دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
دیاگ خودرو چیست و چه کاربردی دارد؟
1
زمان مطالعه: 6 دقیقه
دیاگ خودرو یک دستگاه ساده برای عیب یابی ماشین است که به افراد، مخصوصا تعمیر کارها کمک می کند تا بتوانند، خیلی سریع عیب یک ماشین را پیدا کرده و آن را برطرف کنند.

از اوایل دهه 1980، برای وسایل نقلیه در سرتاسر جهان یک سیستم عیب یاب On-Board Diagnostics الزامی بود. عیب یابی خودرو بخشی از یک بسته ضروری است که به مالکان و مکانیک ها اجازه می دهد تا عیوب را شناسایی کنند. سیستم یکپارچه بر سلامت خودرو نظارت می کند و نقاط داده را جمع آوری می کند تا از عملکرد صحیح آن اطمینان حاصل کند.

خودروها دارای مجموعه ای از چراغ های داشبورد و صفحه نمایش هستند که خطاها و ایرادات سیستم خودرو را نشان می دهد. اگر سیستم عیب یاب آنبورد ایرادی پیدا کند، چراغ یا متنی را روی صفحه نمایش می دهد تا نشان دهد کدام سیستم یا قسمت معیوب است. سپس کاربران می توانند با استفاده از یک ابزار تشخیصی اسکن کنند یا از دستگاه های اسکن پیشرفته برای شناسایی مواردی که باید تعمیر یا جایگزین شوند استفاده کنند.

دیاگ خودرو چیست

ابزار تشخیص خودرو (دستگاه دیاگ) چیست؟ و چگونه کار می کند؟

ابزار یا اسکنر On-Board Diagnostics (OBD) دستگاهی است که به پورت OBDII تعیین شده کاربر متصل می شود و می تواند به صورت سیمی یا بی سیم به یک برنامه روی دستگاهی مانند تبلت متصل شود. این برنامه دارای رابط کاربری نهایی برای نمایش داده های خودرو و دکمه هایی برای اسکن خودرو است و در برخی موارد می تواند عملکرد خودرو را آزمایش کند.

نحوه دیاگ زدن ماشین

با استفاده از نرم افزار داخلی، دستگاه داده های خودرو را تغذیه می کند و به پایگاه های داده مختلف دسترسی پیدا می کند تا وسیله نقلیه صحیح را با سیستم هایی که برای اسکن نیاز دارد پیوند دهد. ECU (واحد کنترل الکترونیکی) خودرو و سایر واحدهای حافظه اسکن شده و هر گونه ایراد را نشان می دهد.

اگر چیزی خاص باعث ایجاد خطا شده باشد، کدهای خطا آشکار می شوند. این کدها را می توان به صورت آنلاین یا از طریق نرم افزار برای شناسایی مشکل مورد بررسی قرار داد. سیستم های پیشرفته تر دارای پایگاه داده ای از کدهای خطا برای همه برندهای بزرگ هستند و می توانند سیستم و مؤلفه دقیقی را که نیاز به توجه دارند را نمایش دهند.

دیاگ خودرو چه کاربردی دارند ؟

خواندن کدهای خطا در ماشین و نشان دادن مشکل ماشین؛
خواندن مقدار لحظه ای سنسور ها (پارامترها)؛
انجام تغییر در تظیمان یونیک کنترل؛
فعال سازی برخی از عملگرها.

دیاگ خودرو

انواع اطلاعات دریافتی از دیاگ چیست ؟

کدهای تشخیص عیب سیستم انژکتوری :

کدهای تشخیص عیوب انژکتوری یا الکتریکی برخی از کدها هستند که در سیستم انژکتوری موتور مثل سنسورها، انژکتورها یا سایر عملگرها بوجود می آیند و ECU خودرو آنها را تشخیص می دهد. این کدها در حافظه ECU ماشین ذخیره شده و دستگاه دیاگ خودرو اطلاعات را از روی این حافظه بر می دارد تا از آن استفاده شود.

کدهای عملکردی موتور:

کدهای عملکردی موتوری نیز کدهایی هستند که اطلاعات و پارامترهای کاملی مربوط به موتور خودرو را به شما ارائه می دهند. این پارامترها عبارتند از: سرعت موتور، دمای هوا، دمای آب، آوانس جرقه، مقدار سوخت، برخی اطلاعات دیگر درباره موتور ماشین.
دسته دوم کدها یعنی کدهای عملکردی موتوری نوع خاصی از کد هستند که به ECU می روند و شما با نگاه به این کد ها متوجه می شوید که موتور ماشین شما مشکل دارد.

مزایای دستگاه دیاگ چیست؟

پیشرفت ویژگی های خودرو و سیستم های ایمنی منجر به ماژول های پیچیده تر و دسته های سیم کشی داخلی می شود که حسگرها را در خود جای داده و معماری خودرو را به هم پیوند می دهند. نه تنها بخش های فیزیکی ممکن است اشتباه کنند، بلکه سیستم های دیجیتال و اطلاعات سرگرمی، سیستم های ایمنی و سیگنال های ارتباطی نیز می توانند خطا داشته باشند.
گاهی اوقات بدون اطلاع رانندگان، به خصوص اگر از ویژگی خاصی استفاده نمی کنند. یک ابزار تشخیصی می تواند آزمایش هایی را برای اکثر سیستم های خودرو اجرا کند. این به جلوگیری از حوادثی کمک می کند که ممکن است به دلیل نقص سنسور یا ویژگی ADAS ایجاد شده باشند.

فواید دیاگ خودرو

یک وسیله نقلیه باید به درستی نگهداری شود زیرا برای ارزش فروش مجدد مهم است. اسکن برای عیوب می تواند قطعات خراب یا قطعاتی را که به پایان عمرشان نزدیک می شود شناسایی کند. این به کاهش صورت حساب های تعمیر خودرو به مالک کمک می کند و باعث می شود که با خیال راحت با خودرو خود رانندگی کنید.

کاربردهای دستگاه های دیاگ

یک کدخوان اولیه فقط یک کد خطا به کاربران می دهد. از آنجایی که برندها کدهای متفاوتی برای یک خطا دارند، تحقیق آنلاین برای کاربر یک چالش است. معمولاً با نیاز به دانش مکانیک، می توان به راحتی کد خطا را نادرست دریافت کرد. این اغلب هزینه و زمان تعمیر غیر ضروری را برای کاربر به همراه دارد.

دستگاه های دیاگ پیشرفته تر به کاربران اجازه می دهند کدهای نمایش داده شده در وسایل نقلیه خود را پاک کنند. با این حال، بازنشانی کدها ممکن است مشکلات بیشتری را ایجاد کند. زیرا ممکن است یک مشکل اساسی در مورد وسیله نقلیه را پنهان کند که ممکن است هزینه بیشتری را در مراحل بعدی عمر آن به همراه داشته باشد.

دستگاه های دیاگ خودرو چگونه پیش رفتند؟

وسایل نقلیه امروزی دارای GPS داخلی و سیم کارت برای ارتباط داده های مخابراتی از طریق شبکه های داده تلفن همراه هستند. داده های عیب یابی داخل هواپیما اکنون می توانند از طریق هوا نیز ارسال شوند.
با استفاده از یک API، کاربران نهایی مانند شرکت های مدیریت ناوگان یک برنامه سفارشی دارند که از راه دور به وسایل نقلیه خود دسترسی دارند. از اینجا، تست های تشخیص از راه دور را می توان به سرعت و به راحتی انجام داد.

دستگاه دیاگ

مزایای تشخیص از راه دور

با اتصال از راه دور، ماشین را می توان در حالی که در میدان است تشخیص داد. از آنجایی که تشخیص از راه دور نیازی به بازدید از یک مکان فیزیکی مانند کارگاه مکانیک ندارد و داده ها از طریق هوا ارسال می شوند. ایده آل برای زمانی که یک خودرو در یک منطقه دورافتاده معیوب می شود، یا زمانی که تعمیرگاه ها در نزدیکی نیستند.

شخص ثالث می تواند تقریباً فوراً به داده های تشخیصی دسترسی داشته باشد. تکنسین ها می توانند از راه دور وسایل نقلیه را به راحتی از کارگاه خود نظارت کنند. شناسایی مشکل و سفارش قطعات از قبل برای کارآمدترین فرآیند تعمیر هنگام ورود خودرو.

هنگامی که یک برنامه سفارشی ساخته می شود، می توان به تمام وسایل نقلیه ناوگان سازگار از راه دور توسط همان اپراتور مرکزی دسترسی داشت. این نیازی به منابع اضافی برای تیم های پشتیبانی میدانی، هزینه های سخت افزاری یا سوخت اضافی ندارد. صرفه جویی در نیاز به بازدید حضوری خودرو و تشخیص مشکلات می شود.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits