دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
تفاوت بین پوشه های System32 و SysWowo64 در سیستم عامل ویندوز چیست؟
0
زمان مطالعه: 5 دقیقه
فایل ها در سیستم عامل ها 64بیتی و 32 بیتی چه تفاوتی با یک دیگر دارند؟ تفاوت های پوشه های System32 و SysWowo64 در سیستم عامل ویندوز چیست؟

فایل های سیستم 64 بیتی و 32 بیتی

اگر در حال حاضر روی یک پلتفرم کامپیوتر شخصی با پردازنده 64 بیتی و همچنین ویندوز 64 بیتی در حال خواندن این مطلب هستید مطمئناً باید بدانید که در سیستم عامل های 64 بیتی دو نوع پوشه Program Files وجود دارد. در واقع این دو پوشه، دو ساختار جداگانه برای تعریف فایلهای سیستمی تحت سیستم 64 بیتی و 32 بیتی تعریف می کنند.

البته بر خلاف نام هر یک از این پوشه ها، جالب است بدانید پوشه System32 پر از فایل های 64 بیتی بوده و به طبع پوشه SysWOW64 نیز حاوی فایلهای 32 بیتی زیادیست.
پوشه System32 شامل فایل های سیستمی ویندوز اعم از فایل های کتابخانه ای DLL و برنامه هایی تحت فرمت EXE هستند که به عنوان بخشی از سیستم عامل به وظایف خود عمل می کنند. البته ناگفته نماند که گاهی اوقات برخی از نرم افزارهای غیربومی ویندوز نیز، فایل های DLL خود را در این پوشه نیز قرار می دهند. با دلگرم همراه باشید.


جداسازی کتابخانه های 32 بیتی و 64 بیتی از یکدیگر:

در یک ویندوز 64 بیتی، در درایوی که سیستم عامل ویندوز نصب شده است ما دو پوشه تحت عنوان C:\Program Files و C:\Program Files (x86) داشته که به ترتیب برای نگهدای برنامه های 64 بیتی و برنامه های 32 بیتی نقش خود را ایفا می کنند. جداسازی این فایل ها امری ضروریست چرا که برنامه های 64 بیتی به فایل های DLL 64 بیتی نیاز داشته و برنامه های 32 بیتی نیز به فایل های DLL 32 بیتی نیاز دارند.
اگر یک برنامه 32 بیتی سعی در بارگذاری فایل های مورد نیاز از کتابخانه های 64 بیتی را به درون خود داشته باشد با مشکل مواجه خواهد شد. در واقع با جدا کردن نرم افزارهای 32 بیتی و 64 بیتی از یکدیگر و قرار دادن آنها تحت پوشه های Program Files جداگانه، ویندوز مطمئن خواهد شد که تمامی فایل ها سر جای خود قرار داشته و مشکلی به وجود نمی آید.


System 32 و SysWOW64

تحت یک کامپیوتر 32 بیتی، تمامی برنامه های 32 بیتی فایل های خود را در مسیر (X86)C:\Program Files ذخیره کرده و در یک سیستم 64 بیتی نیز برنامه های 64 بیتی فایل های خود را درون C:\Program Files ذخیره می کنند.
صرف نظر از عدد 32 در نام پوشه System32، جالب است بدانید این پوشه شامل کتابخانه های 64 بیتی نیز هست و همچنین وجود عدد 64 نیز نشان دهنده این نیست که تمامی فایلها و کتابخانه ها همگی 64 بیتی هستند.
به طور کلی به هیچ وجه لازم نیست ذهن خود را درگیر چنین مسائلی کنید چرا که سیستم عامل ویندوز و برنامه های مربوطه به صورت خودکار فایل های مورد نیاز خود را به درستی شناسایی می کنند. اما به هر حال اگر زمانی لازم شد تا به صورت دستی نسبت به نصب فایل DLL اقدام کنید باید بدانید که کدام پوشه را باید مد نظر قرار دهید.

بیتی32 و 64 بیتی


WOW64

نام WOW64 در واقع بخشی از نامیست که به ویندوز 32 بیتی در تحت بستر ویندوز 64 بیتی اطلاق می شود. این حالت به توسعه دهندگان اجازه می دهد تا بتوانند برنامه های 32 بیتی را هم روی ویندوزهای 64 بیتی تولید کرده و منتشر کنند.
به عنوان مثال اگر شما یک برنامه 32 بیتی را روی یک ویندوز 64 بیتی نصب کنید به صورت پیشفرض سعی می شود تا تحت پوشه C:\Program Files عملیات نوشتن انجام شود و Wow64 نیز به آدرس C:\Program Files (x86) اشاره می کند. همچنین اگر این برنامه ها سعی در دسترسی به پوشه C:\Windows\System32 را داشته باشند نیز Wow64 به آدرس C:\Windows\SysWOW64 ارجاع خواهد داد.

البته دقت داشته باشید که تمامی این فرایندها به صورت مخفی در پس زمینه انجام شده و به هیچ وجه نیازی به درگیری شما و آگاهی از جزییات مورد اشاره نیست.

تفاوت بین پوشه های System32 و SysWowo64 در سیستم عامل ویندوز چیست؟

چرا System32، 64 بیتی و SysWOW64 نیز 32 بیتی است؟

جواب اولیه ای که می توان در پاسخ به این سوال داد این است که برنامه های 32 بیتی زیادی به صورت خاص و پیجیده ای کدگذاری شده تا بتوانند از پوشه C:\Windows\System32 استفاده کنند. زمانی که توسعه دهندگان نسبت به ریکامپایل این دست از برنامه ها برای نسخه های 64 بیتی ویندوز اقدام کرده اند آنها باز هم سعی کرده اند از همان پوشه C:\Windows\System32 استفاده کنند.
در واقع به جای تغییر نام پوشه و مجبور کردن توسعه دهندگان برای استفاده از یک نوع جدید، و جلوگیری از ایجاد مشکل در برنامه ها، شرکت مایکروسافت تصمیم کرده System32 را به عنوان پوشه استاندارد کتابخانه فایل های سیستمی در نظر بگیرد.
از آن طرف شرکت مایکروسافت نیز بعد از مدتی نسبت به ایجاد یک پوشه کتابخانه برای برنامه هایی که تحت لایه WoW64 اجرا می شوند اقدام کرد که در نهایت به SysWOW64 نامگذاری شد.

همچنین بخوانید:

هشت دلیل اصلی که چرا باید سیستم عامل ویندوز قابل احترام باشد!

آموزش تصویری مخفی کردن فایل‌ها و پوشه‌ها در سیستم عامل های مختلف

چطور فایلی را از سیستم عامل مجازی به سیستم عامل اصلی منتقل کنیم؟


بله درست است که ممکن است کمی احمقانه به نظر برسد که پوشه ای که عدد 32 در آن گنجانده شده حاوی محتویات 64 بیتی باشد. شاید مایکروسافت باید به این نکته زمانی که در ده 90 میلادی این نام گذاری را آغاز کرد توجه می کرد تا ساختار منطقی و استاندارد را امروز می داشتیم. به طور کلی اگر چه می شد این رویه یعنی انتخاب و تغییر نام مطابق روش منطقی را بعدها این شرکت اعمال می کرد اما این قضیه مشکلاتی در برنامه هایی که توسعه دهندگان قصد تولید آنرا دارند به وجود می آورد. در نتیجه مایکروسافت نیز چاره ای جزء قبول کردن این وضعیت نداشت و همان الگوی قدیمی را دست نخورده باقی گذاشت.


مطلب امروز هم به پایان رسید امیدواریم مورد توجه شما عزیزان قرار گرفته باشد منتظر مطالب اختصاصی مجله دلگرم در روزهای آتی باشید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits