دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کاربرد شماره شناسایی خودرو یا کد VIN چیست؟
2
زمان مطالعه: 8 دقیقه
کد VIN، رشته‌ای ۱۷ حرفی از اعداد و حروف است که بیشتر افراد اصلا از وجود آن خبر ندارند. VIN به معنی شماره شناسایی خودرو است و همان‌طور که از نامش پیدا است، از مهم‌ترین اطلاعات یک خودرو محسوب می‌شود.

شماره VIN خودرو؛ اثر انگشت وسیله نقلیه شما

به گزارش دلگرم : شاید شما هم در حال خواندن اطلاعات پشت کارت خودروی خود، متوجه یک کد سریال ۱۷ رقمی شده‌اید. به این کد در اصطلاحات وسایل نقلیه، شماره VIN خودرو گفته می‌شود. اگر برایتان سوال پیش آمده است که این کد و کارآیی اش چیست؟ یا اگر در موارد استعلام خلافی خودرو، چیزی درباره کد VIN شنیده‌اید، شما را به خواندن این مقاله دعوت می‌کنیم.

چگونه اطلاعات شماره شناسایی خودرو ( کد VIN) را تفسیر کنیم؟

کد یا شماره VIN مخفف اصطلاح Vehicle Identification Number، یک کد ۱۷ رقمی شامل اعداد و حروف انگلیسی برای تشخیص خودروهای مختلف است. از این کد با عنوان شماره شناسایی خودرو یاد می‌شود. کد VIN یا همان وی آی ان، نوعی شماره منحصر به فرد است که برای بازشناسندن اصالت هر خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد. همان طور که هر انسان، اثر انگشت خاص خود دارد، وی آی ان هر اتومبیل منحصر به فرد است؛ در هیچ جای دنیا نمی‌توانید دو خودرو با شماره VIN یکسان بیابید. این کد حاوی اطلاعات فراوانی درباره خودرو است. اطلاعات زیر از شماره VIN قابل شناسایی است:

  1. مشخصات خودرو
  2. کشور تولید کننده خودرو
  3. محل تولید خودرو
  4. سال تولید اتومبیل
  5. مدل خودرو
  6. مشخصات شرکت سازنده خودرو
  7. مشخصات موتور اتومبیل

اگر می‌خواهید با نگاهی به شماره VIN خودروی خود به راحتی همه این اطلاعات را بازخوانی کنید، با ما همراه باشید. با اطلاعات این مقاله و فقط از طریق همین کد به راحتی می‌توانید حتی خودرویی که از نزدیک ندیده‌اید، به بهترین وجه شناسایی نمایید. اول بهتر است بدانیم که اصلا این کد وی آی ان در کجای خودرو قابل شناسایی است؟

شماره VIN خودرو

شماره VIN خودرو کجاست؟

طبق اطلاعات مندرج در راهنمای خودروها ، معمولا وی آی ان خودرو در موقعیت‌های قابل مشاهده است:

  • زیر شیشه جلو کنار راننده خودرو
  • فایروال محفظه موتور
  • چهارچوب در کنار راننده

همان طور که گفتیم کد وی آی ان، رشته ۱۷ رقمی مرکب از اعداد و حروف است. اعداد ۱ تا ۹ و حروف الفبای انگلیسی به جز O و Q ترتیب خوانش این اطلاعات از چپ به راست است. سازمان استانداردسازی بین المللی این کدها را تعریف می‌کند؛ ولی هر شرکت خودرو ساز از الگوی خاصی برای بازخوانی این حروف استفاده می‌نماید. به همین دلیل برای درک اطلاعات این رشته مثلا نام کارخانه مدنظر باید به الگوی آن شرکت اتومبیل سازی نیز توجه داشت. خب وقت آن شده است که به معنای هریک از اعداد و ارقام بپردازیم:

اولین سری ارقام: سه رقم از سمت چپ VIN

این سه رقم معرف کارخانه سازنده خودرو است. این ارقام تعریف جهانی دارند. هر شرکت خودروساز، کد سه رقمی ویژه ای دارد که با آن شناخته می‌شود. اولین رقم نشان می دهد که خودرو در چه منطقه جغرافیایی تولید شده است. مثلا عدد یک مربوط به خودروهای ساخت کانادا، ۳ معرف مکزیک، عدد یک تا ۵ معرف کشورهای منطقه آمریکای شمالی است.

جایگاه دوم در وی آی ان: کدهای دو رقمی

این دو کد به ترتیب شرکت اتومبیل سازی اصلی و حرف بعدی، برند خودرو را نشان می‌دهد. مثلا اگر شما خودرویی متعلق به شرکت کرایسلر داشته باشید، طبیعی است که در این جایگاه حرف C را مشاهده نمایید. البته همیشه هم شناسایی کارخانه تولیدکننده خودرو مثل آب خوردن نیست؛ چون هر خودروساز کد خاصی را برای شناسایی خود تخصیص می‌دهد.

جایگاه ۴ تا ۸ کد VIN

این جایگاه با توضیحات خودرو همراه است. این کدها معرف مدل خودرو، نوع و کد موتور، نوع بدنه و حتی گاهی سیستم ایمنی خودرو است.

جایگاه نهم شماره شناسایی خودرو : کد امنیتی

این جایگاه به کد امنیتی خودرو مربوط است. به این کد امنیتی، ” رقم چک” نیز اطلاق می‌گردد. این رقم نشان دهنده درستی و صحت VIN است. صحت شماره شناسایی خودرو با الگوریتم‌های خاص تولید ” رقم چک” منحصر به فرد هر اتومبیل قابل شناساسایی است.

جایگاه ده تا ۱۷ کد وی آی ان

این بخش به قسمت شناسایی خودرو مربوط است. در این بخش، جزییات خودرو نظیر کارخانه سازنده، آپشن ها و مدل خاص خودروی تولیدی دیده می‌شوند.

شش رقم انتهایی VIN نشانگر خودرو

این ارقام نشان دهنده اتومبیلی خاص هستند. بقیه اعداد و حروف پیش از این VIN می‌توانند نشان دهنده همه اتومبیل‌های ساخته شده در یک سال خاص در یک خودروسازی خاص و از یک مدل خاص است ولی شش رقم انتهایی در واقع هر خودرو را منحصر به فرد می‌سازد. زیرا کارخانه اتومبیل‌سازی سالانه خودروهای متعددی تولید می‌کند و به هر خودرو به ترتیب شماره خاصی را اختصاص می دهد و به این ترتیب، این کد شناسایی خودرو همانند IME موبایل‌تان منحصر به فرد خواهد شد.

کاربرد شماره شناسایی خودرو

کاربرد شماره شناسایی خودرو یا کد VIN چیست؟

همان طور که از اثر انگشت در موارد خاص و برای شناسایی هویت فرد استفاده می شود، از کد VIN نیز برای بررسی هویتی خودرو استفاده می شود. اساسا شماره شناسایی یا کد VIN کاربرد های بسیاری دارد. دریافت شناسه قبض جریمه رانندگی یا خلافی، ردیابی خودرو، پیگیری گارانتی خودرو، پیگیری مسائل مربوط به بیمه ماشین از جمله این موارد است. بد نیست بدانید که کد VIN هنگام خرید یک خودروی دست دوم کمک می کند تا خریدار از سوابق خودرو مطلع شود و یا هنگام سرقت خودرو پلیس با استفاده از این کد خودرو را شناسایی می کند. گرچه برخی از این سرویس ها در ایران فعال نیستند، اما در هر صورت کارایی و کاربرد کد VIN در این موارد ثابت شده است. جالب است بدانید که در زمان خرید یک خودروی صفر می توان از طریق بررسی کد VIN مطلع شد که آیا همه امکانات و آپشن هایی که فروشنده وعده داده است یا ادعا کرده است، در خودرو وجود دارد یا نه؟ یا به عبارت دیگر چه امکاناتی به طور کارخانه ای روی خودروی مورد نظر قرار دارد ؟ و آیا تقلبی صورت گرفته است یا نه؟

کاربرد کد VIN پشت کارت خودرو کجاست؟

تا حالا متوجه شدیم که این کد شناسایی وی آی ان می‌تواند همانند کد ملی مختص هر خودرو باشد؛ ولی واقعا ضرورت و کاربرد شماره شناسایی خودرو چیست؟ می‌توان به موقعیت‌های زیر برای استفاده از VIN اشاره کرد:

تکمیل گزارشات پلیس در موارد سرقت یا شناسایی خودرو : اگر بخواهید خودرویی را بخرید و آن خودرو صفر نباشد، با بررسی VIN به میزان تعمیرات خودرو، اصالت خودرو و مسروقه نبودن آن پی خواهید برد.

خرید قطعات جانبی اصلی خودرو : شرکت‌های خودروسازی بیشتر قطعات جانبی اصلی را بر اساس VIN خودرو دسته بندی می‌کنند. بنابراین برای خرید هر قطعه جانبی اصل باید شماره شناسایی خود را نیز بدانید.

استعلام خلافی خودرو : شیوه‌های حضوری و غیرحضوری برای استعلام خلافی خودرو از پلیس راهور وجود دارد. یکی از این روش‌ها ، استعلام خلافی خودرو با کد VIN است.

حتماً بخوانید:
مراحل و اقدامات مورد نیاز بعد از سرقت خودرو

مراحل و اقدامات مورد نیاز بعد از سرقت خودرو

در صورتی که ماشین شما به سرقت رفت نخستین اقدام تماس با پلیس ۱۱۰ است. باید به پلیس محل و زمانی دزدی را اطلاع دهید. به این ترتیب پلیس مشخصات را ثبت و…

روش‌های استعلام خلافی با کد VIN خودرو

برای استعلام خلافی و میزان جریمه خودرویتان با وی آی ان چند روش وجود دارد: رانندگان وسایل نقلیه می‌توانند برای دریافت لیست خلافی خودروی خود، شماره وی آی ان (VIN) پشت کارت خودرو را به یکی از سه شماره زیر پیامک نمایند:

  • ۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰
  • ۳۰۰۰۵۱۵۱
  • ۱۱۰۰۰۵۱۵۱

شما بعد از ارسال VIN خودرو به شماره‌های مذکور، پیامک خلافی خودرو شامل شناسه قبض و شناسه پرداخت را دریافت خواهید کرد. می‌توانید از این اطلاعات برای پرداخت جریمه خودروی خود اقدام نمایید.

استعلام خلافی با موبایل و کد USSD

الف) با گوشی موبایل خود کد *۱۱۰# را شماره گیری نمایید. با این عمل، دو راهکار در دسترس راننده خودرو خواهد بود: اگر می‌خواهید خلافی ماشین را ببینید، باید عدد یک را انتخاب و ارسال نمایید.

ب) در مرحله بعدی، گزینه استعلام خلافی خودرو ارائه می‌شود که برای دریافت خلافی خودرو باید عدد یک را انتخاب و ارسال نمایید.

ج) با دریافت درخواست درج کدVIN ، شماره ۱۷ رقمی پشت کارت خودروی خود را وارد کنید. در زمان وارد کردن کد، زبان کیبورد گوشی‌تان باید انگلیسی باشد.

د) حالا مبلغ جرایم خودرو استعلام و به شما نشان داده می‌شود که در مراحل بعد می‌توانید مفاحساب جریمه را پرداخت و تسویه نمایید. در انتها امیدواریم که ارائه اطلاعاتی درباره خودرو نظیر کد VIN، بتواند با نگاه جامع تر شما به کاربردهای آن همراه شود. به این ترتیب، می‌توان با استفاده از آن در موارد نیاز نظیر استعلام خلافی خودرو یا حتی یافتن خودروی مسروقه، فرایندها را سرعت و ارتقا بخشید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits