دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
۵ خرداد روز نسیم مهر روز ملی حمایت از خانواده زندانیان گرامی باد
4
زمان مطالعه: 7 دقیقه
پنجم خرداد ماه مصادف با روز ملی حمایت از خانواده زندانیان درحالی گرامی داشته می شود که این خانواده ها در معرض انواع آسیب های اجتماعی، فرهنگی، روانی و اقتصادی قرار دارند .

روز نسیم مهر روز ملی حمایت از خانواده زندانیان گرامی باد

بزه دیدگان واقعی خانواده های زندانیان هستند که هیچ نقشی در جرم سرپرست خانواده ندارند، اما به گونه ای غیرمستقیم مجازات می شوند و بار سنگینی از نگاه منفی جامعه را بدوش می کشند.

پنجم خردادماه روز ملی حمایت از خانواده زندانیان و روز نسیم مهر بهانه‌ای برای برپایی جشن‌ها و گردهمایی‌ها است تا از خانواده‌های زندانیان؛ این بی گناهان قربانی جرم حمایت شود.

پنجم خرداد ماه مصادف با روز ملی حمایت از خانواده زندانیان درحالی گرامی داشته می شود که این خانواده ها در معرض انواع آسیب های اجتماعی، فرهنگی، روانی و اقتصادی قرار دارند.

آنها افرادی بی گناه و از اقشار ضعیف جامعه هستند که با زندانی شدن سرپرست خانواده در معرض انواع آسیب های اجتماعی، فرهنگی، روانی و اقتصادی قرار می گیرند.

اگرچه روز پنجم خردادماه به عنوان روز ملی حمایت از خانواده زندانیان یا روز نسیم مهر نامگذاری و در تقویم رسمی کشور ثبت شده است .

اما قشر آسیب پذیر خانواده زندانیان به رغم محرومیتهای بسیار به دلیل نگاه منفی که اعضای جامعه به خانواده های آنان دارند، از مسیر جذب کمک‌های مردمی دور شده اند .

بدون تردید اکثریت قریب به اتفاق خانواده های زندانیان را که هیچ نقشی در ارتکاب جرم ازسوی فرد بزهکار نداشته اند باید در زمره اولین قربانیان جرم و جنایت در جامعه به حساب آورد.

بر اساس تحقیقات صورت گرفته اکثر خانواده های زندانیان، نیازمند حمایت مبرم هستند. گر چه نهادهای حمایتی درحد بضاعت خود به این خانواده ها خدمات ارائه می کنند.

اما فقدان نظام جامع حمایتی و کمبود اعتبارات، شرایط دشواری را برای زندگی روزمره آنان به وجود آورده است؛ به نحوی که حتی در غالب موارد برای تامین حداقل نیازها دچار بحران های جدی می شوند. در حالی که باید دغدغه این خانواده ها صرفا حبس سرپرست خانواده باشد.

درصورت عدم حمایت از این خانواده ها شاهد رشد چشمگیر طلاق همسران زندانیان، ترک تحصیل فرزندان، ناهنجاری های اجتماعی و روانی، گرایش اعضای خانواده به مشاغل کاذب و تکدی گری خواهیم بود و باید این زنگ خطر را به صدا درآورد که در آتیه باید شاهد ورود تعداد قابل توجهی از اعضای خانواده زندانیان به چرخه جرم باشیم.

از سوی دیگر برچسب زندان و زندانی نوعی نگرش منفی را به همسران و فرزندان زندانیان در برخی مناطق به وجود آورده و تردیدهایی برای کمک به آنان ایجاد کرده است.

درحالی که بر اساس آموزه های موکد اسلامی و با جست و جو در سیره عملی ائمه اطهار (ع) و اولیای عظام به خوبی می توان دریافت که خانواده های زندانیان از مصادیق بارز فقرا هستند که ضرورت حمایت از آنها بیش از سایر نیازمندان احساس می شود.

با هدف توجه بیشتر عموم به مشکلات این قشر نیازمند و لزوم حمایت همه جانبه از خانواده زندانیان، بنا به پیشنهاد سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور و بر اساس تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، روز پنجم خرداد ماه به عنوان روز ملی حمایت از خانواده زندانیان یا روز نسیم مهر نامگذاری و در تقویم رسمی کشور ثبت شد.

روز ملی حمایت از خانواده زندانیان یا روز نسیم مهر

روز ملی حمایت از خانواده زندانیان یا روز نسیم مهر

نامگذاری این روز، سند گویایی بر ضرورت حفظ کرامت انسانی زندانیان و خانواده های آنان و الهام گرفته از آموزه های شرع مقدس اسلام فارغ از نوع جرم، نژاد، ملیت و اعتقادات است. امید است که پنجم خرداد هر سال به جشن ملی توانمندسازی این خانواده ها مبدل شود.

انجمن حمایت از زندانیان یک موسسه عام‌المنفعه است که از سال 1320 با تصویب هیات وزیران شروع به فعالیت کرده و تا بعد از انقلاب فراز و فرود فراوانی داشته است.

بعد از انقلاب و در سال 60 با توجه به اصلاحاتی که در اساسنامه صورت گرفت، این موسسه به عنوان یک موسسه خیریه و عام‌المنفعه شناخته می‌شود که رسالت اصلی آن رسیدگی به خانواده زندانیان بی‌بضاعت است.

حساب خانواده زندانیان از مجرم و زندانی جداست

مدیرعامل انجمن حمایت زندانیان مرکز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان با بیان اینکه متاسفانه نگاه منفی به خانواده های زندانیان وجود دارد، اظهارکرد: حساب خانواده زندانیان از مجرم و زندانی جداست و اینگونه خانواده ها از قشر آسیب پذیر جامعه هستند.

محسن نصیری از ایجاد فرصت های شغلی مناسب برای خانواده های زندانیان خبرداد و گفت: با هدف ارتقای مهارت های شغلی خانواده های زندانیان و پیشگیری از آسیب های اجتماعی فرصت های شغلی مناسب از اسفند سال 93 در 6 استان در حال اجراست.

وی افزود: در این طرح به 775 نفر از خانواده زندانیان توسط سازمان فنی و حرفه ای آموزش داده شد و آموزش دیدگان به منظور ایجاد فرصت شغلی پایدار برای 165 نفر از آنان از طریق اعطای تسهیلات مورد نیاز شغل ایجاد شد.

مدیرعامل انجمن حمایت زندانیان مرکز در ادامه اظهارکرد: 30 هزار خانواده زندانی از سراسر کشور تحت پوشش انجمن حمایت زندانیان هستند که از خدمات این انجمن بهره مند می شوند.

دولت به ظرفیت ایجاد شده توجهی خاصی به خانواده زندانیان داشته باشند. وی تصریح کرد: با توجه به اینکه پنجم خرداد روز ملی حمایت از خانواده زندانی به عنوان روز نسیم مهر است باید دولت و سایر دستگاه های ذیربط نسبت به ظرفیت ایجاد شده توجهی خاصی به خانواده زندانیان داشته باشند.

نصیری گفت: باید از ظرفیت روز نسیم مهر برای حمایت از خانواده های زندانیان استفاده کنیم و توجه و عنایت بیشتری به آنان داشته باشیم، ضروری است دراین راستا فرهنگ سازی و اطلاع رسانی های لازم انجام تا نگاه منفی که مردم نسبت به خانواده زندانی دارند، مرتفع شود.

وی با تاکید بر اینکه حساب خانواده زندانی از زندانی جداست بیان کرد: آنان تقصیر و گناهی ندارند، اگرچه سرپرست خانواده عمدا یا سهوا دچار بزه یا جرمی شده و به‌واسطه ارتکاب جرم و بزه طبق قانون به زندان محکوم شده است اما نباید به دلیل فقدان و نبود سرپرست، خانواده‌ها به صورت مضاعف مجازات شوند.

وی افزود: خانواده های زندانیان بیشتر مورد بی مهری جامعه قرار دارند و اغلب این خانواده ها از اقشار ضعیف جامعه هستند.

نصیری در تشریح عملکرد یک سال انجمن حمایت زندانیان گفت: در سال 94 ، 6 میلیارد تومان به خانواده زندانیان خدمات ارایه شده است.

همچنین در بحث اشتغال و سلامت روان خانواده‌ها اقدامات خوبی انجام داده ایم که 601 نفر تحت پوشش مرکز مشاوره و 19785 آموزش همسانان در راستای کاهش آسیب تحت پوشش قرار گرفته اند.

مدیرعامل انجمن حمایت زندانیان مرکز در ادامه گفت: در سال گذشته به همت خیرین تعداد 187 نفر از زندانیان جرائم دارای شاکی خصوصی با مبلغ 39 میلیارد و 896 میلیون ریال با اخذ رضایت از شاکی از زندان آزاد شدند.

این روزها در کنار تمام پستی‌ها و بلندی های زندگی هنوز خانواده‌هایی هستند که چشم امید به یاری خیرین و نیکوکاران دارند، خانواده‌هایی که به لحاظ نبود نان آورخانواده تاوان زندگی را به سختی پس می دهند.

روز نسیم مهر را بهانه ای کنیم تا دستهای کودکان زندانیان را به گرمی بفشاریم تا آنان هم مهر و محبت را احساس کنند.

از خیرین و نیکوکاران استمداد می طلبیم که با مراجعه به انجمن حمایت زندانیان که پل ارتباطی بین نیازمندان و توانگران است، یاری گر خانواده های زندانیان نیازمند باشند.

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (4 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits