دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
فرق باتری سیلد (اتمی) با باتری اسیدی چیست ، کدام بهتر است ؟
7
زمان مطالعه: 6 دقیقه
تفاوت باتری اسیدی و اتمی : باتری های خودرویی به دو دسته سیلد (اتمی) و اسیدی تقسیم بندی می شوند. هر دوی این باتری ها قابلیت شارژ و دشارژ را داشته و در آمپر های مختلف تولید می شوند.

تفاوت باتری اسیدی و اتمی چیست؟

مقایسه باتری سیلد و اسیدی : در این مقاله از دلگرم ابتدا هر یک از باطری‌های اسیدی و اتمی را با هم مقایسه می‌کنیم و در قدم بعد به بررسی تفاوت‌های آن‌ها خواهیم پرداخت تا بتوانید پاسخ سوال "باتری اسیدی بهتر است یا اتمی" را به دست آورید.

امروزه کارخانه‌های تولید‌کننده باطری خودرو دو نوع باتری تولید می‌کنند:

  1. باتری‌های اسیدی
  2. باتری‌های اتمی

هر دوی این باتری‌ها قابلیت شارژ (Charge) و دشارژ شدن (Decharge) دارند، و در آمپرهای متفاوت تولید می‌شوند. همچنین، قدرت و خروجی آمپر باتری‌های اتمی و اسیدی کاملا یکسان است. آنها ولتاژ ۱۲ ولت و برق‌رسانی یکسانی دارند که با اتصال قطب مثبت و قطب منفی تعبیه ‎شده روی باتری قابل ‎استفاده هستند.پیش از پاسخ به این سوال که باتری اتمی بهتر است یا اسیدی و تشخیص باتری اتمی و اسیدی، به یاد داشته باشید که عمده تفاوت ساختار باتری اتمی خودرو اسیدی و اتمی در جنس صفحات داخل آنهاست. در ادامه بیشتر به تفاوت این دو نوع باتری و روش تشخیص باتری اتمی و اسیدی می‌پردازیم.

باتری اسیدی بهتر است یا اتمی ؟

باتری اسیدی

برای پاسخ به سوال باتری اتمی بهتر است یا اسیدی، ابتدا باتری‌های اسیدی را بررسی می‌کنیم.باتری‌های اسیدی باتری‌هایی قدیمی‌تر و ارزان‌تر هستند که نیاز به نگهداری و شارژ دارند. در باتری‌های اسیدی شش فضا وجود دارد که چند صفحه سربی مثبت و منفی داخل آنها قرار گرفته است. بین این صفحه‌های مثبت و منفی، محلولی به نام الکترولیت که از ۶۵ درصد آب و ۳۵ درصد اسید تشکیل شده، پر شده است. اما تشخیص باتری اتمی و اسیدی چگونه است؟از نشانه‌های این باتری هنگام تشخیص باتری اتمی و اسیدی، وجود ۶ درب روی باطری است که با باز کردن آنها می‌توانید سطح الکترولیت را بررسی، و در صورت نیاز به آن آب مقطر اضافه کنید. از ویژگی‌های این باتری این است که به تدریج ضعیف می‌شوند. به طوری که از روی ضعیف شدن استارت خودرو، می‌توان پایان یافتن عمر باتری را پیش‌بینی کرد.

باتری اتمی

در ادامه و پیش از اینکه بگوییم باتری اسیدی بهتر است یا اتمی، باتری‌های اتمی را معرفی می‌کنیم. ساختار باتری اتمی خودرو با تکنولوژی جدید تولید باتری که در کشور ما به باطری خشک معروف است، طراحی و ساخته می‌شود.برخی از مصرف‌کنندگان باتری‌های اتمی یا خشک تصور می‌کنند که در ساختار باتری اتمی خودرو الکترولیت (اسید) وجود ندارد؛ اما اینگونه نیست. در ساختار باتری اتمی خودرو نیز مانند باتری‌های اسیدی الکترولیت وجود دارد، اما به دلیل جنس و نوع صفحات داخل ساختار باتری اتمی خودرو، الکترولیت آن کاهش نمی‌یابد و نیازی به چک کردن سطح اسید آن نیست.به همین دلیل، آنها را باتری‌های بدون نیاز به مراقبت می‌نامند. برای تشخیص باتری اتمی و اسیدی توجه داشته باشید که باتری‌هایی که روی آنها نوشته شده (MF (maintenance free، نیاز به مراقبت ندارند و جزو باتری‌های اتمی هستند.تفاوت عمده باتری‌های اتمی با اسیدی در جنس آلیاژ آنهاست. باتری‌های اتمی کلسیم و سیلور کلسیم جدیدترین و بهترین مارک باتری اتمی هستند. باتری اتمی سیلور کلسیم به علت هزینه بالای تولید، تولیدکنندگان کمتری دارد؛ و همان باتری‌های اتمی کلسیم هستند که در کشور ما به باتری اتمی شهرت دارند. در بخش بعد خواهیم گفت باتری اتمی بهتر است یا اسیدی.

باتری اتمی و باتری اسیدی چه فرقی با هم دارند؟

تشخیص باتری اتمی و اسیدی

با توجه به موارد بالا می‌توان حدس زد که باتری اتمی بهتر است یا اسیدی. نکات ذکر شده در بخش‌های قبل برتری باتری‌های اتمی را نسبت به باتری‌های اسیدی نشان می‌دهد. به همین سبب دلیل نیز امروزه خریداران باتری‌های اتمی با افزایش چشمگیری دارد و اکثرا به دنبال بهترین مارک باتری اتمی هستند. افراد ترجیح می‌دهند برای بالا بردن کیفیت و کارایی خودروی خود، بهترین مارک باتری اتمی را برگزینند تا برای عملکرد خودروی آنها مفید باشد.با توجه به این که تولیدکنندگان داخلی در حال افزایش سطح کیفی تولیدات خود هستند، باتری‌های ساخت ایران در مقایسه با برخی از بهترین مارک باتری اتمی خارجی کاستی، محدودیت، ایراد و نقص خاصی ندارند. کارخانه سپاهان باطری، صبا باطری و برنا باطری از بهترین مارک باتری اتمی هستند که باتری اتمی تولید می‌کنند. در ادامه مزایا و معایب هر یک از این باتری‌ها را آورده‌ایم تا بهتر بتوانید تصمیم بگیرید باتری اتمی بهتر است یا اسیدی.

حتماً بخوانید:
راهنمای خرید و نگهداری انواع باطری خودرو

راهنمای خرید و نگهداری انواع باطری خودرو

با مجله اینترنتی دلگرم همراه باشید تا با باطری خودرو بیشتر آشنا شوید باطری خودرو همان منبع ذخیره برق در خودرو است که وظیفه انتقال نیروی الکتریکی را…

باتری‌های اسیدی:

  1. ارزان‌تر هستند.
  2. به نگهداری بیشتری نیاز دارند.
  3. به تدریج ضعیف می‌شوند از روی ضعیف شدن استارت خودرو می‌توان پایان یافتن عمر باتری را پیش‌بینی کرد.

باتری‌های اتمی:

  1. گران‌تر هستند.
  2. به نگهداری کمتری نیاز دارند.
  3. امکان دارد به شکل ناگهانی از کار بیفتند و شما را غافلگیر کنند.

عمر باتری اتمی

هنگام بررسی اینکه باتری اتمی بهتر است یا اسیدی، اشاره کردیم که عمر باتری اتمی (حتی بهترین مارک باتری اتمی) ممکن است به طور ناگهانی تمام شود. به همین خاطر، اطلاع داشتن از عمر باتری اتمی بسیار مهم است.در صورتی که دینام ماشین مشکلی نداشته باشد، ماشین برق دزدی و ایراد برقی نداشته باشد، عمر باتری اتمی به پنج سال هم خواهد رسید. این مسئله در مورد باتری‌های اسیدی از جمله باتری اسیدی صبا و... دیده نمی‌شود، و عمر باتری‌های اسیدی کمتر است. علاوه بر بازه مناسب عمر باتری اتمی، این باتری مزایای دیگری نیز دارد که در تشخیص باتری اتمی بهتر است یا اسیدی نیز بیشتر به شما کمک خواهد کرد: آلودگی باتری اتمی از مدل‌های اسیدی کمتر آن است؛ زیرا باتری اتمی درب ندارد و سطح آن کاملا بسته است.بهترین مارک باتری اتمی در کارخانه سازنده شارژ شده و کاملا آماده به بازار عرضه می‌شوند. بنابراین، نیازی به شارژ اولیه مانند باتری‌های اسیدی از جمله باتری اسیدی صبا ندارند.اسید یا الکترولیت ساختار باتری اتمی خودرو از درون آن خارج نمی‌شود. در نتیجه، تا انتهای عمر باتری اتمی، ساختار باتری اتمی خودرو تمیز و بدون ریزش اسید می‌ماند.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.7 از 5 (7 رای)  

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

ی | ۲ سال پیش
ممنون از مطلب خوبتون.
0
0

hits