دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چرا فیوز ماشین می سوزد؟
2
زمان مطالعه: 11 دقیقه
فیوز یک قطعه و وسیله‌ای حفاظتی است که در مدارهای الکتریکی و الکترونیکی کاربرد دارد و آن‌ها را در برابر افزایش غیرمجاز جریان الکتریکی محافظت می‌کند.

فیوز خودرو و دلایل سوختن فیوز ماشین موضوعی است که در این مقاله به آن می پردازیم. برای اینکه بدانیم چرا فیوز می سوزد و چگونه بفهمیم که فیوز خودرو سوخته است، قبل از آن بهتر است بدانیم که فیوز چیست و دقیقا چه نقشی در خودرو ایفا می کند.
تجهیزات الکترونیکی خودرو، امروزه یکی از تجهیزات گران قیمت و با ارزش می باشد که در صورت خراب شدن هر کدام از دستگاه های برقی خودرو، شاید امکان حرکت اتومبیل دیگر وجود نداشته باشد.در این میان فیوزها قطعه های فداکاری هستند که برای محافظت از دستگاه های گران تر الکتریکی از اثرات مخرب جریان بیش از حد استفاده می شود.

فیوز خودرو چیست و چه نقشی دارد؟

فیوزها (Fuse) اتصالات ساده‌ای هستند که در مواقع لزوم جریان برق را قطع کرده تا تجهیزات برقی آسیب نبینند. به عبارت دیگر فیوز خودرو قطعه ایست که وظیفه تنظیم برق ورودی به دستگاه مورد نظر در خودرو را داشته و در صورت ایجاد بار اضافی، اتصال جریان برق را قطع کرده و باعث می شود دستگاه مصرف کننده، آسیب نبیند.
نوسانات جریان برق در خودرو می‌تواند آسیب زیادی به مصرف‌کننده‌ها و تجهیزات الکتریکی وارد کند. اما وجود فیوز سبب می‌شود تا این نوسانات با عبور از پلی به نام فیوز ، کنترل شوند.
فیوزها در خودرو معمولا در مکانی در دسترس راننده در جعبه فیوز قرار دارند که برای یافتن آن ها، باید با استفاده از دفترچه راهنمای خودرو اقدام نمود. برا فهمیدن جای جعبه فیوز انواع خودرو، در دفترچه راهنمای هر خودرو، نقشه تمام فیوزها وجود داشته و وظیفه برق رسانی هر فیوز خودرو به دیگر قطعات خودرو، مشخص گردیده است.

علت خرای فیوز خودرو

فیوز خودرو چگونه کار می کند؟

فیوز ها به بیان ساده دو پایه هستند که توسط یک سیم با جنس و ضخامت و مقاومت مشخص که به میزان ظرفیت فیوز بستگی دارد که میزان معینی از جریان الکتریکی را از خود عبور می دهد. وقتی جریان برق در خودرو بیش از حد مورد‌نظر شود فیوز که اتصال فلزی با آلیاژ خاصی است آب شده و مانع از انتقال این جریان به مصرف‌کننده می‌شود عنصر اصلی ساخت فیوز، یک نوار فلزی است که در یک محفظه غیر رسانا قرار دارد.
با عبور جریان بیش از حدمجاز، نوار فلزی ذوب می‌شود و مدار الکتریکی قطع می‌شود و به بیان عامیانه فیوز می سوزد.در فیوزهای با روکش شفاف به راحتی می تواند اتصال(سیم) را مشاهده نمود و اگر فیوز بسوزد به راحتی قطع اتصال قابل مشاهده می باشد.نوسانات جریان برق در خودرو می‌تواند آسیب زیادی به مصرف‌کننده‌ها و تجهیزات الکتریکی وارد کند. اما وجود فیوز سبب می‌شود تا این نوسانات با عبور از پلی به نام فیوز کنترل شوند.

هرگاه یکی از تجهیزات برقی کار نمی‌کند ممکن است فیوز محافظ آن سوخته باشد. در شکل زیر چند فیوز سالم را مشاهده می‌کنید. اما در فیوز سوخته قسمت هشتی وسط فیوز آب شده و جریان را انتقال نمی‌دهد. اما اگر فیوزی سوخته باشد برای عوض کردن آن باید مراحل ساده‌ای را رعایت کرده تا بتوانید آن را به راحتی عوض کنید.

جعبه فیوز ماشین کجاست؟

یکی از سوالات دیگری که ممکن است برای رانندگان تازه کار خودرو بوجود امده باشد این است که جعبه فیوز خودرو کجاست؟ به طور کلی در اکثر خودرو های ساخت داخل، دو الی سه جعبه فیوز وجود دارد. یکی از این جعبه فیوز ها در داخل کابین و اتاق خودرو و بقیه در داخل محفظه موتور قرار دارند.

جعبه فیوز داخل کابین که معمولا قابل عیب یابی و تعویض توسط خود راننده و بدون نیاز به فرد متخصص می باشد، در قسمت زیر فرمان یا بغل در راننده قرار دارد. برای یافتن آن و مشاهده فیوزها کافی است درپوش جعبه فیوز را به آرامی باز کرده تا تمامی فیوز های خودرو را مشاهده نمایید.
اما برای فیوزهایی که در داخل محفظه موتور هستند و معمولا در نزدیکی ECU خودرو نصب شده اند، پیشنهاد می شود قبل از اقدام به تعویض، حتما نسبت به عیب یابی علت سوختن فیوز اقدام شود. این فیوز ها معمولا وظیفه کنترل نوسان برق دستگاه های الکتریکی مهم خودرو را بر عهده دارند که تا مشخص نشدن علت ایجاد نوسان در برق خودرو و رفع آن، نباید تعویض گردند.
مکان قرارگیری جعبه فیوز معمولا در زیر فرمان یا بغل درب راننده است.

نکته: همیشه تعدادی فیوز استاندارد و مناسب و رایج (مانند نمونه های 5 تا 30 آمپر) در خودرو خود همراه داشته باشید.

فیوز خودرو

انواع فیوز ماشین

فیوزها معمولا در انواع متنوعی تولید و طراحی می شوند که فیوزهای مستطیلی و سرامیکی از جمله پر کاربردترین نوع آن ها می باشد. سالم یا سوخته بودن فیوزهای شیشه‌ای و مستطیلی که شفاف هستند را به راحتی با چشم می‌تواند تشخیص داد.

حتماً بخوانید:
علت پریدن فیوز برق چیست؟ راهنمای رفع آن

علت پریدن فیوز برق چیست؟ راهنمای رفع آن

چرا فیوز پرید؟ پریدن فیوز برق اتفاق رایجی است که احتمالاً همه ما حداقل یک بار آن را تجربه کرده‌ایم. دلایل مختلفی ممکن است باعث این اتفاق شود و قطعی…

فیوز شیشه ای خودرو

فیوزهای مستطیلی و سرامیکی: از جمله پر کاربردترین نوع آن ها می باشد. این فیوزها از دو پایه تشکیل شده اند که داخل خود بسته به حداکثر میزان شدت جریان عبوری ، از سیم ضخیم تری برای اتصال دو پایه به هم استفاده شده است.
فیوز شیشه ای: نیز نوع دیگری از فیوز خودرو می باشد که اتصال دو سر فیوز در آن با استفاده از سیمی نازک در میان محفظه شیشه ای و استوانه ای برقرار شده است که در صورت عبور شدت جریان بالا، سیم مربوطه قطع می گردد.
فیوز فلزی: نیز نوع دیگری از فیوز خودرو می باشد که ارتباط دو سر آن در صورت عبور شدت جریان بیش از اندازه دوب گردیده و در نتیجه مدار را قطع می نماید.

علت سوختن فیوز ماشین

فیوز خودرو پیش مرگ قسمت های مختلف برقی است، پس همیشه سعی کنید تعدادی فیوز با آمپرهای مختلف را در خودروی تان داشته باشید تا در صورت بروز ایراد، فوراً آن را تعویض کنید.
فیوز خودرو نقش بسیار مهمی در عمر سیستم های مختلف خودرو دارد و به نوعی پیش مرگ آنها می شود. فیوز خودرو به عنوان محافظی برای سیستم های برقی خودرو است. جریان برقی که از سمت باتری به سمت قسمت های مختلف برقی مثل لامپ ها فرستاده می شود، ابتدا از فیوز عبور می کند، چنانچه ولتاژ برق همراه با نوسانات بوده یا شدت جریان آن بیش از حد طبیعی باشد، به محض ورود به فیوز از عبور آن جلوگیری می شود.

جلوگیری از جریان و ولتاژ نامناسب به معنی تنظیم آن است؛ در صورتی که نوسانات جریان برق بیش از اندازه مخرب بوده و قابل کنترل نباشد، فیوز می سوزد. تعداد فیوزهای خودروهای سبک بین ۱۰ تا ۳۰ عدد و تعداد فیوزهای خودروهای سنگین بین ۱۰ تا ۱۰۰ عدد متغیر است.
بررسی جعبه فیوز و سالم بودن فیوزها اولین راهی است که پس از خرابی هر یک از قسمت های الکتریکی به ذهن می رسد. البته ممکن است اشکال به وجود آمده مربوط به خراب شدن خود قطعه یا مدار آن باشد؛ اما بررسی جعبه فیوز تقریباً راحت ترین کاری است که راننده ی بی تجربه ی خودرو هم می تواند انجام دهد. اگر در حال حاضر در چنین موقعیتی قرار دارید و می خواهید بدانید فیوزها سالم هستند یا نه، باید علائم سوختن فیوز خودرو را بدانید.
سوختن فیوز خودرو می تواند ناشی از دلایل مختلفی باشد که در زیر برخی از علت های سوختن فیوز خودرو بیان می گردد:

اضافه کردن دستگاه و تجهیزات غیر استاندارد به خودرو و وارد آوردن فشار بیش از حد به سیستم برقی آن، مثل سیستم صوتی با آمپر بالا و چراغ های پرنور غیر استاندارد استفاده از فندکی خودرو،پمپ باد همراه
اتصال غیر استاندارد تجهیزات جانبی به خودرو (به صورت مستقیم)؛
اتصال مستقیم و غیر اصولی ادوات برقی خارجی به خودرو
اتصال در سیستم برق و سیم کشی خودرو ( به دلیل برخورد ابزار در زمان تعمیر خودرو)
باتری به باتری کردن غیر اصولی
خرابی دینام و استفاده از قطعات غیر استاندارد

نشانه های سوختن فیوز ماشین

در صورتی که این قطعات کاربردی کوچک بسوزد، اگر به درستی تشخیص داده نشود، ممکن است شما تصور کنید که ایراد خودرو از سیستم برق رسانی، باطری خودرو می باشد که هزینه بیشتری نسبت به تعویض فیوزهای ماشین دارند.
فیوزها می سوزند تا دستگاه اصلی نسوزد و جریان الکتریکی دچار نوسان، قطع شود. هزینه تعویض فیوزها بسیار پایین بوده و هر راننده خودش می تواند تا حدی در انجام این امر موفق باشد. اما برای این کار نیاز است که ابتدا فیوز معیوب را یافته و آن را تشخیص دهیم و سپس نسبت به تعویض آن اقدام کنیم. در ادامه با ما همراه باشید تا ضمن آموزش چگونگی تعویض فیوز خودرو ، چگونگی تشخیص فیوز سوخته و عیب یابی آن را نیز مورد بررسی قرار دهیم.

تشخیص فیوز سالم از سوخته

تفاوت فیوز سوخته با فیوز سالم خودرو

هر فیوز معمولا رابطه بین مولد برق خودرو با چند مصرف کننده را تامین می کند. برای مثال تنها یک فیوز وظیفه برقراری جریان الکتریکی برای عملکردن برق اتاق خودرو را بر عهده دارد. بنابر این سوختن این فیوز باعث می شود بوق عمل نکند، چراغ سقفی و مطالعه، چراغ های اهرم دنده و زیر پایی ها روشن نشوند اما در عین تعجب پشت آمپر و سیستم صوتی خودرو برق داشته باشد و روشن شود.

یا در سوختگی فیوزی دیگر، استارت عمل کند و دلکو برق داشته باشد اما صدای پمپ بنزین شنیده نشود. بنابر این خاموشی مقطعی بخش های مشخصی از خودرو باید بلافاصله شما را به سمت جعبه فیوز بکشاند.

نحوه تست فیوز ماشین

بر حسب نوع فیوز، گاهی می‌توان با قرار دادن آن‌ها در مقابل نور، از سالم بودن آن‌ها مطمئن شد. قطعی در سیم وسط فیوز می‌تواند به راحتی دیده شود. در فیوزهای شیشه‌ای، تیره شدن شیشه گواه خرابی فیوز است. اگر مشخصه‌ای ظاهری وجود نداشت، فیوز را با فیوزی از همان نوع جایگزین کنید؛ اگر مشکل حل شد، فیوز شما ایراد داشته‌است.
به هر حال بهتر است مدار مربوطه را هم چک کنید؛ به عنوان مثال ایراد در قطعه الکتریکی و یا اشکال در کابل آن، باعث اتصال کوتاه و کشیدن جریان بسیار بالا می‌شود. اگر کابل بیش از حد داغ شود، امکان آتش‌سوزی نیز وجود دارد. البته اگر فیوز به درستی کار کند، مانع این اتفاق می‌شود. در این گونه موارد، سیم درون فیوز قبل از کابل گرم و قطع می‌شود و باعث می‌شود کل مدار از کار بیفتد؛ بسیار پیش از آن‌که کابل گرم شود.

نحوه تعویض فیوز ماشین

برای عیب یابی و تعویض فیوز خودرو ابتدا باید بتوانید جعبه فیوز خودرویتان را بیابید. سپس می توانید آن را عیب یابی کنید و بسته به تشخیص‌تان در عیب یابی، آن را تعویض کنید که مهارت چندانی هم لازم ندارد اما نکته‌هایی را باید رعایت کنید.

اگر به جعبه ی فیوز نگاه کنید، متوجه می شوید که بعضی از آنها شماره گذاری شده اند. این ترفند باعث می شود در هنگام خرابی، شماره ی مربوط به فیوز ناسالم را برداشت و به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کرد. در دفترچه ی راهنما درباره ی فیوزهای شماره دار و اینکه مربوط به کدام قسمت هستند، توضیحاتی آورده شده است. با انطباق شماره ی فیوز دفترچه و جعبه فیوز متوجه می شوید که کدام قسمت الکتریکی خودرو خراب شده است. اطلاعاتی مثل نام، عملکرد، میزان ولتاژ و محل قرار گرفتن فیوزها هم در دفترچه ی راهنما وجود دارد.

دقت داشته باشید که آمپر فیوز انتخابی شما با آمپر فیوزی که از جعبه جدا می کنید، یکی باشد. اگر آمپر فیوز جایگزین بالاتر از آمپر فیوز قبلی باشد، ممکن است بخش های دیگر هم اتصالی کنند و وسعت خرابی بیشتر از قبل باشد. استفاده از فیوزی با آمپر پایین تر هم باعث می شود دوباره با این مشکل سوختن فیوزها مواجه شوید. برای مثال، اگر فیوز سوخته، ۳۰ آمپری بود، باید فیوز سالمی که جایگزین می کنید هم ۳۰ آمپری باشد. در مواردی مشاهده شده است که استفاده از فیوز غیراستاندارد منجر به آتش سوزی در خودرو شده است.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits