند، چرا كه درمان نكردن به موقع و صحيح ميتواند باعث عواقب جبران ناپذيري در سلامت كودكان شود. آموزش و ارتقاي سطح آگاهي خانواده ها و پزشكان

جهت تشخيص و درمان بيماري هاي گوارشي كودكان براي پيشگيري از بحراني شدن بيماري و احتمال مرگ و مير آنها بسيار حائزاهميت است. بيش از 100 نوع علت دل درد در كودكان تعريف شده است. تشخيص و درمان صحيح دلدرد تنها از طريق پزشك بايد انجام گيرد و خانواده ها از دادن داروهاي گياهي، شيميايي و خوددرماني براي بهبود دلدرد كودكانشان جدا خودداري كنند.

دل دردهايي كه با علايمي نظير تب، سرفه، درد دست و پا، اسهال و استفراغ همراه است و به سادگي درمان نمي شود، بايد جدي گرفته شود. دلدردهايي كه در نوزادان يك و 2 ماهه بروز ميكند، كوليت يا درد به صورت قولنج نام دارد كه با گريه، جيغ زدن و جمع كردن دست و پاي كودك به سمت شكم به مدت يك تا دو ساعت و غالبا در شبها همراه است كه مادران ميتوانند در اين مواقع نوزاد را بغل كنند

تا هواي داخل معده نوزاد تخليه شود. دلدردها به دو نوع با علت و بدون علت تقسيم مي شود. در كودكان سنين 3 تا 4 سال، دل درد با اسهال و استفراغ همراه است و برگشت غذا (ريفلاكس)، ورم معده و روده، كبد، آپانديسيت، سنگ كيسه صفرا و كليه و بيش از 100 نوع بيماري از علت هاي دلدرد در كودكان به شمار مي آيد.

دل درد مزمن كه بيش از 3 ماه طول ميكشد، معمولا 15 تا 20 درصد كودكان سنين 4 تا 6 سال را مبتلا مي كند. خوددرماني نه تنها به بهبود دل درد كودكان كمكي نميكند، بلكه باعث تشديد بيماري نيز مي شود بسياري از دل دردهاي كودكان در صورت درمان نشدن از جمله اسهال به فوت منجر مي شود، بنابراين مراجعه به موقع به پزشك جهت تشخيص صحيح علت دلدرد و درمان به موقع آن اهميت به سزايي دارد.

گردآوری: مجله ی اینترنتی دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits