دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
دلیل اصلی کم شدن آب رادیاتور خودرو چیست؟
2
زمان مطالعه: 5 دقیقه
مهم‌ترین دلایل کم شدن آب رادیاتور عبارتند از: سوراخ شدن رادیاتور وجود نشتی در اتصالات و لوله‌ها خراب شدن واترپمپ است.

چطور علت کم شدن آب رادیاتور خودرو را پیدا کنیم؟

به گزارش دلگرم : یکی از آسیب‌هایی که در میان خودروهای مجهز به موتورهای درون‌سوز متداول است، گرم شدن بیش از حد اجزای آن محسوب می‌شود و این امر نیز به دلیل انفجار که در داخل موتور صورت می‌گیرد، اتفاق می‌افتد.

چنانچه گرما و دمای حاصل از این سوخت‌وساز به‌خوبی کنترل نشود، می‌تواند خرابی‌های جبران‌ناپذیری را در پی داشته باشد؛ از همین‌رو سیستم خنک‌کاری خودرو یکی از حیاتی‌ترین سیستم‌های آن به‌شمار می‌رود.سیستم خنک‌کاری اجزای متعددی دارد که یکی از آن‌ها رادیاتور است و شاید بتوان رادیاتور را قلب سیستم خنک‌کننده در نظر گرفت که در صورت معیوب بودن آن، عملکرد کل سیستم خنک‌کاری مختل می‌شود.

دلایل کم شدن آب رادیاتور

برای درک بهتر دلایل کم شدن آب رادیاتور بهتر است در ابتدا با اجزای تشکیل دهنده قلب سیستم خنک کننده خودرو یا همان رادیاتور آشنا شوید؛ مهم‌ترین اجزای سیستم خنک‌کاری در اغلب ماشین‌ها به شرح زیر است:

رادیاتور: رادیاتورها به دو دسته افقی و عمودی تقسیم‌بندی می‌شوند و مخزنی از جنس مس و به‌صورت مشبک بوده و به خنک‌کاری آب کمک می‌کند. رادیاتورها با توجه به ماهیت مشبک بودن خود در معرض هوای زیادی قرار داشته و همین امر تبادل حرارتی را سرعت می‎‌بخشد.

فن: فن خودرو هوا را با فشار زیاد از روی رادیاتور عبور داده و به نحوی یک ابزار کمکی جهت خنک‌کاری آب رادیاتور به‌شمار می‌‌آید. شایان ذکر است که این فن‌ها انرژی موردنیاز خود را یا از موتور یا از الکتروموتور تعبیه‌شده در خودرو می‌گیرند.

کم شدن آب رادیاتور خودرو چه دلایلی دارد؟

مجاری آب: عمل احتراق در داخل سیلندرها رخ می‌دهد و بیشترین گرما نیز در همین سیلندرها تولید می‌شود. مجاری آب سیستم خنک‌کاری در اطراف سیلندرها جای گرفته‌اند و گرمای حاصل از احتراق را به خود می‌گیرند.

ترموستات: در مسیر برگشت آب از موتور به رادیاتور قرار داشته و مهم‌ترین وظیفه آن نیز ثابت نگه‌داشتن دمای موتور است.

واتر پمپ: وظیفه این قطعه پمپاژ آب به مجاری اطراف سیلندرها است. واترپمپ انرژی خود را از طریق تسمه و از موتور دریافت می‌کند.

منبع انبساط: منبع انبساط مخزنی 2 لیتری است که در کنار رادیاتور نصب شده و چنانچه دمای موتور بیش از حد بالا رود؛ آب اضافی وارد آن می‌شود.هرگونه اختلالی در عملکرد سیستم خنک‌کاری می‌تواند عواقب بسیار وخیم و جبران‌ناپذیری را در پی داشته باشد که متاسفانه برخی از راننده‌ها نسبت به این مساله آگاهی کافی ندارند. یکی از مواردی که می‌تواند عملکرد صحیح سیستم را تحت‌الشعاع خود قرار دهد، کم شدن آب رادیاتور است.چنانچه آب رادیاتور کم شود، موتور آنچنان که باید خنک نشده و می‌تواند حتی منجر به سوختن سرسیلندرها نیز شود که تعویض و تعمیرات آن، نیاز به صرف هزینه گزافی دارد.

حتماً بخوانید:
رادیاتور چیست و چه کاربردی دارد ؟

رادیاتور چیست و چه کاربردی دارد ؟

رادیاتور وسیله فلزی یا نیمه فلزی است که جنس آن بسته به نوع کاربردش می‌تواند متفاوت باشد، اغلب رادیاتورها به عنوان ناقل دمای آب عمل می‌کنند.

مهم‌ترین دلایل کم شدن آب رادیاتور عبارتند از:

  • سوراخ شدن رادیاتور
  • وجود نشتی در اتصالات و لوله‌ها
  • خراب شدن واترپمپ
  • ورود آب به سیلندر
  • نشت آب از منبع انبساط
  • نداشتن ضدیخ و رسوب‌گیری موتور
  • نشتی آب از بخاری
  • نقص فنی ترموستات
  • نشتی از در رادیاتور
  • خرابی فن

ریختن آب در رادیاتور

اضافه کردن آب به رادیاتور

به هر دلیلی که آب رادیاتور خودروی شما کم شده باشد نیاز به افزودن آب دارد، در غیر اینصورت موتور دچار آسب جدی خواهد شد. پس از آن‌که دلیل کاهش آب رادیاتور آشکار و اصلاح شد؛ می‌توانید به ترتیب زیر، آب به رادیاتور اضافه کنید.خودرو را در جایی صاف و امن، پارک کنید.خودرو را خاموش کرده و اجازه دهید موتور به اندازه کافی خنک شود.

اگر برای مدت زمان طولانی رانندگی کرده‌اید حداقل 1 ساعت باید صبر کنید تا دمای موتور پایین آمده و پایدار شود.میزان مایع داخل منبع انبساط را چک کنید.ضدیخ و آب مقطر را به مقدار لازم با هم مخلوط کنید. میزان هر یک از این مواد را از دفترچه راهنما چک کرده و چنانچه به آن دسترسی ندارید یا چیزی در آن قید نشده است به میزان یکسان (50-50) از هر کدام را با هم مخلوط کنید.درب منبع انبساط یا درب رادیاتور را باز کرده و مخلوط را اضافه کنید.

حتماً بخوانید:
لیست قیمت رادیاتور ماشین

لیست قیمت رادیاتور ماشین

در این بخش قیمت انواع رادیاتور ماشین شامل : بی ام و، هیوندای، بنز، تویوتا، برلیانس، تیبا، ریو، سمند، دنا، دانگ فنگ، ساینا، مزدا، پراید، پژو، پیکان،…

هیچگاه پیش از خنک شدن کافی موتور، درب رادیاتور را باز نکنید؛ چراکه رادیاتور تحت فشار کار کرده و هر آن ممکن است آب با فشار زیاد به بیرون فوران کرده و منجر به سوختگی شود و از آنجایی که عمدتا سر افراد بالای رادیاتور قرار می‌گیرد، می‌تواند سوختگی چشم و صورت را در پی داشته باشد.
لذا به شدت توصیه می‌شود اگر از پایین آمدن دمای موتور مطمئن نشده‌اید، اقدام به باز کردن درب رادیاتور نکنید.

موتور خودرو را روشن کرده و اجازه دهید مدتی روشن بماند.
لوله‌ها، اتصالات و… را چک کنید تا از وجود نشتی‌های احتمالی مجدد آگاه شوید.در نهایت توصیه می‌شود به صورت مرتب سطح آب رادیاتور را چک کرده و در صورت کم شدن آب رادیاتور بیش از حد معمول، اجزای سیستم خنک‌کننده را بررسی و دلایل کاهش آب را برطرف کنید. در صورت عدم دانش فنی یا دست به آچار بودن حتما به یک کارشناس و مکانیک باتجربه مراجعه کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits