دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
نقش بوستر پدال گاز چیست؟ وظایف و علایم خرابی آن
1
زمان مطالعه: 6 دقیقه
آشنایی با بوستر پدال گاز و عملکرد آن : در مطلبی که می‌خوانید قصد داریم شما را با بوستر پدال گاز آشنا کنیم . پس با ما همراه باشید.

بوستر پدال گاز چیست و چگونه کار می کند؟

اگر اهل بررسی قطعات و اجزای فنی خودروها و نحوه ی عملکرد هریک از سیستم های مختلف آن ها باشید قطعا متوجه شده اید که وظیفه ی بسیاری از این اجزا برای تامین آسایش و راحتی راننده و کمتر کردن فشار روی او هنگام رانندگی است. درواقع فلسفه ی پیدایش بسیاری از اجزای ریز و ناآشنای زیر کاپوت، برطرف کردن سختی های رانندگی است.
یکی از این قطعات تسهیل کننده ی رانندگی، بوستر است. معمولا این قبیل قطعات چندان آشنا نیستند و مورد توجه قرار نمی گیرند اما از قضا، بوستر نامی تقریبا شناخته شده است که معمولا رانندگان آن را از زبان تعمیرکاران زیاد شنیده اند.

در سیستم های قدیمی ، انتقال اطلاعات مربوط به پدال گاز به صورت مکانیکی و توسط یک سیم فولادی به دریچه گاز منتقل می شد و دریچه گاز متناسب با فشرده شدن پدال گاز توسط این سیم فولادی ، باز و یا بسته شده و میزان هوای ورودی به موتور تغییر می یافت .

حال آنکه در سیستم های جدید اطلاعات مربوط به پدال گاز توسط یک سنسور به نام ECM ( ماژول کنترل الکترونیکی موتور ) به ECU موتور منتقل شده و پس از تجزیه تحلیل های صورت پذیرفته ، سیگنال های الکترونیکی برای موتور دریچه گاز ارسال و این موتور الکتریکی باز و بسته شده و هوای ورودی را تنظیم می نماید و قدرت را به تایرها منتقل می کند .

بوستر پدال گاز چیست

این سیستم با تاخیر بسیار زیاد در انتقال اطلاعات ارسالی از پدال به دریچه گاز مواجه بوده که منجر به تاخیر در شتاب گیری و سرعت می گردد .
خصوصا در هنگام رانندگی در مسیرهای شیب دار و نیز مواقعی که خودرو تحت بار می باشد این نقیصه بسیار ملموس بوده و لذت رانندگی را بعلت تاخیر عملکرد خودرو نسبت به فرمان راننده مختل کرده که این باعث شده محصولی به عنوان بوستر پدال را برای اولین بار در سال 2005 وارد بازارهای اروپا شود .
این دستگاه به طور مداوم با اندازه گیری و تبدیل سیگنال های دیجیتال ارائه شده توسط پتانسیومتر ETC، و ارائه ECM با یک سیگنال جدید و تغییر یافته باعث بهبود شتاب خوردو می شود .

بوستر ترمز خلا و نحوه عملکرد آن

از زمان تولید اولین خودروها همیشه بوستر ترمز هم در ماشین نصب شده است . سیستم بوسترهای خلا امروزی در مقایسه با بوسترهای کاسه ای ، تفاوت زیادی دارد . البته به لحاظ کارکرد هر دو یک وظیفه را انجام می دهند . بوستر ترمز خلا وسیله ای برای کمک به توقف در سیستم ترمز اتومبیل است .
بوستر یک قوطی فلزی شامل یک دیافراگم و سوپاپ هوشمند است .این وسیله موجب می شود تا با کمترین فشار روی پدال، سیستم ترمز عمل کند .
گاهی برخی از راننده ها متوجه خرابی و ایراد در بوستر نمی شوند و به موقع برای تعمیر ماشین اقدام نمی کنند.

آشنایی با بوستر پدال گاز

عملکرد این بوستر چندان هم پیچیده نیست . یک سیستم ساده موجب می شود تا فشار هوا توسط نیروی کشش خلا وارد دیافراگم بشود . همین کشش ، اساس کار بوستر خلا است . به این ترتیب با کوچک ترین فشار روی پدال ترمز ، سیستم ترمز عمل می کند . در واقع بوستر ترمز خلا ، فشار وارده بر پدال را تقویت می کند .
همه بوستر ها دارای دو قسمت هستند جنس بدنه اغلب فولادی است و دیافراگم با نوعی پلاستیک کار شده است . میله فشاری فلزی داخل دیافراگم متحرک است . با ایجاد خلا توسط موتور و فشار هوای جو ، ترمزگیری به سادگی انجام می شود .طرز کار بوستر در دو حالت متفاوت است.

در هنگام حرکت اتومبیل همیشه از ترمز استفاده نمی شود .
وقتی پا روی پدال ترمز قرار ندارد ، در دو طرف دیافراگم حالت تعادل وجود دارد . در واقع یک سوپاپ دو طرفه موجب تنظیم مساوی خلا در دو طرف دیافراگم می شد . در این حالت بدنه بوستر ترمز خلا کاملا ساکن بوده و مثل یک مخزن ، خلا موتور را ذخیره می کند . این قسمت را اصلا نمی بینید ولی کافیست بدانید که برای عملکرد بوستر لازم است تا به آن فشار وارد شود . تا زمانی که پا روی پدال ترمز نباشد ، سیستم خلا در حالت ساکن قرار دارد . اگر عادت دارید در هنگام رانندگی پا را بدون علت روی پدال ترمز فشار دهید ، حتما این کار را ترک کنید .

عملکرد بوستر پدال گاز

با کوچک ترین فشار روی پدال ترمز ، سیستم بوستر خلا فعال می شود . تعادل فشار دو طرف سوپاپ بر هم خورده و ترمز ها فعال می شوند . پدال ترمز ، فنر داخل دیافراگم در بوستر ، میله فشاری ، سوپاپ دو طرفه همگی در ترمز اتومبیل نقش دارند . هر گونه ایراد و خرابی در این سیستم ، موجب ایراد در ماشین شده و وضعیت ترمز را تحت تاثیر قرار می دهد . اگر بوستر ترمز خلا دچار آسیب شود ، پدال ترمز کاملا سفت می شود .
به این ترتیب موقع ترمز کردن راننده مجبور است تا فشار زیادی را روی پدال وارد کند . اگر چه بوستر از قطعات بسیار با دوام در اتومبیل است ولی این وسیله نیز به هر حال روزی ، کارایی خود را از دست می دهد .

پدال بوستر چگونه نصب می شود؟

طراحی پدال باکس اجازه می دهد تا برای راه اندازی آسان آن در همه مدل های خودرو ، بدون نیاز به قطع هر گونه سیم و یا دخالت در سیستم الکترونیک خودرو نصب آن انجام شود . ( این دستگاه در سیستم های دیگر خودرو مانند : سیستم سوخت رسانی ، کامپیوتر موتور ، ABS ، و غیره تاثیر نمی گذارد . ) پدال باکس به کابل الکترونیکی پدال گاز متصل می شود .

حتماً بخوانید:
علت گاز خوردن و راه نرفتن ماشین چیست؟

علت گاز خوردن و راه نرفتن ماشین چیست؟

علت گاز خوردن ماشین هرچه که باشد، باعث بالا رفتن دور موتور و آسیب به آن می‌شود. به هر حال ریشه این عیب، باید به سرعت مشخص شود تا از بروز مشکلات…

تنها کاری که باید انجام دهید این است که کابل الکترونیکی پدال گاز را جدا کرده و پدال باکس را در مسیر کابل و پدال گاز قرار می دهید . ( از یک طرف به پدال و از طرف دیگر به کابلی که از کامپیوتر خودرو آمده متصل می شود .) بگونه ای که با انتخاب حالتهای مختلف رانندگی و اشاره به پدال گاز ، فرمانده بلامنازع خودروی خود بوده و از اقتدار خودروی خود لذت خواهید برد .

نقش بوستر ترمز در خودرو

در دور موتور پایین زمان پاسخگویی موتور خودرو به فرمان راننده در مقایسه با قبل به شدت کاهش می یابد .
تاخیر در شتاب خودرو در دنده های 3 و 4 و حالتی که دور موتور در میانه است تقریبا به صفر می رسد .
تغییرات زیادی در دور موتور بالا و پایین احساس خواهید کرد .
دنده معکوس به نهایت اثر بخشی می رسد و در نتیجه می توانید با امنیت بیشتری در جاده های کوهستانی سبقت بگیرید .
لذت رانندگی در جاده ها پر پیچ و خم کوهستانی را برای شما به ارمغان می آورد .
عملکرد سریع تر و دقیق تر دریچه گاز و پدال گاز
شتاب گیری بهتر در سواری های کوتاه شهری جهت فرار از ترافیک
شروع حرکت پر قدرت تر در سر بالایی ها با شیب زیاد



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits