دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
بهترین داروهای قند خون : قرص ‌های پایین ‌آورنده قند خون کدامند ؟
5
زمان مطالعه: 8 دقیقه
بهترین نتیجه درمانی از مصرف قرص‌ های پایین آورنده قند خون، تنها هنگام انجام هم‌ زمان فعالیت بدنی منظم، رعایت برنامه غذایی صحیح و در صورت لزوم کاهش وزن به دست می‌ آید.

قرص ‌های پایین ‌آورنده قند خون

دیابت نوعی بیماری شایعی است که معمولا در مراحل پیشرفته قابل تشخیص می باشد. روشهای مختلفی برای کاهش قند خون و انواع دیابت وجود دارد که ساده ترین آنها استفاده از برخی مواد غذایی و خوراکی ها می باشد.

افرادی که مبتلا به پیش دیابت هستند، دچار افزایش احتمال ابتلا به دیابت در آینده می شوند ، این همان چیزی است که باعث می شود تا جایی که می توانید برای داشتن زندگی سالم تلاش کنید.

قرص‌ هایی که به‌ طور معمول برای درمان دیابت مورد استفاده قرار می ‌گیرند، عبارتند از :

بهترین داروی درمان قند خون

1. گلی‌بن‌کلامید از قرص ‌های پایین ‌آورنده قند خون

گلی‌بن‌کلامید نوعی داروی خوراکی برای درمان دیابت می‌باشد. این دارو اصولاً در درمان بیماران مبتلا به دیابت نوع دو (غیر وابسته به انسولین) استفاده می‌شود.

گلی بن کلامید باعث تحریک و آزاد شدن مقادیر بیشتر انسولین از لوزالمعده (پانکراس) می‌شود. این کار را با بلوک گیرنده‌های پتاسیم در سلول‌های بتای جزایر لانگرهانس انجام می‌دهد.

انسولین هورمونی است که از پانکراس ترشح می‌شود و میزان قند خون را کنترل می‌کند. گلی بن کلامید معمولاً در درمان بیماران دچار دیابت نوع یک (وابسته به انسولین) بکار نمی‌رود، چرا که اساساً در این بیماران پانکراس قادر به ساخت انسولین نمی‌باشد.

البته مصرف بلندمدت گلی بن کلامید موجب افزایش حساسیت بافت‌های محیطی مانند کبد، عضلات و بافت چربی به انسولین می‌شود ولی این مکانیسم فرعی است.

عوارض جانبی گلی‌بن‌کلامید

گلی بن کلامید اصولاً داروی کم عارضه‌ای تلقی می‌شود. عارضه اصلی آن افت قند خون و افزایش وزن است. سایر عوارض:

  • سردرد
  • تهوع
  • ناراحتی معده
  • اسهال
  • یبوست
  • افزایش وزن
  • افت هوشیاری
  • تشنج
  • زردی چشم‌ها یا پوست
  • تیرگی ادرار یا کم رنگی مدفوع
  • تب
  • گلودرد
  • بثورات جلدی
  • خارش یا کهیر
  • تورم زبان لب‌ها یا صورت
  • حساسیت به نور آفتاب
  • خونریزی یا کبود شدگی غیر معمول

قرص ‌های پایین ‌آورنده قند خون

2. گلیبوراید از قرص ‌های پایین ‌آورنده قند خون

گلیبوراید داروی کاهنده قند خون میباشد

تداخلات دارویی گلی بوراید

  1. کلوفیبرات
  2. تیروتروپین آلفا
  3. پگ اینترفرون آلفا 2بی
  4. آسبوتولول
  5. گرپافلوکساسین
  6. آمینولوولینیک اسید خوراکی
  7. کاناگلیفلوزین
  8. لوماکافتور / ایواکافتور
  9. آمینولوولینیک اسید موضعی

قرص ‌های پایین ‌آورنده قند خون

3. کلرپروپامید قرص پایین ‌آورنده قند خون

کلرپروپامید در درمان بیماری دیابت تیپ ۲ (دیابت بزرگسالان یا غیروابسته به انسولین) مصرف می‌شود.

مانند سایر سولفونیل اوره‌ها احتمالاً موجب آزاد شدن مقادیر بیشتر انسولین از لوزالمعده و تاثیر بیشتر انسولین بر گیرنده‌ها می‌شود.

عوارض جانبی کلرپروپامید

عوارض گوارشی، مشکلات خونی، حساسیت، کاهش قندخون.

قرص ‌های پایین ‌آورنده قند خون

4. متفورمین قرص پایین ‌آورنده قند خون

متفورمین به عنوان کاهنده قند خون در درمان دیابت نوع دو (دیابت غیروابسته به انسولین) بکارمی‌رود. متفورمین در اختلال متابولیسم کربوهیدرات و درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک تجویز می‌شود. افرادی که دیابت نوع دوم دارند، سطح قند خونشان بالاتر از حد نرمال است. متفورمین دیابت را درمان نمی‌کند، بلکه کمک می‌کند تا سطح قند خون در رِنج نرمال بماند

البته به تازگی قرص‌ های متعدد دیگری نیز برای درمان دیابت نوع 2 به بازار عرضه شده‌اند که هنوز استفاده از آن ها خیلی رایج نشده است. در هر حال شما باید نام قرص‌های مصرفی خود را بدانید و اگر به خاطر سپردن آن ها برای تان مشکل است، نام قرص و تعداد دفعات مصرفی را روی یک کارت یادداشت کنید و همراه خود داشته باشید.

قرص های پایین آورنده قند خون

عملکرد قرص های پایین آورنده قند خون

توجه داشته باشید که قرص های پایین آورنده قند خون همان انسولین نیستند و محتوی انسولین نیز نمی ‌باشند. این قرص‌ ها در افراد دیابتی که بدن شان هنوز انسولین می‌ سازد، مصرف می ‌شوند و از راه‌های زیر سبب کاهش غلظت قند خون می ‌گردند:

  1. کمک به بدن برای آزاد شدن بیشتر انسولین در خون
  2. تسهیل ورود قند به داخل سلول
  3. کاهش میزان تولید قند در کبد

آیا مصرف قرص ‌های خوراکی برای کنترل قند خون کافی است ؟

قرص ‌های پایین آورنده قند خون فقط در دیابتی‌ های نوع 2 که قند خون شان با رژیم غذایی و فعالیت بدنی کنترل نشده است، مورد استفاده قرار می ‌گیرند.

مصرف قرص های پایین آورنده قند خون به معنای ترک انجام فعالیت بدنی منظم و عدم رعایت برنامه غذایی صحیح نیست چرا که در این صورت، استفاده از این قرص ‌ها به تنهایی کمک‌ کننده نخواهد بود.

با مصرف منظم قرص‌ های تجویز شده توسط پزشک، رعایت رژیم غذایی صحیح و ورزش منظم، غلظت قند خون خود را در حد طبیعی نگه دارید و از پیدایش عوارض افزایش قند خون جلوگیری کنید.

عوارض قرص های پایین آورنده قند خون

قرص های پایین آورنده قند خون عوارض جانبی اندکی دارند اما مانند همه داروها باید با دقت مصرف شوند. پزشک مناسب‌ ترین قرص خوراکی را با توجه به شرایط جسمی شما تجویز می ‌کند اما گاهی اوقات ممکن است با مصرف این قرص‌ ها مشکلات زیر پدید آید:

  • برخی افراد ممکن است با مصرف قرص گلی‌بن کلامید دچار بثورات پوستی شوند که البته با قطع مصرف قرص، این عارضه از بین خواهد رفت.
  • قرص‌های خوراکی ممکن است با داروهای دیگر تداخل اثر داشته باشند. به طور مثال هنگامی که این قرص ‌ها را مصرف می ‌کنید، از مصرف آسپرین بپرهیزید و برای تسکین درد از استامینوفن استفاده نمایید.
  • البته در افرادی که به دلیل مشکلات قلبی آسپرین مصرف می ‌کنند، میزان آسپرین مصرفی روزانه برای آن ها مشکلی ایجاد نخواهد کرد.
  • گلی‌بن‌کلامید می‌تواند در برخی افراد باعث کاهش شدید غلظت قند خون شود بنابراین با مصرف این دارو باید برنامه غذایی را به درستی رعایت نمایید.
  • با شروع مصرف قرص متفورمین ممکن است مشکلات گوارشی مانند تهوع و اسهال رخ دهد که معمولا ظرف چند روز از بین می ‌روند، برای جلوگیری از ایجاد حالت تهوع، بهتر است این قرص همراه با غذا یا پس از غذا استفاده شود.
  • افراد دیابتی که قرص متفورمین مصرف می ‌کنند، باید به‌ طور سالانه از نظر وضعیت کبد و کلیه‌ها بررسی شوند.

مدت زمان مصرف قرص های پایین آورنده قند خون

به دلیل تفاوت اثر قرص گلی‌بن کلامید و متفورمین، بهتر است گلی‌بن کلامید نیم ساعت پیش از مصرف غذا و قرص متفورمین برای کاهش عوارض گوارشی مثل تهوع، همراه با غذا یا بلافاصله پس از آن خورده شود.

مدت زمان مصرف قرص های پایین آورنده قند خون

این قرص ‌ها باعث بهبود قطعی دیابت نمی‌ شوند بلکه با روش ‌های مختلف به کنترل غلظت قند خون کمک می ‌کنند.

  1. اگر با یک نوع قرص کنترل مطلوب قند خون حاصل نشد، ممکن است پزشک استفاده هم ‌زمان از دو نوع قرص را تجویز نماید.
  2. اگر فرد دیابتی به علت یک عفونت شدید یا مشکل قلبی یا عمل جراحی، در بیمارستان بستری شود، ممکن است در طول دوران بستری به تزریق انسولین نیاز پیدا کند. در این صورت پزشک معالج میزان انسولین لازم (که جایگزین قرص ‌ها می ‌شود) را برای وی تجویز خواهد کرد.
  3. اگر دیابت شما با مصرف قرص کنترل نشود، ممکن است پزشک به منظور ایجاد کنترل مطلوب، تزریق انسولین را برای شما شروع کند.

اگر بیمار شدم و اشتهای غذا خوردن نداشتم، باز باید قرص بخورم ؟

  1. در صورتی که می ‌توانید غذا بخورید حتما مصرف قرص را ادامه دهید.
  2. سعی کنید در دوران بیماری غذای معمولی مصرف نمایید و مایعات(بدون شیرینی) زیاد بخورید.
  3. اگر به علت تهوع، استفراغ و... قادر به خوردن غذا نیستید، به سرعت با پزشک خود تماس بگیرید.
  4. اگر نمی‌ توانید غذای معمولی بخورید، سعی کنید به جای آن سوپ، شیر یا آب‌میوه مصرف نمایید.
  5. کلا در دوران بیماری باید با پزشک خود در ارتباط باشید.


بیشتر بخوانید :

بهترین داروی دیابت چیست؟

روش های پایین آوردن قند خون سریع و آسان را بیاموزید

با تشکر از همراهی شما با مجله دلگرم
قرص ‌های پایین ‌آورنده قند خون قرص هایی هستند برای کنترل و پایین نگه داشتن قند در افراد دیابتی. از این رو دلگرم تمامی این قرص های خوراکی را برای شما عزیزان تحت عنوان بهترین داروی درمان قند خون قرار داده ایم. پس از استفاده بردن از این صفحه و به اشتراک گذاشتن آن با عزیزانتان میتوانید سوالات خود را در مورد قرص ‌های پایین ‌آورنده قند خون از پزشکان دلگرم بپرسید و منتظر پاسخ خود باشید .



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.2 از 5 (5 رای)  
    توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

    ۱ دیدگاه

    شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

    علی اکبر عابدینی | ۲ ماه پیش
    در قرصهای اعلام شده کاهش قند خون قرص پیتوز 30 قید نشده که من در حال حاضر حسب دستور پزشک متخصص استفاده مینما یم . راهنمائی کنید ممنو نم .
    0
    0
    
    hits