دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
تاثیر ریختن تینر در باک ماشین بنزینی ، آیا روشن می شود ؟
4
زمان مطالعه: 4 دقیقه
در خصوص فواید و تاثیر ریختن تینر در باک خودرو باید در ابتدا جنبه علمی آن را مورد بررسی قرار دهیم؛ البته این موضوع نه تنها در هیچ تحقیق علمی ثابت نشده، بلکه ریختن تینر فوری داخل باک بنزین ضررهای بسیاری را برای اتومبیل شما به همراه خواهد داشت.

به عقیده برخی افراد ریختن تینر در باک خودرو باعث می شود تا آلودگی ها از مسیر سوخت رسانی خودرو پاک شود و عملکرد خودرو بهبود یابد اما این کار جنبه علمی چندانی ندارد و استفاده از این روش توصیه نمی شود.
تینر( thinner ) یک ماده حلّال است و به دلیل خاصیت اشتعال پذیری بالا، موجب بهتر سوختن بنزین در داخل خودرو می شود. این بهتر سوختن این تصور را برای راننده ایجاد می کند که عملکرد موتور خودرو بهتر شده و رسوبات هم از بین رفته است. اما هرگز چنین نیست و تنها همان سوختن بنزین دچار تغییراتی شده است.

(تینرهای آلکیدی ، فوری ، اپوکسی ، پلی اورتان ، سیلیکونی ، شستشو از انواع مختلاف این حلال است)حلال بودن تینر مشکلاتی را در سیستم خودرو ایجاد می کند در واقع تینر یک حلال است و استفاده از آن موجب ایجاد خودردگی در قطعات خودرو می شود و در صورت استفاده طولانی مدت اورینگ ها از بین رفته و سبب ایجاد مشکلات پی در پی دیگری می شود.
استفاده از این حلال عمر سنسور اکسیژن را نیز کم کرده و باعث ایجاد خطا در کارکرد آن می شود. ( البته مشکلات گفته شده دلایل دیگری هم دارند که ممکن است به استفاده از تینر ربطی نداشته باشد. )

بعضی افراد هم برای پاک کردن سوزن های انژکتور از تینر استفاده می کنند و فکر می کنند این کار باعث بهبود عملکرد آن می شود ولی به خاطر وجود رسوب در این مکان ها تینر با آن ها مخلوط شده و به خاطر غلظت زیاد باعث گرفتگی سوزن و به وجود آمدن ایراداتی می شود. و ماندن طولانی آن در باک خودرو باعث گشاد شدن شلنگ ها می شود ( اما ممکن است این کار باعث ایجاد مشکلی در خودروهای نو نشود)

 ریختن تینر در باک خودرو

فواید ریختن تینر در باک بنزین

در خصوص فواید و تاثیر ریختن تینر در باک خودرو باید در ابتدا جنبه علمی آن را مورد بررسی قرار دهیم؛ البته این موضوع نه تنها در هیچ تحقیق علمی ثابت نشده، بلکه ریختن تینر فوری داخل باک بنزین ضررهای بسیاری را برای اتومبیل شما به همراه خواهد داشت.
از آنجایی که تینر خاصیت اشتعال زایی دارد، لذا ریختن تینر در باک تنها سبب بهتر سوختن بنزین خواهد شد.
خوب است بدانید که تینر ماده ای حلال است و خاصیت اشتعال پذیری بسیار بالایی دارد.

درست است که ریختن تینر در باک بنزین خودرو سبب بهتر سوختن بنزین می شود، اما این هیچ ارتباطی به عملکرد بهتر در موتور اتومبیل نخواهد شد. از سوی دیگر هیچ یک از آلودگی ها و رسوبات نیز از بین نمی رود و تنها شیوه سوختن بنزین در باک خودرو است که تغییر می کند.
اما این تمام ماجرا نیست. حلال بودن تینر سبب می شود که باک بنزین شما استحکام خود را به دلیل خورندگی مواد موجود در تینر از دست داده و به سرعت فرسوده شود. از سوی دیگر اگر به طور طولانی مدت تینر را درون باک بنزین بریزید، اورینگ های خودرو از بین می روند.

تاثیر ریختن تینر در باک خودرو

تینر به هیچ عنوان خاصیت شویندگی در برابر رسوبات ندارد، بلکه تمامی آن ها را در خود حل کرده و مشکلات جدیدتری را به وجود می آورد.
همچنین لازم است بدانید که ریختن تینر در باک بنزین خودرو سبب کوتاه شدن عمر سنسور اکسیژن شده و رفته رفته آن را از بین می برد. یعنی با این کار باعث به وجود آمدن خطاهایی در سنسور اکسیژن خواهید شد که برای برطرف کردنشان می بایست سرمنشا اصلی آنها را پیدا کنید.

حتماً بخوانید:
چرا نباید باک بنزین را پر کرد؟

چرا نباید باک بنزین را پر کرد؟

چرا نباید باک بنزین را کاملا پر کرد؟ کنیستر خودرو نقش مهمی در سیستم سوخت دارد که در هنگام بنزین زدن اگر باک بنزین را کامل پر کنید به این قسمت از…

اگر به طور مداوم درون باک بنزین تینر بریزید، سرعت فرسودگی و از بین رفتن باک بنزین را به سبب وجود مواد خورنده افزایش خواهید داد.
اگر تصور می کنید که ریختن تینر در باک خودرو سوزن های انژکتور را تمیز می کند، باید بگوییم که تصورتان اشتباه است. در واقع، رسوبات تشکیل شده در هر بخشی از خودرو به قدری ضخیم هستند که حلالی مانند تینر قادر به تمیز کردن آن نخواهد بود و با این کار تنها باعث به وجود آمدن مشکلات عدیده دیگری می شوید؛ به عنوان مثال، با این کار سبب عبور بیش از اندازه بنزین خواهید شد که در پی آن دبی خروجی نیز افزایش یافته و در نهایت سیستم را با مشکل مواجه خواهد ساخت.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.5 از 5 (4 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits