دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
هیپنوتیزم جاده‌ای چیست؟ چگونه با این عارضه مقابله کنیم؟
2
زمان مطالعه: 10 دقیقه
هیپنوتیزم جاده‌ چیست؟ با ما همراه باشید تا شما عزیزان را با مشکل هیپنوتیزم جاده‌ای آشنا کنیم و با رعایت نکاتی که در بخش‌ زیر ذکر می‌شود دچار آن نشوید.

هیپنوتیزم جاده‌ای اتفاقی که ممکن است خیلی از رانندگان به آن دچار شوند. تا حالا برای شما پیش‌آمده است که در جاده‌‌ای طولانی رانندگی کنید و احساس کنید مسیر چند ساعتِ برای شما طی چند دقیقه کوتاه گذشته است؟ مسیری که نمیدانید چطور آن را رانندگی کرده‌اید و هیچ‌گونه جزئیاتی را به‌خاطر نمی‌آورید! باید بگوییم که شما دچار هیپنوتیزم جاده‌ای شده‌اید

هیپنوتیزم جاده‌ای چیست؟

بعضی اوقات پیش می‌آید که آدم‌ها در دنیای خودشان گم شوند و مرور زمان را متوجّه نشوند؛ رخ دادن این اتّفاق زمانی که در حین رانندگی هستید برای خودتان و سرنشینان خودروی‌تان حتّی برای خودروهای دیگر بزرگراه بسیار خطر آفرین می‌باشد. حتّی اگر به رانندگی و حواس جمعی خود ایمان دارید و می‌گویید تمام حواستان جمع جاده و اتّفاقات ناگهانی است بهتر است ما را همراهی کنید و با خواندن این مطلب متوجّه شوید این اتفاق ممکن است برای هر کسی پیش بیاید.

هیپنوتیزم جاده‌ای در اکثر موارد در جاده و بزرگراه‌های طولانی برای رانندگان پیش می‌آید. در حقیقت هیپونتیزم جاده‌ای ناشی از یکنواختی بزرگراه است که در ذهن راننده شکل می‌گیرد و برای برخی ممکن است 15 دقیقه طول بکشد تا دچار این اتّقاق شوند و یا ممکن است برای برخی از افراد یک ساعت طول بکشد.

هیپنوتیزم جاده‌ای

هیپنوتیزم حالتی خلسه مانند است که راننده مسافتی را که طی کرده است به خاطر نمی‌آورد. اجازه دهید عامیانه‌تر برایتان توضیح دهیم؛ شاید شما هم اینکه یک‌باره به خودتان می‌آیید و می‌بینید پشت چراغ قرمز هستید را تجربه کرده‌اید و به‌ هیچ عنوان به‌ یاد ندارید که مسیری را که رانندگی کرده‌اید چگونه و چطور گذشت. این‌که محدودیت سرعت را رعایت کرده‌اید؟ از راهنمای ماشین استفاده کره‌اید یا نه؟ همه‌ی این‌ها نشان از خلسه بودن شما در زمان رانندگی بوده است.

این موضوع در سال 1963 توسط شخصی به‌نام G.W.Williams بیان شد که مشخص شد یکنواختی جاده باعث می‌شود سرعت مغز راننده کم شود و هوشیاری پایین را در پی داشته باشد.
بسیاری از افراد این حالت را با خستگی اشتباه می‌گیرند. در حالت هیپنوتیزم جاده‌ای راننده کاملاً بیدار است و با چشم باز رانندگی می‌کند امّا رانندگی در حالت خستگی باعث خوابیدن پشت فرمان می‌شود که در نهایت هر دو حالت ایمنی رانندگی را کاهش می‌دهند.

هیپنوتیزم جاده‌ای چه حسی را ایجاد می‌کند؟

به‌طور معمول شخصی که دچار هیپنوتیزم جاده‌ای می‌شود درکی از این اتفاق ندارد تا زمانی که از آن خارج شود. البتّه اگر کسی در ماشین همراه شما باشد ممکن است متوجّه خیره شدن چشمانِ شما شود.
امّا هیپونتیزم جاده‌ای علامتی چون پلک زدن های مکرر، احساس کسلی و سرگردانی را دارد. عموم نشانه های هیپنوتیزم جاده ای به این شرح است که بهتر است با آنها آشنا شوید:

گیجی ذهن
خواب آلودگی
کمبود تمرکز یا از دست دادن تمرکز
پلک زدن‌های مکرر یا سنگین شدن پلک
واکنش کند در برابر تصمیماتی چون تغییر مسیر، پیچیدن و …

هیپنوتیزم جاده‌ای چیست؟

در اغلب اوقات هیپنوتیزم جاده ای توانایی پاسخگویی به حوادث غیر منتظره را کاهش می‌دهد و احتمال تصادفات جاده‌ای را افزایش می‌دهد؛ اگر متوجّه شدید خروجی مدنظر بزرگراه را رد کرده‌اید و از چند دقیقه قبل چیزی را به یاد نمی‌آورید و اصلاً نمی‌دانید حواستان کجا بوده، احتمالاً دچار هیپنوتیزم جاده‌ای شده‌اید.

چرا دچار هیپنوتیزم جاده‌ای میشویم؟

اگر از دسته افرادی هستید که بیشتر مسافرت در روز را انتخاب کرده و از رانندگی در اول صبح لذّت می‌برید هیپنوتیزم جاده‌ای برای شما با احتمالِ خیلی کم صورت خواهد گرفت. چرا که وقتی در طول روز شروع به رانندگی می‌کنید تمرکز بسیار بالاتری دارید و چون احتمالاً خواب خوبی داشته‌اید و صبحانه‌ای خورده‌اید یا حتّی اگر چای یا نوشیدنی گرم خورده باشید انرژی بالاتری خواهید داشت و با انتخاب یک آهنگ مناسب که حال شما را خوب خواهد کرد، مغزتان پر از چالش ها و کارهای روزمره تان خواهد بود. در این مورد مغزتان کاملاً فعال بوده و بخش های مختلف آن با یکدیگر در ارتباط هستند.

حال اگر بالعکسِ این موضوع باشد و بخواهید در شب رانندگی کنید؛ فعالیت‌های در جاده به حداقل میزان خود می‌رسد و نیازی به تغییرات مداوم نخواهد بود. می‌توانید با یک دنده مشخص رانندگی کنید و این باعث می‌شود مغز شما چالشی نداشته باشد و مغز شما کُند شود. با کم شدن فعالیت مغز شما و ارتباط برقرار نکردن بخش‌های آن باعث می‌شود دچار خلسه شوید. سناریویی خواب مانند که این اتّفاق را رقم میزند. در این حالت شما خواب نیستید، تنها دچار هیپنوتیزم شده‌اید و بدون آگاهی رانندگی می کنید.

علت هیپنوتیزم جاده‌ای

رانندگانی که دچار خستگی هستند ممکن است بیشتر دچار این حالت شوند امّا خستگی را نمی‌توان تنها دلیل دانست. بنابراین، کاملاً واضح است در کنار خستگی و مسیرهای طولانی که با اتّفاقات بسیار کم مانند نداشتن چراغ‌های ترمز می‌تواند مغز شما را در حالت هیپنوتیزم قرار دهد. در بخش زیر عموم دلایل هیپنوتیزم جاده‌ای ذکر شده است. با مطّلع شدن از این دلایل می‌توانید از این اتّفاق جلوگیری کنید.

یکنواخت بودن جاده

تحقیقات بسیاری در زمینه هیپنوتیزم جاده‌ای صورت گرفته است که اکثر آن‌ها یکنواخت بودن جاده را مهم‌ترین دلیل این اتّفاق دانسته‌اند. این نتیجه‌ی حاصل یک تحقیق در سال 2003 با تست دو نوع رانندگی متفاوت برای 56 راننده انجام گرفت. شرکت کنندگان به مدت 40 دقیقه در دو جاده شبیه سازی شده متفاوت، که هر دو جاده مسطح امّا جاده اول دارای یک نوع منظره بصری ( قرار گرفتن درختان یک شکل به طور مساوی در دو طرف جاده) و جاده دوم دارای عناصر بصری متعدّد (درختان، مزارع، تابلوها و …) بود.

محقّقان پی بردند رانندگانی که در جاده‌های یکنواخت‌تر رانندگی کرده‌اند خستگی بیشتری را تجربه کردند و تقریباً بعد از 20 دقیقه خستگی آن‌ها به اوج رسیده است. این تحقیق ثابت کرد هیپنوتیزم جاده‌ای در مسیرهای یکنواخت خیلی سریع رخ می‌دهد.

نشانه های هیپنوتیزم جاده‌ای

بی‌توجه بودن مغز به جزئیات

تحقیقاتی دیگری در این زمینه انجام شده است که نشان می‌دهد سیستمی که حرکت چشم را کنترل می‌کند می‌تواند در هیپنوتیزم بزرگراه نقش داشته باشد. اگر در جاده‌ای رانندگی کنید که کاملا آن را می‌شناسید مغز شما به دلیل تکرار توجهی به جزئیات نمی‌کند و چشم حالت خیره پیدا می‌کند و مغز حساسیت کمتری نسبت به چیزهایی که می‌بیند نشان می‌دهد و چون برای آنچه خواهید دید پیش‌بینی‌هایی می‌کند کمتر به واقعیت توجه می‌کند.

خواب آلودگی

خستگی در حین رانندگی تجربه هیپنوتیزم جاده‌ای را افزایش می‌دهد. همان‌طور که یکنواخت بودن جاده باعث ایجاد هیپنوتیزم جاده‌ای می‌شود خسته بودن هم نیز باعث می‌شود هوشیاری مغز کاهش پیدا کند و مغز شما آهسته‌تر از حد معمول به پردازش آنچه می‌بینید بپردازد. رانندگی طولانی مدت در این حالت باعث به‌خواب رفتن شما و افزایش خطر خواهد شد.

مقابله با هیپنوتیزم جاده‌ای

اگر احساس کردید دارید دچار هیپنوتیزم جاده‌ای می‌شوید این 3 کار را انجام دهید تا از آن رهایی پیدا کنید.

پیشگیری از هیپنوتیزم جاده‌ای

  • استراحت

هر چقدر بیشتر کار یکنواختی را انجام دهید عملکرد مغز شما کاهش پیدا می‌کند. به‌همین دلیل به مغز خود استراحت دهید و در زمان برنامه‌ریزی سفر مطمئن شوید هر یک یا دو ساعت توقف دارید و به خود استراحت می‌دهید. از ماشین پیاده شوید و کمی حرکات کششی انجام دهید در صورت به‌همراه داشتن آب، دست و صورت خود را بشویید تا انرژی‌تان بیشتر و سرزنده‌تر شوید.

  • مصرف کافئین

اگر کمترین احساسی برای خواب آلوده بودن در حین رانندگی دارید کافئین استفاده کنید. مصرف یک نوشیدنی کافئین‌دارد به افزایش هشداری شما کمک خواهد کرد. البته این موضوع می‌تواند یکنواختی رانندگی را نیز کاهش دهد.

  • آواز خواندن و صحبت کردن

صحبت کردن با همراه خود باعث درگیر بودن مغز می‌شود. اگر همراهی ندارید می‌توانید با دوستان خود از طریق سیستم صوتی خودرو یا هنسفری ارتباط برقرار کنید. البته صحبت کردن با خودتان هم نیز چاره‌ساز میباشد. هرچیزی که در ذهن دارید بریزید بیرون آهنگ و شعرهای قدیمی را به‌یاد آورید و مغز خود را به چالش بکشید.

مراقب هیپنوتیزم جاده باشید

  • ایجاد تغییرات در محیط اتاق

اگر حس کردید دچار هیپنوتیزم بزرگراه شده‌اید و فرصتی برای توقف ندارید با صدای بلند موسیقی هیجان انگیز گوش دهید. به‌هیچ عنوان از موسیقی‌های آرام استفاده نکنید چرا که باعث خواب آلودگی بیشتر می‌شود.
کار دیگری که می‌توانید انجام دهید پایین کشیدن شیشه‌ها باعث وزیدن باد به صورت شما خواهد شد که بسیار مفید واقع خواهد شد.

هیپنوتیزم جاده‌ای باعث تصادف می شود؟

همان‌طور که گفته شد هیپنوتیزم جاده‌ای باعث کاهش تمرکز راننده می‌شود و این امر باعث می‌شود راننده در لحظه حضور نداشته باشد. زمانی که رانندگان دچار خلسه می‌شوند دچار حواس پرتی می‌شوند و چون در این موقعیت بخش‌هایی از مغز ارتباطی با یکدیگر برقرار نمی‌کنند واکنش راننده به اتّفاقات ناگهانی کاهش پیدا می‌کند و احتمال تصادف را افزایش می‌دهد.

پیشگیری از هیپنوتیزم جاده

چه‌کاری انجام دهیم که دچار هیپنوتیزم جاده‌ ای نشویم؟

بعضی اوقات شرایطی پیش می‌آید که مجبور به رانندگی طولانی بدون توقف و خسته کننده هستید بهتر است برنامه‌ای بچینید تا به شما برای جلوگیری از هیپنوتیزم جاده‌ای (highway hypnosis) جلوگیری کند.

انتخاب جاده جدید
رانندگی در شهر به‌جای رانندگی در بزرگراه
پیدا کردن مسیرهای جایگزین
غذای سبک خوردن
به‌همراه داشتن آلبوم های جدید از خواننده مورد علاقه‌تان
قبل از سفر خواب کافی داشته باشید

هیپنوتیزم جاده‌ایی تجربه‌ای می‌باشد که برای هر راننده‌ایی ممکن است صورت بگیرد که منجر به ایجاد حوادث مالی و جانی شود. ممکن است شرایطی برای شما پیش‌ آید که مجبور به رانندگی در جاده‌های طولانی و یکنواخت داشته باشد با رعایت دستورالعمل‌های ذکر شده از هیپنوتیزم جاده‌ای جلوگیری کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits