دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
مشخصات فنی و مزایا و معایب وانت آریسان
0
زمان مطالعه: 13 دقیقه
در این مقاله قصد داریم به بررسی مزایا و نقاط قوت وانت آریسان بپردازیم و بررسی کنیم در بازار فعلی ایران ارزش خرید وانت آریسان چقدر است؛ همچنین در این مطلب شمارا با دلایلی منطقی برای خرید این خودرو آشنا خواهیم کرد.

معرفی وانت آریسان

وانت آریسان، به عنوان جانشینی برای پیکان وانت، آمده تا با طراحی زیبا، امکانات خوب، ایمنی بالا و کیفیت سواری خوبی که دارد فروش خوبی را در بازار تجربه کند.

وانت‌ها به‌عنوان خودروهایی که به‌منظور حمل‌ونقل و بارهای سبک استفاده می‌شوند، در صنعت خودروسازی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند.

سگمنت وانت‌ها به دسته‌های مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به وانت‌های بزرگ (Full-Size Pickup Truck) در دو نوع تک کابین و دو کابین، وانت‌های متوسط (Mid-Size Pickup Truck) در دو سری دو کابین و تک کابین و نهایتاً وانت‌های کوچک (Mini Pickup Truck) که معمولاً تک کابین هستند اشاره کرد.

در این مقاله قصد داریم به بررسی مزایا و نقاط قوت وانت آریسان بپردازیم و بررسی کنیم در بازار فعلی ایران ارزش خرید وانت آریسان چقدر است؛ همچنین در این مطلب شما را با دلایلی منطقی برای خرید این خودرو آشنا خواهیم کرد.

قبل از پرداختن به این دلایل می‌خواهیم نگاهی به تاریخچه این خودرو، این‌که از کجا می‌آید و وضعیت آن در بازار فعلی ایران انداخته و شما را با برخی مشخصات فنی این پیکاپ تازه‌وارد بازار کشورمان آشنا کنیم.

تاریخچه وانت آریسان

تاریخچه وانت آریسان

وانت آریسان در ابتدا از سوی ایران‌خودرو به‌عنوان جایگزینی برای پیکان وانت معرفی شد؛ خودرویی که سالیان متمادی در خطوط تولید این شرکت قرار داشت و همچون نیسان وانت نقشی انکارناپذیر در صنعت حمل‌ونقل کشور داشته است.

در سال 1391 به دلیل امنیت پایین و وجود مشکلات متعددی که در پیکان باردو (پیکان وانت) وجود داشت، شماره‌گذاری آن توسط پلیس راهنمایی و رانندگی متوقف گردید و از همین رو تولید آن نیز متوقف شد.

بعدها در اردیبهشت سال 92 شرکت ایران‌خودرو با اعمال تغییراتی روی پیکان وانت (نصب سیستم ترمز ضد قفل و برخی تغییرات ظاهری) بار دیگر این خودرو را وارد بازار کرد.

نهایتا در اسفندماه سال 1393 ایران‌خودرو برای همیشه عطای پیکان وانت را به لقایش بخشید و وانت آریسان را جایگزین آن کرد.

در اسفندماه سال 1393 خط تولید وانت آریسان، با حضور رضا رحمانی رئیس کمیسیون صنایع و معادن و محسن صالحی نیا معاون امور صنایع به بهره‌برداری رسید.

در مراسم رونمایی، مسئولین شرکت ایران‌خودرو اعلام کردند که در فاز اول روزانه 50 دستگاه آریسان را تولید خواهند کرد و در آینده نیز (پایان سال 1394) تیراژ تولید آن به 150 دستگاه در روز خواهد رسید.

هاشم یکه زارع، مدیرعامل ایران‌خودرو هم در این مراسم اعلام کرد که شورای رقابت چون فقط وظیفه قیمت‌گذاری خودروهای سواری را بر عهده دارد، در تعیین قیمت وانت آریسان نقشی نخواهد داشت و شرکت ایران‌خودرو قیمت نهایی آریسان را با توجه به هزینه تولید آن تعیین خواهد کرد؛ وی همچنین در صحبت‌هایش اشاره‌کرده بود آریسان قیمتی کمتر از 25 میلیون تومان خواهد داشت!

در اردیبهشت‌ماه سال 1394 پس از افتتاح خط تولید پیکاپ آریسان، ایران‌خودرو به‌صورت رسمی اولین شرایط فروش این خودرو را اعلام کرد.

با وقوع این اتفاق آریسان به بازاری وارد شد که به مدت 50 سال پیکان وانت به‌عنوان تنها نماینده ایران‌خودرو در آن فعالیت کرده بود.

با توجه به این موضوع آریسان وظیفه بسیار سنگینی به عهده داشت و باید تمامی توقعات خریداران را مرتفع می‌نمود. برای اینکه بتوانید بیش‌ از پیش با پیکاپ آریسان آشنا شوید، در ادامه با ما همراه باشید.

مشخصات فنی وانت آریسان

مشخصات فنی وانت آریسان

وانت آریسان به یک پیشرانه 1.7 لیتری 4 سیلندر و 8 سوپاپ مجهز شده است که با کد OHVG II شناخته می‌شود، این پیشرانه همان مدل استفاده‌شده در وانت بار دو بوده که توانایی تولید 86 اسب‌بخار قدرت در 5250 دور در دقیقه (بنزین) 73 اسب‌بخار در 5250 دور در دقیقه (گاز) و 140 نیوتن‌متر در 3000 دور در دقیقه (بنزین) 128 نیوتن‌متر در 3000 دور در دقیقه (گاز) دارد.

مصرف سوخت وانت آریسان

مدل بنزینی آریسان در حالت ترکیبی، به ازای هر صد کیلومتر 9.25 لیتر بنزین و در حالت گازسوز به ازای هر صد کیلومتر رانندگی در حدود 9.92 مترمکعب گاز طبیعی مصرف می‌کند.

قیمت وانت آریسان | ارزش خرید وانت آریسان | مشخصات فنی وانت آریسان

جعبه دنده وانت آریسان

توان خروجی پیشرانه آریسان از طریق یک گیربکس 5 دنده دستی به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود که به ‌نوبه خود نکته مثبتی محسوب می‌شود.

پیشرانه آریسان از استاندارد آلایندگی یورو 4 برخوردار بوده و سیستم انژکتوری آن از نوع پاشش چند نقطه‌ای است.

شتاب 0 تا 100 وانت آریسان

طبق اعلام رسمی ایران‌ خودرو، شتاب صفر تا صد آریسان با سوخت بنزین در حد 12.7 ثانیه و با گاز در حدود 14 ثانیه است.

مصرف سوخت وانت آریسان

ابعاد و نمای جانبی وانت آریسان

وانت آریسان با داشتن ابعادی برابر با 4680 میلی‌متر طول، 1720 میلی‌متر عرض، 1465 میلی‌متر ارتفاع و 2671 میلی‌متر طول بین دو محور یک وانت سایز متوسط محسوب می‌شود.

ابعاد قسمت بار آن برابر با 1766 میلی‌متر طول، 1358 میلی‌متر عرض و 435 میلی‌متر ارتفاع است، وزن خودرو نیز بدون سرنشین و با مخزن سوخت پر 1240 است که اندکی از وانت پیکان سنگین‌تر به نظر می‌رسد.

قیمت وانت آریسان | ارزش خرید وانت آریسان | مشخصات فنی وانت آریسان

توانایی حمل بار وانت آریسان

این خودرو توانایی حمل حداکثر 750 کیلوگرم بار را دارد.

اکنون پس از یک آگاهی نسبی در مورد تاریخچه و مشخصات فنی این خودرو قصد داریم به بررسی مزایا و نقاط قوت آن پرداخته و دلایلی را برای شما مطرح کنیم که چرا خرید وانت آریسان، می‌تواند تصمیم خوبی باشد. باید متذکر شویم که موارد مطرح‌شده در این مطلب تنها هنگامی‌که جز دغدغه‌های شما برای خرید یک وانت باشند به دردتان خواهند خورد.

قیمت وانت آریسان | ارزش خرید وانت آریسان | مشخصات فنی وانت آریسان

بررسی مزایا و معایب وانت آریسان

اکنون پس از یک آگاهی نسبی در مورد تاریخچه و مشخصات فنی این خودرو قصد داریم به بررسی مزایا و نقاط قوت آن پرداخته و دلایلی را برای شما مطرح کنیم که چرا خرید وانت آریسان، می‌تواند تصمیم خوبی باشد. باید متذکر شویم که موارد مطرح‌شده در این مطلب تنها هنگامی‌که جز دغدغه‌های شما برای خرید یک وانت باشند به دردتان خواهند خورد.

طراحی ظاهری وانت آریسان

آریسان برخلاف اغلب وانت‌هایی میان رده‌ای همچون وانت کارا، وانت باردو، زامیاد و... که در بازار کشورمان حضور دارند، از طراحی ظاهری خوبی برخوردار است و بسیار مدرن‌تر از آن‌ها به نظر می‌رسد.

در روزهای نخست ورود آریسان به بازار، به شباهت‌های بسیاری که بین این خودرو و پژو پارس وجود داشت، این سوال در ذهن بینندگان پیش می‌آمد که اگر این خودرو یک پژو پیکاپ است پس چرا لوگوی سمند روی آن نصب‌شده؟ اتفاقی که شاید بتوان آن را بحران هویت توصیف کرد!
در بخش جلو، شباهت زیادی بین آریسان و پژو پارس دیده می‌شود تا حدی که به نظر می‌رسد طراحان ایران خودرو قسمت جلوی پارس را بریده و با اندک تغییراتی روی آریسان نصب‌کرده‌اند.

چراغ‌های جلو طراحی خشن و تهاجمی دارند که در ترکیب با طرح عجیب جلوپنجره تا حدودی جذاب به نظر می‌رسند.

سپر جلو هم از طراحی زیبایی برخوردار است و دو چراغ مه شکن نیز به گوشه‌های آن اضافه‌شده است. شباهت‌های این خودرو با خانواده پژو در نمای جانبی نیز بسیار مشهود است و چیزی جز یک خط صاف و ساده که چراغ‌های عقب و جلو را به هم وصل کرده، دیده نمی‌شود.

در بخش جانبی آریسان هیچ اثری از زه بغل درب‌ها به چشم نمی‌خورد که مطمئنا جز کاهش هزینه‌های تولید دلیل دیگری نمی‌تواند داشته باشد.

بخش عقب خودرو نیز با سادگی هرچه تمام‌تر ساخته‌شده و جز ادامه همان خط بدنه صاف چیز دیگری دیده نمی‌شود.

در یک جمع بندی کلی می‌توان گفت شاید طراحی آریسان به مزاج همگان خوش نیاید اما باید قبول که در رنج قیمتی که این پیکاپ قرار دارد، از طراحی بسیار زیباتری نسبت به سایر همرده های خود برخوردار است.

کیفیت سواری وانت آریسان

کیفیت سواری وانت آریسان

وقتی می‌گوییم کیفیت سواری وانت آریسان خوب است، حتما باید توجه داشته باشید که ما اینجا در یک وانت‌ میان‌رده بحث می‌کنیم، نه یک سدان لوکس همچون رنو تلیسمان!

آریسان به‌ عنوان خودرویی که جانشین پیکان وانت شده، بهبود کیفیت سواری آن کاملا مشهود و قابل‌قبول است.

پیشرانه 1.7 لیتری این خودرو عملکرد قابل قبولی از خود نشان داده و وزن بالای بدنه (1240 کیلوگرم) تاثیر منفی زیادی روی توان حرکتی آن نگذاشته است.

فرمان پذیری آریسان به‌عنوان یک وانت میان‌رده نرم و دقیق است و به‌هیچ‌وجه نمی‌توانید آن را با پیکان وانت مقایسه کرد.

در این ‌بین، هیدرولیک شدن فرمان آن شاید بهترین خبر برای کسانی باشد که قبلا پیکان وانت داشته‌اند و اکنون می‌خواهند آریسان بخرند.

البته شعاع گردش خودرو خیلی خوب نیست و در بیشتر مواقعی که فکر می‌کنید با یک فرمان می‌توانید دور بزنید، مجبور به دور دو فرمان خواهید شد.

قدرت ترمزها در سرعت‌های کم و با محفظه خالی بار قابل‌قبول است، اما در سرعت‌های بالا یا در زمان پر بودن محفظه بار این تعریف چندانی ندارد.

البته با تعویض لنت‌ها با نمونه‌های بهتر موجود در بازار و همچنین تعویض تایرهای خودرو تا حدودی می‌توان این مشکل را برطرف کرد. در مورد قسمت بار آریسان هم مورد خاصی وجود ندارد که بخواهد شما را اذیت کند؛ بدون شک در صورت پخش بار مناسب مخصوصا به شکل مساوی در طرفین، قطعا مشکلی برایتان پیش نخواهد آمد؛ البته نباید بیش از آنچه در داخل سایت ایران‌خودرو اعلام‌شده بار حمل کرد، زیرا محفظه بار این خودرو استحکام بسیار کمی در مقابل بارهای سنگین داشته و به‌راحتی زیر این فشارها کمر خم می‌کند!

مشخصات فنی وانت آریسان

سیستم تهویه مطبوع وانت آریسان

یکی از مهم‌ترین مزایای وانت آریسان، کولر بسیار خوب آن است که کارایی فوق‌ العاده‌ای دارد. روش کردن کولر در حین رانندگی نه تنها هیچ فشار زیادی روی موتور وارد نمی‌کند، بلکه تأثیر منفی روی حرکت خودرو نداشته و خبری از داغ کردن هم نیست. کوچک بودن فضای کابین این خودرو از طرف دیگر توان قابل‌قبول کولر این خودرو باعث می‌شود که پس از روشن نمودن کولر این خودرو ظرف مدت کوتاهی به دمای مورد نظر رسیده و از آن لذت ببرید؛ مطمئنا این موضوع برای بسیاری از راننده‌های وانت می‌تواند دلیلی خوبی برای خرید وانت آریسان محسوب شود.

سیستم تهویه مطبوع وانت آریسان | کیفیت سواری وانت آریسان

تجهیزات و امکانات وانت آریسان

ما در این مطلب در حال بررسی دلایلی برای خرید یک وانت میان رده با قیمت کمتر از 40 میلیون تومان هستیم؛ این خودرو جانشین مدلی (وانت باردو) شده که به کمترین میزان امکانات مجهز شده بود.

البته در مقایسه با برخی سدان‌های موجود در بازار آریسان تجهیزات و امکانات کم‌تری برخوردار است، اما امکانات آریسان برای یک وانت نسبتا ارزان‌قیمت مناسب به نظر می‌رسد.

از جمله مهم‌ترین امکانات این خودرو می‌توان به فرمان هیدرولیک، پخش MP3، دارای دو بلندگو، چراغ جلو لامپی با محفظه کرومی، چراغ عقب لامپی، چراغ مه شکن عقب، چراغ‌خطر سوم، چراغ سقفی، شیشه‌های برقی، رینگ‌های فولادی 15 اینچ، صندلی 4 جهته دستی با پشت‌سری قابل تنظیم، ستون فرمان جمع‌شونده (تلسکوپی)، سیستم کنترل بخار بنزین، کاتالیست اگزوز و... اشاره نمود.

مشخصات فنی وانت آریسان

داشبورد وانت آریسان

اگر سالیان سال با وانت پیکان کارکنید، بعد از ورود به کابین آریسان حس و حالی بسیار خوبی به شما دست خواهد داد.

داشبورد، طراحی قابل قبولی داشته و تقریبا شبیه همان طرح جدید داشبورد 405 و پژو پارس است.

طراحی کنسول مرکزی خودرو ساده و در عین‌ حال زیبا بوده و ارگونومی خوبی هم دارد.

دکمه‌های سیستم صوتی در کنار یک صفحه‌نمایش کوچک قرار گرفته و کنترل‌های تهویه مطبوع در قسمت پایینی کنسول مرکزی دیده می‌شوند.

جعبه‌ داشبورد بزرگ و جادار بوده و می‌تواند کارایی بسیار بالایی داشته باشد.

غربیلک فرمان آن دقیقا مشابه سمند بوده و هماهنگی خوبی با طراحی دیگر بخش‌های کابین دارد.

کیفیت صندلی‌های آریسان هم در مجموع بد نیست، ولی فوم به‌کاررفته در آن نسبتا سفت است؛ به نظر می‌رسد که ایران‌خودرو می‌توانست بیشتر روی این مورد کار کند.

یکی دیگر از نکات منفی کابین آریسان قرارگیری لاستیک زاپاس پشت صندلی شاگرد است که در عمل امکان تنظیم صندلی را از سرنشین صلب می‌کند. بهتر بود با توجه به بالا رفتن شاسی عقب خودرو، مکانی ویژه‌ای برای چرخ زاپاس در زیر خودرو تعبیه می‌شد.

داشبورد وانت آریسان

سخن پایانی

وانت آریسان به‌عنوان جانشین پیکان وانت چندان هم بد نبوده و می‌توان آن را به‌عنوان قدمی روبه‌جلو برای ایران‌خودرو دانست.

اگرچه این خودرو ایرادات زیادی هم دارد، اما حداقل از برخی جهات پیشرفت خوبی مخصوصا در مقابل پیکان وانت محسوب می‌شود.

در بازار فعلی ایران، اگر با بودجه‌ای بین 30 تا 40 میلیون تومان به دنبال خرید یک وانت دوگانه‌سوز، با امکانات و تجهیزات مناسب، طراحی قابل‌قبول، کابین خوب و سیستم تهویه مطبوع بسیار عالی هستید، ما به شما پیشنهاد می‌کنیم وانت آریسان را هم جز انتخاب‌های اصلی خود قرار دهید.

از رقبای این خودرو در بازار می‌توان به پیکاپ تندر 90 و پراید وانت اشاره کرد که به نظر می‌رسد آریسان از نظر لحاظ چالاکی، استهلاک و کیفیت ساخت حرف چندانی در مقابل رقبای خود ندارد.

برای اینکه بتوانید با نقاط ضعف و منفی وانت آریسان نیز آشنا شوید، در آینده‌ای به بررسی ایرادات این خودرو نیز خواهیم پرداخت و دلایلی برای نخریدن آن خدمت شما معرفی خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید:

به پنج دلیل وانت کاپرا نخرید

نقد و بررسی کامل پژو 206

معایب خودرو پژو 207



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits