دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
نحوه تشخیص ایرادات موتور خودرو از روی ظاهر شمع
1
زمان مطالعه: 6 دقیقه
شمع خودرو یکی از اجزایی که است که روی موتور و در واقع بر روی سر سیلندر قرار می‌گیرد و یکی از مهمترین اجزا در فرایند احتراق خودرو است .

تشخیص ایراد موتور از روی ظاهر شمع

در سیستم جرقه زنی شمع جایگاه مهم و کلیدی دارد و در انتخاب شمع باید دقت زیادی به خرج داد چون شمعی که برای هر خودرو و توسط کارخانه سازنده توصیه می­ شود. با توجه به محدوده گرمایی موتور و پارامترهای دیگر می­باشد و اگر از شمع نامناسب استفاده شود.

پس از مدتی به سرعت کثیف شده و سائیده می­شود و به ناچار باید هر بار شمع را تمیز کرد و فاصله دهانه شمع را فیلدگیری کنید.

با دقت به ظاهر شمع­ ها می­توان وضعیت موتور را تحلیل کرد و به ایرادهای موتور پی­ برد در زیر به چند مورد از مواردی که می­توان از روی شمع متوجه آن شد را بیان می­کنیم.

خودروهایی که با سوخت‌های فسیلی کار می‌کنند برای تکمیل فرایند عملیات احتراق در داخل موتور احتیاج به قطعه‌ای دارند که با ایجاد جرقه این کار را انجام دهد؛ این وظیفه به شمع (به انگلیسی Sparking Plug) محول شده است. پس از مکش سوخت به داخل سیلندر و ترکیب آن با هوا شمع وظیفه دارد که با جرقه زدن عمل احتراق را آغاز و انرژی تولید کند. این انرژی سپس توسط قطعات دیگر مکانیکی باعث به حرکت درآمدن خودرو می‌شود.

تغییر رنگ شمع به خاکستری

شمعی که مناسب موتور بوده و در شرایط مناسبی کار کرده است:

اگر پس از مدتی از کار کردن شمع چینی داخل شمع به رنگ خاکستری و یا زرد مایل به قهوه­ای تغییر رنگ بدهد بیان کننده آن است که موتور در شرایط مناسبی کار کرده است و محدوده گرمایی موتور و شمع با هم مطابقت داشته است و مخلوط بنزین و هوای مناسبی برای احتراق وجود داشته است.

همچنین زمان­بندی سوپاپ­ها که اصطلاحاً تایم بودن موتور نامیده می­شود تنظیم بوده و باعث شده رسوبی که ناشی از احتراق سوخت بوده در موتور به جا نمانده است.

تشخیص ایراد موتور از روی ظاهر شمع

اگر سر شمع دوده زده باشد

اگر سر شمع دوده زده و مواد کربنی بر روی الکترود و چینی شمع رسوب کرده باشد:

در این شرایط می­توان به تنظیم نبودن هوا و سوخت که می­تواند ناشی از تمیز نبودن هواکش و فیلتر موتور باشد که در عمل نیز باعث می­شود موتور با ریپ و لرزش خفیفی کار کند و در هوای سرد نیاز به استارت زدن متوالی برای روشن شدن خودرو می­باشد.

تشخیص ایراد موتور از روی ظاهر شمع

اگر سر شمع دوده براق زده باشد

سر شمع چرب و روغن زده باشد:

اگر سر شمع و چینی آن با لایه­ای از دوده براق و چرب پر شده باشد می­توان به وجود روغن در محفظه احتراق که پی­برد و وجود روغن در محفظه احتراق نشانه یک ایراد پر هزینه می­باشد زیرا زمانی که رینگ پیشیون ضعیف شده باشند و در اثر سائیدگی زیاد و بیش از حد رینگ­ها و برش سیلندر و گیت سوپاپ­ها و یا بالا بودن سطح روغن در کارتل روغن به محفظه احتراق داده می­شود و باعث بد کارکردن موتور و خروج دود آیی و بخار از اگزوز خودرو همراه با چرب کردن سر شمع می­شود و برای رفع آن باید موتور باز شود و تعمیر موتور انجام شود.

تشخیص ایراد موتور از روی ظاهر شمع

اگر شمع رسوب کرده باشد

وجود رسوب به دور الکترود شمع:

در این حالت که چینی سر شمع به رنگ لعاب قهوه­ای متمایل به زرد رنگ خواهد بود و به دلیل مواد افزودنی یا وجود سرب در بنزین مصرفی می­باشد باعث می­شود موتور به حالت سنگین کار کند و در جرقه­زنی اختلال بوجود خواهد آمد که در این حالت تمیز کزدن شمع تأثیری ندارد و باید شمع را تعویض کرد.

تشخیص ایراد موتور از روی ظاهر شمع

اگر شمع خاکستر گرفته باشد

تشکیل خاکستر:

اگر خاکستر نرم و زغال مانندی برروی چینی و الکترود شمع جمع شده باشد می­توان به کیفیت پایین روغن موتور وجود مواد افزودنی به بنزین پی­برد. وجود خاکستر باعث بروز پیش جرقه و کاهش قدرت موتور که اصطلاحاً ناک یا ضربه نامیده می­شود.

تشخیص ایراد موتور از روی ظاهر شمع

آب شدن الکترود میانی شمع

ذوب شدن الکترود میانی شمع به صورت کامل یا نیمه ذوب شده:

در صورت مشاهده شمعی که الکترود میانی به صورت نیمه ذوب شده و چینی داخلی حالت اسفنج نرم دارد می­توان پی­برد که این شمع برای محدوده دمایی موتور مورد نظر مناسب نیست و باعث داغ شدن موتور و خودسوزی و کوبش می­شود.

البته در صورت وجود ایرادی در ECU یا معیوب بودن سوپاپ و یا استفاده از بنزین با کیفیت بسیار پایین هم ممکن است الکترود شمع به حالت نیمه ذوب خراب شود. اگر الکترود به صورت کامل ذوب شده باشد وجود رسوب در اتاقک احتراق و ایراد در توضیع برق و معیوب بودن ECU حتمی است.

در صورتی که الکترود میانی ذوب نشده باشد اما دچار فرسایش شدید شده باشد می­توان پی­برد که از شمع مورد نظر بیشتر از توصیه سازنده استفاده شده و طول عمر آن تمام شده است و باید نسبت به تعویض شمع­ها اقدام نمایید.

تشخیص ایراد موتور از روی ظاهر شمع

ساییده شدن الکترود شمع

سائیدگی شدید الکترود کناری شمع:

گاهی اوقات مشاهده می­شود که بدون اینکه موتور داغ کند الکترود کناری به شدت سائیده و فرسوده شده است که می­تواند به دلیل وجود مواد افزودنی فوردند در بنزین یا روغن و یا تنظم نبودن دریچه گاز می­باشد.

تشخیص ایراد موتور از روی ظاهر شمع

اگر شمع شکسته باشد

شکستن چینی سر شمع:

اگر خودرو به نشانه ­هایی مانند ریپ زدن در سرعت بالا و هنگام شتاب گرفتن یا برق دزدی داشته باشد باید به بررسی شمع و ترک­ های روی چینی دقت کرد چون ممکن است در زمان بستن شمع و یا افتادن آن و یا ضربه در احتراق ناقص باعث شکستن و ترک برداشتن چینی می­شود که در این حالت نیز باید شمع را تعویض نمود.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
1.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits