دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
عمر باتری خودرو های برقی چقدر است ؟
1
زمان مطالعه: 6 دقیقه
موتور خودرو‌های برقی در مقایسه با خودرو‌های بنزینی، پیچیدگی کمتری دارد و تعداد قطعات متحرک آن‌ها بسیار کمتر ازپیشرانه‌های احتراق داخلی است.

باتری خودرو برقی چیست و چطور کار می‌کند ؟

احتمال خرابی خودروهای الکتریکی به مراتب کمتر ازخودروهای معمولی است.با این‌ حال، از آن جایی که باتری خودرو برقی به دلیل عمر نسبتاً محدودش پس از مدت مشخصی نیاز به تعویض دارد.

باتری خودروهای برقی، با باتری‌های سربی-اسیدی که در خودروهای بنزینی استفاده می‌شوند بسیار متفاوت هستند و از لحاظ کارایی نیز، سطح انرژی بالا‌تری را تامین می‌کنند. بسته‌های باتری لیتیوم-یون به‌کار رفته در خودرو‌های برقی، مشابه آن چیزی است که سابق بر این در گوشی‌های موبایل و لپ‌تاپ‌ها مشاهده کرده‌ایم اما با ابعادی بزرگ‌تر!

در کل، باتری خودرو‌های برقی از سری‌کردن سلول‌های باتری جداگانه ساخته می‌شوند که براساس مدل، چند صد عدد از آنها به صورت سری با هم بسته می‌شوند و باتری خودرو ساخته می‌شود.

نکته قابل توجه در مورد باتری خودروهای الکتریکی این است که باتری خودرو برقی نسبت به سایر باتری‌ها، در صورت عدم استفاده در زمانی مشخص، کمتر در معرض ازدست‌دادن شارژ قرار دارند؛ اما از طرف دیگر، برخلاف باتری موتورهای احتراق داخلی و خودروهای بنزینی، هنگام رانندگی با سرعت بالا یا مسیرمستقیم، زودتر تخلیه می‌شوند. هم‌چنین افزایش دما، بر طول عمر باتری ماشین الکتریکی بسیار تاثیرگذار است.

طول عمر باتری خودرو برقی چقدر است؟

طول عمر باتری ماشین الکتریکی، موضوع بسیار مهمی است که در حال حاضر به عنوان مزیت رقابتی محسوب می‌شود و به‌منظور جلب رضایت مشتریان توسط شرکت‌های خودروسازی مطرح شده است.

به طور مثال در آمریکا، گارانتی خودرو‌های برقی به طور میانگین، حداقل 8 سال یا 160,000 کیلومتراست یا شرکت‌هایی مانند کیا، گارانتی 10ساله یا 160,000 کیلومتر را برای محصولات برقی و هیبرید خود در نظر گرفته‌اند.

البته در میان این بازار، شرکت‌هایی مانند هیوندای هم هستند که با گارانتی مادام‌العمر خیال خریداران محصولات برقی خود را راحت کرده‌اند. بی ام و، نیسان، فولکس‌واگن، شورولت و تسلا نیز در صورت افت ظرفیت باتری بین 60 تا 70 درصد، تعویض آن را تضمین می‌کنند.

نکته قابل ذکر در بحث این گارانتی‌ها، توجه به این موضوع است که شرکت‌های خودروسازی، توانایی‌ نگه‌داشتن شارژ باتری‌ها را گارانتی می‌کنند؛ اما موضوع مهم در بحث باتری، عمر باتری ماشین الکتریکی، مدت زمانی است که این باتری‌ها توانایی نگه‌داشتن شارژ کامل را از دست می‌دهند؛ زیرا با گذشت زمان، ظرفیت باتری و فرایند شارژ و تخلیه آن دچار افت می‌شود.

باتری خودرو برقی

شرایط تاثیرگذار بر طول عمر باتری خودروی برقی

شرایط آب‌و‌هوایی نیز بر عمر باتری خودروی برقی تاثیرگذار است و ظرفیت باتری خودرو‌های برقی در آب‌و‌هوای گرم، به میزان بیشتری افت می‌کند. در واقع افزایش دمای بیش از حد، مانند آن‌چه در گوشی‌های موبایل نیز مشاهده کرده‌ایم، قاتل باتری‌های لیتیوم یونی است.

از طرفی دیگر، شارژ باتری در در آب‌وهوای بسیار سرد نیز بسیار زودتر تخلیه می‌شود. با توجه به این که برخلاف خودرو‌های بنزینی، بخاری خودرو‌های برقی گرمای خود را از قدرت باتری می‌گیرند، مجموع هوای سرد و استفاده هم‌زمان از باتری، نتیجه‌ای برابر 41 درصد کاهش ظرفیت باتری را در پی خواهد داشت. البته هنگام استفاده از کولر در گرما نیز 17 درصد افت ظرفیت مشاهده می‌شود.

دستگاه‌های شارژ سریع که برای شارژ خودرو‌ها در شهر‌های پیشرفته نصب‌ شده‌اند، در مدت زمان تقریبا 30 دقیقه، باتری را حدود 80 درصد شارژ می‌کنند که همین شارژ سریع، می‌تواند سبب بالارفتن دمای باتری و در نتیجه آسیب‌دیدن آن بشود.

باتری خودرو برقی

عوامل موثر در افزایش طول عمر باتری خودرو برقی

اگرچه افت ظرفیت باتری خودروی برقی با گذشت زمان امری عادی است، اما عوامل مختلفی در سلامت و به‌تعویق‌انداختن افت ظرفیت آن تاثیرگذار است. در ادامه، برخی از عوامل موثر در کاهش طول عمر باتری خودروی برقی را با هم مرور می‌کنیم که پرهیز از این موارد، منجر به افزایش طول عمر باتری ماشین الکتریکی می‌شود.

شارژ سریع

همان‌طور که در بخش قبلی گفتیم، از آن ‌جایی که گرما دشمن بزرگی برای باتری‌های لیتیوم یونی محسوب می‌شود، باید استفاده از شارژر‌های سریع را بسیار کم و محدود کرد.

شارژ کامل

بیش‌از حد شارژنکردن باتری و عدم تخلیه کامل آن، می‌تواند به افزایش عمر باتری خودروی برقی کمک کند. هر دوی این اعمال، منجر به ایجاد دندریت در باتری و خرابی آن می‌شود. بهترین محدوده شارژ برای باتری خودروی الکتریکی، بین ۲۰ تا ۸۰ درصد است.

شتاب ناگهانی و سرعت

شتاب ناگهانی، باعث ایجاد گرمای بیشتر در باتری می‌شود که خوب نیست. حتی در محصولات تسلا، در صورت فعال‌کردن حالت رانندگی لودیکروس (Ludicrous)، خودرو هشدار می‌دهد که این کار باعث کاهش عمر باتری می‌شود.

دمای محیط

همان‌طور که در بخش قبلی گفته شد، سرما و گرمای زیاد عامل تاثیرگذاری بر طول عمر باتری ماشین الکتریکی محسوب می‌شود. اگرچه برخی از باتری خودرو‌های برقی از خنک‌کننده بهره می‌برند، اما در مقایسه با باتری‌هایی که مجهز به ‌سیستم مدیریت حرارتی هستند، اثر کمتری بر طول عمر باطری دارند؛ ‌زیرا سیستم مدیریت حرارتی، توانایی نگه‌داری دمای باتری در محدوده ثابتی را دارد و دمای باتری بالا و پایین نمی‌شود.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits