دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چگونه طول عمر و کیفیت در عملکرد موتور خودرو را بالا ببریم؟
1
زمان مطالعه: 4 دقیقه
اگر موتور خودرو به درستی کار نمی کند، می توانید مطمئن باشید که به این زودی به جایی نخواهید رسید. تعمیر و نگهداری صحیح موتور تضمین کننده ی سفر شماست.

نکاتی که در نگهداری از موتور ماشین باید بدانید!

معمولا اگر موتور خودروی شما ایرادی داشته باشد در هنگام رانندگی بیش از حد گرم می شود یا حتی خاموش می شود. معیوب بودن موتور خودروی شما ، یک مشکل ایمنی بزرگ در مورد وسیله نقلیه شما و ایمنی افراد داخل آن است.
از آنجایی که موتور شبیه یک قطعه غول پیکر خودرو به نظر می رسد، از اجزای مختلفی تشکیل شده است که با هم کار می کنند تا انرژی را در خودروی شما ایجاد و توزیع کنند.
شما باید با مراجعه به تعمیرگاه های مجاز و کاربلد ، برای جلوگیری از مشکلات در آینده و صرفه جویی در هزینه ها بصورت دوره ای خودروی خود را سرویس کنید.
موتور خودرو مهمترین عامل حرکت وسیله نقلیه شما است. در واقع، بدون آن، ماشین شما اصلاً معنی ندارد.
به همین دلیل است که تمیز نگه داشتن موتور خودرو گرد و غبار و کثیفی مهم است. اما معنی حرف ما موتور شویی خودرو نیست. عمده کثیفی خودرو نادیده گرفتن روغن ریزی های کوچک است که همین باعث جذب چندین برابری گرد و خاک میشود.
حتما سعی کنید با هر تعویض روغن داخل موتور را باد بگیرید. گرد گیری کردن موتور باعث بهتر دیده شدن روغن ریزی های کم است.

سرویس انژکتور و تنظیم موتور

سرویس انژکتور شامل تعویض شمع ، بازدید و تعویض وایر و کوئل ، شستشوی انژکتور و چک کردن سیستم خودرو با دستگاه دیاگ و چهار گاز است. سرویس انژکتور هر ۲۰۰۰۰ کیلومتر به صورت دوره ای باید انجام شود.
سرویس به موقع انژکتور ها و تنظیم موتور باعث کاهش مصرف سوخت و افزایش شتاب خودرو شده و تاثیر بسیاری در کاهش آلاینده ها دارد.

 نگهداری موتور خودرو

بازدید تسمه ها و بلبرینگ های هرزگرد

تسمه ها وظیفه ی اتصال قطعات مختلف را به هم دارند. اتصال میل لنگ به میل سوپاپ ، واتر پمپ به اویل پمپ مهمترین اتصال است که این قطعات مهم توسط تسمه تایم انجام میشود. اتصال دینام ، پمپ هیدرولیک و کولر خودرو هم توسط تسمه دینام انجام میشود.

هر کدام از این قطعات وظایف مهمی دارند که از کار افتادن هر کدام از این قطعات باعث بوجود آمدن مشکل در رانندگی و یا ایجاد هزینه های چندین میلیونی میشود.
برای جلوگیری از پیش آمد چنین مشکلاتی معمولا تعمیرکاران بازدید تسمه ها و هرزگرد ها را پیشنهاد میکنند.
با بازدید چشمی به خوبی میتوان به سلامت تسمه ها پی برد. تسمه ها از جنس پلاستیک هستند و اگر تسمه ها فرسوده باشند معمولا ترک میخورند و یا شکننده میشوند.

راهکارهایی برای نگهداری بهتر موتور خودرو

سرویس روغن

ساده ترین و پیش پا افتاده ترین نوع سرویس خودرو تعویض روغن خودرو است که همه میدانند باید به موقع تعویض شود. تعویض روغن در عین سادگی مهمترین عامل سلامت موتور خودرو است.
ولی متاسفانه با این حال بسیاری از رانندگان تعویض روغن خودروی خود را به تعویق می اندازند.
تعویض روغن نا منظم می تواند در عملکرد موتور و عملکرد کلی وسیله نقلیه شما مشکل ایجاد کند.
با گذشت زمان، روغن شما می‌تواند سیاه ، کدر و چسبنده شود و خواصیت روانکاری را از دست بدهد. این موضوع به موتور خودرو صدمات جدی وارد میکند.

حتماً بخوانید:
روش های تیونینگ و افزایش شتاب خودرو های داخلی

روش های تیونینگ و افزایش شتاب خودرو های داخلی

به طور کلی تیونینگ کردن خودرو یعنی ارتقا دادن بخش هاي مختلف خودرو مانند: قدرت موتور، ظاهر خودرو، و ایجاد تغییرات در سایر بخش هاي خودرو اسـت.

روغن موتور باید هر ۶ ماه یک بار و یا در ۵۰۰۰ کیلومتر بررسی و تعویض شود تا اطمینان حاصل شود که خودروی شما به اندازه ی کافی و مورد نیاز روغن دارد و هم کفیت روغن موتور هنوز مناسب هست یا نه!
اگر متوجه مشکلی در موتور خود شدید، بهترین کار این است که با مکانیک خود قرار ملاقات بگذارید.
هر چه بیشتر از زمانی که مشکل موتور رفع نشود، آسیب بیشتری وارد می کند. آنچه ممکن است یک تعمیر ساده باشد می تواند به نیاز به تعویض بسیاری از قطعات و قطعات مختلف تبدیل شود.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits