دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چگونه سطح روغن‌ گیربکس خودرو را چک کنیم؟
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
همانگونه که در موتور خودروی شما برای روغنکاری و محافظت قطعات در برابر سایش و خوردگی،به روغن احتیاج است،سیستم انتقال قدرت(گیربکس) نیز توسط مایعاتی که به نام های واسکازین یا روغن ATF روغن کاری می شود.

گیربکس های اتوماتیک بسیار حساس هستند و نیاز به سرویس هاس منظم دوره ای دارند. در صورتی که شما به عنوان مالک خودرو به سرویس های منظم اهمیت دهید عمر گیربکس اتوماتیک طولانی شده و از خرابی گیربکس اتوماتیک جلوگیری به عمل خواهد آمد.
اما نکته ای که بسیار مهم می باشد این است که در صورتی که راننده خودرو به سرویس‌ های جعبه دنده اتوماتیک بی اهمیت باشد در کوتاه مدت هزینه‌های بالایی را به راننده و مالک خودرو تحمیل خواهد نمود. بنابراین همواره سعی کنید اهمیت ویژه سرویس های دوره ای گیربکس اتوماتیک یا نیمه اتوماتیک خود را بدهید.

نحوه چک کردن سطح روغن گیربکس اتوماتیک

برای بازدید روغن گیربکس اتوماتیک ابتدا از گرم بودن خودرو خود مطمئن شوید. به هیچ عنوان روغن گیربکس اتوماتیک را در حالتی که خودرو سرد است چک نکنید. در صورتی که خودرو شما سرد است اتومبیل را روشن نموده و اجازه دهید ۱۰ الی ۱۵ دقیقه خودرو شما گرم شود.

بررسی روغن گیربکس اتوماتیک

سپس در مرحله بعد دسته دنده گیربکس را در حالت پارک قرار دهید و اقدام به کشیدن گیج جعبه دنده کنید. حالت پارک در دنده های اتوماتیک با حرف P مشخص شده است. پس از این که دنده را در حالت پارک قرار دادید و میله گیج گیربکس را بیرون اوردید، میله گیج را با پارچه تمیز کنید و مجددا در جای خود قرار دهید.
سپس به کشیدن گیج روغن گیربکس اتوماتیک اقدام کرده و سطح روغن را بازدید کنید. سطح روغن گیربکس باید تا مقداری بالاتر از علامت تعیین شده بر روی میله گیج باشد. در این صورت روغن گیربکس شما فول خواهد بود. البته همانطور که گفتیم فقط مقداری از علامت تعیین شده بالاتر باشد نه زیاد تر از حد معمول.

بهترین راه برای تعویض روغن گیربکس

جهت تعویض روغن گیربکس اتوماتیک و نیمه اتوماتیک حتماً به مراجع معتبر مراجعه کنید و سعی کنید از روغن گیربکس مرغوب و مناسب خودرو خود به این منظور استفاده نمایید. در صورتی که پس از مشاهده روغن گیربکس اتوماتیک متوجه پایین بودن سطح روغن گیربکس شدید فول کردن روغن را فقط به تعمیر کار متخصص یا سرویس کار ماهر بسپارید.

تعویض روغن گیربکس

به طور کلی تعویض روغن گیربکس اتوماتیک و نیمه اتوماتیک و تغییر آن بسته به کیفیت روغن حداکثر بین ۵۰ تا ۸۰ هزار کیلومتر خواهد بود.

حتماً بخوانید:
وقتی گیربکس اتوماتیک تقه (لگد) می‌زند چه کنیم؟

وقتی گیربکس اتوماتیک تقه (لگد) می‌زند چه کنیم؟

علت تقه زدن گیربکس اتومات را باید به طور مستقیم با وجود مشکل و آسیبی در سیستم گیربکس اتومات مرتبط بدانیم. در حقیقت این یک زنگ خطر است که راننده را از…

در صورتی که روغن گیربکس اتومبیل خود را دیر تر از موعد مقرر تعویض کنید و یا تعویض آن را به افراد غیر حرفه ای بسپارید و یا اینکه از روغن های بی کیفیت استفاده کنید باید منتظر بروز علائم خرابی گیربکس خود در آن بازه زمانی نیز باشید. از ان جایی که بسیاری مواقع هزینه های ناشی از تعمیرات گیربکس بالا هستند بهتر است قبل از بروز خسارت نسبت به تعویض روغن اقدام نمایید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits