دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
مهم ترین دلایل ترک خوردن سیلندر خودرو را بشناسید
2
زمان مطالعه: 6 دقیقه
آیا تا به حال برای شما اتفاق افتاده که سیلندر خوروتان ترک بخورد ؟ آیا می دانید دلیل این اتفاق چیست و چه راه حلی دارد ؟ با ما همراه شوید تا پاسخ سوالاتتان را بگیرید.

علت ترک خوردن سیلندر خودرو

ترک خوردن سیلندر یکی از بدترین اتفاق‌هایی است که می‌تواند برای قسمت فنی ماشین پیش بیاید. این گونه خرابی جای نگرانی هم دارد. چون یکی از پرهزینه‌ ترین اتفاقی که می‌تواند بیافتد دقیقا همین است.بعضی افراد غیرمتخصص وقتی با ترک خوردن سیلندر مواجه می‌شوند سریعا دست به‌ کار شده و از چسب‌های مخصوصی استفاده می‌کنند. این کار به هیچ عنوان اصولی نیست و حتی می‌تواند به قیمت از بین رفتن کل موتور تمام شود .علت ترک خوردن سیلندر خودرو میتواند بیش از یک گزینه باشد که متاسفانه خیلی از دوستان بر این تصور هستند که تنها دلیل ترکیدن سیلندر دمای بالا میتواند باشد.سیلندر به نوعی پایان کار خودرو است و اگر کسی با ترک خوردن آن مواجه شود قبل از اینکه هزینه های بالای ۵ میلیون به پای او گذاشته شود باید سریعا به تعمیرگاه خودرو یا مکانیک سیار مراجعه کند تا با رفع مشکل سیلندر مشکل حل شود. با دلگرم همراه باشید.

اصلی ترین دلایل ترک خوردن سیلندر خودرو

بلوک سیلندر تحت شرایط خاصی که مهمترین علت آن نیز رعات نکردن به سرویس های دوره ای خودرو می باشد منجر به ترک خوردن می شود. این دلایل عبارتند از:

دمای بیش از حد به دلیل رعایت نکردن سیستم دمای آب خودرو

این گزینه ارتباط مستقیم با وضعیت فشنگی آب، رادیاتور، ترموستات، رله فن ها، لوله کشی بخاری و وضعیت آب رادیاتور دارد.افت دمای شدید محیطی و داخل بلوک سیلندر. در گذشته این مورد به دلیل نبود ضد یخ بسیار دیده میشد. دومین علت ترک خوردن سیلندر خودرو در حال حاضر نیز همین گزینه است.

ضربات وارده به بلوک سیلندر در شرایط حساس

گاهی در حین تعمیر خودرو، دستکاری های خودسرانه و…. به محض خاموش کردن مشغول به ضربه وارد کردن به بلوک سیلندر می شویم. این گزینه نیز بسیار تاثیر گذار است.

کمبود روغن

وقتی موتور کمبود شدید روغن داشته باشد خنک کاری انجام نمی‌شود و بدتر از آن اتفاق می‌افتد. یعنی کشیده شدن پیستون با حرارت بسیار زیاد روی سیلندرها.

استارت شارپی علت ترک خوردن سیلندر

استارت شارپی به این معنی نیست که شما استارت بزنید و سیلندر شما بشکند خیر. استارت شارپی یعنی شما پس از استارت ابتدایی و خاموشی موتور ناگهان 4 الی 5 بار و بیشتر پشت سر هم استارت بزنید.در این حالت پیستون به وسیله میل لنگ حرکت کرده و به شدت با بدنه سیلندر موتور برخورد می‌کند که به دلیل سردی موتور می‌تواند سبب شکستگی در سیلندر شود.

کج شدن پیستون و یا شاتون

وقتی پیستون در سیلندر کج می‌شود یا شاتون به وسیله گژنپین‌ها دچار انحراف زاویه می‌شود , پیستون به شدت به دیواره سیلندر کوبیده و کشیده می‌شود که تداوم این عامل باعث شکستگی در سیلندر می‌شود .

خرابی میل لنگ

وقتی میل لنگ خراب می‌شود , به شدت لنگر می‌اندازد و به زیر سیلندر ساییده می‌شود .در این حالت پیستون به سرسیلندر خورده و شکسته خواهد شد . سپس سیلندر به وسیله ضربه شدید میل لنگ خورد شده و در پی آن میل لنگ نیز شکسته یا خم می‌شود که در این وضعیت موتور استاپ کرده و از کار می‌افتد .

ترک بلوک سیلندر خودرو

شکستگی سیلندر خودرو

علائم ترک خوردن بلوک سیلندر خودرو

حال سوال اینجاست که چگونه تشخیص دهیم سیلندر ترکیده است ؟ چند گام ساده اما کمی تجربی مکانیک سیار وحید برای شما در نظر دارد که بتوانید به راحتی تشخیص دهید که آیا سیلندر خودرو ترکیده است یا خیر.

کم شدن کمپرس موتور : جهت آموزش چک کردن کمپرس موتور به برگه مربوطه مراجعه کنید که این آموزش نیز بسیار ساده است . البته برای هر راننده ای دانستن آن لازم میباشد.

خروج آب از اگزوز : یکی از رایجترین علائمی که بیشتر در فصول غیر از فصل تابستان پس از ترکیدن بلوک سیلندر بروز میدهد خارج شدن آب از اگزوز است که علت آن ترک خوردن سیلندر خودرو میباشد . البته لازم به ذکر است که اگر صبح هنگام در فصل زمستان خودرو را روشن کردید به دلیل رطوبت و اختلاف دمای بیرون و محیط اگزوز باید اجازه دهید حدود ۵ دقیقه خودرو روشن بماند بعد این مورد چک کنید.

سوختن مرتب واشر سرسیلندر : سوختن واشر سرسیلندر پروسه جالب و پیچیده ای دارد اما در حالت کلی به دلیل بالا رفتن مکرر دمای سیلندر است که واشر سرسیلندر میترسد و مجبور میشویم آن را تعویض کنیم و زمانی این اتفاق می افتد که مشکل از سیستم دمای خودرو باشد . حال اگر از سیستم تنظیم کنند دمای ماشین اطمینان کامل را داریم مجدد مجبور میشویم واشر سرسیلندر را تعویض کنیم . از این رو شک نداشته باشید که بلوک سیلندر خودرو شما ترک خورده است.

کمپرس زدن درب رادیاتور : زمانی که موتور هوا کشیده باشد و این مشکل مدام ادامه یابد خود همان علت ترک خوردن سیلندر خودرو است که در نتیجه افزایش دمای غیر طبیعی منجر به کمپرس زدن درب رادیاتور و وارد کردن فشار زیاد به سیلندر شده است .

حتماً بخوانید:
واشر سرسیلندر چیست و چه کاربردی در اتومبیل دارد ؟

واشر سرسیلندر چیست و چه کاربردی در اتومبیل دارد ؟

واشر سرسیلندر در خودرو نقش مهمی دارد و در صورت بی توجهی به علایم ناشی از مشکل در واشر سرسیلندر خودرو ممکن است خودرو دچار مشکلات جدی شود.

راه های جلوگیری از شکستن سیلندرها

برای جلوگیری از شکستن و ترک خوردن سیلندرها به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • حتما روغن موتور خود را چک کنید و مطمئن شوید که روغن ریزی در موتور وجود نداشته باشد
  • حتما موتور را چک کنید تا مطمئن بشوید که روغن‌سوزی در موتور وجود ندارد
  • فیلرگیری و چک‌آپ میل لنگ را هر 6 ماه یکبار قبل از تعویض روغن انجام دهید .
  • از استارت زدن شارپی به شدت خودداری کنید مخصوصا در هوای بسیار سرد

آیا سیلندر ترک خورده قابل تعمیر است ؟

اگر شکستگی در سیلندر موتور باشد , می‌توانید سیلندر موتور را تعویض کنید . این در صورتی هست که موتور شما دارای سیلندر خشک نباشد (سیلندر متصل).اما اگر پوسته موتور شکسته باشد باید موتور را به کلی تعویض کنید . شک نکنید تعمیر موتور شما را به شدت دچار دردسر خواهد کرد .



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits