دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
تنها راه نجات هنگام گیر افتادن ماشین درون سیل
3
زمان مطالعه: 10 دقیقه
شما نباید به هیچ عنوان در جاده و مسیر سیلابی رانندگی کنید اما سیل می تواند کاملا ناگهانی و حتی در مواقع بدون هشدار قبلی واقعی شود . دانستن این موارد در مواقعی که داخل ماشین و در میان سیل گیر افتاده اید به شما کمک کند تا از وضیت بحرانی خارج شوید .

وقتی هنگام سیل در ماشین هستید باید از هر محدودیتی در داخل ماشین ، مانند کمر بند آزاد باشید ، زمانی که ماشین شناور است ، کمر بند شما را امن نگه می دارد .
برای قابل دید نبوده لازم نمی باشد که به روی سقف ماشین بروید و برای کمک گرفتن دست تکان بدهید ، این کار بسیار خطرناک می باشد و راه های بهتر از این وجود دارد ، مانند حفظ خونسردی خود ، که کاری بسیار مهم می باشد . اولین کاری که باید انجام دهید این است که ماشین خود را با روشن کردن چراغ های خطر و چراغ های جلو قابل مشاهده می باشد .

کارهایی که نباید در هنگام گیر کردن ماشین در سیل انجام دهید :

1- لطفا عصبی نشوید .

2- انرژی خود را صرف باز کردن در اتومبیل نکنید چون تا زمانی که فشار از بیرون و درون برابر نشده باشد در خودرو باز نمی شود و انرژی شما به هدر می رود پس بهتر است صبر کرده تا برابر شود .

3- تلاش نکنید دارایی های خود را نجات به دهید ، بهتر است خودتان و همراهتان را نجات کردید .

4- برای خارج شدن از خودرو شیشه ها را نکشید . اگر فشار از بیرون و درون به سطح برابری نرسد ، شیشه ترکیده و قطعات آن به داخل ماشین روی شما و دیگر سرنشینان پاشیده خواهد شد .

5- زمانی که ار خودرو خارج شدید کنار آن نمانید و به سطح مرتفع تر و با ارتفاع تر بروید .

6- بعد از خروج از خودرو ، امکان دارد خودرو شما در حال غرق شدن باشد و روی سقف آن نایستید ، زیرا امکان دارد شما نیاز به همراه ماشین داخل آب بروید و یا ممکن است ماشین چپ شده و شما سقط کرده و مشکل جدی پیش بی آید .

7- اگر احساس کردید سطح آب رو به پایین می رود باز هم به داخل خودرو برنگردید ، سطح آب ممکن است بدون هیچ هشداری دوباره بالا بیاید . اجزاه دهید نیروی امداد شما را به محل امنی منتقل کند .

گیر کردن ماشین در سیل

کارهایی که نباید در هنگام گیر کردن ماشین در سیل انجام دهید :

1- آرامش خود را حفظ کنید ، شما باید عاقلانه و در عین حال سریع تصمیم بگیرید .

2- چراغ های جلو اتومبیل خود را روشن کنید و فلاشر یا چراغ خطر را نیز روشن بگذارید . با این کار نیروی امدا خیلی سریع تر به شما کمک خواهد کرد .

3- کمر بند ایمنی خود را باز کنید .

4- قفل در ها را باز کنید .

5- کاپشن ، ژاکت و پالتو و لباس های رویی خود را در بیاورید .

6- پنجره ها را خیلی آرام پایین بدهید ، بیشتر پنجره های الکتریکی باید به راحتی پایین بی آید فقط زمانی امکان دارد پایین نیاید که ماشین در زیر آب باشد .

7- اگر موفق به باز کردن پنجره خود شدید ، به بالاترین نقطه ارتفاع بروید ، و با شماره 122 یا 125 تماس بگیرید .

8- اگر پنجره خودرو باز نشد باید در ها را باز کنید تا بتوانید اگر این کار را نکنید امکان دارد جان خود را از دست بدهید .

9- بعد از اینکه نجات پیدا کردید ، به نقطه امن رفته و کمک بگیرید .

گیر کردن در سیل

صدا هایی که صدای اتاق ماشین از خود بعد از آب گرفتگی بیرون می آید ، شامل موارد زیر است ؟

صدای جیر جیر یا خر خر : امکان دارد زمانی که شما ماشین خود را روشن می کنید داشبورد و فرمان لرزش داشته باشد و از خودش صدای جیر جیر یا خر خر دهد که باید آن موقع خودرو خود را به تعمیر گاه ببرید و از آن ها بخواهید تا داشبورد ماشین را باز کرده و آن را برای شما درست کند .

صدای غژ غژ : زمانی که ماشین شما صدای غژ غژ داد و همچنین فرمان و داشبورد لرزش پیدا کرد ، علت آن سیبک ها می باشد که خراب شده است و باید آن ها را درست کنید . اگر آن را درست نکنید ، لرزش فرمان و داشبورد بیشتر می شود و آسیب های جدیدی تر به بقیه ماشین می زند .

صدای نق نق با ضربه زدن : این صدا ها یکی دیگر از صداهایی می باشد که داشبورد شما دچار مشکل شود ، این صدا را از خودش ایجاد می کند که باید به این صدا ها دقت کنید و برای پیشگیری از آن ها جلوگیری کنید . یادتان این 3 صدایی که در بالا گفته شد نشانه های خرابی داشبورد می باشد .

حتماً بخوانید:
صفر تا صد بیمه سیل و آبگرفتگی خودرو : پوشش‌ها و انواع بیمه

صفر تا صد بیمه سیل و آبگرفتگی خودرو : پوشش‌ها و انواع بیمه

سیل‌های اخیر، آسیب‌های جبران‌ناپذیری را برای برخی خودروها به ویژه محصولات داخلی بوجود آوردند. اما آیا این خودرو‌های مچاله شده، می‌توانند از بیمه…

بعد از اینکه ماشین از سیل نجات پیدا کرد، و روشن شود باعث به وجود آمدن صدا های زیر می شود :

1- صدا خفه کن میل لنگ : صدا خفه کن میل لنگ یکی دیگر از قطعاتی است که می تواند باعث لرزش موتور خودرو شود و مار اصلی آن کم کردن صدا و لرزش داخل اتاقک ماشین می باشد .

2- مشکل شمع خودرو : همچنین باید به طور مداوم و مرتب ، شمع و وایر ماشین خود را چک کرده و در صورت بودن مشکل ، آن را حل کنید در غیر این صورت باعث بیشتر شدن صدای داخل اتاقک ماشین می شود .

3- دسته موتور معیوب : خرابی پایه ی موتور ممکن است یکی از علت های این صدا باشد . که این قطعه ارتباط بین موتور و شاسی می باشد و بودن آن بسیار مهم می باشد . اگر پایه موتور خراب شد ، سریعا آن را درست کرده و یا آن را عوض کنید .

نجات از سیل

هنگان سیل خود را در داخل ماشین زندانی یا حبس نکنید

شما باید از هر محدودیتی که در داخل ماشین خود دارید ، مانند کمربند آن را باز کردن و آزار باشید که خواستید از ماشین پیاده شوید ، مانعی وجود نداشته باشد . و همچنین یادتان باشد در این شرایط اصلا و به هیچ عنوان کمربند ایمنی امن نمی باشد .
زمانی که آب را در اطراف ماشین دیدید ، ماشین را نگه دارید و خیلی زود کمر بند ایمنی را رها کنید ، همچنین از باز بودن قفل همه در ها خود مطمعن شوید که اگر کسی در نزدیک شما باشد می تواند خیلی سریع شما را نجات دهد .
اگر شما دو عدد لباس در تن داشتید ( بالا و پایین ) ، مشکلی نمی باشد ولی اگر کت تن شما بود و یا کاپشن بود خیلی سریع آن را از تن خود در بیاورید . این کار از غرق شدن شما جلوگیری می کند .

نکات لازم برای رانندگی در باران و بودن سیل

  • لاستیک ها

از لاستیک هایی استفاده کنید که آج ندارند ، زیرا چسبندگی آن زیاد می باشد و روی زمین خیس می چسبد . یادتان باشد که در هنگام باران باید حتما با لاستیک ها چک شود که یه موقع وسط رانندگی و در هنگام باران لاستیک شما نترکد .

  • برف پاک کن

مهم ترین بخش خودرو در هنگام باران و برف بسیار مهم می باشد . که در فصل پاییز و زمستان خیلی از آن استفاده می شود . که باید اول پاییز ( اول مهر ماه ) آن را تمیز و تنظیم کنید .

  • سیستم روشنایی خودرو

بعد از برف پاک کن ، سیستم روشنایی خودرو مهم ترین می باشد ، که اکثر افراد از چراغ زنون و یا هد لایت استفاده می کنند که در هنگام رانندگی دید را کاهش می دهد ، زیرا بازتاب نور سفید خیلی بالا بوده و امکان تصادف را دارد .

 رانندگی در سیل

  • ترمز ها

مهم ترین بخش ماشین ترمز آن است که هنگام رانندگی چسبندگی را خیلی کم می کند و همچنین باعث مرطوب شدن لنت های ترمز می شود و در هنگام ترمز کردن ، از قفل شدن چرخ ها و ترمز کنترل کرده و آن را مدیریت می کند .

  • سر حال بودن راننده

قابل توجه است همان گونه که باید ماشین سالم باشد ، باید سلامت و روحیه فرد بالا و شاد باشد ، بخاطر اینکه باید در هنگام رانندگی در جاده های خیس تمام حواس خود را جمع کند تا تصادف نکند . همچنین اگر خسته می باشد برای چند دقیقه توقف کند و 15 دقیقه بخابد و بعد باز شوع به رانندگی کند .

  • شرایط راه و جاده

مشکلی اکثر راننده دارند ، جاده ها می باشد که بسیار خراب و چاله دارند و در اکثر مواقع که باران می آید و چیزی معلوم نمی باشد ، در ای چاله ها می افتند و باعث ترکیدن لاستیک خواهد شد . و همچنین باعث انحراف و در نتیجه تصادف می شود .

  • کنترل فرمان خودرو

اکثر افراد ، یا یک دست و یا با انگشت رانندگی می کنند که این کار باعث پایین آمدن کنترل فرمان شده و باعث انحراف می شود و در نتیجه باعث شکستن دست می شود . پس بهتر است در هنگام باران و خیس بودن زمین دو دستی رانندگی کنید .

  • بخار و رطوبت داخل خودرو

یکی دیگر از مشکل رانندگان بالا رفتن دما داخل ماشین و بخار کردن شیشه ماشین می شود که فرد قادر به دیدن جلو و پشت خود نمی باشد . زمانی که در این جاده ها رانندگی می کنید و می خواهید دید خوبی داشته باشید ، گرم کن شیشه عقب را روشن کنید و شیشه جلو را پاک کنید ، همچنین باید گفت که حتما برف پاک کن را نیز فعال کنید .

گیر افتادن ماشین درون سیل

  • چراغ های خودرو

یکی از نکات که باید حتما رعایت شود ، چراغ های خودرو می باشد . که باید چراغ ( نور ) پایین روشن شود تا فرد رانندگی بهتری داشته باشد و همچنین ماشینی که از جلو می آید بتواند راحت رانندگی کند . از روشن کردن چراغ ( نور ) بالا اجتناب کنید ، زیرا باعث آن می شود شما نتوانید رانندگی کنید و کاهش دید شما را کاهش می دهد .

  • سرعت خودرو

اکثر افراد در هنگام باران و خیس بودن زمین ، با سرعت بالا رانندگی می کند و قادر به ترمز نمی باشند و باعث آسیب رسیدن می شوند . بهتر است در این هوا سرعت خود را کنترل کنید و با سرعت مجاز در این هوا رانندگی کنید .

  • حفظ فاصله ایمنی

در این هوا باید فاصله خود را با ماشین دیر حفظ کنید ، تا وقتی خواستید ترمز کنید ، با ماشین بغل دستی یا جلویی برخورد نکنید . در این هوا باید سرعت خود را کنترل کرده و لایی نروید ، زیرا باعث تصادف خواهد شد .

اگر خودرو در آب گرفتگی متوقف شد چه کنیم ؟

اگر بدترین اتفاق ممکن روی داد و خودرو شما از حرکت ایستاد ، مهم است که برای تعمیر و کاپوت را باز نکنید چون این باعث ورود بیشتر آب به موتور می شود . اگر جریان آب شدت پیدا کرد یا ارتفاع آن زیاد شد ، بلافاصله از خودرو خارج شوید ، ترمز دستی را بکشید و به ارتفاع بروید . ممکن است به توایند با قرار دادن خودرو در دنده یک یا دنده عقب آن را روشن کنید ، ولی زیاد روی نکنید و الکی وقت خود را هدر ندهید .

حتماً بخوانید:
اقدامات ضروری قبل و بعد از وقوع سیل

اقدامات ضروری قبل و بعد از وقوع سیل

اغلب وقتی در شرایط بحرانی مثل سیل، زلزله یا آتش سوزی قرار می‌گیریم، اضطراب و استرس بر ما غلبه یافته و نمی‌دانیم باید چه کار کنیم تا کمتر آسیب ببینیم…

چند توصیه مهم در مورد رانندگی در هنگام سیل

1- سعی کنید وارد آب راکد با بیش از 10 سانتی متر عمق و جریان آب با عمق بیشتر از 150 سانتی متر نشوید .

2- با سرعت 1 تا 2 کیلو متر وارد آب شوید .

3- با سرعت 4 یا 5 کیلو متر در مسیر های آب گرفته حرکت کنید .

4- قسمت های مرتفع جاده حرکت کنید و دقت لازم را در هنگام رانندگی داشته باشید .

5- در دنده یک و با دور موتور بالا حرکت کنید .

6- هنگام خروج از آب گرفتگی به آرامی ترکز کنید تا ترمز ماشین خشک نشود .

7- در صورت امکان از مسیر های دیگر مه سیلاب وجود ندارد تردد داشته باشید .



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.7 از 5 (3 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits